Annons:
Etikettvi-som-är-sockerberoende
Läst 3141 ggr
Araminta
9/21/12, 8:05 AM

Jag + Coca-Cola....

jag har varit beroende utav coca-cola nu sen jag 2007. Varje dag så slukar jag minst 1,5 l. Detta har förstört mina tänder så enormt mycket… Jag har försökt att sluta många gånger pga att jag egentligen inte har råd och för mina tänders skull. Men de går max en vecka utan.

Jag har fått för mig att jag inte kan dricka vatten, saft eller mjölk, för jag blir så sjukt illa mående. Om jag dricker mer än 2 glas så spyr jag resten utav dagen… Jag vet seriöst inte vad jag ska göra… Jag har försökt att dricka någon annan dricka som exempelvis fanta eller sprite. Men de är så sjukt söt smak på de så jag klarar inte av att dricka de överhuvudtaget…

Någon som har något bra tips????

<3 Kärlek är som en cirkel, den tar aldrig slut… <3

Annons:
thenameless
9/21/12, 12:54 PM
#1

Hej, Coca-Cola tyckar jag har väldigt söt smak. Dricker Coca-cola light själv i unefär samma mängder som du. jag har vädigt bra ph värde samt salivutsöndring så jag har inga tandproblem. Har du provat att byta? jag vet att alla förstå sig påare säger att vanlig cola är bättre. Men kanske inte för tänderna och av bilden ser du inte ut att ha problem med vikten så.

Troligen kan det vara så att du är kolhydratmissbrukare (sockerberoende)? kan vara en idé att kolla upp det finns tester  hos OA och FAA.

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Kire84
9/22/12, 7:35 PM
#2

Jag har liknande beroende fast i mitt fall är det cola light. Kan va så illa så man dricker 1,5 liter till en måltid. Halva min kyl består av cola light. Förstår att sockret tar hårt på tänderna i ditt fall:(

thenameless
9/23/12, 2:13 AM
#3

jag har varit beroende av cola light länge. är nog inte sockret i mitt fall? illa iaf

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

fossingen
9/23/12, 2:35 PM
#4

Kanske du bör byta till Soda Streams coca cola, innehåller mycket mycket mindre socker och är grymt godare än coca cola efter du vant dig vid smaken innehåller samt mycket mindre calorier. Dock ej Cola premium, utan Cola till sodastream. Jag gick över från Coca Cola till detta och nu tycker jag andra läskedrycker smakar skit.


Araminta
9/24/12, 2:05 PM
#5

#1, nej jag har inte problem med min vikt, väger så mycket som jag ska göra för min längd. Har provat med cola light, men klarar inte av smaken, dessutom så är inte aspartam något jag vill försöka få i mig i mängder då kroppen inte kan ta hand om konstgjort socker.

Har faktiskt provat med soda stream cola, men det slutade med att jag drack cola smaksatsen utan att streama den och utan vatten….

<3 Kärlek är som en cirkel, den tar aldrig slut… <3

thenameless
9/24/12, 7:36 PM
#6

#5 Coca-cola light bytte sötningsmedel till Sucralos ett slag iaf vet inte om det är det fortfarande? men de har fått bort den kemiska smaken som den hade förr i tiden. numera tycker jag det är godare än vanlig Coca-cola som jag tyckler är för söt.

Man kan vara sockerberoende/kolhydratberonde uan att vara öerviktig. finns t o m de som är underviktiga. Men det är ju självklart de överviktiga man ser och tänker på.

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Annons:
Araminta
9/25/12, 1:01 PM
#7

vad jag kommer ihåg sen sist jag kollade så innehåller cola light både sucralos och aspartam. :/ men frågan är nu hur man ska få bort denna ovana…

<3 Kärlek är som en cirkel, den tar aldrig slut… <3

fossingen
9/25/12, 1:07 PM
#8

#5 Låter illa, du kanske bör dricka vatten till läsken, ta några klunkar läsk sedan några klunkar vatten. Stor risk du blir otroligt uttorkad om du skiter i vatten. Jag har alltid vatten till allt jag äter och dricker om jag har ett glas läsk, just för att inte bli uttorkad.


thenameless
9/25/12, 2:11 PM
#9

Det enda jag tror fungerar är att sluta tvärt. men man måste vara motiverad. trappa ner kan fungera för vissa, men det bästa är nog att sluta tvärt och sen hålla ut när abstinensen sätter in. det är trots allt inte lika illa som med olika droger.

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Zofia89
10/16/12, 9:39 AM
#10

Light hjälper inte! Kroppen tror att sötningsmedlet är vanligt socker och behandlar det som det!!

Tyvärr är det ofta sockerberoende även om man är beroende av light läsk…

Upp till toppen
Annons: