Annons:
Etikettalkoholberoende
Läst 4872 ggr
bultmuttan
3/1/11, 10:48 PM

Mamma...

Idag blev mamma placerad på TNE. hon har vart konstant full sen 98-99. hon förstår inte, eller rättare sagt hon vill nog inte förstå att det var p.g.a hennes och pappas alkoholberoende som jag och mina två småsyskon blev fosterhemsplacerade för sex år sen. jag saknar henne och känner att jag inte haft nån mamma sen allt började! det känns som att hon är så nära att sluta nu för hon måste vara nykter om hon ska bo på TNE, men jag vågar inte hoppas längre för jag blir bara besviken varje gång och grinar som aldrig förr

ta vara på era mammor om ni kan!

Annons:
[Beavis]
3/1/11, 11:21 PM
#1

Hej

Vi håller tummarna för att din mamma tar vara på denna chans. Men har hon inte insett att hon har problem och vil sluta kan det ju bli knepigt. Lycka till

Edit:

Jag läste på lite om TNE (tillnyktringsenheten) man får tydligen bara stanna där i ett dygn. Men man kan ju hoppas att hon därefter kan slussas till ett vårdhem av något slag.

bultmuttan
3/2/11, 12:10 PM
#2

ja det får vi nog göra :) tack!

man får bara stanna i ett dygn normalt men hon ska få stanna där tills hon får ett beslut om ett rum på ett kollektiv som hon ska få bo på, jag vet inte hur länge det tar innan beslutet kommer, mammas handläggare på soc visste inte heller. så det är bara att änta och se

[Beavis]
3/2/11, 4:18 PM
#3

Ju längre hon är där ju längre är hon ju nykter och då har du kanske din mamma tillbaka en stund även om hon kommer ha svår abstinens och troligen väldig ångest?

För att sluta måste hon vilja sluta, kan du få henne till att känna det under dessa dagar finns det ju hopp, risken är annars att hon går direkt därifråntill systemet. Men vi håller tummarna.

Honestyisdead
3/2/11, 6:37 PM
#4

Håller tummarna!

bultmuttan
3/3/11, 7:39 PM
#5

tyvärr så funkar hon inte så, hon höll uppe ett halvår (kors i taket, peppar peppar ta i trä) när hennes nya "kap" satt på LVM i umeå. men så fort han kom hem så braka helvetet lös igen och dom har vart full sen dess för hon skiter verkligen i allt, hon tycker att hon inte har något att förlora på att supa…men men det är inte mitt val, försöker verkligen att gå vidare men jag har märkt hur sjukt medberoende man egentligen är, som idag när jag stod i stan och väntade på bussen till min farmor så står det två andra kvinnor vid samma hållplats mitt i centralaste centrum. tänkte inte mycket mer på det utan fortsatte fundera i min egen lilla värld och tittade runt lite hur stan började vakna till. då sträcker ena kvinnan sig ned i sin påse och tar upp en STARKÖL och knäcker den lite "diskret", klunkar i sig och stoppar ned den i jackfickan och låtsas som ingenting. den andra kvinnan tittar på mig frågande ungefär som "såg jag i syne eller drack hon verkligen". då känner jag mig äcklad, hatet, maktlösheten, ilskan och illamåendet… jag var sååå nära att bara gå därifån och invänta nästa buss. FY FAAN

[Beavis]
3/4/11, 12:18 AM
#6

Ja man reqgerar ju verkligen när man ser någon knäcka en öl tidigt på dagen vare sig det är på buss eller tunnelbanan. Men av någon anledning reagerar man mer på kvinnor också?

Annons:
kerstinjo
3/4/11, 10:15 AM
#7

Så tragiskt att läsa, men det är så alkoholism fungerar. Mycket sällan ser man sin egna del i eländet. Allt är andras fel………

Jag vet, det låter helsjukt, men en sjuk människa har sjuka tankar.

Försök att ta hand om dig själv i första hand. Jag förstår att du älskar din mamma och någonstans bakom alla alkoholdimmor är jag säker på att hon älskar dig också.

Mina barn har vuxit upp i ett drog/alkoholrelaterat hem. Men tror du att vi någonsin förstog hur illa vi gjorde dem. Svaret är; nej.

Allt var andras fel inte vårat. Sjukt eller hur. Men vi var sjuka och det alla andra såg, det såg inte vi.

Har du någonsin tänkt på Al-Anon eller Alateen? Kolla lite på deras sida Al-Anon

För som du sälv skriver, du är otroligt medberoende och det kan kännas skönt att få kontakt med andra i samma situation och både kunna skratta och gråta över eländet.

