Etikettberoende
Läst 3063 ggr
SSKAnna
2011-06-13, 08:56

Problem med bensodiazepiner...

Jag har ADHD och det innebär att jag ofta har jättemycket ångest. Jag håller på att trappa upp min ADHD-medicin och hoppas att det ska bli bättre sedan.

Jag får nu ta max 3 st Iktorivil/dag vid behov.

Problemet är att jag inte kan hantera det. Jag blir snabbt jättetolerant och det brukar sluta med att burken är slut på någon vecka. När jag sedan får nästa burk har toleransen gått ner och så börjar det om igen.

Vet inte varför jag är så tolerant, har alltid varit det. Alltså måste jag ta 5-6 st för att få någon verkan alls.

Jag blir alltså, och detta är det positiva, aldrig fysiskt beroende eller får abstinens men jag är ju helt klart psykiskt beroende,

Tyvärr är det så att när det blir som jobbigast behöver jag verkligen medicin för att bryta ångesten. När den är som värst mår jag så dåligt tt jag börjar kräkas, kan inte äta, gråter konstant och får självskadebeteende/självmordstankar.

Nu har jag fått en låsbar dosett och min mamma ska få nyckeln, hon bor en bit bort. Min man är jättesur över det här och vill att jag ska berätta för läkaren men då vet jag att jag direkt blir stämplad som missbrukare (har haft den stämpeln förr och det tog 5 år att bli av med den) och dessutomfår jag ju aldrig mer något som funkar på min ångest.

Kan nån ge mig något råd eller tips på hur jag ska göra? Med min ADHD har jag så låg impulskontroll att jag liksom inte kan låta bli att ta dem! HJÄLP

Tack till den som orkat läsa detta!

...and the book says:

We mat be through with the past,

but the past is not throuhg with us.

[Beavis]
2011-06-13, 10:20

Hej SSK Anna Välkommen hit (om jag inte sagt det tidigare?)

Iktoviril är en Benzodiazepin vilket är extremt beroendeframkallande vilket du säkert känner till, det är otroligt många som börjar droga på dessa preparat och du är troligen tyvärr en av dem?.

Med din tidigare missbrukshistoria är det olyckligt att du fått denna medicin, Men å andra sidan finns det något alternativ i behandlingen av ADHD?.

Du säger visserligen att du inte är fysiskt beroende och aldrig får abstinens men har du någongång hållit upp så pass länge för att se det?

Bra att du beslutat ge din mamma nyckeln så att du inte kan överdosera för det är farligt, ge henne nycklen så fort som möjligt och kom överens om ett system för hur hon ska distribuera medicinen till dig.

Du har ett guldläge att arbeta med dig själv tillsammans med din terapeut tillsammans med h*n kan du kanske arbeta fram ett sätt att kontrollera ångesten?

SSKAnna
2011-06-14, 23:03

Hej och tack för ditt svar.

Jodå, jag vet allt om hur beroendeframkallande Iktorivil är! Det märker jag ju själv om inte annat,,,

Anledningen till att jag trots tidigare missbruk av andra tabletter; kodein, är att jag faktisk får så pass allvarliga ångestattacker ibland att jag verkligen behöver ta till dem. Jag var bannlyst från alla bens-prparat i flera år men när jag låg inne en gång för depression och ångest så blev jag så dålig att detta fick lov att hävas.

Jag kan absolut hålla med om att jag genom att ta en alldeles för hög dos tekniskt sett miss-brukar dem men det är alltid vid ångest så jag vet inte om jag skulle säga att jag "drogar på dem". Jag har dem på recept ochhar verkligen mycket ångest. Detta är inte ren förnekelse som talar, mer erfarenhet.

Jag har GAD som diagnos också men jag tror att min ångest säkerligen ofta är orsakad av att min hyperaktivitet inte vet vad den ska ta vägen och på fm mår jag bra för då tar jag Metamina och blir lugn och ångestfri utan att känna någon annan effekt. Så förhoppningsvis blir det bättre när jag har ställt in en eller två, möjligen även tre dostillfällen till.

Min nya dosett är nu låst, alla Iktorivil ligger i sista facket och Mamma har nyckeln så nu är det inget problem. Dosetten är toppen, fick den från min arbetsterapeut.

Jodå, jag har gjort långa upprhåll och vet att jag inte får någon abstinens.

Önskar bara att jag inte var så förbannat tolerant mot ALLT!

Tack igen och tack för välkomnandet! Tar gärna emot fler synpunkter.

...and the book says:

[Beavis]
2011-06-14, 23:58

Hej igen

Bra att du pratade med din mamma och får hjälp med doseringen.

Det är svårt med ångest och bokstavskombinationer..

Kanske skulle du försöka få utlopp för din hyperaktivitet genom exempelvis sport/träning?

SSKAnna
2011-06-16, 22:18

Jag springer 5km minst 3 gr/veckan! :)

...and the book says:

[Beavis]
2011-06-16, 22:26

Det är bra men har du provat att träna organiserat i exempelvis en sportklubb löpning kan ju vara din grej?

Jag vet av egen erfarenhet att träning kan bota nedstämdhet och ångest aktivitet i de flesta former är bra så man inte fastnar hemma och deppar ihop osv

Upp till toppen