Annons:
Etikettnarkotikaberoende
Läst 54805 ggr
David
11/21/08, 4:47 PM

Pupiller

Har för mig att man kan se på någons ögon om de är narkotikapåverkade, eller om jag drömt det.

Stora pupiller = ??

Små pupiller = ??

Någon som har några bra svar?

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Annons:
kerstinjo
11/21/08, 11:23 PM
#1

Amfetamin, Cannabis, LSD, Kokain bl.a. ger stora pupiller. Heroin t.ex, drar ihop pupilerna.

Vilket onödigt vetande jag har!Cool

 Kerstin 

 

Aviendha
11/22/08, 8:55 PM
#2

#1 Ja, det känner jag igen. Hörde det från min mamma som tyckte mina pupiller var stora en dag..

kerstinjo
11/22/08, 9:52 PM
#3

Det syns direkt på ögonen!

 Kerstin 

 

David
11/23/08, 10:01 PM
#4

Hur är det med läkemedel i större doser? De borde också synas på pupillen?

Vilka ger vad?

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Diddish
11/27/08, 3:28 PM
#5

droger ger oftast stora pupiller. Extacy tex får dina ögon att se ut som två stora svarta klot. Mina ögon verkar dock inte reagera på droger:-/

David
11/27/08, 5:12 PM
#6

Jag har nästan samma mediciner jämt, som jag haft länge. Men har märkt att vissa dagar är pupillerna supersmå, och andra dagar stora som bara den. Och reagerar inte direkt på ljus som "normala". Därav min lilla nyfikna fråga.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Annons:
Diddish
11/27/08, 5:51 PM
#7

hmm, befinner du dig alltid framför spegeln i samma rum och ljus styrka??

Vad jag vet med pupiller är ju att när du normalt befinner dig i mörker så öppnar dom sig och blir stora för att kunna ta in så mycket ljus som möjligt och när man är i ljuset så blir dom mindre för att inte ta in för mycket, dom anpassar sig alltså efter ljuset. När man är påverkad av droger så reagerar pupillerna starkt på alla slags ljus och det kan göra fruktansvärt ont att få ljus rakt i ögonen, fast jag vet inte om dom reagerar alls på mörker eller hur dom reagerar. Fast läkemedel är ju oftast lite annorlunda gämnfört med droger.

Men får du ont i ögonen eller börjar se dåligt så ska du nog tala med din läkare!

Freke
12/21/08, 11:06 PM
#8

#3.

Inte då.. Allt beroende på..

Däremot, syns det på reaktions hastigheten i pupillen..

om personen ifråga är påverkat av något men att säga att det syns på pupillen är fel.

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

kerstinjo
12/22/08, 10:06 AM
#9

…..och då märks det klart utav pupillen.

 Kerstin 

 

tradiz
12/26/08, 11:31 PM
#10

diddish….ja ljuset känns starkt därför att pupillernas förmåga nedsätt och de dras samman mycket långsammare plötsligt ljus känns mycket stark drf att ögat inte hinner reagera och släpper in mer ljus än det ska….det beror på vad det är för läkemedel….? /jaz

Freke
12/27/08, 12:49 AM
#11

citat #1 Amfetamin, Cannabis, LSD, Kokain bl.a. ger stora pupiller. Heroin t.ex, drar ihop pupilerna.

Vilket onödigt vetande jag har!Cool :slut citat

Du har ju inget vetande? så var i ligger det Coola?? Onödigt ja..
Var har du fått dina uppgifter ifrån?? Byt informatör!!

Från en säkerkälla(*)så kan jag lova att det är följande:

- Amfetamin, kokain drar ihop pupillerna.. förenklat, centralstimulerande droger drar ihop pupiller

- Cannabis och heroin vidgar pupillerna.
THC och Opiater ger större pupiller.

Referens/Källa(*): Jag själv efter 14års missbruk bakom mig(varit ren i 20år), en svärmor med över 27års missbruk bakom sig

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

kerstinjo
12/27/08, 11:02 PM
#12

# 11

Svårt att byta ut mig själv.

Underligt att dina pupiller fungerar annorlunda.

 Kerstin 

 

Aviendha
12/28/08, 8:41 PM
#13

Jo, på tal om läkemedel. I min bipacksedel på antideppressiva så stod det som en ovanligare biverkning att pupillerna kunde få långsammare "rörelser" eller bli större om jag inte minns fel. Kollade upp det när jag fick flera kommentarer om stora pupiller.

Annons:
[Beavis]
12/29/08, 12:28 AM
#14

#13  Antideppresiva läkemedel är ju "uppåt tjack" och extremt vanebildande  så att om de påverkar pupillerna är jag inte förvånad.

Jag känner/har känt flera personer som äter anti-deppresiva piller och kan nog även stödja det att jag ibland sett den effekten på dem.

För att inte talaom när de råkat överdosera eller vid några tillfällen har jag sett hur de kan reagera vid hög utetemperatur, rätt läskigt. (jag erkänner jag är emot antideppressiva för långvarigt bruk). Så ta det försiktigt

Nordhedning
4/22/09, 1:26 PM
#15

Jag tar Metadon dagligen och mina pupiller ser som och reagerar helt normalt.

Kanske har att göra med att kroppen blir van men å andra sidan kan man ju gå knarka på heroin i tio år och när man är stenad så är pupillerna lika små som udden på kanylen.

Well, man kan väl åtminstone säga att uppåttjack vidgar pupillerna och nedåttjack drar samman och man ser oftast att det är "något som inte stämmer" om kollar in någon. Oftast brukar det vara något annat man ser också som t.ex att på heroin brukar det ligga ett slags glans över ögonen plus att ögonlocken hänger ned till fötterna vilket oftast är mer avslöjande än pupillens storlek och kokain och amfetamin ger vanligen ett jävligt spattigt och slängigt kroppsspråk.

Lägger man ihop några faktorer så ser man ganska lätt om någon är påverkad.

Froddel
4/24/09, 12:27 PM
#16

#14 Alla antidepressiva är ju inte vanebildande väl?! Inte SSRI-preparaten vad jag förstått? Eller menar du att kroppen i sig har en förmåga att anpassa sig till dessa o att de alltså inte är beroendeframkallande i sig, som tex stesolid, sobril o dylikt?

[Beavis]
4/25/09, 2:45 PM
#17

#16 Jag menar att deras kroppar/hjärnor blir så beroende av preparaten till slut för att fungera att det inte går utan det. Dopamin tillverkningen i lillhjärnan avstannar då den inte behövs för att man tuggar i sig Psykofarmaka.

I min mening ska du vara väldit försiktig med all form av antideppressiva, men jag är ingen läkare och påstår mig inte ha någon större kunskap om det, Utan det är livserfarenheter. stesolid och sobril är ju två typiskt vanebildande antideppressiva ämnen.

Vid deppression är Antideppresiva medel ett utmäkt komplement i tillfrisknandet men jag tycker personligen att det bara ska tas under en kort period tills man e bättre och fasa ut medicinen sedan.  mano-deppresiv kanske läget är annorlunda men annars ät psykofarmaka väldigt restriktivt.

Aviendha
4/25/09, 2:49 PM
#18

#17 Vad räknar du då som "kort tid"? De flesta antideppresiva jag kommit i kontakt med får man först effekt av efter ett par veckor, men full effekt får man inte (sägs det) förän efter ett år eller så. Jag har ätit i 1,5 år i två omgångar, börjat nu igen och jag har aldrig haft några beroendekänslor av dem. Det beror nog mycket på preparat, vissa är helt enkelt mer vanebildande än andra. Iofs har jag bara vart i kontakt med de av SSRI-typ.

[Beavis]
4/27/09, 12:10 AM
#19

Jag är som sagt ingen insatt person i ämnet mer än att personer i min närhet tagit dem av olika skäl.

Men att man ju sett hur vissa som ätit dem under flera år blivit personlighet förändrade och får abstinensbesvär liknande symptom när de "tänder av" De ska ju ta X antal tabletter X antal ggr/dag för att må bra som du ju vet själv.

Jag tror och det är min egna tro och uppfattning inget jag läst någonstans eller hört, Så det är bara min sanning. Att seratonin halterna eller något annat lyckoämne i hjärnan som pillren hjälper till att stabilisera precis som med hasch och andra uppåt tjack minskar kroppens normala produktion då den finns i överflöd i kroppen så att när du slutar med tabletterna går du in i en riktig deppression igen för att kroppen inte längre kan pigga upp sig själv.

Så du måste helt enkelt ta pillren. Och så har det säkert varit inom psykvården?

Man ger dessa piller livet ut för att man inte har testat att avbryta behandlingen innan det gått för långt? rätta mig gärna om jag har fel. för det har jag säkert till viss del? men det är min uppfattning. Som säkert visserligen e formad av allt jag sett och hört samt läst osv…

Sen kan ju som du säger preparatens art spela in de kan ju bygga på olika ämnen. Men min personliga äsikt är att psykofarmaka för deppression ska ges under begränsad tid.

Froddel
4/27/09, 1:16 AM
#20

#19  Jag håller faktiskt inte riktigt med dig i denna fråga. SSRi-preparaten är i sig inte fysiskt beroendeframkallande (men därav kan psyket vänja sig på så sätt att man tror att man inte klarar sig utan dessa för att må bättre), men kan liksom alla typer av depressionsmedicin ge kraftiga biverkningar i form av utsättningssymtom om själva behandlingen avslutas tvärt, därav rekommendationen att trappa ut medicinen långsamt. Frågan är då vilken typ av medicin de du känner åt eller om de slutade att äta dem tvärt eftersom de fick såna kraftiga reaktioner. Äter man SSRI preparaten som läkaren föreskriver så ska det inte vara farligt.

http://web4health.info/sv/answers/bipolar-ad-nodrug.htm

Psykofarmaka är väl mer ett samlingsnamn för olika mediciner inom området antidepressiva läkemedel, lugnande/sömnmedicin samt bensodiazepiner. Alla bensodiazepiner däremot är beroendeframkallande.

Med andra ord så är det skillnad på medicin och medicin och till vilket ändamål den används för, det finns ju olika typer av depressioner t ex, precis som du tidigare skrev.

Annons:
Aviendha
4/27/09, 1:45 PM
#21

#19 Man sätter i regel inte in en medicin för resten av livet. Målet är ju ändå att personen ska stå på egna ben och att medicinen ska vara den krycka som gör att man kan hanka sig fram i vardagen. Dock är det ju lite si och så med resursbrister och annat.

Men sen beror det ju på vad du har för problematik. Har du en bipolär sjukdom så får du räkna med livslång medicinering för att klara av att hantera svängningarna. En deppression går i de flesta fall över ändå.

Man kan nog inte dra så stora växlar när det gäller så vida skillnader i preparat och problematik bakom. Äpplen och päron.

Bara som en notis: SSRI är selektiva serotoninupptagare, de hämmar kroppens återupptag av det lilla serotonin man har (lägre halter som deprimerad än en frisk person). Jag märker inget om jag missar en dag, det ger inte effekt samtidigt som jag tar den utan först veckor efter, en depotliknande medicin.

Inne på psykologi.ifokus kan du säkert hitta intressant läsning om inte annat =)

Lostlie
4/30/09, 12:47 AM
#22

Reaktionen på pupillerna brukar bero på dosen (och individen). Det är inte säkert att en liten dos amfetamin vidgar pupillerna. Om man håller sig precis på gränsen till ett rus (som också är individuellt) brukar inte pupillerna påverkas. Åt efexor för ett par år sedan. Jag fick vidgade pupiller i början, men detta försvann efter ca tre veckor.

[Beavis]
5/1/09, 9:40 PM
#23

Jag kom på en annan sak, jag ha en "vän" eller mer "vän till en vän " Som blir röd i ansiktet när han röker maijuana. Jag har sett det ofta på honom när han röker på då han är missbrukare och beroende sen länge.

Och vid något annat tillfälle hos andra men inte lika synligt och ofta. Nu var det visserligen längesen jag såg det men jag tänkrte bara att det är ett anna synligt tecken förutom pupillerna. Någon annansom sett det?

kerstinjo
5/1/09, 9:55 PM
#24

Röd i ansiktet? Aldrig varit med om det.

 Kerstin 

 

[Beavis]
5/3/09, 2:52 PM
#25

Det kanske är isolerade fall? men jag tror iom att edet ökar blodgenomströmningen i kropppen för att skapa "lyckokänslan" att vissa "rodnar"  ller blir lite rödlätta  om kinderna. Som jag förhoppningsvis skrev så har jag inte sett det hos alla men hos några som rökt på i min närhet.

Jowhanna
5/20/09, 7:00 PM
#26

Ja, som någon skrev ovanför, uppåttjack vidgar pupillerna.

Av egen erfarenhet vet jag att mina pupiller vidgas av b.la. tjack, kola, mefedron, exctasy, gobbe.. och mina antidepressiva Flört

Freke
6/23/09, 12:59 AM
#27

#26 inte mina då..

Inte av tjack eller kola eller Ritalin där får jag bara mindre men är ite avig just pga min diagnos eftersom jag bara blir trött av uppåt..

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

Annons:
miklo
7/6/09, 1:20 AM
#28

Det spelar väl mindre roll vad folk har för erfarenheter om hur deras pupiller reagerar på olika droger, när det är så självklart hur det ligger till!? CNS droger gör pupillerna NATURLIGTVIS större pg a att man reagerar med ett "sympatiskt påslag", i likhet med att man blir rädd t ex, och detta vidgar inte bara pupiller utan även blodkärl och t om porer. Man får även ökad hjärtfrekvens och högt blodtryck. För opiater, benz och andra sk neråt droger blir effekten tvärtom. Samma sak gäller för ALLA, och ingen kan säga att "så blir det inte för mig" eller "det är individuellt". Detta är förstås en dosfråga också och tar man t ex Ritalin mot sin ADHD så märker man kanske inte av det så mkt och sen när man ätit in sig så reagerar man inte alls. Men alla med någolunda erfarenhet av knarkande vet hur det ligger till. Sen såg jag att någon yppat att inte ssri preparat skulle vara fysiskt beroendeframkallande men att de kan ge utsättningssymptom vid tvärt avslut. Det låter ju så vackert när ett nytt dyrt preparat dyker upp och LM-jättarna vill tjäna pengar! Men säg mig gärna då vad skillnaden mellan utsättningssymptom och abstinens är? SSRI preparat är i högsta grad beroendeframkallande, speciellt fysiskt! Läkarna har först nu, efter över 10 år, börjat ändra uppfattning i den frågan precis som det var med benz för ca 30 år sen (som inte heller skulle vara beroendeframkallande trodde man). Sen var det bara en liten sista grej jag måste rätta. Eftersom man som deprimerad har lägre halt serotonin så kan ju inte ssri preparaten hämma återupptaget såklart. Tvärtom så förhöjs tillgängligheten av serotonin i cns av ssri preparat, annars vore det ju ganska korkat att använda dem. Jag kan hålla med om att det kan vara förvirrande då ssri betyder "selektiv serotonin återupptagnings hämmare", men det beror på att 70% av serotoninet i kroppen finns i magen och man styr alltså serotoninet till hjärnan med medicinen (hämmar upptaget i magen), enkelt förklarat.

Hälsn. Miklo

[Beavis]
7/6/09, 10:19 PM
#29

#28  Som jag förstått det utan att äta  " anti depp"  gör de medicinerna att kroppen på sikt slutar tillverka eget seratonin? eller att produktionen minskar pga yttre tillförsel?  Vilket då ger "utsättnings symptom"  om man slutar eller drar ner.

Men jag är varken läkare eller forskare så jag kan ju ha fel självklart. så rätta mig gärna.

miklo
7/6/09, 10:46 PM
#30

Ja det är precis det samma som händer med signalsubstanserna när man intar andra droger. Men då kallas det abstinens när man mår dåligt av att sluta. Utsättningssymptom är bara ett finare ord för abstinens för att det har påståtts att ssri preparaten inte skulle vara beroendeframkallande. Har egen erfarenhet av att tända av både fr ssri preparat och div illegala droger och jag kan jämföra min "avtändning" av ssri preparater Effexor med att sluta med en, ett par månaders dagligt "normal dos bruk" av benz! Effexor var jobbigare!?

[Beavis]
7/8/09, 7:35 PM
#31

Personligen har jag varit emot antideppresssiva läkemedel sedan jag hade en dålig erfarenhet av en person som åt sådana pga "deppression" personen blev bara känslokall och spärrarna släppte för personen brydde sig inte längre om konsekvenserna. har hört om liknande men det sker förhoppningsvis inte hos alla som äter dem?

Aviendha
7/8/09, 7:48 PM
#32

#28 Må vara som så att man kan likställa utsättningssymptom med abstinens, det kan jag gå med på, men det krävs mer än så för att ett preparat ska klassas som beroendeframkallande. Därför hävdar jag att SSRI inte är beroendeframkallande (vid normal dos och för rätt orsak).

Sen har du nog vecklat in det hela. Oavsett vart det tas upp eller inte så får du ju mer serotonin av peraparatet, javisst, just för att du hämmar återupptagandet av det. Samma "inkomst", mindre i "utgift". Har aldrig påstått något annat heller.

miklo
7/8/09, 8:54 PM
#33

Anledningen till att jag påpekade det var att det i ditt inlägg står såhär om ssri-prep: "de hämmar kroppens återupptag av det lilla serotonin man har". Ingen annan förklaring ges. Genom att läsa din beskrivning av hur läkemedlet funkar så uppfattas det iaf av mig som att medicinen hindrar serotoninet att tas upp, då ordet hämma betyder just hindra eller dämpa. Sen om det är beroendeframkallande eller inte får det nog råda delade meningar om. Vad är det mer som krävs för att det ska klassas som beroendeframkallande? Det pågår en ganska het debatt, om just detta, just nu, bland läkare där vissa vill "klassa" det som beroendeframkallande och andra inte. Ett kriterium är INTE att det ska vara rusgivande får då är det narkotika klassning det handlar om. Ett kriterium som är omdebatterat ang ssri-preparaten och deras ev beroendeframkallande egenskaper är, att det inte ger någon tolerans ökning vilket några läkare hävdar skulle krävas för att klassa något som beroendeframkallande. Då kan man ju jämföra det med tobak som inte heller ger någon direkt toleransökning, förutom ibörjan, precis som ssri-preparaten! Sen är det ju som med allt som är beroendeframkallande, vissa kan sluta lätt och andra har det svårare. Jag såg mig själv som beroende av ssri-preparat och hade mkt svårt att trappa ner dem.

Aviendha
7/8/09, 9:39 PM
#34

#33 Ah, där ser man hur olika det blir. För egen del tolkar jag det som att man får ökat serotonin just för att återupptaget hämmas. Och att man har mindre serotonin som deprimerad utgick vi ju ifrån.

Det jag sett kring klassning av beroendeframkallande förmåga så är det flera kriterier som ska uppfyllas. Abstinens är ett av den, och ja, det kan man ju få om man likställer det med utsättningssymptom. Men det är ju toleransen, ruset och en massa andra saker utöver det, vilka beroende på hur man klassar beroendeframkallande egentligen.

Den allmänna meningen är ju att de inte är beroendeframkallande, men visst är det bra om det diskuteras.

Det är svårt att sluta med lypsyl och nasspray med om man använt det ett tag..

Annons:
kerstinjo
7/8/09, 10:51 PM
#35

#34  Det värsta är att man kan bli beroende av nässpray, på det viset att slemhinnorna inte fungerar normalt utan nässpray. Jag hade aldrig hör talas om det förrän någon nämde det härinne.

Docent Per Stjärne på öron-näsa-halskliniken på universitetssjukhuset i Huddinge säger att antalet patienter som blivit beroende av nässpray har ökat. - Tar man nässpray i mer än tio dagar i sträck riskerar man att bli ännu mer täppt. Och då handlar det inte om obehag utan om en allmän påverkan i livskvaliteten, i klass med astma. Beroendet är svårt att bryta, man behöver läkarhjälp, säer Per Stjärne till SVT.

 Kerstin 

 

miklo
7/9/09, 9:23 PM
#36

Hur är det med nässpray då? Klassas det som något beroendeframkallande? Alltså finns det någon sorts lagstadgad varningstext el dyl. på bipackssedeln? Har aldrig använt nässpray men har hört att det kan vara beroendeframkallande. Nu har vi iofs glidit ifrån ämnet lite, men jag är bara nyfiken.

kerstinjo
7/9/09, 10:06 PM
#37

I Fass står det endast; Nezeril ska inte användas mer än 10 dagar i följd . Vid användning under lång tid kan Nezeril ge nästäppa.

 Kerstin 

 

miklo
7/9/09, 10:15 PM
#38

Ok, tack.

[Beavis]
7/11/09, 1:33 AM
#39

Lite länkar till Fass om de olika ämnen som tagits upp i tråden. (har inget att göra)

Nezeril-fass Metadon

Efexor

Ritalin

Upp till toppen
Annons: