Etikettberoende
Läst 3079 ggr
[miini85]
2013-05-10, 13:31

beroende av min telefon!!

hejsan! jag vet inte om d här låter fjantigt men jag ärhelt beroende av min mobil. från jag vaknar tills jag går och lägger mig har jag den hela tiden. jag sitter och kollar saker konstant att jag nu börjar må riktigt dålig. men jag kan inte låta bli. och när jag mår dåligt så känns mobilen som en trygghet att gräva ner sig i. även i pressade situationer. säkert flera som känner såhär. men nu börjar d bli för mycket och jag försöker att låta bli. det tar en minut så har jag telefonen i handen igen. vet inte vad jag ska göra? ska prata med min läkare om det här. för det är ohållbart men ändå så måste jag på nått sätt. nån som har tips tills jag fått hjälp eller nån som har det lika?

thenameless
2013-05-11, 00:12

Hej jag tror inte att du är beroende av själva mobilen. det är bara ett symptom på något annat. Kolla om din läkare kan remittera dig till en terapeut av något slag som kan hjälpa dig att utröna varför du söker lugn och "tröst"  i den varför denna har blivit din Säkra trygga plats i livet? Som det verkar. Kanske kan du fundera på det på egen hand också? När du väl kommit fram till det kan du bearbeta problemet.

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence....

[Starman]
2013-05-12, 17:19

I likhet med dig vill jag också råda TS till att upprätta en kontakt med psykiatrin.

Gronstedt
2013-05-12, 20:29

TS, jag tror många har liknande problem - först är det en kul grej att ha koll men ganska snart börjar man kolla oftare och oftare och snart är telefonen som fastväxt. Mitt tips är att du lämnar telefonen hemma ibland. Ta den inte med dig in på toa, låt den ligga hemma när du bara gör ett snabbt ärende ute, lägg den ett par meter från sängen - om du använder den som väckarklocka kommer du att höra den ändå.

Du kommer att märka att man faktiskt kan överleva flera minuter utan den 🙂. Och faktiskt flera timmar också.

En väldigt bra grej är en hobby som gör att du helt enkelt inte kan hålla på med telefonen - som motorcykelkörning, ridning, konståkning eller någon annan fysisk och koncentrationskrävande idrott. Då kan du hitta avkoppling och trygghet i det också, och du kan som sagt inte ta fram telefonen.

thenameless
2013-05-12, 23:23

bra tips av Grönstedt

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence....

miini85
2013-05-14, 15:37

tack för svar:-) ska prata med min läkare om det här. men jag har försökt med att lägga ifrån mig men det går inte. jag börjar må riktigt dåligt. känns som en trygghet för mig. att jag gömmer mig bakom den för att försöka få tänka på annat när ångesten kommer. jag vet att många är beroende av sin telefon speciellt fb och sånna sidor. men det här är nått annat. det är tufft men tack för tipsen och ska som sagt berätta det här för läkaren på måndag.

Gronstedt
2013-05-14, 15:37

#5: Bra att du har kontakt med vården, hoppas du får bra hjälp!

Upp till toppen