Etikettberoende
Läst 11702 ggr
veomi
2012-03-21, 16:15

shopping beroende hjälp

hej. jag behöver hjälp nu. har sedan ca.2008 haft ett shopping beroende. nu har de nått gränsen, gått för långt. kan knappt betala mina räkningar, eller renovera klart köket min sambo o jag så gärna vill ha klart. ser ju att detta är fel och att jag inte mår bra av de i slutändan. nätshoppar mest! kan klicka mig in på vilken sida som hellst o känna att de blir lite spänning sådär, o bli glad när jag fått paketet hem. för att sen känna ångesten krypa. när min sambo sedan ser paketet o blir antingen sur eller / och ledsen o besviken på mig. så blir jag ju såklart arg på mig själv. men hur går jag egentligen till väga för att sluta? otroligt tacksam för hjälp.

" Dont dream your life, Live your dream "

veomi
2012-03-21, 19:03

ingen som kan ge något litet tips?

[Beavis]
2012-03-21, 22:58

Prova ett AA program kanske? jag försökte googla "shopaholics anonymous" Men hittade inget. Men ett beroende är ett beroende som i ditt fall har utvecklats till ett missbruk. Testa ett NA möte de är öppna för de flesta sorters missbruk och finns säkert i din stad.

Lycka till

veomi
2012-04-12, 20:54

tack för svar. men de kostar nog att gå till de. jag har försökt o hålla mig ifrån att shoppa. höll mig i 1 vecka. gud vad bra de kändes :) blev lite stolt övet mig faktiskt. men sen föll jag dit igen o klickat hem 5 paket med allt möjligt för 5000kr :x jag skulle bli enormt glad o tacksam för tips o hjälp här. ingen psykolog tack då jag knappt kan betala mina räkningar nu..

[Beavis]
2012-04-13, 00:27

Det är gratis att gå till NA och andra tolvstegsgrupper. Visst ett litet bidrag är välkommet men vad jag vet inget krav?.

Det är ju självhjälp där med stöd av andra beroende liksom. testa deras sajt www.na.se

[Moa-]
2012-04-13, 10:43

Beavis; länken får till Nerikes Allehanda, en tidning i Örebroområdet.

Jag vet inte om det var Anonyma Narkomaner som du ville länka till, i sådana fall är länken http://www.nasverige.org/.

Dock tror jag inte att de hjälper till vid shoppingmissbruk.

"Fråga: Ser Ni även spel, shopping, ätstörningar och manisk tvångsmässighet som beroende?

Svar: När vi hänvisar till beroendet, då hänvisar vi till det maniska tvångsmässiga användandet av droger. Våra möten är till för de personer som har problem med droger." Källa

Veomi; du kan inte be din sambo spärra för dig farliga internetadresser med ett lösenord? Det är ingen långsiktig lösning, men skulle ju kunna minska dina möjligheter att shoppa online och påbörja avvänjandet…

Hur gör ni idag, behåller ni allt som du köper eller nyttjar ni distansavtalslagen och returnerar allt?

[Beavis]
2012-04-13, 17:19

Tack för tipset ! Skrattande Jag bara skrev in det jag hade för mig att adressen var. jag har ändrat länken nu. även om jag ser att du lagt in den korrekta. Tack för hjälpen

[Moa-]
2012-04-13, 17:31

Jag ser att även jag skrev fel, men hoppas att alla förstår att det skall stå går och inte får. =P Så går det när jag skriver för fort… =)

[Beavis]
2012-04-13, 21:34

NA brukar vad jag hört av bekanta som varit med ta emot alla typer av beroende. Man bekänner sig bara som beroende på deras möten inte nödvändigtvis som narkotikaberoende. Även om det är deras primära målgrupp.

[Moa-]
2012-04-13, 21:50

Beavis; jag kopierade direkt från deras egna frågor och svar, där låter det som om de i första hand riktar in sig på klassiskt drogmissbruk, men jag ansåg att det var ett extremt "luddigt" svar så jag kopierade det rakt av så får alla göra sin egen tolkning.

Narkomaner är ju dock de som i första hand missbrukar narkotika (opiater och bensodiazepiner bland annat) i dagligt tal vidsträckt till missbruk av samtliga droger så som även amfetamin och heroin med flera. (Källa) Jag har svårt att se att de med samma metoder skulle kunna bota både de kroppsliga och psykiska beroendena på ett effektivt sätt. (Drogmissbruk är givetvis en kombination i majoriteten av fallen.)

Porklash
2012-04-14, 13:56

Det kan vara lite olika i de olika grupperna. Är det ett litet samhälle med få möten så kan man ibland ta emot andra beroenden än de "egentliga".

Ibland så kan det vara t. ex Al-Anon eller Aca som gärna tar emot shoppingberoende t.ex. Man får bedriva lite forskning.

Shoppingberoende är ju också ett kemiskt beroende på så sätt att det sätter igång kemiska reaktioner i oss, och nog är det dem man vill åt?, så man kan alltid hävda det!

pEr

Charlott3
2012-04-15, 10:22

Hej! Först och främst vill jag säga till dej att Du måste sluta skämmas för detta och berätta för din sambo hur det ligger till. Det vill säga - lägga korten på bordet. Jag vet, det är jättesvårt att göra detta! Det innefattar många känslor som exempelvis skuld och skam men även en stark RÄDSLA för att det nu är slut på shoppingen som fungerat som en säkerhetsventil. Klipp kreditkort, handla ENDAST med kontanter i fysiska affärer (ej nätshoppa).

Tänk tillbaka, när shoppar du? Är det någon speciell händelse som utlöser detta? Skriv dagbok för att senare kunna ringa in när du är extra sårbar. Men framför allt - sök hjälp! Jag har själv varit shoppingberoende under många år och det slutade med att jag förskingrade pengar hos min arbetsgivare. Det blev en dyrköpt läxa och inget jag önskar att någon skulle behöva gå igenom! Jag sökte hjälp inom Öppen psykiatriska mottagningen och där betalar man ett visst belopp tills du kommer upp till frikort. KBT (Kognitiv beteende terapi) är en terapi som jag kan rekommendera då denna går rakt på sak och man får "verktyg" att tygla ångesten med som uppstår när du inte längre kan utöva ditt missbruk. För att få hjälp behöver man vara stark och när man är i Din fas behöver man någon som kan stödja och vara en riktig vän. Jag hoppas att din sambo är den vännen som du behöver annars kanske du har någon bra annan vän som kan stödja dej. Min man förstod inte alls och tyckte att "det är väl bara att sluta handla - är pengarna slut så är de ju". Jaa, så kan man ju tycka men ett beroende är så starkt och så ologiskt att allt förnuft försvinner. Det finns en bok skriven av Ann-Britt Aldeman som heter "Lyckan kan inte köpas för pengar" som du kan läsa om du vill. Det handlar om hennes resa från shoppingmissbruk och Ann-Britt har även varit föregångare till att lyfta shoppingmissbruket till en "högre nivå" där den ska klassas som ett "vanligt" missbruk och inte brist på karaktär, som det tyvärr görs ibland (ganska ofta). Jag har fått någorlunda bukt på min shopping, känner igen mina signaler och aktar mig för att gå i närheten av ett shoppingcentrum. Min ångest lindrar jag tyvärr med för mycket mat/socker men på måndag ska jag träffa en behandlare så jag ska ta tag i detta oxå. Kom ihåg - du är inte en dålig eller misslyckad människa! Du får se detta som en del av din utveckling. Det kan låta konstigt men jag är tacksam för allt skit jag har gått igenom. Jag har skaffat mig en högskoleutbildning, fått en sund syn på mig själv samt har lärt mig att ALDRIG döma andra så länge jag lever då det alltid finns anledningar till ett betende.

Lycka Till! Kom ihåg att allt går att lösa, det kommer bara ta lite tid.

Stora varma kramar från Charlott:)

chrev
2012-05-01, 00:44

nu vet jag inte hur du ska ta tag i själva problemet med beroendet. men ett tips är att skaffa en godman tills du hittat nåt som du känner kan hjälpa själva beroendet. då kan du iallafall spara på pengarna och betala hyran tills du har kommit dit då du känner att du är redo att hantera pengarna.

jag är sockerberoende. handlar godis för 3, 4 tusen i månaden och då har jag max 8 tusen att leva för. nu har jag lämnat över pengarna, kan inte bära på dom själv utan att dras dit. men det är en trygghet att veta att dom inte rinner iväg. även om jag inte är fri från besattheten än så känns det skönt att inte behöva ha ångest över hur pengarna rinner iväg. bara i början

Cazzos
2012-05-05, 19:10

Om du nätshoppar mest så kanske det är bättre om ni stänger av internet ett tag? Glad

[Beavis]
2012-05-06, 00:11

#9 Visst är det så att NA riktar sig till substansberoende personer.

Men genom närstående som har varit i kontakt med dem vet jag att flera av deras grupper är öppna även för andra beroendepersoner. Det var därför jag rekomenderade dem då jag inte kunde hitta någon stödgrupp för shaopaholics tyvärr..

[Moa-]
2012-05-06, 10:08

Beavis; ja, förhoppningsvis hjälper de så många som de har möjlighet till, de kanske även kan vidarehänvisa personer till mer specifika grupper/organisationer. Dock tror jag inte att de alltid accepterar andra problem med den relativt hårda formuleringen på hemsidan.

Jag tror även att specifika problem löses bättre av dem med erfarenhet av de aktuella problemen, oavsett om det handlar om narkomaner, shoppingberoende eller spelmissbruk…

[Beavis]
2012-05-06, 16:06

Som jag har förstått det så behandlar NA själva beroendeproblematiken som egentligtn i grunden är densamma hos alla beroende oavsett substans.

Sen visst brukar ju människor vilja ugås med andra som är precis likadana så därför delar man upp det. " jag är colaneroende så jag är absolut inte likadan som de där hemska alkoholisterna"  Men det är jag ju egentligen på väldigt många vis.

Porklash
2012-05-08, 12:49

Faktum är att konsekvenserna socialt och ekonomiskt är väldigt likartade hos de olika typerna av beroende.

Visst det kan vara tryggt att veta att de man har med att göra känner igen sig exakt men suget efter att få "agera ut" är ofta detsamma. Skammen efter man gjort det är ofta den samma. Våra beteenden och smusslande är likartade osv.

Jag har en åsikt, och min är inte bättre än någon annans men,:

Är missbruket inte värre än att jag hellre fortsätter att missbruka än tar emot hjälp av någon som kan hjälpa mig, oavsett dennes personlighet, bakgrund eller liknande, så har jag det kanske inte så illa egentligen?

Det är ofta vi missbrukare/beroende har inställningen att ingen kan förstå oss, senare kanske bara dem som varit med om samma sak. Efter några års tillfrisknande ser man att nästan alla går igenom ungefär samma saker i livet men vid olika tidpunkter och självklart på lite olika sätt men de flesta hanterar det konstruktivt och en del av oss tyvärr destruktivt.

Nu ser det ut som jag har en stark åsikt här. Det var inte meningen. För det har jag egentligen inte men jag vill förklara att jag vet att man kan bli hjälpt av andra beroende väldigt bra utan att de vet exakt om hur vissa saker går till.

Vi är mer lika än vad vi vill erkänna. Även de utan "problem" för gränsen är fin.

pEr

mrsMildred
2012-07-29, 10:16

Ser att länken är gammal och du kanske redan har kommit tillrätta med din problematik men lägger ändå till följande info:

Köpberoendes riksförbund är en stödförening för köpberoende. I Malmö och Göteborg finns så kallade självhjälpsgrupper, där man kan få behandling. Den bygger på en tolv-stegsprincip som används i USA för så kallade spenders anonymous, anonyma köpberoende. Metoden är i stort sett densamma som används för anonyma alkoholister.

Du hittar hemsidan via facebook…

Lycka till!

Charlott_
2012-08-19, 21:29

Hej!
Jag vet att bankkoret man hade innan man fyllde 18 kunde man inte betala med över nätet. Så man måste ju kunna spärra kortet för just nätshoppning? :)

veomi
2012-08-29, 00:47

Hej!

Tack så himla mycket för era svar och råd mm. Jag ska nästa månad ta kontakt med en psykolog, kanske kbt-terapi kan hjälpa?

Vet någon en bra psykolog i skellefteå eller i närheten där?

thenameless
2012-08-29, 02:11

#20 Prova Spenders Anonynous som mrs mildred tipsade om ifall du har facebook? tror det kan vara bra.

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence....

veomi
2012-08-29, 02:32

Tack. Jo de kanske kan vara en bra lösning att spärra shoppingsidorna/eller kanske hela datorn, så länge iaf.

Ja de händer oftast att vi returnerar. Men ibland om de kommer ett paket kan jag gömma detta så ingen ser. (Kommer de paket ska folk alltid prata illa om en, kan vara nära/bekanta eller t.om grannen. de är därför och..så jag kan behålla sakerna/kläder/o.sv) Tar bort dessa lappar på så de inte går att returnera! ush vad jag skäms när jag skriver om dehär :(

Tack.

Ja jag vet inte. Klart jag skäms och blir ledsen för de jag gjort och gör. Har lagt upp alla korten på bordet för min sambo. Han var väldigt stöttande men också lite arg. Förståeligt självklart. Han sa också de att "shoppa endast med kontanter i butik" och vi ska nu försöka boka in en tid hos en psykolog. Kbt tror jag också skulle vara de rätta. Ska köpa/kika på boken du tipsade om.

Nästa månad börjar jag jobba och månaden därefter plugga Skrattande samt flyttar till en helt annan stad. Ska försöka komma igång med träning med. Så jag har tankarna på litet annat.

veomi
2012-08-29, 02:33

Tack för tipset ska genast kika in sidan :)

Upp till toppen