Annons:
Etikettvi-som-är-sockerberoende
Läst 3838 ggr
chrev
2012-04-29 22:40

sötningsmedel = sockersug?

har börjat med lchf för inte alls länge sen. är brutalt sockerberoende. det står mycket recept på lchf-sidor med bakelser och godis. då har dom ofta stevia eller sukrin som ersättning för socker. jag funderar på att baka lite enligt recepten men är rädd att jag inte ska bli av med mitt sockerberoende då. har hört att sötningsmedel bara triggar beroendet. vad tror ni ?

Annons:
MissInAction
2012-04-29 22:49
#1

Många som är sockerberoende är även sötberoende, alltså alla systemen slås på med full styrka av söta smaker, och även dofter. 

Sedan behöver man arbeta med beteendet, tankarna och känslorna och då måste man fråga sig varför man vill baka. Vad fyller det för funktion?
Alltså, jag klandrar dig verkligen inte för att du vill baka! Men om du inte själv har tänkt i de banorna, så måste du ju någon gång börja Glad

Läs även här på Bittens Addiction.

Den här föreläsningen med Bitten Jonsson är riktigt bra och jag rekommenderar den varmt. Kyss


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

chrev
2012-04-30 00:43
#2

jo jag har tänkt i dom tankarna. men tror jag försöker hitta på ursäkter för mig själv:P ska nog låta bli sötningsmedlet ändå. har redan varit sockerfri i 4 dagar så skulle va dumt att sabba det. tack för hjälpen, föreläsningen va jättebra :)

[Vargöga]
2012-04-30 11:51
#3

Jag håller med MissInAction. Jag är sockerberoende och jag triggas lätt igång med allt som är sött. Undvik godsakerna i början tills du blivit av med suget.

MissInAction
2012-04-30 12:24
#4

#2
Oj, 4 dagar är en jättebra start! Fortsätt så med fokus på dagen, på nästa måltid. Längre än så behöver, och kan, du inte tänka när det gäller kosten och målsättningar.

Många måste utesluta mjölkprodukter ur sin kost eftersom de antingen reagerar på mjölksockret, laktos, eller mår dåligt av mjölkproteinet, kasain. Du får känna efter.
En del triggar på paprika, tomat, ost (vanligt) och smör. 

Om jag lyckades komma så långt i min abstinens att jag var sockerfri och "lugn" med det, så skulle jag aldrig i mitt liv börja baka och hitta ersättningar för bakverk. Det är ju bara substitut och då har jag ändå inte lyckats förändra mitt beteende - det som försatt mig i min beroendesituation. Minsta lilla godbit då och man är fast igen, åker tillbaka ner i avgrunden - djupare än någonsin - och man får börja om igen. Det är ett helvete och ingen godsak i världen är värt det. 

Hellre då att hitta annat. Äta god tillåten mat och finna nya värden i livet. Nya intressen, livsbejakande och utvecklande för dig.  

Tänker på en sak som brukar sägas inom NA: "En är för mycket och tusen är aldrig nog". Visst är det så?


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

chrev
2012-05-01 00:13
#5

#2 ja så är det precis… men jag är inte "lugn" i mitt sockerfria kan jag säga :P tar nog ett tag innan abstinensen och suget försvinner. har hört att det tar 3 veckor för en vanlig person.. har lämnat över alla mina pengar till mamma eftersom jag vet att om jag kan handla, så kommer jag göra det när jag är svag. hon ska ha dom tills jag känner att jag kommit in på rätt spår så får se om suget släpper lite efter ett tag. känns skönt att nån annan har kontroll över pengarna ett tag så jag själv inte kan gå och köpa om jag känner att jag måste ha. jag lyckades bli nyttig för ungefär 5 år sen. då var jag nyttig i 1½ år och fuskade inte en gång. sen på min födelsedag åt jag en chokladtårta och vart fast direkt.. trodde att jag skulle klara av det, men visste inte så mkt om hur beroendet fungerar. och under hela den perioden åt jag fruktsallad med grädde, pasta, ris, potatis, mjölkprodukter, hemmagjorda popcorn och till och med vaniljglass. verkar som att dom flesta jag hört har haft svårt för ganska mycket men för mig är det godis, chips o cheeseballs grejer, läsk, bullar o fika, friterade grejer och vitt bröd som varit boven. men det känns som att folk tycker att man måste triggas av popcorn tex för att kunna va sockerberoende. har funderat på det ganska länge. allt jag vet är iaf att jag blir nästan helt psykotisk på mina "triggers" och äter tills jag spyr om jag inte lyckas kasta godiset tillräckligt snabbt. drömmer om godis och chips på nätterna. när jag va liten vaknade jag när nån prasslade med en plastpåse för jag va på hugget även när jag sov. stjält och gömmt har jag gjort mycket och kan skaka och svettas när jag inte får äta.. har svårt att tänka på annat om dagarna och när jag tänker på att jag äter det får jag nästan en orgasmisk känsla i kroppen. så jag känner mig verkligen sockerberoende. konstigt att jag inte har reagerat på vaniljglass förr bara. för det är ju socker i det. men tycker inte om det så mycket. så när jag äter det får jag inte en besatt känsla, som jag får av det andra. får inte heller en sån där hetskänsla av frukt eller saft. kan äta och dricka lite, sen kan jag va nöjd. så är det absolut inte med det andra, på något sätt över huvud taget. -

Upp till toppen
Annons: