Annons:
Etikettnarkotikaberoende
Läst 3706 ggr
Aviendha
2010-02-19 01:42

"Gratis heroin i Danmark"

Hittade en artikel som kändes relevant för denna sajt. Ni hittar den här.

Vad anser ni?

Annons:
Porklash
2010-02-19 09:22
#1

Ja det är väl precis så mycket tvärtemot hård kärlek det kan bli… Jag blir så trött…

DANSKJÄVLAR!Skrattande

pEr

knas65
2010-02-19 17:24
#2

Det är lika dumt som om jag skulle köpa pilsner till alkoholisten när han mår dåligt… sen sätta mig och försöka förklara att hans drickande förstör för så många människor…

Hur mycket av det skulle han ta in i sin förnekande hjärna???

Håller med dig Porklash!!!

Men Sverige gillar ju att ta efter andra länder i idiotiska saker så det är väl bara en tidsfråga innan det finns här med…

De skär ju ner överallt på missbruksbehandlingar.

Syns det inte så finns det inte…..Skrikandes

Aviendha
2010-02-19 20:40
#3

Jag hade en annan tanke när jag läste denna artikel ^^

Utanförskapet är enormt stort hos människor i missbruk, och att de "tvingas" till kriminalitet gör ju inte saken bättre. Genom detta så kan man ge dem ett helt annat kontaktnät, och bryta några mönster, och förhoppningsvis trappa ner. Kanske kan detta ge en ökad villighet att ta den hjälp som finns?

Sen så tycker jag att det på sitt sätt visar att man är villig att ta hand om heroinisterna. Istället för att konstatera att det leder till massor med problem, kriminalitet och faror med ex sprutbyte, överdoser och kassa blandningar så kan man ge det under säkra förhållanden.

Jag är inte alls säker på att det kommer fungera, men det tycks mig finnas en del bieffekter. Det är ju inte som så att de langar ut knark till vem som hellst som vill ha det :P

[Beavis]
2010-02-20 00:30
#4

"3 Det var ju precis samma tanke som ligger bakom sprututbytes programet. Att de ska få byta ut sina gamla sprutor mot nya och få chans att vila upp sig lite. och tänka efter och söka vård. Har det funkat? Det finns kanske någon här som har erfarenhet av det som kan berätta?.

kerstinjo
2010-02-20 11:20
#5

Ja, utanförskapet hos dessa människor är enormt och flertalet har INGA icke drogrelaterade kontakter. Hellre ett känt helvete än ett okänt helvete!

DET botar man inte med två doser heroin per dag.

 Kerstin 

 

[Beavis]
2010-02-20 17:15
#6

De flesta heroinister behöver väll fler än två kabbar/dag också. så de måste ju fortsätta begå brott och söka andra vägar till sina fix ändå ? Precis som det står i artikeln att personer på metadonbehandling fortsätter med heroeinet vid sidan av. Ett misslyckande således även om det som kerstin skriver minskat utanförskapet och de får kontakt med läkare.

Annons:
kerstinjo
2010-02-20 20:25
#7

Om jag har förstått saken rätt så handlar det om Metadonbehandlade/beroende, som ändå inte kommit ifrån sitt heroinmissbruk och vad man då löser med att ge dem två (antagligen små doser heroin) per dag. Tja, det övergår mitt förstånd.

 Kerstin 

 

knas65
2010-02-20 21:07
#8

De gör som många läkare gör:

Behandlar symptom som idetta fallet = prostitution, rån, misshandel, etc.

Istället borde de leta upp och behandla orsaken till symptomen/ sjukdomen..

Mörten82
2011-12-04 14:26
#9

Tragiskt attt läsa inläggen.

Tycker att detta är en grym grej och det funkar finns ett antall som för och fått det, och var typ bara 2 av 10 som återfall i missbruk och det minskar spridning av Metadon och sub, fattar inte att folk tycker detta är en bra ide??. Den funkar ju, läser att det finns en massa AA OCH na  folk här inget illa upp många människor som har räddats men är inte lika effektiv som Metadon/SUB.

Har många gånger hört nedlåtande omdom som får Metadon eller Sub på AA möte eller NA.

Som är tragiskt

Porklash
2011-12-04 20:01
#10

Jag tror inte att det är så många som säger något nedlåtande om de personer som är i metadon/subutex behandling. Däremot är många av oss t.ex. jag väldigt skeptiska till den typen av behandling eftersom jag ser den som symtomlindring istället för en lösning på den egentliga problematiken.

Att få återfaller i missbruk är väl inte så konstigt? De är fortfarande aktivt beroende fast nu legalt.

Men självklart så är det ju inte svart eller vitt/ rätt eller fel i sådana här frågor. Utan bara olika åsikter om vad som är en lösning och för vem.

Om någon säger att de är nöjda med sitt liv med metadon/subutex så är det ju så.

pEr

[Beavis]
2011-12-04 20:02
#11

#9 Metadon och Subutex är ett bra alternativ säkert i början av en avvänjning ifrån Heroin mfl  opiater, men ska användas som just det och inte som ett alternativ Anser jag.

Som det är nu går beroende/missbrukare i åratal på dessa ämnen. Och visst det är bra för de slipper smittas av de sjukdomar som förknippas med intravenösa droger.

Men sen då?

Återfall i droger, ja alltså att de börjar med andra droger igen utövr suben osv… Det är väl ettt katastrofalt misslyckande egentligen? Inte bara har man misslyckata med att göra dessa personer drogfria utan de fortsätter med annan skit som ger dem hepatit,hiv mm.

Även för de som klarar att leva på bara sub/metadon och får ett "normalt" liv.  Visst de slipper sjukdomar och de behöver inte begå brott eller prostituera sig för att få droger längre kanske? Men de är fortfarande slavar under en kemikalie för att fungera. Ska de vara det resten av livet?

Mörten82
2011-12-04 20:58
#12

Vad menar du med slavar??? väl inte så jobbigt att ta medicin??

Och dom blir inte höga av det..Tycker du att det är fel att ta sitt insulin om man har diabetes??

Och för många är det livslång behandling, men dom kan leva normalt, med jobb och familj..

Är det slavari att gå till AA eller Na?? nej det är ju deras medicin som dom brukar säga på AA att inget annat har fungerat men med AA så har det funkat, man ska ge dom som har Metadon och Sub lika mycket respekt som AA medlemar.

[Beavis]
2011-12-04 21:08
#13

#12 Du kan bli fri ifrån ditt heroin/metadonberoende Men du kan än så länge inte bli fri ifrån din Diabetes. Det är en viss skillnad.

Jag tycker självklart att de som går på Met/sub under behandling skall ges respekt. Men jag anser tydligen till skilland mot dig inte att det skall ses som en livslång "behandling" för både Subutex och Metadon är ett gift en drog precis som heroinet. Och borde bara användas under perioden man blir fri ifrån droger.

Jag ugår ifrån att du använder dessa preparat själv så du vet att de är beroendeframkallande även om du i de doser du får inte ger en kick.

Annons:
Porklash
2011-12-04 21:22
#14

Mörten82

Du verkar ha bestämt dig om vad vi tycker om de personer som är i Metadon/Subutexprogram och/eller så diskuterar du någon allmän uppfattning som du har om personer inom AA eller NA.

Det är för mig en stor skillnad att gå på möte eller vara beroende av Metadon/Subutex.

pEr

Mörten82
2011-12-04 21:29
#15

Porklash

Vad är skillnaden??? att gå på möte varje dag eller hur mycket man gör det en att ta Metadon?? Är inte särkilt skadligt med Metadon eller Sub

Går på en 12 stegsbehandling och har gått på en del möte..

Porklash
2011-12-04 21:40
#16

Ingen jag känner i nåt 12 stegsprogram går på möten varje dag.

Jag vet att en del gör det i början men senare så behöver man det inte.

Den som jag känner som går på flest möten går 2 gånger i veckan och det tycker jag är mycket.

pEr

Mörten82
2011-12-04 23:47
#17

Nej det är sant, men finns en del som går varje dag, jag säger inte att 12 stegprogramet inte fungerar, men ser inte någon skillnad förutom att Metadon/Sub behandling är kemisk, men den är jävligt bra behandling för Heronister och brukar vara det ända som hjälper för Heronister, men så klart finns det en del som återfaller i missbruk,  och där har Danmark valt att ge Heroin som r fungerat bra, läste om någon som hade bott på gatan och där ingen annan behandling funka så fick hon prova med att få Heroin och nu hade hon jobb ocah lägenhet. En grej som är bra med c med den behandligen är att de inte kommer ut någon  Metadon på den svarta marknaden.

Jag dissar inte 12 stegsbeandling den hjälpt många

Mörten82
2011-12-05 12:07
#18

#3 skrivetav Aviendha

Bra inlägg, fattar varför inte folk kan tycka att det är bra att denna behandling hjälper folk ur sitt missbruk oh kan börja leva ett normalt liv.

Är det av moraliska själ?

Någon skrev Men Sverige gillar ju att ta efter andra länder i idiotiska saker så det är väl bara en tidsfråga innan det kommer hitt.

Det kommer nog att ta en tid innan det kommer hitt.

Sverige har helt för många dödsfall av droger, och det kan bli bättre tex med sprutbytar program. bättre Metadon och Subetex behandling kortare vänta på aatt få behandling.

Beavis Du frågade om någon hade haft kontakt med sprutbytar program..

Ja bor i Malmö och jag har hämtat sprutor där. Det börjar med att man skriver in sig, man får ta en massa blod prov får att se om man har någon blod sjukdom,,  sen får man vaccin mot hepati A eller B kommer inte riktigt. Mendet bästa med det förutom att man få rena sprutor är att dom sjukskötelser som jobbar där är jätte vänliga, och om man vill prata om något man mår dåligt så är dom jätte bra lyssnare och ger en råd, nåstan som psykologer:)..

Men så tur har jag blivit fri ifrån Heroinet sedan 14 sep 2010, genom ett 12 stegsbehandling, går på efterbehandling nu går ditt 1 gång i Månaden prata i grupp är inget för mig, men jag har användning av programet. och även så fick jag en bra Dr. varit en jävla röra har haft en massa olika Läkare oh men en jävla massa olika diagnoser och mediciner..

Porklash
2011-12-05 14:31
#19

Bra att det funkar för dig Mörten82 och starkt jobbat!

pEr

[Beavis]
2011-12-05 15:39
#20

#18 Precis och bra att du skrev. Ännu bättra att du får hjälp. jag efterlyste åsikter ifrån folk med erfarenhet som du själv för att det tillför ju till debatten. Jag kräver inte att någon ska hålla med mig, men jag gillar att disskutera saken. Om inte annat möts man halvvägs och jag tror att i slutändan har vi samma mål? Att beroende skall bli rena och kunna leva bra liv.

Annons:
Mörten82
2011-12-05 18:24
#21

Ja det är ju det viktigast att dom ska bli fri från drogerna och kunna leva ett normalt liv. Klart det hade varit bättre om dom had sluppit att ha Metadon och Subetex men det kanske inte går och om det gör så att dom inte återfaller i missbruk, och kan leva normala liv med familj och jobb. På något sätt så funkar AA eller Na som en slags Medicin eller verktyg, som funkar bra för många..

[Beavis]
2012-02-19 15:34
#23

Artikeln skriver att utvärderingen av försöket lett till att deltagarna i  försöket begår färre brott och inte längre använder så många andra substanser.

Men det hade man väl egentligen kunnat räkna ut innan? Klart att man inte begår brott om man inte behöver för att överleva, Man får ju Heroinet av myndigheterna och det stod inte, men jag misstänker att de inte behöver betala gatupriset för det heller?

- Så när man får sin favoritdrog alltid tillgänglig och till bra pris. Behöver man inte begå brott för finansiering och då heroinet alltid är tillgängligt behöver man inte blanda med andra droger när det är kris

Men visst de får chans att ordna upp sitt liv och enligt artikeln hade många börjat fundera på att sluta….

kattvalp
2012-03-26 15:45
#24

Jag har inte läst hela tråden nu och länken funkar inte för mig men jag måste säga att jag tycker metadon är väldigt bra och vad jag förstått är det rent statistiskt den behandlingsmetod som funkat bäst.

Min kille går på metadonbehandling och han lever numera ett helt normalt liv med jobb, villa, volvo och flickvän(mig alltså) - det hade han aldrig kunnat göra utan metadonet som han fått i ca sju år utan återfall. Det fungerar även på så sätt att det tar bort effekten av heroin så om han skulle vilja börja med heroin igen måste han planera det och sluta med metadon en viss tid innan.. Så han kan inte få nån impulsgrej att börja knarka igen bara föratt han hamnat i den situationen utan det måste vara planerat.

Tycker iaf det är väldigt bra att den här behandlingen finns - om han inte fått metadon vet jag inte vad han hade gjort idag.. Antagligen hade han fortfarande varit kriminell. Kanske död? Vem vet.

Jag tycker förövrigt att man bör utöka metadonbehandlingen i Sverige såatt det finns tillgängligt i alla kommuner(om det inte redan är så? Förr fanns det bara i vissa städer iaf) och att beroende ska ha rätt till rena sprutor samt avkriminalisera droger helt. Jag tycker rentav det går emot mänskliga rättigheter att straffa människor för deras beroenden. Tycker det är helt sjukt egentligen, ingen vill ju vara beroende.

[Beavis]
2012-03-26 20:52
#25

Vad vet jag? Men jag tycker personligen i alla fall att sju år på Metadon är för länge. Någon form av avvänjning borda ha påbörjats för längesen. Men det är min personliga åsikt och jag har aldrig gått på Heroin eller Metadon själv.

kattvalp
2012-03-26 22:34
#26

Varför då?

[Beavis]
2012-03-27 17:09
#27

För att bli kvitt sitt beroende och den drog eller beroendeframkallande medel som Metadon ändå är. Det borde väl även din kille innerst inne vilja också?

Men alla är vi olika och kanske tror han sig eller hans läkare att det inte går?

Annons:
kattvalp
2012-03-28 15:19
#28

Han har försökt sluta många gånger men det har aldrig fungerat, troligtvis då han har gått på heroin så många år och tagit så höga doser så är det troligt att hans produktion av endorfin och dopamin inte skulle starta igen om han slutar. Dessutom har han väldigt stark värk i rygg och nacke så utan metadonen skulle han inte kunna jobba pga smärtan(metadon är ju oerhört smärtlindrande). Så jag tror inte det är aktuellt.

Men det fungerar ju för honom.. Jag tycker de positiva delarna överväger de negativa. Det är ju just de enorma beroendet som gör det så svårt att sluta - men en stor skillnad nu är ju att han tar inte drogen föratt bli påverkad längre utan föratt fungera normalt.

Tawny
2012-10-17 09:51
#29

jag tycker det är skitbra!

harm reduction <3

Upp till toppen
Annons: