Etikettalkoholberoende
Läst 2682 ggr
glasskärvan
2012-06-26, 18:51

Hur skiljer man olika sug åt? Vad är vad?

Tredje dagen som nykter alkoholist och nu börjar suget efter allt möjligt så småningom sätta in. Suget efter alkohol, nikotin och socker, allt i en enda röra. Det är ju så att när man tar itu med ett beroende och plockar bort något, då hör gamla beroenden av sig igen, fast de kanske varit tysta i 20 års tid.

Som sockerberoendet då. Det primära, som allt har utgått ifrån. Jag hör till den generation spädbarn som fick sockervatten i nappflaskan till natten, då det ansågs bättre än mjölk i flaskan. Resultat: dåliga tänder och ständigt godissug.  En dragelse att 14 år senare pröva på alkohol och nikotin och genast bli fast. Man får vara glad att man aldrig prövat på knark eller haft behov av att äta starka värkmediciner i alla fall.

Egentligen vet jag inte riktigt vad jag är mest sugen på just nu. Ett glas rödvin, ett nikotintuggummi eller en chokladkaka? En rastlös känsla i kroppen har jag också.

Mina eftermiddagar förr har lätt varit sådana att jag efter jobbet, matbutiken, matlagningen och klädtvätten har sjunkit ner i soffan med tre öl för att koppla av och varva ner.  Äta middag hade jag i princip inte lust med, jag drack hellre mina öl.

Idag efter jobbet och matbutiken gjorde gubben middag, jag tvättade kläder, jag åt av middagen och sedan lade jag mig ner och vilade på soffan. Jag kände mig inte längre så stressad när jag vaknade. Övergången från jobbet tillbaka hem på eftermiddagen har alltid varit småstressig för mig.

Nåja, såja. Suget är väl inte det värsta heller. Ska nog gå idag också.

[Beavis]
2012-06-26, 23:29

Hej

Bra att du håller ut. Jag kan tänka mig att du har sug efter allt det du räknar upp?. Det är så när man är beroendepersonlighet, man blir lätt beroende av det mesta och även om alkoholen har varit din primära drog så hade andra sakerna varit med dig hela tiden.

Socker och alkohol är ju nära besläktade och nikotin är ju en drog/gift det med osv osv . håll ut det blir bättre men som du är inne på kan det bli mycket värre ett tag och då kan du behöva något att distrahera tankarna med.

glasskärvan
2012-06-27, 13:40

Ja Beavis, det är just så. Det blir ju mycket tid över nu också när jag inte längre dricker mina öl. Man har hur mycket tid över som helst nu om kvällarna, jag antar att det skulle vara positivt om jag kom mig igång med någon ny hobby Glad

[Beavis]
2012-06-27, 14:06

Börja sticka, samla frimärken eller bli mästerkock, vad som helst bara du skingrar tankarna ifrån ölen och det andra nu medan abstinensen sätter in. En annan sak är ju att du kan ta kontakt med Anonyma alkoholister de kan vara ett stort stöd för dig i din nykterhet. Länk finns i länkregistret. Lycka till

Men du får gärna använda sajten som en ventil, det är ju det den är till för och våra andra medlemmar som varit med om precis samma sak som dig kan säkert ge råd de med. För du är inte ensam

glasskärvan
2012-06-27, 14:31

Jag känner mig inte riktigt redo för Anonyma Alkoholister ännu då det här är så nytt för mig. Varje ny dag känns som en gåva och fast jag inte är religiös tackar jag Gud varje kväll för åter en dag som jag lyckats hålla mig nykter Glad

Jag satsar också hårt på att få ordning på sov- och matrutinerna, jag hoppas att jag ska få bättre med energi då jag får ordning på det.

Jag är jätteglad över att sajten finns med alla medmänniskor och artiklar och information. Ni hjälper mig mera än vad ni kan ana Glad

[Beavis]
2012-06-27, 15:28

Okej allt i egen takt. Du ska ju vilja och vara redo för AA också De kan vara bra när du kanske börjar tvivla på dig själv och allt bara känns jobbigt.

Bra att du skaffar dig rutiner det är en hjälp på vägen.

glasskärvan
2012-06-27, 16:34

AA känns inte som ett alternativ i nuläget då jag bor på en ganska liten ort, och i princip aldrig har identifierat mig som en alkoholist förrän nu. Undrar om AA finns på nätet också, det vore ju också ett alternativ.

Livet och psyket går i dalar som ny-nykter. Ena stunden känns allt grått och trist, speciellt vid tanken på att man aldrig kommer att få dricka ett glas vin till maten igen. I andra stunden känns allt istället underbart, att få känna sig så närvarande i livet. Ja, ungefär så Glad

[Beavis]
2012-06-28, 01:45

Anonyma alkoholisters hemsida

Kolla där du kan läsa på och samla mod. De har en Telejour där du kan ringa in och prata och ställa frågor, kanske att de även har telefonmöten?

Såg att de har onlinegrupper i alla fall.

Jag förstår att det känns ambivalent, alkoholen har ju varit din tröst och bästa vän så länge. Men det är nog dags att du fyller ditt liv med annat istället du har ju ett par underbara barn du kan ägna dig åt, det är säkert roligare när du e klar i huvudet etc Försök se allt det positiva som kan komma av det.

glasskärvan
2012-06-28, 08:56

Tack för så fina ord, du har rätt i allt. Onlinegrupp vore kanske något för mig, värt att kolla in iallafall.

indra-bus
2012-07-03, 19:01

Ville bara säga att du är jätte duktig. Heja Heja..

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

glasskärvan
2012-07-03, 20:57

#9: Tyvärr har jag redan trillat dit på två mindre bakslag, det ena på tre öl, det andra på två öl. Jag fick världens ångest båda gångerna, men försöker fokusera på att jag ju inte drack mera än så.

Tack för att du hejar på mig, det betyder jättemycket ska du veta Glad

indra-bus
2012-07-04, 09:15

Bakslag de blir de säkert. Men nu tar vi nya tag här tjejen… GO  GO..

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

glasskärvan
2012-07-04, 21:44

Tack igen Glad ja det känns som jag är på rätt väg nu igen.

[Beavis]
2012-07-05, 04:18

Som sagt i början blir det lätt några bakslag, det gäller bara att inte ge upp. Börja om ifrån början. rensa kylen ifrån inlöpta öl mm och bestäm dig igen.

glasskärvan
2012-07-05, 16:08

Ja. Aldrig ge upp, Det är viktigt då man kämpar på om att bli nykter.

Upp till toppen