Annons:
Etikettberoende
Läst 1298 ggr
amorvincitomnia
2011-06-23 23:33

All kunskap tas emot :)

Jag och sambon har diskuterat detta med beroenden och ADHD.
Jag har adhd, sambon är beroende.

Jag vet att adhd personer löper större risk för att bli beroende.
Men hur ligger det igentligen till?

Har alla beroendepersoner mer eller mindre adhd?
Vilka är likheterna och vilka är skillnaderna?
Då menar jag såväl genetiskt och även symptom.

Nu under sambons behandling och hans process så har jag ju verkligen på riktigt fått se många symptom hos honom som jag har.
Minnet, att glömma saker.
Mitt uredningsteam kallar det för att jag har dåligt arbetsminne.
Medans sambons behandlare menar på att det är något som beroendepersonens hjärna kopplar bort mer eller mindre för att kunna vara aktiv.

Detta med att ta sej för saker, organisera, slutföra.

Fler likheter finns…

Och jag undrar vilket samband de har ?

Annons:
MissInAction
2011-06-24 00:01
#1

Bokmärker! (Jag har inget svar på frågan men är intresserad Glad)


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

athiria
2011-06-24 00:16
#2

Jag har hört att folk med beroende kan diagnosticeras fel med ADHD, narcissisk personlighetsstörning, Borderline etc.

Personligen är jag beroende men har inte alls rikgit "ADHD"-tendenser med att jag är hyperaktiv och så.

[Beavis]
2011-06-24 01:50
#3

#0 En intressant fråga och vad jag läst och hört osv är att undersökningar visat att många missbrukare diagnostiserats med någon bokstavskombination antingen innan de gick in i sitt missbruk eller diagnostiserats efter. Så även bland fångar på anstalter. Jag känner även missbrukare med aspbergers som "självmedicinerat",  Occh jag tror det ligger där för olika substanser kan verka lugnande på deras symptom. Bla adhd medicineras ju med Amfetamin av vården så vissa droger hjälper ju men om man inte står under överseende kan det gå riktigt illa.

Detsamma med då Aspbergers som är en lättare form av Autism där man med hjälp av ex alkohol kan bli mer avslappnad och utåtriktad, Vilket även det kan gå illa.

Jag tror inte att alla beroende har adhd eller någon annan bokstavskombination, Däremot tror jag att de kan vara överrepresenterade tyvärr. jag kan tyvärr inte referera till någon speciell forskning utan egna reflektioner och minnen av saker jag läst osv.

amorvincitomnia
2011-06-24 08:46
#4

Tack för svar, och jag ger inte upp än, Ska veta mer ;)

Sant, då tänker jag hur länge räknas man som självmedicinerande, när blir man i sådana fall beroende osv?

amorvincitomnia
2011-06-24 10:17
#5

Tänker på hur de kan behandlas fel.
Jag har också hört talas om det, och då måste det ju finnas enhel del likheter.

Medans det för mej kan va väldigt svårt att förstå hur människor kan ha fått felaktig ADHD diagnos då det istället skulle vara ett beroende.

ADHD diagnosen är ju inget som ställs efter ett samtal. Menar att det är ju dagars långa utredningar, tester, sjukgymnaster, arbetsterapeuter, psykologer, läkare, och andra tester.
och så pass minimala skillnader borde det väl inte vara att det blir fel diagnos om den nu görs korrekt vill säga.

Men som Beavis nämnde så är det många med beroenden som i grund och botten har någon npf diagnos.

Ska man då se beroendet som självmedicinering och att det "går över" av sej självt vid hjälp med den andra diagnosen, eller har man på grund av npf diagnos som lett till ett beroende, eller ett missbruk ses som en enskild diagnos då.

Nu vart det nog lite rörigt, men någon som hänger med :)

[Beavis]
2011-06-24 10:44
#6

Beroendet i sig har inget med någon npf diagnos, (jag utgår ifrån att npf betyder bokstavskombinations syndrom?)

Jag tror att många felaktiga ADHD diagnoser kommer över en villighet hos föräldrar och lärare att få en förklaring till ett barns hyperaktivitet och koncentrationsproblem.

Även många läkare har denna villighet och på något sätt verkar det vara en fjäder i hatten att ha ställt en diagnos. fördom ifrån mig kanske? men som utomstående verkar det nästan så ibland.

Jag hade dför längesen en flickvän som hade diagnosen Dyslexi ifrån skolan. men den kvinnan hade varken dyslexi eller inlärningssvårigheter (läste in högstadie och gymnasium med toppbetyg på komvux)

Men för att inte glida allt för långt på ämnet… tyvärr tror jag att det trots långa tester kan feldiagnostiseras ADHD mfl. eftersom det inte finns några synliga symptom utan är helt en bedömningssport för experter.

Annons:
amorvincitomnia
2011-06-24 11:16
#7

Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF, även kallat neuropsykiatriska diagnoser)

Då bara måste jag få nämna dessa datatester, som endel kallar QB test, även hört tova test?

De tester går ju inte att ljuga sej igenom, eller missbedömma då de är väldigt märkbara.
Likaså, bilder på en ADHD hjärna, och en som inte har som tex.
Sedan är det skrämmande de som du säger som faktiskt får en feldiagnos av någon anledning.

Precis som om man går efter "kriterier" symptom hos någon som har allergier.
De får utslag vid pricktest.
En person med adhd får sina "utslag" på vissa delar eller kriterier i detta qb test.

Nu gled jag iväg på feldiagnotiseringar. :)

Men hur som, så vet många att det är vanligt med beroenden vid dessa diagnoser.

Men skillnaderna, likheterna, hur de fungerar i hjärnans belöningssystem.
Något jag måste få klarhet i :)

Finns det personer med beroenden som inte alls har dessa diagnoser?
De med både beroendediagnos och en npf diagnos, hur ska man behandla dem?
Vilket ska man börja med ?

En annan för mej intressant fråga är hur det kan komma sej att så många beroendepersoner faktiskt har en del hel liknande symptom som de med ADHD, och är dessa symptom då bara under den aktiva perioden, under tillfrisknandet?

Nej bäst att sätta punkt, tankarna tar aldrig slut :)

Ber om ursäkt för den stora texten, vet inte hur jag lyckades, och inte heller hur jag lyckas förminska den!

athiria
2011-06-24 14:37
#8

Alltså nu är jag inte säker men jag tror att ADHD-personer har en dåligt fungerande framlob. Och denna del av hjärnan lägger av när man är beroende.

Träffade en tjej som gjort en lång utredning och var nära att få en ADHD-diagnos, medan vi andra på kursen trodde att hon var beroende.

amorvincitomnia
2011-06-24 21:22
#9

Beroende orsakar ju obalans i hjärnans belöningssystem, medans personer med adhd har en obalans i hjärnan.

Jaaaa, men då måste det väl vara så enkelt som att personer med adhd och de med ett aktivt beroende då har många liknande svårigheter eftersom deras belöningssystem är påverkade..

Så vad tror ni om en aktiv beroendeperson utan bokstäver bli "frisk" försvinner då dessa likheter?
Eller är det något som kvarstår trots nykterhet?

Upp till toppen
Annons: