Annons:
Etikettvi-som-är-sockerberoende
Läst 1584 ggr
Jullanhugo
2013-04-15 13:33

Socker! xc

Hej! 

Jag har varit enormt beroende av socker(som kanske dom flesta andra! >.<) i många år. Är enormt rädd för att få diabetes/hjärtsjukdommar osv. Är inte jätterädd för att bli överviktig då jag har liite "svårt" för det typ. Men jag har försökt att stå emot sockret många gånger men det slutar alltid att jag stoppar i mig något. Däremot vissa dagar så har jag inte något sug alls även om resten av familjen sitter och "vräker" i sig godis mitt framför näsan på mig(dom är inte sockerberoende, men som dom flesta äter dom godis på helgerna). På kvällarna blir jag jättesugen på godis. Jag rotar igenom hela köket flera gånger för att hitta något. Jag vet också att dom andra gömmer godis som jag försöker leta upp. Det är visserligen bara min "pappa" som gömmer godis för att han inte vill att mamma ska ta hans godis för HAN är sockerberoende!!!! Han har även diabetes.

Vad kan man göra för att bli av med det? :s 

Jag kollade på ett program där 2st som var sockerberoende fick bo i ett hus, äta en balanserad hälsosam kost utan socker i 3 veckor. Det hade ju varit asbra! Men lite svårt kanske :p 

Det är ju liksom inte bara att sluta! Några andra här som är beroende av socker?

Annons:
[RMSLiners]
2013-04-15 13:47
#1

Du kan alltid beställa tid till vårdcentralen och be om att få göra ett glukosbelastningstest där de kollar om din kropp bryter ner socker dvs de kollar diabetes. 

Jag var sockerberoende tills jag gjorde det testet. Sockerlösningen man får dricka är det äckligaste någonsin, spyr av bara tanken. 

Annat alternativ är att sluta tvärt, det har jag också gjort en gång men då gäller det att man forever avstår från allt vad sötsaker heter om det så är godis eller bakelser annars är man tillbaka i träsket igen. Jag lyckades stoppa i mig en bakelse när jag varit sockerfri i 3 år och då var det kört.

Något annat man kan testa är att när suget kommer, ta en frukt. Funka aldrig för mig men vet de personer det har funkat för. 

Det effektivaste för mig var till sist glukosbelastningstestet, nu är jag förvisso gravid och det var därför jag blev tvungen att göra det men man kan ta det testet utan att vara gravid också. Vet dock inte om man måste misstänka diabetes eller så för att ta det men man kan ju alltid ringa och höra, tänkte mest eftersom du är orolig för diabetes.

Jullanhugo
2013-04-15 13:49
#2

Tack! Det ska jag testa 😃

Sockerberoende är ett helvete!

Anette80
2013-04-19 06:19
#3

Hej!!

Jag är också sockerberoende och vart det i många år, har bara blitt kastad hit och dit inom psykiatrin, tills en dag fick jag fullständigt nog och kontaktade Bitten Jonsson, hon är den enda som kan nåt om det här, ja de kommer fler och fler då hon utbildar terapefter och läkare, jag har påbörjat min resa till ett friskare liv och visst de är tufft men jag har mina verktyg med mej :-)

Gå in på hennes hemsida och läs dej till lite kunskap :-)

http://www.bittensaddiction.com/ 

Hoppas du får den hjälp du behöver :-)

Jullanhugo
2013-04-19 07:05
#4

Thank u!

Upp till toppen
Annons: