Etikettnarkotikaberoende
Läst 1947 ggr
Nattuggla
2012-09-21, 04:24

Vilket jävla dilemma...

En missbrukare på ett frivilligt behandlingshem börjar efter nästan ett halvårs behandling köpa lugnande av en kompis utanför hemmet, för att kunna sitta med de andra i matsalen… Hans tanke är att vänja sig sitta där och då sedan sluta ta dom…

Han lider av stark social ångest bland annat. Han får inte de mediciner han tror/vet att han behöver, antar att det är något bensoprepparat han köpt, jättesmå doser, vad nu små doser för en tung missbrukare är egentligen?!  Syns inte det vid ett urinprov?

Det dilemmat jag står inför är om jag ska anmäla det jag vet om eller bara låta det passera? Antar att han kommer bli utslängd om de får veta. Vad händer sen liksom?

Vi bor inte i samma stad, det är långt emellan. Vi är båda myndiga och vuxna sedan många år tillbaka.

Är det rätt/fel av mig att isf anmäla? Jag vet inte alls hur jag ska gå tillväga med det här, alldeles för många tankar som snurrar i huvudet.

Svar tas tacksamt emot. Kram på er alla!

~ Alla människor har ett hjärta, men storleken varierar. ~

sophie-hedenberg
2012-10-02, 00:17

Om du anmäler finns de ju risk att han åker ur behandlingen jag skulle ta diskutionern med honom privat istället och få honomatt be om hjälp de är ju därför han är på behandling då kanske han får en diagnos och får medicinen utskriven av en läkare. Hoppas de går bra // sophie

mayolica
2012-10-02, 02:52

Anmäla bör du absolut inte göra i onödan? sånt ska man vara försiktig med och verkligen tänka igenom noga före.  Risken är större att det bara ställer till problem för killen och gör mer skada än nytta.? . . Till att börja med tycker jag att det bästa är att ta upp saken med personen det gäller och se hur det egentligen ligger till. . . Sen kan du ju fundera på vad som eventuellt kan vara lämpligt att göra? eller om du nu över huvudtaget bör göra något alls? Att anmäla  bakom ryggen tycker jag är dålig stil :(

#1 Det kan ju låta som en jättebra lösning,men tyvärr brukar det inte funka riktigt så med läkarvård och mediciner på behandlingshem. Personer med missbruksproblem har ofta svårt att få sådana mediciner utskrivet av läkare,trots att dom kanske behöver mediciner och inte har problem att sköta dom.

Att en person är klassad som missbrukare säger ingenting om personens egentliga problem?  vad h*n egentligen behöver för hjälp eller vilken sorts behandling?

Om medicinerna syns vid urinprov?  Ja visst kan det synas vid drogtester,men det är inte säkert? Det beror på vilka mediciner det är,  dels vilka sorters tester dom använder

~ mayolica ~

Nattuggla
2012-10-09, 22:22

#1 Som mayolica skriver är det svårt att få de medicinerna han vill ha pga missbruksproblem.

#2 Jag har inte anmält honom utan bara låtit det vara efter en del tänkande, han får stå för det själv, det är ju hans val.

Han kommer ändå i slutet av månaden att avsluta behandlingen där pga att Soc tycker att han kan fortsätta den på hemmaplan, även fast terapeuten tyckte ett år där.

Tack för era svar!

~ Alla människor har ett hjärta, men storleken varierar. ~

SSKAnna
2012-10-23, 19:42

Oavsepp så kommer det att synas på nästa urinprov om det är benso…

...and the book says:

We mat be through with the past,

but the past is not throuhg with us.

Upp till toppen