Annons:
Etikettvi-som-överäter
Läst 4203 ggr
Miowi
2011-01-30 11:22

Hungrig

Jag är en tjej som fyller 18 detta år och jag börjar bara äta mer och mer. Det är inte portionerna som blir större, går jag på restaurang skrattar alltid servitören för att jag äter så lite - utan det är antalet gånger per dag som jag äter som börjar bli ett problem.

Visst jag växer osv men jag kan inte sluta oroa mig för den dag jag inte är ungdom längre och matsmältningen blir långsammare. Rör mig inte överdrivet mycket ca 40 min promenad till och från skola varje dag, träning en gång i veckan. Stressad är jag verkligen, när jag är stressad äter jag otroligt ofta men då brukar jag ofta låta mig äta på för att jag behöver energin (dålig ursäkt kanske).

Har försökt att inte småäta så mycket och framförallt att inte äta efter kl 7 på kvällen, men det går inte! Jag har försökt att skära ner på kolhydraterna men då blir det såklart pasta i skolan och jag klarar mig inte på bara sallad när man går i skolan 8-16.

Har ni några tips på vad man kan göra? För jag vill verkligen inte sluta som de på du är vad du äter!

Annons:
[zigsauer]
2011-02-07 17:20
#1

Ätstörningar handlar oftast om känslor.

Om man äter okontrollerade mängder eller väldigt ofta finns det förmodligen underliggande orsaker till detta på det mentala planet. Många använder maten för att dämpa ångest eller minska stressen i kroppen.

Jag rekommenderar dig till att arbeta med sig själv och dina egna tankar och tankemönster. Kanske med hjälp av en KBT-terapeut eller liknande.

Ta tag i problemet i tid.

Vänligen Linda

[Beavis]
2011-02-07 21:44
#2

Som Linda är inne på låter det som att du har en ätstörning mer än ett beroende. De flesta dietister säger ju att man skall äta flera små mål under dagen och inte fyra stora enbart.

Vad är det som gör att du känner at det är ett problem? Är det ätandet i sig? Att du äter för ofta ? Har du gått upp mycket i vikt etc? Hur ligger du till i viktkurvan för din ålder och längd osv Du verkar ha koll så jämför dig där så ska du säkert se att du är normal.

Miowi
2011-02-07 22:01
#3

Jag är varken överviktig eller så, men visst skulle jag vara i bättre form om jag åt lite bättre i och med att jag ändå tränar.

Äter som mest när jag är väldigt stressad i skolan men även när jag slappnar av och tar det lugnt (även uttråkad). vilket är svårt att kontrollera tycker jag…

Upp till toppen
Annons: