Annons:
Etikettbyte-av-beroende
Läst 4483 ggr
Novisan
6/2/11, 8:35 PM

F*CK för beroende!

Helv*te. Ursäkta. Har inte orkat läsa alla trådar om byte av beroende än. Sitter här alkoholpåverkad av 3e glaset vin. Är säker på att jag håller på att gå inte i ett alkoholberoende. Är nog på väg att byta till det från sockerberoende  - som jag bytt från träningsberoende/ortorexi/ - som jag bytt från sexberoende - som jag bytt från bulimi/anorexi. Kvar att byta till är spelberoende eftersom jag börjat spela poker på nätet. Är väl bara en tidsfråga?

Jag VILL INTE bli alkoholberoende. De andra beroendendna kan man dölja men det kan man inte i längden med ett alkoholberoende.

Är mammaledig - dricker gärna 3 glas vin till lunchen - och hoppas att det inte ska märkas när jag hämtar min dotter i skolan kl. 16.

Fy f*n för mig själv. Min mamma är alkis - dricker i perioder - man vill INTE ha en alkis till mamma! Jag är mycket förvånad att jag plötsligt hamnat i detta. Måste vara en BEROENDEPERSON :( som Emma Igelström

HJÄLP!

Har inte råd att gå BITTEN JONSSONS kurs á 10 000kr.

Annons:
paronskrutten
6/2/11, 8:40 PM
#1

Oj, tre glas vin till lunchen? Känner du att du MÅSTE ha dessa glas eller kan du sluta nu? Tänker att det är bäst att sluta innan det blir värre. Bra att du inser att det inte är "normalt".

Är man en beroendeperson kanske man ska låta bli alkohol? Bara en tanke.

Helena

Novisan
6/2/11, 9:03 PM
#2

Jag tänker att jag bara ska ta ett litet glas vin men kan inte sluta efter det. Känner mig så lycklig när jag är alkoholpåverkad, livet är så skönt då. Annars hatar jag livet, mig själv o att leva. Men när jag är påverkad känner jag mig lugn o glad. Vet att jag aldrig mer borde dricka. Men hur ska jag lyckas med det när jag mår så bra av det?

paronskrutten
6/2/11, 9:36 PM
#3

Kan du försöka intala dig att ett glad vin INTE är okej? Det är inte okej att dricka ett glas vin varje dag om man känner att man är på väg in i ett beroende. Det är inte okej att smygdricka. Jag kan lova dig att lärarna märker om du är påverkad, om du inte är jätteduktig på att skådespela.

Kan du inte börja med samtalsterapi? Genom företagshälsovården kanske? Eller du kanske inte jobbar..? Det borde gå på något sätt. Känns inte som att det är beroendet som är problemet, utan det du försöker fly ifrån genom droger(alkohol).

Ska tillägga att jag absolut inte är nåt proffs på sånt här och jag hoppas att jag inte säger nåt fel. Försöker mest ge dig en tankeställare.

Helena

paronskrutten
6/2/11, 9:37 PM
#4

Mammaledig läste jag nu..du har alltså ett litet barn hemma också? Det gör det mindre okej att dricka. Det är min åsikt iaf.

Helena

Porklash
6/2/11, 10:44 PM
#5

Ja det låter som en besvärlig situation.

Låter rent av otäck med tanke på att du är mammaledig. 

Du säger: Jag VILL INTE bli alkoholberoende. De andra beroendendna kan man dölja men det kan man inte i längden med ett alkoholberoende. 

Vad menar du med det? 

Hjälp finns om du är redo för att ta emot den.

pEr

Novisan
6/3/11, 9:43 AM
#6

Jag går i samtalsterapi. Har gjort det i 5 år. Mina andra laster som jag skrev i 1a inlägget vet psykiatrin om. Men om man säger att man har problem med alkohol får man inte gå i terapi längre. Man får inte vara beroende av alkohol eller droger för att få den typen av hjälp.

Nej - jag måste sluta med vin - helt klart. Jag känner inte att jag MÅSTE ta ett glas vin utan bara att det skulle vara gott, men när jag väl tagit ett kan jag inte sluta vid ett glas.

Nu ska jag testa att inte ta ens ett glas i en vecka först - för så här går det ju inte att ha det.

Kanske ska gå med i OA igen eller börja i FFA - men det tar så mycket tid och man måste engagera sig så mycket men jag kanske behöver det. Var det det du tänkte på pEr?

Annons:
Porklash
6/3/11, 3:16 PM
#7

Kanske…

Varför ska du dricka ett glas i veckan? 

Det låter konstigt, men inte helt förvånande, att man inte får terapi om man har drogproblem. Att de inte kanske tar tag i just den biten…okej men de andra problemen då?

För mig verkar psykiatrin vilja smita undan igen.

pEr

[Beavis]
6/3/11, 3:23 PM
#8

Hej

tråkigt att läsa att du börjat få problem med alkohol. Som pEr säger finns det ju hjälp jag vet inte om han syftade på OA FAA eller AA? Men de finns ju sen finns beroendecentrum och sådana ställen.

Att tillfriskna tar tid och man måste ge det tid att gå på möten och/eller träffa en terapeut.

Bra belut att testa att inte dricka alls på en vecka. Lycka till

Porklash
6/4/11, 12:34 AM
#9

Såg nu att jag läste fel… Att du inte skulle dricka ett glas i veckan.

Mer begripligt för mig.

pEr

[Beavis]
6/4/11, 11:34 AM
#10

#6 Kom ihåg att för varje dag som du håller dig ifrån alkoholen (utom de första dagarna)så kommer suget att minska innan det försvinner. Men testa gärna AA eller NA två bra 12-stegsprogram organisationer för beroenden.

För att inte tala om hur bra det är att skriva av sig här Skrattande

kram och lycka till

athiria
6/5/11, 8:24 PM
#11

Du kan ta kontakt med Pernilla Lunderot i Höör, hon har gjort maten på Bitten Jonsons behandlingar om jag minns rätt…

Har själv insett att lägga pengar i behandling är det bästa jag nånsin kan köpa så om du har möjlighet gör det är mitt tips.

Förstår inte riktigt vissas inställningar här eftersom alkoholberoende är ett kemiskt beroende och inte nåt man väljer.

Novisan
6/5/11, 9:01 PM
#12

Jag har haft kontakt med Pernilla och fått matplan av henne när jag var med i OA. Ätandet går mycket bättre nu, överäter inte så ofta - men det har då istället tagit sig uttryck i att jag dricker för mycket vin! Så jag behöver ju ta nåt slags helhetsgrepp om det här.

Om/när jag slutar dricka vin helt så kommer säkert min hjärna på nåt annat att tillfredställa sig med, om ni förstår vad jag menar.

Det kemiska beroendet är ju - förutom kanske alkohol som kemisk substans - att man går igång på att tillfredställa sitt belöningssystem enligt "Sockerbomben" och "Hjärnkoll på vikten". Det är efter att ha läst dessa böcker som jag insett hur jag hoppar mellan olika beroenden sen 20 år tillbaka - har inte insett det förut.

Vet inte vilken ände jag ska börja i men vinet måste ut innan alkoholen i sig blir en subsans som jag blir beroende av. Kanske OA igen, eller jag vet inte.

10 000 kr kanske inte är så mycket för att rädda sitt liv och sin familj från oundviklig krasch i slutändan.

[Beavis]
6/5/11, 9:59 PM
#13

Det är inte bara ett kemiskt beroende, vore det så lätt skulle ingen få återfall utan mycket ligger mentalt.

Däri succen med 12-stegsprogram och liknande där man utreder bakomliggande orsaker till att man ex "överäter". Och man får lära sig att hanera ångestenoch ge utlopp för de känslor man trycker ned med alkohol,droger,kolhydrater,sex,shopping etc. Dert är ju trevligt att föda Pernilla och Bitten de har gjort mycket bra. Men alla har ju inte 10000kr över då föreslår jag en stödgrupp där du kan utröna orsakerna till ditt missbruk istället som dessutom kan stödja dig i ditt tillfrisknande på ett sätt ingen av de två kan göra.

Men det är min enkla mening

Annons:
Porklash
6/6/11, 8:35 AM
#14

#11

Självklart är inget beroende nåt man väljer men när medvetenheten finns där går det att välja bort även om det inte är lätt.

Novisan säger ju själv att det verkar börja bli ett problem hon har tidigare tagit hjälp av OA och FAA.

DVS jag upplevde det som att hon hade stor koll på vad som hände.

Sedan var det vissa formuleringar som jag inte riktigt förstod vilket gjorde mig misstänksam vilket jag inte alls har egentligen nån anledning att vara om det inte hade varit för att barn var inblandade.

Så jag kan ha framstått som mer dömande än vad jag egentligen är mest för min rädsla för vad som händer barnet.

I så fall ber jag Novisan om ursäkt.

#12

Ja så är det för många. Finns de som hoppar nåt alldeles fantastiskt (nästan imponerande) mellan olika beroenden. jag rekommenderar som vanligt Craig Nakkens Jaget och Missbrukaren som handlar om beroende sjukdomen i allmänhet och dess logik. Den var åtminstone för mig en väckarklocka där jag kunde se tydliga mönster hos mig själv men även kanske varför jag själv aldrig riktigt riktigt "trillat dit" tack Gud för det!

Jo ditt tillfrisknande verkar behöva en push. Kanske rent av prova AA? "Några glas vin" är inget jätte ovanlig typ av alkohol beroende.

Du ser matberoende som ditt huvudberoende?

pEr

paronskrutten
6/6/11, 2:31 PM
#15

Hoppas Du, Novisan inte tog det fel, men jag förstod det som att du inte är alkoholberoende ännu, du är medveten om att det inte är ett normalt beteende att dricka tre glas vin till lunchen, därför skrev jag som jag gjorde, att du skulle sluta innan du är verkligt inne i ett beroende.

Kramar till dig!

Helena

Novisan
6/6/11, 8:59 PM
#16

Jag har inte tagit illa upp av något inlägg. Ni har rätt allihop tycker jag. Tycker det är så bra att kunna skriva här för att folk INTE är särskilt dömande. Ni är så stöttande o förstående. Tänk vad folk skulle gå i taket om man skrev ett inlägg som #0 på Familjeliv.

Ska kolla upp de där böckerna pEr -  just nu är matmissbruket största problemet. Suget efter alkohol är inte särskilt stort förrän jag tagit första glaset/klunken.

Ska kolla upp lite anonymous-träffar o gå på nåt i veckan. Finns ganska många här i Sthlm som tur är.

[Beavis]
6/7/11, 3:03 PM
#17

Alkohol och kolhydratbereoende/matmissbruk ligger ju väldigt nära varandra även om det finns matmissbrukare som kan hantera alkoholen.

Roligt att du ska testa möten Novisan, prova lite olika och se vilka som passar dig bäst? Man kan ju även gå på flera olika Som OA/FAA och AA eller NA.

Huvudsaken att man kommer till ett ställe med likasinnande som ger stöd och kan bygga upp ett stödnätverk.

Upp till toppen
Annons: