Etikettberoende
Läst 2282 ggr
[ElisabethYL]
2011-06-20, 19:09

Idag har jag gjort det...

Idag orkade jag ta tag i en sak som jag länge velat göra, men inte orkat ta mod till mig.

Jag ringde till min vårdcentral och bad om hjälp att sluta med den där j***a rökningen som jag håller på med. Är faktiskt lite stolt över mig själv nu..

Om man nöjer sig med att räkna tiden jag rökt själv - är det runt 11-12 år nu, men om man räknar in den passiva rökningen (pappa har alltid varit en storrökare som rökte det mesta innomhus), så är det hela livet..

Kommer jag kunna sluta? Jag vet inte, men om jag inte försöker så kommer det aldrig gå..

En sak jag är orolig för är att få lunginflammation eller luftvägsinfektion pga ciggen, eftersom jag är allergisk mot antibiotika och nästan strök med för bara 8-9 månader sen pga allergichock under en antibiotikakur..

Om jag lagt detta i fel kategori får ni gärna flytta den.

[Beavis]
2011-06-20, 19:19

Kör hårt. cold turkey brukar funka bäst men stöd av läkare eller liknande är bra. Sen kan du ju göra som många andra och söka stöd och breätta hur det går här.

[ElisabethYL]
2011-06-20, 19:22

cold turkey?? - det var ett nytt utryck för mig..

jag berättar gärna hur det går här :)

MissInAction
2011-06-20, 19:32

Wow det var ett viktigt steg i rätt riktning!

Cold turkey betyder nog att man slutar tvärt istället för att trappa ner som en del gör Glad

Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

[ElisabethYL]
2011-06-20, 19:40

Har en bekant som fick lunginflamation efter att ha slutat tvärt. Så det vågar jag inte pga allergin (vill sluta, men inte stryka med).. Han mår bra nu.

Min läkare har sagt att om jag ska ha antibiotika ska jag ha en åkomma som i sig är dödlig, för det är en för stor risk för min del..

Men tack för stödet, båda två!

MissInAction
2011-06-20, 19:46

Oj jaha.. kan förstå att du inte vill råka ut för det eländet Obestämd

Så vad är planen?

Det finns säkert att läsa på nätet om hälsofördelar med att sluta röka, jämfört med hälsoriskerna med att röka. Vet att jag sett någon sådan plansch på min vårdcentral också. Kanske kan fungera som motivation? Och så ser du vad du kan förvänta dig de första dagarna, veckorna och på lite längre sikt Glad

I mitt fall (socker) har det varit vita perioder och sen återfall. Men enda sättet för mig är att undvika det helt, och faktiskt också klyschan att "bestämma sig" för att nu ska jag klara en dag. Eller en vecka. Eller en förmiddag eller vad det nu kan vara.

Kluring om Ryssland

[ElisabethYL]
2011-06-20, 19:57

Har väl ingen riktig plan än, blir nog att lägga upp någon när jag ska till distriktssköteskan och om hon tycker att det är berättigat får jag åka ner en gång till så att min läkare är med..

Trodde inte jag skulle våga lyfta luren en gång (har svårt att be om hjälp efter en del dåliga erfarenheter, som jag inte tänker gå in på nu..)

MissInAction
2011-06-20, 20:30

Aha, då väntar vi med spänning på vad de kommer säga då Glad

Som sagt det var ett steg i rätt riktning. Många drar sig för att söka hjälp, oavsett om det gäller depression, förkylning eller beroende. Man får tänka på att de flesta människor vill hjälpa. Plus att på en vårdcentral är det deras jobb.

Kluring om Ryssland

[ElisabethYL]
2011-06-20, 20:35

Får väl erkänna att jag vetat länge att jag behöver hjälp för att klara det, men inte vågat be om hjälpen..

athiria
2011-06-20, 20:57

Akta så att beroendet inte går över till nåt annat, som socker, koffein, tabletter, shopping narkotika etc! :)

Haha dom kanske skulle ha en ny grupp med Anonyma Rökare? XD

[ElisabethYL]
2011-06-20, 21:05

Haha, det vore nåt!

Shopping? Det enda att sysselsätta sig med häromkring är att gå på shoppingcentret, så jag brukar åka till kompisarna i grannkommunen istället..

Försöker hålla koll, har sagt att om jag lyckas utan att det går över till nåt annat ska jag använda pengarna till en resa eller nåt.. (har länge velat se mina förfäders land, men har aldrig blivit av)

Nej, nu ska jag sova - börjar jobba tidigt imorgon. Men jag kikar in efter jobbet (hehe)

Hawknestgrove
2011-06-20, 21:10

Grattis grattis grattis!!!!!!! Jag slutade för lite över tre år sen. Då hade jag rökt i 44 år. Jag slutade med hjälp av tabletterna champix. Funkade perfekt för mig, för jag ville verkligen! Då funkar det. inte förr. Du måste vilja med både hjärna och hjärta. inte en cigg sen dess. MEn jag är röksugen vid vissa tillfällen än i dag, som när jag handlat på fredagen och kör hem…. Fått ordning på mina lungor, har ju KOL hostar kanppt alls längre. Gick upp 5 kilo, det var allt. Lycka till tjejen!!!!! det ska gå!!!!!Du kan, du vill heja!!!!!! Jag har ett litet motto. Jag var 57 när jag slutade.  lovade mig själv att när jag blir 75 så kan jag börja igen, hahahaha! OCh skaffa en spargris. Lägg varje vecka ner de slantar du hade köpt cigg för. Se vad snabbt det växer!!! OCh spar en äckleburk med fimpar. Lukta på den ibland. Tänk  dig, att SÅÅ luktar en rökare i andedräkten. Bläk!!!!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

MissInAction
2011-06-20, 22:30

Lyssna på #11 Flört

Och pengar lär du spara ihop ganska enkelt nu när du inte lägger dem på cigaretter. Din resa kommer nog snart att bli av! Skrattande

Kluring om Ryssland

[ElisabethYL]
2011-06-21, 16:57

#11 Tackar tackar!

Kollade upp tabletterna på fass och tror inte det kolliderar med mina nuvarande mediciner - så jag kanske får de(eller kanske nåt annat, vad vet väl jag?)

#12 Tror också pengarna kommer ganska snabbt. Har sagt att jag ska ha minst 10.000 kr när jag åker. En annan sak jag vill är att flytta till grannkomunen (vilket jag tänker göra när jag sparat ca 40.000 kr, så jag inte börjar med att hamna på minus igen.

Räknade ut att ca 1000-1500 kr/mån går till cigg - fyy på mig (*ironi*) Det blir många tusen jag aldrig hade behövt låna.., men man kan ju bara ändra på nu och framtiden..

Hawknestgrove
2011-06-21, 17:10

ja och det fina i kråksången är, att chanpix går under högkostnadsskyddet. MEn det är viktigt att gå hela kuren ut. Tre månader. Vad som kan hända, är att du blir lite knepig i magen. OCh det underliga är, att efter fösta veckan med tabletterna så börjar ciggen smaka bläh…. MEn du SKA fortsätta röka den veckan ut. Sen hade jag den otroliga turen, att precis när jag hade rökt den sista, alltså min sista rökdag,, dagen efter fick jag maginfluensa. Så då fick jag lite draghjälp!!! köpte mig en dosa damsnus, tog två prillor av den, men bytte ut den mot en dosa nikotinfritt, som jag tog tre fyra av. Sen var det inget kul. MEn den nikotinfria snusen ligger kvar i min handväska. Den är nog bra torr nu, men den ska ligga kvar. vågar inte kasta den! KAn kanske behövas….. MEn jag klarade av ett eldprov förra vintern och det var när jag totalkvaddade min bil, körde i diket. Skadade ryggen rejält. på väg in till sjukhuset så var det på vippen att jag bad min sambo köpa ett paket cigg åt mig. Men även det grejade jag.

[ElisabethYL]
2011-06-24, 14:35

Hehe - vill åka ner till vc redan nu! Tungan ute På studs alltså…

Igår orkade jag hålla emot lite mer än vanligt, så orkar jag hålla det här kommer det gå åt 10-15 cigg mindre än vanligt den här veckan…

Någon som känner igen sig?

Har redan börjat rita på en "liten" kaninbur till de små liven (en 4-fackasbur med två fack på varje våning och löstagbar mellanvägg, totalt 4 meter lång, 75-80 cm djup och 1,5-1,8 meter hög) - Det blev lite ot, men det gör nog inget Flört

Hawknestgrove
2011-06-24, 15:04

ja en grej är ju att börja förbjuda sig själv att röka i vissa situationer och på vissa platser. Vi hade rökförbud inne här ända sen vi flyttade in, så att röka inne var inte att tänka på. Likaså slängde jag ut askoppen ur bilen och bilens tändare. OM det skulle rökas i bilen, då var det öppet fönster som gällde och kasta ut fimpen. Vilket omöjliggjorde rökning i bilen när det var torrt väder på vanliga vägar. Ingen hit att röka mitti vintern heller, gick inte alls när jag hade elfönster, dem rör man helst inte på vintern. Svåraste ciggen var telefonciggen. Den satt kvar allra längst tillsammans med dagens första. Röka i skogen när man var ute och letade svamp? nä, det gick ju inte, då blev sambon rabiat. Att låta bli att röka i samband med alkoholintag var faktiskt inte svårt. KAnske beroende på att vårt umgänge var rökfritt. Så mot slutet så var jag nere i 6-7 cigg om dagen bara, från att ha rökt 20-30.

[ElisabethYL]
2011-07-18, 07:24

Kollade hur mycket jag rökt på sistone och jag har gått från 20-25 till 15-18 cigg/dag hittills…

Vill mer men det får bli när min läkare kommer tillbaka från sin semester Obestämd

Ska dit i augusti, så det är ju inte så lång tid kvar ändå Guld i mun

Hawknestgrove
2011-07-18, 10:30

Tips… börja rulla. OCh rulla inte flera på en gång, utan rulla bara när du ska röka…

[ElisabethYL]
2011-07-18, 12:01

Hihi, den har jag aldrig tänkt på..
Kanske redan slutat när jag ska dit.. (*ironi*) - den tror jag iof inte själv på… men kanske minskat ytterliggare lite..

Hawknestgrove
2011-07-18, 14:05

Prova. nu är det ju inte precis lönsamt, men ändå….

[ElisabethYL]
2011-07-18, 14:33

Varför inte..? Glad

[Beavis]
2011-07-18, 18:29

#20 Risken är väl att hon börjar tycka det är kul och tillverkar ett helt lager med hemmagjorda cigg Obestämd

[ElisabethYL]
2011-07-18, 18:50

#22 Även du har en ordentlig poäng.. Men det blir nog inte eftersom jag inte hittade någon variant som inte är starkare än den sorten jag röker..

Något som jag gjort är att jag helt förbjudit mig att köpa mer än ett paket itaget och att inte köpa någon annan sort om min vanliga skulle va slut - då får jag gå till nästa affär istället…

En oväntad motivation kommer ifrån en av de fyrbenta familjemedlemmarna här hemma.. Jättegossig och kärvänlig, men så fort matte luktar rök vill hon inte va med..

Alla tips mottages tacksamt! Skrattande

Hawknestgrove
2011-07-18, 18:55

Ja och rök inte inne mer…. Då blir det ine många cigg på vintern, hahaha!!!

[ElisabethYL]
2011-08-24, 21:07

Idag skulle jag åkt ner till vårdcentralen, men (självklart) var ju distriktssköterskan jag skulle till sjuk, så vi får se när jag åker dit nästa gång…

Hon skulle i.a.f. höra av sig så snart hon kommer tillbaka till jobbet…

[ElisabethYL]
2011-10-18, 05:06

Detta ska bli intressant…

Idag är första dagen på många år som jag inte har en enda cigg hemma (rökte upp den igår), så var jag till apoteket på grannorten och köpte en inhalator som jag har tänkt att bruka tom om jag blir för rastlös…

Bortsett från att inte ha nåt att ha i fingrarna har det gått relativt smärtfritt trots allt, men är ändå glad att jag orkade ringa o be om hjälp! Glad

[Beavis]
2011-10-18, 10:42

Grattis lycka till!

Att inte ha något i händerna har jag hört skall var bland det värsta. Du klarar det om du verkligen vill.

Hawknestgrove
2011-10-18, 19:24

jag virkar kattleksaker…. som amigurumi.

[ElisabethYL]
2011-10-22, 19:25

hihi, mina pälsklingar gillar inte leksaker.. bara sånt man kan gnaga sönder Flört

just nu har det mest varit jobbigt, men jag vill inte ge upp nu.. - så det är bara att kämpa på och skulle det bli för jobbigt kan man ju alltid ringa o boka en tidigare tid på vårdcentralen (brukar få en tid inom två dagar från att man ringer..)

Hawknestgrove
2011-10-23, 10:38

#29, ja mina bryr sig inte heller, men jag har ju ute till behövande katter på Tradera. Och, jag fick bevis för att jag klarat det, för två år den. Då körde jag i diket, bilen skrot och jag fick väldigt ont i rygggen. av smällen. JAg var röksugen till max, när vi åkte ner till sjukan för koll. Men jag lyckades att itne köpa cigg på pressbyrån samtidigt som jag  lämnade in ett paket med Schenker…..Då förstod jag, att jag skulle lyckas.

[ElisabethYL]
2011-10-23, 11:02

Hihi, ja så kan man ju alltid göra.. men jag kan ju alltid snickra sovhus till kaninerna på kattlyckan om jag blir aldelles stollig. Folk ger grejer till katterna, men kaninerna brukar bli utan.. Flört

Gott att du orkade hålla emot. Blir väl en prövning när jag ska hämta ut ett DHL-paket som nog kommer snart, dit jag brukat köpa ciggen.. Oskyldig

Har också kört skrot på några bilar (både tävlingsbilar och ett par personbilar) i mina dar.. Men hittills har jag klarat mig..

Hawknestgrove
2011-10-23, 13:34

Ja då får du snickra söta kaninhus…..

[ElisabethYL]
2011-11-17, 19:44

Håller mig fortfarande borta ifrån ciggen, även om jag fortfarande är röksugen inimellan…

Inhalatorn ligger i väskan, men har inte brukats på ett par veckor nu Glad

Kommer ta ett tag innan jag är nikotin-fri, men nu ska jag f*n klara det!

[Beavis]
2011-11-17, 22:06

#33 vad använder du för nikotin om du inte använder inhalatorn eller cigg? Eller menade du att suget inte är borta?

[ElisabethYL]
2011-11-18, 04:26

Det är nikotinplåster, tar de starkaste just nu…

Suget är inte helt borta, men ändå på en hanterbar nivå… Men, det blir lite mindre för varje dag Glad

[Beavis]
2011-11-18, 16:04

Okej lycka till. själv tror jag mest på "Cold Turkey" vad gäller cigg. Men nedtrappning funkar ju för vissa.

Hawknestgrove
2011-11-18, 18:28

jag är fortfarande röksugen, trots att det snart gått 4 år. Just känslan på fredagar, när jag har handlat klart och kör hem, då är det värst. inomhus har jag inga problem. OCh jag tycker rök luktar tvi vale. Men en gång rökare, alltid rökare. Tyvärr. det är nog samma som med alkoholism, en gång alkis, alltid alkis. suget finns där livet ut.

[Beavis]
2011-11-19, 17:05

Det har du nog rätt i. Min syrra har slutat flera gånger men trillar dit varje gång hon testar feströkning igen

Hawknestgrove
2011-11-20, 13:38

ja, det är något jag inte vågar mig på. För jag vet att då är jag fast. Ett fåtal människor klarar av att enbart feströka.

Upp till toppen