 Kerstin 

 

bultmuttan
3/5/11, 4:49 PM
#8

jag har faktiskt gått en al-anon aktig grupp för två somrar sen med min lillasyster, det var det ändå som gett mig nåt under alla år av bup, upm, psykolog mm… jag tror dessutom att det har skett ett mirakel, det kanske finns en gud iaf :P peppar peppar ta i trä…jag ringde och pratade med mamma igår och hon sa att hon bestämt sig för att sluta dricka. jag vart så jävla glad att jag inte visste vart jag skulle ta vägen, men så kom jag på att det är låångt kvar innan hon är "frisk". så jag sa till henne att det låter ju bra, men jag tror inte på det förrän jag ser det,kunna känna på det och verkligen tro på det för jag har blivit sviken så länge och så många gånger så nu är det nog. så vi får se hur det går nudå :P

[Beavis]
3/5/11, 5:16 PM
#9

Jag hoppas det går bra och att hon inte bara säger vad som helst så länge hon är inlagd. Bra att du är avvaktande så du inte blir knäckt senare.

Grattisi  förskott iaf om det skulle gå bra

athiria
3/12/11, 9:22 PM
#10

Hoppas att det lyckas!

Det kanske inte är rätta stället att säga det, men är din mamma ocskå sockerberoende? Då hjälper det inte att sluta med spriten utan man måste sluta äta kolhydrater ocskå…

Låter kanske jättekonstigt att jag säger det, men jag har läst om folk som varit narkomaner och först klarat att vara abstinenta när de slutat äta socker (eftersom det påverkar samma signalsubstanser i hjärnan)

Pepp pepp, och kom ihåg att inte ta på dig för mcyket ansvar utan ta hand om dig! :)

bultmuttan
4/10/11, 9:47 PM
#11

nä mamma är inte sockerberoende, hon äter knappt mat och godis är inte hennes starka sida, jag har sett henne äta 2 st hemkolor på ca 10 år:P

Allmän uppdatering: jag har slutat äta antidepp, jag får jobba mer och mer så snart är jag tillbaka på heltid :) jag ska få kattungar<3 min sambo har äntligen fått en praktik!

1 mars så vart mamma inlagd första gången på TNE och utskiven 10 dagar senare…sen va hon full IGEN tre veckor i sträck tills hon la in sig andra gången…hon tvingade in sitt nya "kap" på akuten innan hon for på TNE. det vart akut operation på honom - 18 LITER vätska i buken!! Hon ringde mig från TNE och sa att hon hade bestämt sig på riktigt nu, hon ville inte bli som Harry, han är knappt 50 och är inte så långt ifrån att dö nu (KOL, impotent, lever problem, väldigt dåliga njurar, klent hjärta mm)   

Nu har hon ett rum på ett kollektivboende, hon ska visa nykterhet i minst 5 mån och blåsa noll varje dag, hon ska ta tillbaka körkortet igen efter en rattfylla som både mamma och pappa åkte dit på samma dag med några minuters mellanrum med samma bil. hon ringer varje dag och surrar lite allmänt och hon är nykter :)

det börjar kännas bra nu, jag tror mer på mamma än på att pappa blir nykter, han säger att han har fått ett "wake up call" och insett att han har svikit sina barn mm…jag har sagt rakt ut till honom att jag inte orkar hoppas längre, då bad han mig att göra det ändå. men jag vet inte…det känns som att han skiter i allt för när det börjar gå mot kvällen så är han full igen! jag och lillebror var hos farmor förra helgen och gick över till pappa (han bor i porten bredvid) 3 st 1,5 Liters vitvinstetror i städskrubben och en under sängen och en stor jäger i skåpet bredvid spisen… och farmor säger att man ska alltid hoppas, men det vill jag inte göra när hon underhåller hans alkoholmissbruk.

Over and out for tonight!

[Beavis]
4/10/11, 11:52 PM
#12

Hej igen

Roligt att läsa att det verkar gå åt rätt håll med din mamma. Glad och för din sambo. Tråkigare att dein pappa inte kommit lika långt men han har väll inte nått sin botten ännu?

Kämpa på och stöd de som bör stödjas men glöm inte dig själv i alltihop.

bultmuttan
4/11/11, 9:23 PM
#13

Halloj!! ja det känns ju som att det finns ett litet ljus i tunneln av allt kaos :P

det känns ju lite tråkigare för pappa, jag förstår inte hur långt han har kvar till botten, den måste ju vara nådd förlänge sen! han har ju t.o.m suttit i fängelse en sväng under den här tiden… men men man ska nog inte förstå allt här i livet :P

jag försöker så hårt att bli mer "ego" för att kunna må bättre, och det funkar om man jämför nu och för två år sen :)

Annons:
[Beavis]
4/11/11, 11:31 PM
#14

Alla har ju olika bottnar vissa når den snabbare än andra. En del når dem ju inte alls.

Din mamma kom kanske till insikten att hon inte ville leva på det sättet längre? Det måste din pappa också göra. Men om han trivs med sitt liv som det är? så är det ju tyngre.

Jag kände en kille som är svårt alkoholiserad som jag trodde nått sin botten och la in sig på torken. Han var så inställd på att sluta. Men så helt plötsligt vände det nr han började få för sig att han skulle kunna "leva som en svenne" och ta sig en fylla då och då.

Vad jag vet har han inte kommit tillbaka ifrån den fyllan ännu och det var flera år sedan.

Alla har sina egna "bottnar" Man måte ha viljan för att orka kämpa emot abstinensen, och har man kanske inget att kämpa för är det lättare att ge upp.

qdela
4/12/11, 10:35 PM
#15

Hejsan….

Vet ni att alkoholmissbruk är klassat lika illa som heroin ? Hoppas hon kommer ur det .

bultmuttan
4/13/11, 10:28 PM
#16

jag hoppas bara att botten är nådd för dom bägge två så det inte blir botten upp, det orkar jag inte med :(

jag skulle faktiskt kunna tänka mig att det är lika farligt som heroin om inte farligare än det…det är sjukt hur snett det kan gå och hur snabbt en familj kan splittras p.g.a att man inte kan ge fan i nåt eller bruka "sunt"

[Beavis]
4/14/11, 9:39 AM
#17

Ett missbruk av vad det än må vara förstör ofta relationer väldigt snabbt. Det som är tärande och förstör mycket tror jag är skammen och försöken att dölja hos de medberoende i familjerna? Med lite tur ser din mamma hur mycket bättre din far mår av att han blir nykter och blir inspirerad.

bultmuttan
4/15/11, 11:35 PM
#18

mamma lämnade pappa när hovrättsdomen kom så dom bor inte ihop och har ingen kontakt alls, dom klöser ögonen ur varandra om dom skulle träffas

[Beavis]
4/16/11, 12:28 AM
#19

Men rykten och skvaller når säkert både hennes och hans öron. Man kan ju alltid hoppas.

Tråkigt att de är osams men kanske är det bäst för hans tillfrisknad att de inte träffas just nu heller? jag bara funderar, det är ju inte bra om de bråkar. bara en sådan sak kan driva honom att börja använda igen.

bultmuttan
4/16/11, 9:52 PM
#20

det kanske det gör, jag har inte så stor koll på det :P

ja det hjälper nog ingen av dom ifall dom hade vart sams heller

Annons:
Thyra4
4/21/11, 10:22 PM
#21

Jag hoppas att det går bra för Dej och Din mamma och pappa. Själv var jag gift med en alkoholist (han är död nu) och vår dotter (47 år) har nu varit nykter i 9 år och det är jätteskönt, men hennes dotter 21 år har alkoholproblem, har gått på antabus några månader men slutat och dricker nu igen. Hon har en liten son som är tre år och det är inte roligt att se att allt går utför, och de får inte någon hjälp av soc. Sömnlösa nätter blir det. Hoppas att Du får hjälp med DEJ. Det är inte Ditt fel. Kramar och lycka till.

[Beavis]
4/21/11, 11:39 PM
#22

Hej Thyra4 välkommen hit du med tragiskt att höra ditt livsöde. Jag hoppas verkligen att det kan lösa sig för din dotter och dotterdotter också så du kan få lite sinnesrö.

Thyra4
4/22/11, 9:03 PM
#23

Tack Beavis, det värmer. Men jag vet ju inget annat - har levt så här länge med ständig oro. Glad Påsk och ta vara på det goda.

[Beavis]
4/23/11, 12:17 AM
#24

Ja det ärftliga betingelsen i beroende sjukdomen är hård och du har levt med beroendepersoner störredelen av ditt liv åtminstonde sn du täffade din make..Ni får kämpa för att bryta cirkeln och hämta strka ifrån andra drabbade här om inte annat Som jag brukar råda medberoende prova acoa och se om det hjälper?

Upp till toppen
Annons: