Annons:
Etikettberoende
Läst 2447 ggr
melliew93
2012-06-28 12:31

Blev så berörd!

Snälla läs lång läsning jag vet men detta öppnade mina ögon och mitt hjärta!

Igår var jag och en kompis ute och tog ett par drinkar (vi är 19 och 20 år) Sedan kommer det fram en kvinna till oss och frågar om tändare, hon är väldigt påverkad. Vi frågade hur allt var och hon berättade att hon blivit nedknuffad i taggbuskar och dragen i håret.

Såklart kände jag och min kompis medlidande och kunde inte lämna henne utan vi hjälpte henne hem… Sedan skulle min vän gå och hämta hennes cykel och jag stannade och pratade med henne.

Eftersom jag själv har och har haft det svårt så ser jag alla människor som det dom är inte det dom GÖR. Så jag pratade med henne och sade att hon inte är värd ett sånt här liv att INGEN är det och att hon är stark! och att hon skulle kämpa och bryta sig ur. Jag berättade om mina problem och sa att jag verkligen förstod henne! Inte själva missbruket för knarkar eller missbrukar inte alkohol. Men jag är ätstörd så ett visst "missbruk" har jag ju.

Jag berättade om hur det kändes när man kände

att man misslyckats och inte tycker man är värd bättre, men ändå måste man bryta sig ur skiten vad det än är man har för problem, jag berättade om mina behandlingshem fosterhem, skärsår allt! För att hon skulle känna något hopp även om mina problem inte är i närheten av hennes. Och sedan hände något jag inte var berädd på… Hon började gråta, och sa att jag sagt mer vettiga saker än hon gjort till någon på 10 år. Sen kom vakter (securitas) Och jag gick fram och pratade med honom. Och han frågade om jag menade "kärringen" därborta, och jag fattade inte hur han kunde säga så. Och jag s'ger vad jag tycker så jag sa att "säg inte så! hon är en kvinna/medmänniska" Och han bad ju faktiskt om ursäkt.

sen sa han åt oss att gå hem och lämna henne där för missbrukare klarar sig tydligen ALLTID själva och det är bäst om man bara lämnar dom ifred. Men både jag och min vän väntade på att han åkt, sen sprang vi efter och hjälpte henne hem ordentligt. Och sedan när vi skulle gå så kramade hon oss så hårt att jag trodde jag skulle kvävas och tackade och tackade och grät…

Jag blev så berörd. Vad hände med att vi är medmänniskor?! ALLA människor är värda en chans ingen föds till at bli missbrukare.

jag grät jag gråter nu när jag skriver detta. Hur hade jag kännt mig om någon sket i mig och inte försökte. Det gav mig massa kontrast och jag hoppas det går bra för henne och att jag får se henne igen.

En del säger att "det dom inte ser har dom inte ont av" Det betyder fortfarande inte att det inte händer! Tror tillochmed jag ska jobba med folk som har det svårt.

För många människor sitter i dessa situationer varje dag. Vi måste börja öppna ögonen för dom må vara missbrukar och nere i skiten men dom är fortfarande människor som hamnat snett! Ingen föds ond.

Annons:
[Vargöga]
2012-06-28 19:52
#1

Åh vad berörd jag blir av det du gjorde mot denna kvinna. Starkt gjort utav dig och din kompis. Skrattande

melliew93
2012-06-29 11:13
#2

#1 Tack! :)

[Beavis]
2012-06-29 19:33
#3

Starkt gjort av dig ch din vän. Jag tror det betydde mycket för den kvinnan, hoppas att hon inte var för påverkad för att minnas. Kanske ger det henne en liten tanke om att bli "ren"?

Sådana saker ger hopp om mänkligheten ett kort slag, tyvärr har vakter oftast sett så mycket att de är avtrubbade så också den securitasvakt ni träffade.

Tack för att ni bryr er

melliew93
2012-06-30 11:41
#4

# precis det är riktigt synd :(
Hehe ja varsågod :)

Tillfällig
2012-06-30 13:59
#5

Det var en fint gjort! Vilken värld vi skulle ha om fler var likadana, och brydde sig om andra!

[alisja]
2012-06-30 19:41
#6

Nästa gång du tycker att du inte är värd någonting, och att allt är piss, att du inte är till någon nytta. Tänk då på, att du kanske räddade en kvinnas liv.

Annons:
melliew93
2012-07-01 13:30
#7

#6 Sant tack :)

Nattuggla
2012-07-13 01:52
#8

Vad fint av dig och din kompis! Hon behövde någon som lyssnade och stöttade henne.

När jag och en kompis va på en pub för något år sedan så satt det en ensam kvinna där och försökte få kontakt med ett par vid ett bord, att de skulle berätta något roligt eller prata med henne, men de gick efter ett tag och hon satt kvar själv, så jag sa åt min kompis att fråga om hon ville komma och sätta sig vid vårat bord.

Hon blev först väldigt osäker och trodde att jag och min kompis va ett par och undrade om jag skulle tycka illa om att hon satt med oss, men jag sa att det va ju min idé. Vi satt där och drack lite till.

Vad jag såg hade hon bara druckit ett glas vin och en öl, men va bra påverkad, hon sa att hon åt starka tabletter för ett ryggskott eller liknande.

Fast ju mer tiden gick kom det fram att hon va alkoholist. När krogen stängde började hon dricka slattar.. men vi följde henne till bussen och lät henne stödja på mig och min kompis och såg till så att hon hade alla saker med sig innan hon åkte.

~ Alla människor har ett hjärta, men storleken varierar. ~

melliew93
2012-07-13 11:08
#9

#8 vad fint av er! Jag tycker så synd om dessa människor :(

[Beavis]
2012-07-13 13:20
#10

#8 De flesta alkoholister skäms för sitt problem och försöker dölja det. Så det är naturligt att de inte är riktigt ärliga om mängden de dricker.

Kanske var det så att hon åt starka smärtmediciner som förvärrade hennes tillstånd?

Men hur som helst visst var det snällt av er att prata med henne. Men dessa personer behöver också hjälp av beroendeexperter AA eller liknande.

Nattuggla
2012-07-14 20:45
#11

# 9 Ja, jag tycker också synd om dom och försöker hjälpa i den mån jag kan.

# 10 Ja så kan det också ha varit. Eller så hade hon tagit något annat innan hon kom till puben. Fast hon sa ändå mot slutet av kvällen att "Jag är en sann alkoholist" Då säger man väl inte så heller? Fast då kanke hon inte tänkte så mycket.

~ Alla människor har ett hjärta, men storleken varierar. ~

Upp till toppen
Annons: