Annons:
Etikettberoende
Läst 1218 ggr
Lellosh
7/5/12, 2:21 AM

Måste shoppa :/

Har alltid varit lite beroende av att shoppa. Är mest sparsam och har sparat 90% av mina pengar.
Men nu på senaste tiden vill jag bara köpa saker. HAr beställt jättemånga paket och betalat flera tusen.
Saken är att jag nu vill beställa mer fastän jag har 4 paket som är på väg.
Jag har klänningar som jag har fastnat för i vanliga affärer som jag planerar att köpa och ska beställa mer från yves rocher.
Men jag beställer alltid saker som jag vill ha och behöver, det är inte så att jag är en shopping freak som bara beställer nånting, utan att jag riktigt behöver det.
Beställer alltid kläder och vårdande krämer o sånt för kroppen.
Jag får ångest när jag ska betala men den brukar gå över när jag tänker på att jag behöver dom här sakerna.
Vad tycker ni, är det onödigt eller borde jag skämma bort mig då o då ?

Annons:
xiideer
7/5/12, 2:32 AM
#1

Alltså, BEHÖVER du verkligen, VERKLIGEN så mycket kläder och krämer då? Tänk som så att om du "bara" köper en lite större förpackning av din  favoritkräm ca varannan/varje månad (om den räcker till det) Och kanske "bara" EN tröja/klänning när du handlar för du kommer inte hinna ha på dig allt innan du glömmer bort att du har det..

Har haft samma problem. Såg inte att att det var något dåligt för jag köpte ju saker som "jag behövde" helatiden… Men när man innser att man har kläder med prislappar, hund och kattmt som hr gått ut, ett jätte lager med redan dåligt hö (tex) så förstod jag själv och innsåg att jag behövde hjälp..

Skaffa hjälp om du inte kan bryta beteendet, det du tror att du behöver nu kommer eskalera.. och tro mej.. man BEHÖVER inte ha ett skåp mer krämer, två gummibåtar och pressentpapper till hela usa.. Det gör dig inte lycklig..

Jag hoppas att det kommer gå bra för dig dock, kämpa på och tänk riiiiktigt noga innan du säger att du "behöver" något! =D

Ta inte detta som krituk utan som råd för en som faktiskt tagit sig ut beteende fällan! :)

// Malin

[Beavis]
7/5/12, 4:26 AM
#2

Hej och välkommen hit Lellosh

Det finns många därute medsamma/liknande beroende som du så du är långt ifrån ensam.

Tyvärr är det dåligt med stödgrupper i organiserad form har jag för mig? men du är inte först med att skriva om det här. Om du söker lite på sajten kan du hitta fler trådar och kanske kan du komma i ikontakt med dem som skrev?

Du inser säkert när du skriver att du inte verkligen behöver dessa föremål, det är mest något du intalar dug för att berättiga ditt beteende och en del av din "sjukdom".

Officiell hjälp inom sjukvård eller psykiatri som #1 skriver om är nog ovanligt men kan kanske finnas?  Undersök saken.

Upp till toppen
Annons: