Etikettberoende
Läst 2057 ggr
smulan3
2011-08-07, 16:37

Behöver få ur mig en massa...

Sitter emellan två stolar för att välja mellan pest eller kolera. Har varit gift med en alkoholist som jag har ett barn (G) med. Det är där problemet är. X har tagit återfall tillsammans med sin sambo och jag vet inte hur läget är där nu men jag vet åtminstone att x:et sambo har druckit för två veckor sedan. x tycker han blir överkörd av mig för att jag nekar honom att ha G hos sig varannan vecka och bara ha G hos sig några timmar. x har varit kontakt med jurist och så länge jag inte kan påvisa att han druckit alkohol så har han lika mycket rätt som jag att ha vårt barn. Var i kontakt med soc. då det ligger i utredning vad som är bäst för vårt barn och då frågade jag hur jag skulle göra med att låta vårt barn träffa sin pappa och de hänvisade då till föräldrabalken. Jag har ett avtal med x:et att om jag misstänker att det dricks så har jag rätt att ta G därifrån men att han får träffa G under kontrollerade former. Nu kan han inte acceptera detta. X har varit på två behandlingar och innan sista behandlingen var han på ett helt annat plan att diskutera med. Jag mår skit och vill inte ha det så här. Kan fan inte äta även om jag är hungrig. Idag frågade G om han inte skulle träffa pappa. För det är så att G o jag har varit iväg på en mini semester och jag sa till x.et om vi kommer hem skapligt på lördag så hör jag av mig. Han vet om att vi skulle komma hem som igår och vi kom hem väldigt sent så jag hörde inte av mig. X:et har ännu inte hört av sig till oss eller till G.

Jag har några gånger kontaktat X.et så att G och han ska kunna träffas. Det tog drygt 3 veckor innan han hörde av sig och däremellan har jag meddelat att han får gärna kontakta G. En vecka efter vi varit på soss. kontaktar han mig och vill ha G och jag svarar att han får gärna träffa G men jag vågar inte lämna honom över natten. Och så känner jag fortfarande. Hans sambo får inte ha sina barn över natten.

X vill ha G varannan vecka o även om han nu får ett jobb som innebär att han kommer ligga ute varje vecka så ska G vara hos hans sambo om han inte får ha G varje helg. Varför ska jag inte kunna få njuta av G o min lediga tid o bara få ha den tråkiga gnatiga vardagen. Så det sa jag stopp till men då kontrade han med att då får G vara hos X sambo den veckan. Utav vilken anledning då han ändå inte träffar sitt barn och varför ska jag lämna mitt barn till en alkoholist som jag inte vet är nykter o som inte får ha sina egna barn. JO han slipper underhåll, för jag kan inte se någon annan orsak.

Men nu är det så att G undrar om han ska träffa sin pappa då han hörde att jag sa att vi skulle höra av oss som i lördags. Jag har sagt att det var om vi kom hem tidigt o pappa har inte hört av sig idag. Vad gör jag!!!!!!!!! Jag vill att G ska få träffa sin pappa och jag vet att det blir problem om jag säger att det bara blir några timmar/halv/hel dag till X. Just nu känner jag mig väldigt svag och är livrädd att jag kommer att ge med mig.

Skulle X komma o vilja hämta G så har jag inte mycket att sätta emot om det visar sig att han är nykter men sen vet man ju inte vad som händer när G sover…………….

Har ivarje fall bestämt mig för att kontakta familjerätten imorgon och boka in ett möte där jag även vill att en alkoholterapeft ska sitta med. Vet inte om det funkar…hoppas…..hoppas att den stora klump i magen försvinner…

vet att det kan verka rörigt skrivet…men det blir så.

[Beavis]
2011-08-08, 10:24

Ehj och välkommen smulan3

Du har hamnat i en knepig situation där,  Lagar och regler som finns är ju till för att skydda barnet men ibland slår de fel. Det du kan göra är väl som du försöker nu traffa X med alkoholterapeuter samt att det ska vara övervakade besök med G och X så att han inte kan supa då och verkligen villkora obevakade besök. Se till att G förstår att han kan ringa dig och bli hämtad ifall pappa och/eller styvmamma super till när han är där.

Till en början är det nog det enda du kan göra laglig väg om du inte bara fprtsätter vägra umgängesrätt.

Jag har inga egna barn och är ingen jurist men alternativet är annars att söka ensam vårdnad men då behöver du nog som du skriver: Bevis för att de dricker i G ´s närvaro.

[Beavis]
2011-08-09, 22:28

Hur som helst önskar jag dig och ditt barn lycka till. Och hoppas det går bra med familjerätten för det är ju inte kul för ditt barn att bo med en missbrukare om denne är aktiv.

smulan3
2011-08-10, 20:16

Har senast idag sagt till X att jag tycker vi ska ha ett samarbetssamtal på familjerätten för att komma till en bra lösning gällande G. Men han svarar att han kommer inte att komma. Och att jag hindrar honom att träffa G. Men jag svarar att G får gärna träffa X men just nu vågar jag inte lämna G över natten men att X gärna får träffa G dagtid. Men X köper inte detta o när jag nämner att han lever med alkoholist (som jag vet för drygt 14 dgr sedan drag, har hon själv berättat) Han säger att det har inte med detta att göra.

Jag vill bara att G ska vara trygg när han är hos X o att ingen alkohol förekommer. X tycker att jag kan komma o kolla, men varför ska jag göra det. Är det inte bättre att kunna bygga upp en tillit istället.

Just nu är det tjafs om att underhållet som han bet kommer han att stämma mig på sen. Och säger att han har rätt till halva barnbidraget sen 20 mån tillbaka, bara för att vi har delad vårdnat. Men det är ändå jag som har stått för de stora klädinköpen och skickat med kläder så att G har det. Han kräver kvitto på det. Allt är bara så kräkigt.

Visst jag kan inte bevisa till 100% att det förbrukas alkohol men varför kan han inte vara tillmötesgående då och säga att vi kan ta det bit för bit så att både G och jag kan känna oss trygga. Nä pang på Jag har rätt att ha G lika mycket som dig. Jag är ju inte ute efter att neka X ngt umgänge. Jag vill ju bara skydda honom, för det kanske inte dricks alkohol när barnen är där men vad händer när de sover????

Är så förbaskat kluven…varför vill han inte ta ett samtal med familjerätten? Då får vi ju båda hjälp av en kunnig person som ser till barns bästa.

Varför lägger han så mycket fokus på pengar?? Fy fan för att ha barn ihop med en alkoholist, promille fri eller inte så är beteendet fruktansvärt jobbigt att ha med att göra. Detta kväver mig…

[Beavis]
2011-08-11, 00:05

Okej men X är nykter nu sedan en tid tillbaka så vitt du vet men hans flickvän är aktiv alkoholist? Har jag förståt det rätt?

Att han inte vill till familjerätten kan ju bero på att han är rädd att du där dka kräva hela vårdnaden eller mer underhåll? Det är svårt när man tvistar om vårdnaden.

Om det är så att X dricker på nätterna märker troligen G det ändå och kan säkert vittna i familjerätten ifall du inte får andra bevis?

survivor65
2011-08-21, 18:53

Hej!

är ny här på I Fokus och bläddrade runt lite och såg ditt inlägg. Om ditt X har varit på 2 behandlingshem (har jag fattat det rätt då?För 2 behandlingar kan det väl inte vara?) då måste väl det stå i några papper och hur det har gått där?har inte Soc tillgång till såna uppgifter när det är barn med i bilden?Eller är det sekretessbelagt?Jag tänkte på att han kräver att han ska ha erat barn och så har han en sambo som är aktiv alkohlist.Det måste det ju finnas uppgifter på någonstans också tycke rjag.Eller har jag fel?

detta låter så likt vad en bekant berättade för mig om hur situationen var med sitt X som också drack men som påstod sig vara nykter för att han ville träffa barnet.Han hade också en sambo som var alkoholist och hon var ju i princip tvungen att låta Xet träffa barnet och han ville ha barnet varannan vecka för att slippa underhåll-det kom fram senare-

När han "slapp" betala underhåll så bidrog han inte till att köpa något till barnet utan det skulle Mamman göra hela tiden.Tll slut efter mycket om och men så kom de fram att han drack värre än vanligt då han fick mera pengar kvar att köpa sprit för då han inte betalade dom 1273:- i månaden som är minimum för underhål och som hon fick från Försäkringskssan.Men innan det uppdagades så var det väldigt jobbigt.Och deras barn fick naturligtivs lida i slutändan i form av svek från Xet,suparkvällar då han had elovat barnet att dom skulle hitta på något och så vart det sviken gång på gång.Till slut så vart barnet så pass stor så det sa nej till att åka till Xet (pappan) men innan dess så vart det ju bara besvikelse för barnet som till sist sa nej.Och då är ju barn väldigt lojala mot sina Föräldrar och speciellt alkoholisbarn som skyddar sina föräldrar som dricker något oerhört.

har egentligen inget bra råd att ge dig annat än att jag tycker du ska gå på din magkänsla och föröska hitta någon BRA på det sociala att föröska prata med och få dom att förstå situationen.

Lycka till!

[Beavis]
2011-09-14, 11:03

Hur har det gått Smulan3??

Upp till toppen