Annons:
Etikettberoende
Läst 11475 ggr
Pysslan
2008-09-15 01:01

Sluta röka med Zyban

Är det någon som har erfarenheter av att försöka sluta röka med Zyban? Jag har fått tabletter utskrivna men blir lite skraj när jag läser om alla biverkningarna …

Någon som vet nåt?

Det är våra fel och brister som bevisar att vi är mänskliga  🌺

Annons:
korseett
2008-09-16 10:13
#1

Nej jag har ingen aning. Jag slutade röka rakt av för länge sedan men då ersattes ciggen med godis vilket inte var så bra liksom Skäms

Tråkigt att det alltid ska vara så mycket biverkningar av många mediciner. Hoppas att någon annan kan svara här.

Lycka till!

[Beavis]
2008-09-17 17:16
#2

Jag tror det bästa sättet att sluta är "cold turkey" som korsett gjorde. Men du måste aktivera dig med något när abstinensen kommer så att du inte börjar äta istället som är relativt vanligt vid rökavvänjning.

Börja sticka eller spela nintendo DS för att hålla händerna och hjärnan upptagen Flört. seriöst alltså (annan handsyselsättning kan ersätta förslagen)

Lycka till

Kia
2008-09-18 08:00
#3

#0 Vad är biverkningarna?

AnneN
2008-09-18 10:14
#4

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Pysslan
2008-09-19 01:06
#5

Av de biverkningar som enligt bipacksedeln är mycket vanliga (1 av 10) eller vanliga (fler än 1 av 100) finns bl a:

sömnsvårigheter, muntorrhet, illamående, förstoppning, huvudvärk, yrsel, koncentrationssvårigheter, oro, ångest, depression, svettningar, klåda, hudutslag, smakförändringar och feber

Under mindre vanliga (färre än 1 av hundra) återfinns bl a bröstsmärta, ökad hjärtfrekvens, förvirring, aptitlöshet och synförändringar

Redan de vanliga biverkningarna fick mig att dra öronen till mig, läser man sedan vidare till de sällsynta så hittar man bl a vanföreställningar, paranoida tankar och agression.

Jag tänker följa Beavis råd, #2, och sluta med hjälp av stickning och annan sysselsättning och låta tabletterna ligga kvar i skåpet som sista nödlösning. (hoppas att jag inte behöver använda dem … )

Jag har motivationen och nu samlar jag kraft och mod. På onsdag är det färdigrökt och delmål nr 1 är att på julafton kunna säga att jag varit rökfri i 3 månader.

Det är våra fel och brister som bevisar att vi är mänskliga  🌺

AnneN
2008-09-19 12:12
#6

#5 biverkningarna låter ju som om de är mycket värre att få än vad abstinensbesvären är!

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Annons:
Kia
2008-09-21 14:17
#7

Pysslan hur går det för dig? Känns det fortfarande okej att sluta på onsdag?

Pysslan
2008-09-22 00:38
#8

Jo, på onsdag är det dags!

Jag har hållit på och laddat nu och dragit ner på konsumtionen rejält för att förbereda mig. Igår rökte jag 13 cig och idag har jag hittills rökt 8 (jag som brukar snitta 25-30 på en dag… ) Skrattande

Jag har bunkrat upp med tuggummi (inte nikotin utan vanliga), laktrits och ingefära. I nödfall har jag nicotinelle sugtabletter men hoppas på att slippa använda dem.

Jag tror (hoppas) att det ska bra.

Det är våra fel och brister som bevisar att vi är mänskliga  🌺

Pysslan
2009-03-02 00:13
#9

Julafton har redan varit eller? Julafton sprack!

Zyban var jätteobehagligt, jag mådde jättedåligt och var ständigt rädd att få vredesutbrott (jag som har taskigt humör redan innan). Dra ner konsumtionen fungerade bara till 7-8 per dag sen blev det fler om dagen efter ett tag. Till sist kände jag mig röksugen hela tiden, till och med medan jag rökte ..

Idag, just nu har jag varit rökfri i 94,5 timmar (nästan 4 dygn) och det fungerar utan större problem.

Jag har läst Allen Carr "äntligen ickerökare för kvinnor" och för säkerhets skull även "äntligen ickerökare". De två böckerna har hjälpt mig att komma så här långt (längsta nånsin) och jag vet att jag kommer att klara det den här gången.

Det böckerna har hjälpt mig att förstå är:

Om jag vill sluta röka så betyder det att jag inte vill röka (busenkelt, varför kom inte jag på det ?? )

Om jag inte vill röka så är det bara att låta bli! (återigen, busenkelt … )

Boken avslöjar att abstinensbesvären efter nikotinet inte är särskilt besvärliga (och såhär fjärde dagen som rökfri kan jag bara instämma i det) och säger att nikotinberoendet har lämnat kroppen helt efter ca 3 veckor (jag får återkomma på den punkten).

Hur som helst, jag vill varmt rekommendera de här böckerna till alla som vill sluta röka. Det här är det tveklöst billigaste och smidigaste av alla tillgängliga hjälpmedel vid rökavvänjning.

Lycka till!

Det är våra fel och brister som bevisar att vi är mänskliga  🌺

Ta-Co
2009-03-25 08:41
#10

Hej Pysslan! Hur har det gått för dig?

Själv gjorde jag tvärtemot vad du gjort. Jag läste först Allen Carrs bok om att sluta röka men tyvärr fallerade det efter någon månad och sen fick jag zyban utskrivet. Då var jag så desperat att jag tänkte att fungerar inte detta så fungerar ingenting. Det var i april förra året så snart är det ett år sen och det fungerade till slut iaf för mig men oj vad jobbigt det var. Jag fick också humörsvängningar plus att jag hade jättesvårt att äta för allt smakade illa…

*Peppande kram*

Libbe7
2009-03-26 13:26
#11

Hej…jag har testat Zyban och för mig funkade dom inte alls. Något år senare, juni förra året så fick jag istället champix. HAr inte rökt en cigarett sedan dess. Har inte varit röksugen heller. Saknar dock själva grejen med att röka och den lugnande effekten det ändock ger att röka vid stress.

Får du någon av alla biverkningar så ska du så klart lägga av med en gång. Lite skallavärk eller så kan man ju ta om det är vad som krävs för att bli av mid begäret  Skrattande

[Beavis]
2009-03-27 14:32
#12

Jag bara undrar: För er som nu lyckats sluta röka med Zyban eller  champix alt något annat medel. Äter ni dessa medel fortfarande eller han ni trappat ner/slutat med dem också nu???

Min tanke är ju den att ni om ni nu fortfarande äter dessa preparat bara bytt ett  beroende mot ett annat.

Libbe7
2009-03-27 14:56
#13

JAg tog vad som kallas en sats, först men lägre verkan och sen högre. Jag hade även satt en dag då jag skulle sluta. Men av någon märklig anledning slutade jag bara 3 dagar tidigare. Sen åt jag satsen ut och jag var orolig att jag skulle börja igen. Har snart hållt i 9 månader och jag hade varit rökare i ca 33 år.

Kan inte fatta att jag inte röker. Jag har testat allt på marknaden.Jag kan dricka och även bli halvfull, inget röksug där inte  Skrattande

Annons:
Ta-Co
2009-03-27 17:48
#14

#12 Jag trappade ner och slutade med zyban efter ca en och en halv månad efter att jag slutat röka. Jag tog tabletterna lite längre än jag behövde bara för att vara på den säkra sidan för jag ville inte börja röka igen. När jag slutade ta tabletterna saknade jag dem inte en sekund.

[Beavis]
2009-03-28 21:20
#15

Okej, frågar man inte får man inte veta.

Jag tänker på den där läsken heroinister häller i sig istället för heroinet. jag minns inte vad den kallas just nu? Mern där verkar det inte som man trappar ner och slutar? om jag inte hajat det fel också?

lykkan
2009-03-29 12:49
#16

nikotin är inte lugnande, det är vi rökare som inbillar os det, våran hjärtfrekvens ökar kraftigt varje gång vi röker…

jag har fått tag i en självhypnos.

förbereder mig och 1 maj slutar jag

zanna81
2009-04-18 02:34
#17

Allen Carrs bok kan jag också varmt rekommendera!

Pysslan, när jag läste ditt inlägg om hur många timmar du varit rökfri började jag också räkna och det blev 94,5 timme för mej exakt. Lite läskigt!

Men det går ju hur bra som helst, jag går mest runt och ler hela dagarna och folk undrar varför jag är sååå glad. Visst känner jag ibland att jag vill ha nikotin, men det är lustigt hur snabbt det ändå går över.  Och det blir lättare och lättare. Abstinensbesvären är VÄLDIGT lindriga jämfört med alla bieffekter på tabletter, det gäller bara att få med hjärnan ordentligt i processen och inse vad nikotinberoende är och vad det gör med människor. Och det är fantastiskt hur mycket lättare det går att springa nu jämfört med för bara ett par dar sen!

Loveferrets
2010-11-04 18:44
#18

Oh vilken intressant tråd, jag ska ev få ut champix , men har en fråga, är zyban starkare än champix ?

Om jag öppnade en ask på måndan fm så vara den slut onsdag em så jag röker iofs inte så mycket men jag tycker ändå det är dyrt, har gått ner till 3-4 cigg nu utan hjälp,

även om jag sysselsätter mig så blir de jobbigare och jobbigare ju längre tiden går o de kvittar vad man gör tycker jag he he.

Kul att läsa om andra, ni som slutat , har ni märkt någon skillnad på smak och lukt ?

Loveferrets
2010-11-04 18:49
#19

#13, När du hade slutat efter 3 dan, hur mådde du då ?

#9, Har läst boken men på mig gav den tyvärr inget, hur går de för dig nu ?

Honestyisdead
2010-11-04 21:09
#20

Tackar för tipsen om böckerna :) Ska gensat önska mig dom i julklapp :D

Annons:
kerstinjo
2010-11-05 20:37
#21

Ett svar sent om sidor. Jag slutade röka med hjälp av Zyban, men jag var lika röksugen ändå. Därför åt jag inte upp alla tabletterna, kändes lite meningslöst när röksuget fanns kvar och inte smakade cigaretterna illa heller.

Däremot tog jag hjälp av nikotinplåster.

Rökfri blev jag och var det nog i 7-8 månader.

Numera är jag inte rökfri, hur dum kan man bli egentligen?

Men jag är inne på att ta tag i det igen och inte falla för att röka (bara en) cigarett när semestern kommer.

 Kerstin 

 

[Beavis]
2010-11-05 21:51
#22

Jag tror att io de flesta fall ger dessa substitut  bara en falsk säkerhet vad gäller Nikotin. Det bästa är fortarande att sluta helt och inte ta tuggummin eller sugtabletter, sen är det motivationen som avgör om man lyckas. En dag i taget…

Loveferrets
2010-11-05 22:17
#23

Håller med om att det handlar mycket om motivationen men samtidigt är det ett jobbigt begär oxå, jag tror inte många klarar det utan hjälp för trots allt är det ett beroende och det kan vara svårt att fixa det på egen hand.

kerstinjo
2010-11-05 22:19
#24

#22 Så sant. Jag har en jobbarkompis som slutade röka, men hon gick över till snus i stället.

Nikotin, som nikotin.

Senare slutade hon med snuset och övergick till nikotintabletter.

Fortfarande nikotin, men ok om man använder det en kort tid.

Nikotintabletterna har hon ätit i flera år och slutade nyligen med dem och nu har hon hemska abstinensbesvär och har köpt de starkaste nikotinplåster som finns.

Trots det så har hon ruskiga abstinensbesvär.

Jag tycker att det är ok att använda olika nikotinpreparat en kort tid. Men absolut inte göra som min jobbarkompis.

 Kerstin 

 

[Beavis]
2010-11-05 22:59
#25

Det är som jag var inne på förut med Subutex och det där andra medlet jag aldrig kommer ihåg namnet på, man tar när man "slutar" med Heroin.

Visst man slutar medden farliga drogen men istället tar man då substitutet till dödsdagar. Argumentet är att det är lagligt man slipper begå brott för att komma över det och det är hälsosammare sätt att inta på.

Men om man inte trappar ner och slutar är man fortfarande beroende och brukare…

Honestyisdead
2010-11-05 23:06
#26

#25 Men många klarar av att sluta helt. Det är ju därför det fortfarande ges.

Och blir man hjälpt av olika medel till att sluta röka så varför inte? Är man motiverad så klarar man sluta med det andra sen också.

Och nog är det bättre att vara beroende av nicotin tuggummi än av cigg. Cigg inehåller så mycket skit.

[Beavis]
2010-11-06 00:39
#27

#26 förvisso, men du har ju fortarande kvar beroendet, och abstinensen. inte riktigt vad jag skulle vilja och jag har ju hört om de som går på vad det nu heter? som gjort det i ett decenium eller mer.

Det blir ju samma med tuggumina om man inte bestämmer sig men visst har du rätt i att de troligen är nyttigare än cigg och snus.

Annons:
Honestyisdead
2010-11-06 01:10
#28

Ja, klart det finns folk som aldrig slutar med "hjälpen", men majoriteten vill jag allt tro klarar av det.

cloti311
2017-02-08 09:49
#29

Zyban - http://dokteronline.com Jag har mottagit beställningen och den kom i tid och pillerna fungerar jättеbra.

Pysslan
2017-02-08 18:10
#30

8 år senare  ….   fortfarande rökfri!  Saknar inte cigaretterna ett dugg! 😎

Lycka till Cloti311! Det är härligt att vara rök- och nikotinfri. 🙂

Det är våra fel och brister som bevisar att vi är mänskliga  🌺

Upp till toppen
Annons: