Annons:
Etikettberoende
Läst 9257 ggr
kerstinjo
2008-02-25 20:59

De 20 farligaste drogerna

 På tv 2 kl.20.00

De 20 farligaste drogerna

20.00-21.00 Vetenskapens värld. Del 5 av 10.

Alkohol och tobak är farligare än både ecstasy och LSD enligt den 20-i-topplista över de farligaste drogerna som BBC listar i kvällens film. Alkohol är så skadligt att det skulle förbjudas direkt om det uppfanns i dag.

Många försöker nu istället lansera cannabis som ett mycket mildare alternativ som borde legaliseras men forskarna är inte alls lika övertygade. Vissa hävdar att tio procent av alla som lider av schizofreni har blivit sjuka av sitt cannabis-missbruk.

Näst högst upp på listan ligger kokain som i dag ökar i breda lager i det svenska samhället och samtidigt är uppfinningsrikedomen på drogmarknaden stor och nya varianter dyker hela tiden upp.

 Kerstin 

 

Annons:
ways
2008-02-25 22:33
#1

Intressant artikel.

Tror inte det skulle se bättre ut om cannabis släpptes lös dock.. =)

kerstinjo
2008-02-25 22:46
#2

Varje ämne betygsattes enligt;

 Hur stor medicinsk skada drogen har på den individ som använder sig av den.
- Hur beroendeframkallande den är.
- Hur stor skada användande av drogen utgör för samhället.

Legala och illegala droger blandas
Varje drog betygsattes i tre steg utifrån dessa tre kriterier och summan blev en lista på de 20 farligaste drogerna.

Hela listan.  (Observera att listan är utformad utifrån brittiska förutsättningar)

Minst farlig av de 20 var;

Nr 20: Khat
Legaldrog som får användaren att känna sig pigg. Biverkningar är sömnproblem, impotens och högt blodtryck. Förorenat khat kan dessutom smitta användare med hepatit. Finns också de som blivit psykotiska efter stora intag.

Nr 19: Amylnitrit
Kallas också för poppers och sniffas. Ger en kort känsla av att bli hög. Bieffekter är illamående

Nr 18: Ecstasy
Att denna ökända drog hamnar så långt ner på listan har upprört många, men faktum är att man fortfarande inte vet vad för skada, om någon - drogen har. Vissa studier har visat att den kan ge skador på minnet. I genomsnitt dör 27 användare i Storbritannien varje år av en halv miljon användare. Man tror att dödsfallen framförallt beror på uttorkning. Drogen gör användaren euforisk och får henne att känna sig empatisk. Kroppstemperaturen och hjärtfrekvensen ökar vilket gör att kroppen utsöndrar mer serotonin. Diskussionen om ecstasys farlighet kommer att fortsätta.

Nr 17: GHB (gammahydroxibutyrat)
En förrädisk drog. Skillnaden mellan en dos som ger en välbehagskänsla och dosen som kan döda är mycket liten. Får inte kombineras med alkohol.

Nr 16: Anabola steroider
Anabola steroider hjälper till att bygga muskler men har en mörk baksida. Förutom att användarna blir aggressiva och våldsamma skadar den levern och ökar risken för hjärtattack och stroke.

Nr 15: Metylfenidat
Det aktiva ämnet i ADHD-medicinen Ritalin. Vid missbruk kan den försätta användaren i ett delirium.

Nr 14: LSD
Hallucinationsdrogen framför alla andra. Alla sjunker verkligen inte in i en färgglad flower power värld, tvärtom har LSD en förmåga att plocka fram extra traumatiska händelser ur minnet.

Nr 13: 4-metyltioamfetamin
En farligare variant av ecstasy.

Nr 12: Lösningsmedel
Att sniffa lösningsmedel är riktigt farlig för både lungor, hjärna och hjärta. Av 30 000 användare per år i Storbritannien dör 60-70 personer.

Nr 11 Cannabis
Bara för att cannabis inte hamnar bland de mest topprankade farliga drogerna betyder det inte att den inte är farlig. Att man kan bli fast i en livslång psykos efter sin första joint är känt men är inte så vanligt. Men visste du också att forskning visar en koppling mellan cannbis-missbruk och schizofreni?

Nr 10: Buprenorfin (Subutex)
En opiat som används som smärtstillande kan också användas som drog. Är farlig att medicinera på egen hand.

Nr 9: Tobak
Behövs ingen närmare presentation. Tobak förkortar livslängden med tio år. Tobak orsakar 40 procent av alla sjukdomar som kräver sjukhusvård. Den är oerhört vanebildande - och helt laglig.

Nr 8: Amfetamin
Ruset gör användaren självsäker men missbruket leder till paranoia, depression och panikattacker.

Nr 7: Bensodiazepiner
Valium. Lugnande medel som är vanebildande och kan leda till ångest, depression och minnesproblem.

Nr 6: Ketamin
Ursprungligen ett lugnande medel för hästar men har blivit populär som en hallucinogen drog. Kan orsaka hjärtproblem och andningsuppehåll. På längre sikt även psykos.

Nr 5: Alkohol
40 000 dör i Storbritannien varje år av alkoholrelaterade skador, samtidigt som det är den mest socialt accepterade drogen av alla. I måttlig mängd kan den till och med vara nyttig ? men om alkoholen hade introducerades på marknaden idag hade den troligen totalförbjudits på en gång.

Nr 4: Metadon
En svagare variant av heroin som skrivs ut på recept till heroinmissbrukare. Säljs också illegalt - och kan ge dödlig utgång om den feldoseras.

Nr 3: Barbiturater
Lugnande läkemedel som skrivs ut på recept. Återigen exempel på en drog där skillnaden doseringen som ger ett rus och den som dödar är ytterst liten. Finns på illegala marknaden.

Nr 2: Kokain
Missbruket av kokain ökar dessvärre i både Storbritannien och Sverige. Är en ytterst farlig och beroendeframkallande drog som leder till dels hjärt-kärlsjukdomar men framförallt kroniska depressioner.

Nr 1: Heroin
Ger en stark känsla av eufori som kan verka upp till tre timmar. Heroin påverkar de delar i hjärnan som styr andningen och en överdos kan helt enkelt leda till andningsstopp. Den är också en starkt beroendeframkallande drog.

Problemet ansåg många var att listan friskt blandar legala och illegala droger. Exempelvis visar forskning att cannabis tydligt kan påverka användarnas psykiska hälsa men den kommer ändå "bara" på elfte plats.

Alkohol däremot klassades som den femte farligaste drogen. Om alkohol hade uppfunnits idag hade den förbjudits rakt av.

Den näst farligaste drogen på listan är kokain - en drog som idag sprider sig i det svenska samhället.

 Kerstin 

 

[Beavis]
2008-02-26 15:53
#3

Bra lista. Bara en korrigering: Khat eller Kat som det heter i Sverige är numera illegalt och stora beslag görs av tullen.

Den är blad ifrån en buske och tuggas oftast, jag antar att man säkert kan inta den på annat sätt men tuggning är vanligast.

kerstinjo
2008-02-26 17:02
#4

# 3 Informationen gäller för England. Men om Kath numera är olagligt där vågar jag ej säga. Programmet gjordes 2005.

 Kerstin 

 

Kia
2008-02-26 22:33
#5

Jättebra och nyttig information men också väldigt skrämmande kan jag känna….

Kia
2008-03-01 18:21
#6

Repris just nu på tv 2 för er som är intresserade……

Annons:
Mimsivimsi
2008-03-01 22:02
#7

Jag har hört att drogen Ice är farligare än heroin, men den finns inte ens med på listan.. Har de glömt den eller går den under något annat namn??

kerstinjo
2008-03-01 22:47
#8

Hade denna lista gjorts i Sverige hade amfetamin klassats som den farligaste, före heroin.

När de tog ställning till vilken som var farligast i Storbrittanen gick de efter kriterierna

-Hur stor medicinsk skada drogen har på den individ som           använder sig av den.
- Hur beroendeframkallande den är.
- Hur stor skada användande av drogen utgör för samhället.

Hade samma undersökning gjorts i Sverige hade amfetaminet hamnat på första plats, enligt expertisen.

 Kerstin 

 

Monica-Maria
2008-03-02 20:13
#9

Jag såg reprisen. Det jag tycker är skrämmande är att vissa läkare anser att det är okey att använda LSD (och andra droger, som inte nämndes här) i syfte att snabba upp behandlingen. Att det är okey att använda droger för att snabbare rasera försvarsmurar och blockeringar man har.

Det jag vänder mig emot är just tidsaspekten; att saker som tagit lång tid att bygga upp inte får ta tid att bearbeta och bli av med. Sedan skrämmer det mig särskilt att man ger droger i behandling över huvud taget med tanke på att det kan finnas människor som mycket snabbt får ett psykiskt beroende. Jag tänker också att risken är stor att den gruppen som är i sådan riskzon kanske är överrepresenterad inom psykvården/psykiatrin. Slutligen finns det en etisk synpunkt ur mitt perspektiv, och det är att läkarna är väl medvetna om hur drogen spökar till det i hjärnan och vad som kan hända, men patienterna har säkert inte detta klart för sig till fullo. Det är ju faktiskt patienterna som kan få fruktansvärt skrämmande hallucinationer av drogen, och om läkaren säger att det är bra i behandlingssyfte att ta den, hur noga är han/hon att informera om riskerna? Till en sjuk människa? 

Hur vore det om man funderade på att förbättra behandlingsmetoderna och attityderna till patienterna istället? Då kanske behandlingsresultaten skulle snabbas upp direkt. Utan droger.

Vad tycker ni andra om det här?

tradolan
2008-03-02 22:15
#10

Mimsivimsi: "Jag har hört att drogen Ice är farligare än heroin, men den finns inte ens med på listan.. Har de glömt den eller går den under något annat namn??"

ICE är slang för kristalliserat metamfetamin "crystal meth". Det liknar amfetamin effektmässigt men skiljer sig ändå ganska mkt från vanligt amfetamin. Bl.a passerar det blodhjärnbarriaren lättare än amfetamin vilket leder till ett snabbare påslag och således högre "kick". Dessutom verkar den även på serotoninreceptorerna, om än mest på dopamin och noradrenalin-sidan.

Självklart farligare än vanligt amfetamin, knappast farligare än heroin men just metamfetamin verkade inte vara ett så stort samhällsproblem i England om jag förstod det hela rätt skummade bara igenom programmet btw.

LottaU
2008-03-03 14:12
#11

Jag tycker det är viktigt att man kanske tänker att både tobak och alkohol finns på listan. För det är en mer vanligare drog än övriga.

Det är så många som nyttjar alkohol och tobak.

Så egentligen så skulle det vara kul att göra en undersökning här på Beroende och se hur många procent det blir på respektive drog! :-)

Själv röker jag ett paket om dagen, men jag dricker inte.

Något som jag har tänkt på många gånger att det är acceptabelt att dricka men inte att röka!

Varför ska det vara en sån skillnad på det. Om man kikar på listan så ligger alkohol på femte plats och tobak på nionde plats!

Man hör så ofta frågan, ska du dricka i helgen? Ja, visst ska jag göra det. Kanonkul…

Men, herregud röker du, du vet väl att det är farligt…

Kanske lite överdrivet.

Vad anser ni om detta!

 Kia, kan det vara något att lägga ut några undersökningar?

Kramis Lotta

Må så gott

Lotta "Värd på Insidan"

supermoccine
2008-03-03 14:37
#12

Jag tycker att det är härligt att man äntligen vågar blanda olagliga och lagliga droger i en sådan här undersökning. Naturligtvis finns inte alla droger med eftersom det finns så otroligt många olika och nya hittas på hela tiden. Jag har läst rapporten (men inte sett tv-programmet). Den finns här. En ny klassificering utifrån skadeverkningar tycker jag är synnerligen rimligt.

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
vallhund
2017-08-15 14:32
#14

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

mirai
2017-08-27 09:51
#15

Är inte socker en drog? Många dör av diabetes följdsjukdomar.. En dum fråga kanske, ursäkta.🤔

KRAM!🌺

Farwuq
2017-09-05 19:53
#16

#14 Cannabis funkar åtminstone mot MS-smärtor och kramper.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

thenameless
2017-09-11 17:52
#17

#16 Minskar det dina besvär eller får det dig att skita i smärtorna och kramperna?

Cannabis är ju  avslappnande så kan tänka mig det hjälper lite emot kramper? men ..

För övrigt verkar ju bara artikeln visa på att studierna om cannabisens verkansgrad är för få och undermåliga …

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Farwuq
2017-09-13 09:19
#18

#17 Det är lite svårt att få ett exakt och objektivt fäste om saken, men…
Jag förbrukar mindre än hälften av de Citodon som jag brukar ta, om jag tar mina CBD-droppar; så det har effekt, det har det. Jag vill gärna skona levern från allt för mycket paracetamol.

Studier rörande cannabis har gjorts i utlandet, men tydligen duger de inte för svenska politiker; så det är bara ett svepskäl för att fördröja det hela.

Det finns en orsak till att cannabis avkriminaliseras på många ställen utrikes och att det användes medicinskt t.ex. i USA. De är inte dumma i huvudet där borta, de har gjort sina studier och funnit det såpass verksamt att det är befogat att ges mot recept eller t.o.m. fritt. Det skulle finnas en del för staten att tjäna i skattepengar och dessutom att låta polisen syssla med allvarligare brott än att jaga de som har en handfull plantor där hemma för eget bruk.

I en omvärld där cannabis i olika grad avkriminaliseras, så blir det svårt för Sverige att stå emot; hela EU ligger där ute och det är bara en tidsfråga innan de överstatliga börjar att röra i det. Om våra grannländer avkriminaliserar medicinskt bruk  och ger sjuka licenser, så kan inte Sverige stå kvar och döma sjuklingar till frihetsstraff eller böter.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

shiba123
2017-09-16 15:11
#19

Benso, och benzo-analoger, tillhör de värsta då de är så beroendeframkallande, och i värsta fall kan läkningen ta flera år. Läkare viftar bort lågdosberoende på Sobril, men det kan ta många månader som man är riktigt sjuk. Om man ex. tar en sömntablett i några månader så kan man vara fast. Toleransökningen är också otrevlig,  man får då svåra sömnproblem och mår dåligt. Detta kan köra igång redan efter 6-8 veckor. Så benso är ett riktigt rävgift.

Farwuq
2017-09-18 18:10
#20

Kul att höra för mig som käkat Z-analoger, i åratal och riktig benzo någon gång i veckan.

😕

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Annons:
vallhund
2017-09-18 19:32
#21

#20 Allt är inte svart eller vitt som vissa tycks tro.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Farwuq
2017-09-21 10:28
#22

Nä. det är inte svart eller vitt, men det är inte kul att vara beroende av sina läkemedel p.g.a. livslång grav kronisk sjukdom.
Men det är bara att bita i det sura äpplet och inse att man är en "legal narkoman".
😢

Heller pillren än sjukdomens förfärliga symptom.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

shiba123
2017-09-23 17:45
#23

Självklart är vissa mediciner en nödvändighet om man har en sjukdom, då finns det inget annat alternativ. Jag stod  på benso under många år, och de var min räddning. De jag vänder mig till är de som tar dem för att bli hög, och som missbrukar. Då är det en helt annan sak.  Att missbruka för nöjets skull, eller att verkligen behöva det, är två helt skilda saker. 🙂

shiba123
2017-09-23 18:07
#24

Utöver mina egna problem med benso så har jobbat som ssk på beroendemottagningen, och har därför sett och upplevt så mycket.

Lona
2017-09-24 20:14
#25

Jag tänker att när det gäller benso och liknande läkemedel så är det en balansgång för läkarna mellan att informera - varna - avskräcka patienterna. Helt klart kan läkemedel av den här typen göra otrolig nytta samtidigt som det, av förklarliga skäl, ofta är ganska labila personer som får dem, åtminstone när det är inom psykiatrin. Det vore synd om läkare vid förskrivning gav så avskräckande information att patienten inte vågar ta medicinen samtidigt som det inte ska skrivas ut för lättvindigt heller. Utan Stesolid skulle jag garanterat inte leva idag, har dessutom inte blivit beroende trots 30 års av- och tillanvändning, så det gäller ju att se varje patient som en individ. Något som tyvärr inte alltid hinns med i vården idag.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Farwuq
2017-09-25 13:56
#26

Individen försvinner lätt i vår sjukvård.
Jag för min del är hellre beroende av något preparat än i plågor eller ännu värre död.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Lona
2017-09-25 17:18
#27

#26, Samma här…


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Annons:
shiba123
2017-09-29 15:28
#28

Vad som också är skrämmande med benso är att så många läkare sätter helt fel diagnos eftersom de inte kan detta med långdragna besvär.  Har som sagt jobbat på Beroendemottagningen  i många år, och patienterna  hade fått diagnoser som var helt uppåt väggarna. De vanligaste var MS,  Alzheimer, ALS,  fibromyalgi , borrelia och t.om. resttillstånd efter oupptäckt stroke. Detta gjorde ju då  att många fick helt fel medicinering tills de förstod vad som var boven.  När en VC-läkare hade gått igenom mina besvär ville han skicka mig till en neurolog för bl.a. EEG. Dessutom så ville han sätta mig på Parkinsonmedicinering för mina skakningar! ("mycket bra" på ett retat nervsystem, jag skulle bara bli ännu sämre). 

Eftersom jag tillhör de svåra fallen så vill jag därför lugna med att det är bara 10-15% som drabbas av detta, vilket bl.a  kan bero på att läkaren vägrade att sätta mig på nedtrappning. Så visst kommer utsättningen att gå bra för väldigt många! 🙂

Upp till toppen
Annons: