Annons:
Etikettnarkotikaberoende
Läst 6156 ggr
EmelieGustavsson
2012-02-13 23:41

röksugen och gravid!

Innan jag blev gravid så rökte jag ca ett paket om dan i ca tre år (började när jag var 14). slutade dock direkt då jag blev gravid men röksuget är inte borta än!

Jag slitade för ca åtta månader sen, de första 5 månaderna var enkla men nu har begäret börjat komma tillbaka :( är rädd att jag ska få ett återfall, jag vill såklart inte skada min bebis :(.

Räcker att jag ser någon som röker, eller känner doften av det så blir jag jätte sugen. Vissa dagar vågar jag inte gå ut ifall jag ska skulle få för mig att låna en cigarett eller köpa ett paket..

Finns det någon mer som har kännt såhär? Någon som har tips på hur jag kan bli av med detta och blir det bättre? :(

Annons:
Mitralis
2012-02-13 23:46
#1

Var stark och fortsätt att tänka på ditt barn. Du är jätteduktig som har klarat dej från att börja igen. 

Har tyvärr inga tips att komma med. Hör med din barnmorska om hon har något som kan hjälpa.

Lycka till! Jag tror på dej.



EmelieGustavsson
2012-02-14 00:11
#2

tack så mycket för stödet :)

de ska jag göra.

kerstinjo
2012-02-14 16:07
#3

Lycka till! Med både rökningen och babyn.

Jag vill minnas att jag har hört att suget är som värst efter ca. 7 månader och det ligger nog mycket i det. Så håll ut - det går över!

 Kerstin 

 

[SporeDiatrymisss]
2012-02-25 20:24
#4

skickar styrkekramar till dig och det lilla livet :-)

EmelieGustavsson
2012-02-25 21:03
#5

tack så mycket, det värmer :)

Zofia89
2012-02-29 16:43
#6

Hej på dig! Tänkte bara meddela att det är skadligare för fostret att du är stressad och röksugen än att ta en cigg!

Annons:
Mitralis
2012-02-29 21:03
#7

#6 Fast man jan ju fråga sig hur stor stressen blir efter ciggen Obestämd
De flesta känner nog att de har gjort något fel och då blir nog stresspåslager stort då också. Så då har man både rökt och fått ett stresspåslag.



Zofia89
2012-03-01 21:36
#8

Varför känna att man gjort nåt fel och stressa över det? då man vet att det är bättre för barnet…

Jag och en massa andra har mammor som rökt helt normala mängder under hela graviditeten och det är absolut inga fel på barnen fördet… tycker själv inte att det är så farligt som det sägs… man ska röka helt sjuka mängder så det ska ha nån större effekt på barnet…

Mitralis
2012-03-01 22:47
#9

#8 Nja, nu kan jag nog inte hålla med dej riktigt där. Det krävs faktiskt inte så mycket röka för att det ska vara dåligt för fostret.
Nu har det visat sig att till och med passiv rökning är skadligt och kan ge astma. Röker du mer så kan barnet få motoriska störninger.
Är det värt att chansa? Hur förbannade tror du att dina barn blir på dej om de får astma och sedan gör en enkel googelsökning och får fram att det är ditt fel. Du verkar ju inte ta så hårt på det, men barnet kanske gör det.
DU kanske tycker att det inte har skadat barnet, men vem vet hur barnet hade varit om du inte hade rökt. 

"– Gravida kvinnor bör undvika hem och andra platser där rökning kan förekomma för att förebygga att deras ofödda barn ska exponeras för gifterna. Gifterna kan påverka lungornas utveckling hos foster, säger forskaren Virender Rehan till Science daily.

Enligt Virender Rehan tittade man i studien på de faktorer som påverkar lungornas utveckling hos foster och såg att utvecklingen påverkades om barnet utsatt för någon typ av cigarettrök.

– Vi drar slutsatsen att störningar av lungutvecklingen i fosterstadiet kan leda till astma och andra luftvägsproblem som kan vara livet ut.

Studien publiceras i American Journal of Physiology."
Källa:http://www.aftonbladet.se/halsa/allergi/article12968755.ab

"Vid elva års ålder testades barnens fysiska kontroll och koordination genom att de fick plocka upp tändstickor på tid, fylla i rutor på tid och kopiera en enkel figur. Barnen till mammor som hade rökt minst tio cigaretter om dagen under graviditeten hade svårare att klara testerna." Källa:https://www.vardforbundet.se/Vardfokus/Webbnyheter/2010/9/Barnets-motorik-kan-skadas-om-mamman-roker-under-graviditet/



Zofia89
2012-03-02 09:02
#10

Om man följer ALLA råd till punkt och pricka bidrar man bara till en massa allergier… Förr åt man vad som helst, rökte om man ville och hur många gamlingar ser du som har allergier?? I dagens läge ska man undvika en massa saker, och vad händer med barnen?? En massa allergier som bara ökar…

Dessutom det här med passiv rökning, det är oxå farligare för barnet än om du själv skulle röka… så av 3 alternativ: att röka, vara passiv rökare eller stressa utan är det bäst att själv röka… Jag säger inte att man SKA röka under graviditeten, men om det kniper så är det inte hela världen att ta en cigg…

Ett annat alternativ är förstås att skaffa elektronisk cigarett, den innehåller inga andra gifter än nikotin, ingen tjära eller annat skit och "röken" är endast vattenånga…

Allamej
2012-03-02 19:41
#11

Zofia89 har ett väldigt bra tips när det kommer till e-cigg. Funkar jättebra, jag har redan börjat fasa ut vanliga cigg så det funkar.

Kan rekommendera detta, det är vad jag har

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

 

 

Mitralis
2012-03-04 01:57
#12

#10 Så tänker du och så tycker du Glad



Zofia89
2012-03-04 16:04
#13

Jepp så är det =) alla är vi olika =)

Annons:
EmelieGustavsson
2012-03-04 20:11
#14

det konstiga är att jag vet att om jag skulle röka en cigg nu så skulle jag tycka att det va äckligt eftersom jag inte rökt på så länge och när jag känner doften av tex gammal fimp så mår jag illa (å andra sidan, vem gör inte de?)

men suget efter att ta en cigg finns fortfarande kvar. har inte fått ett återfall på några månader så enda alternativet är att helt enkelt stå ut… jag menar, någongång måste väl suget försvinna?

[Beavis]
2012-03-05 18:16
#15

Suget kommer att avta mer och mer, men som fd rökare har du alltid risken att trilla dit igen om du försätter dig i situationer där det förekommer rökning. Du måste helt enkelt vara stark och komma på sätt att skingra tankarna när de dyker upp… Inte det lättaste men går att göra. till slut blir det normalt att avstå ciggen. Men som sagt risken finns alltid kvar att du faller för frestelsen igen oavsett hur länge det går.

Sätt inte upp ett mål som "Tills efter förlossningen" för då kommer du garanterat stå ute i korridoren och röka cigarr med familjen efteråt.

Mitralis
2012-03-05 20:46
#16

Tänk på att om du fortsätter att vara rökfri under graviditeten så kommer barnet inte att födas med abstinens och om du har tur så blir barnet mindre skrikigt än om du fortsatt att röka Glad

Misstänker att nikotinet går över i bröstmjölken också så det är ju en bra idé att inte röka när du ammar också.

Du gör helt rätt i att sluta röka. Letade egentligen efter lite andra uppgifter men hittade detta istället.

"Mellan 20 och 30 % av alla kvinnor slutar att röka när de blir gravida och många minskar också drastiskt ner på sin konsumtion.
Blödningar, föreliggande moderkaka, moderkaksavlossning, för tidigt födda barn och plötslig spädbarnsdöd är alla betydligt vanligare bland rökande blivande mammor. Barn till rökare får oftare allergiska besvär som astma. Rökning ökar också risken för plötslig spädbarnsdöd och för luftvägsinfektioner hos barnet.

Enligt en undersökning angående tobaksrökningens effekt på förlossningsutfallet så kan man räkna med att risken för fosterdöd under graviditeten skulle minska med 7,5 % om ingen mamma rökte. Samma studie visar att barn med mycket låg födelsevikt, under 1500 gram, skulle ha minskat med ungefär 110 barn och antalet tillväxthämmade barn skulle minska med cirka 1600

Varje år dör 50-60 barn i Sverige i samband med förlossningen på grund av moderns rökning under graviditeten.

Varje gång du röker en cigarrett så ökar barnets hjärtslag. Eftersom nikotinet drar samman dina blodkärl får fostret i sig en mindre mängd blod via moderkakan och därmed mindre syre till hjärnan.

Kolmonoxidmolekylerna är så små att moderkakan inte klarar av att stoppa dem. Eftersom ditt foster har ett lägre pH-värde än vad du har koncentreras kolmonoxiden i blodet så fostret får dubbels så mycket kolmonoxid i sig som du får när du röker. Det tar dubbelt så lång tid för fostret att bli av med kolmonoxiden i sin kropp som det tar för dig ca 15 timmar. Barnets system hinner alltså inte ens att tömmas på kolmonoxid under natten som ditt system gör. Detta medför att fostret får för lite syre ständigt. Detta tror man är anledningen till att rökare ofta föder barn med lägre födelsevikt än normalt. Det påverkar inte bara barnets fysiska storlek utan också utvecklingen av fostrets alla organ som exempelvis hjärnan. Man har sett tydliga tecken på abstinens på nyfödda barn till rökare.
Nikotinet i cigarettrök och snus drar samman blodkärlen i moderkakan. Detta gör att blodflödet till barnet minskar och att barnet även av den anledningen får mindre syre. "
Källa: http://www.babyboom.nu/guider/Graviditetskalender/Riskerpopup.html



Upp till toppen
Annons: