Annons:
Etikettbyte-av-beroende
Läst 5612 ggr
Kia
2007-08-18 00:27

Onormal rökare

Är det någon mer än jag som röker?

Jag borde sluta men just nu har jag inte orken att ta i det med. Kanske svagt men jag fixar inte det också nu. Jag började igen efter att hållt upp hur länge som helst. Fan, jag skäms för jag börjat röka igen. Jag döljer det för släkten som när jag var 14 år typ.

Jag ser ju att jag gör samma med cigaretterna som jag gör med sockret. Inget är normalt i mitt rökande. Jag röker massor just nu har jag insett. Jag röker som jag äter när jag hetsäter. Tycker jag röker hela tiden. Jag kan ha lunch i en kvart och gå ut och klämma tre cigg . Men det är inte normalt det inser jag med. Inte normalt för en normal rökare heller. Finns kanske inget normalt i att röka.

Usch jag byter beroende hela tiden. Tänk om man kunde hitta ett sunt beroende istället att fokusera på. Måste fimpa snart alltså……

Annons:
AnneN
2007-08-18 00:35
#1

Jag är sådan som mest feströker, eller när jag är mkt upprörd/arg då är det gott med en lugnande cigg, men det går väl knappt ens 1 paket/år för mej. Har rökt i ca 16år och kan fortfarande inte ens dra halsbloss, kanske därför jag aldrig blivit beroende av det.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Honestyisdead
2007-08-18 02:29
#2

Jag röker mest då jag träffar kompisar eller dricker. Höll det hemligt först när jag var tonåring, sen visste familjen det, sen slutade jag och då jag började röka igen höll jag det hemligt ett par år. Nu vet dom det igen och är jätte besvikna.

Men jag känner att jag inte klarar sluta just nu när jag försöker ta tag i mitt matberoende och försöker gå ner i vikt.

LottaU
2007-08-18 02:39
#3

Jag röker för jämnan…

Ett paket om dagen och just nu vill jag inte sluta. Det är nog viktigt att man känner att man har den rätta viljan innan man försöker sluta att röka. Så längre fram kanske… :-)

Må så gott

Lotta "Värd på Insidan"

Anterrabae
2007-08-18 02:43
#4

ja vill man inte är det dömt att misslyckas.. och då har man ett misslyckande till som bekräftar hur värdelös man är (vilket naturligtvis inte är sant men det känns så)

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Sidentass
2007-08-18 15:18
#5

Helt spontant känns det skönt att jag inte är ensam här om att vara rökare;-)..helt vansinnigt jag vet..men än har jag inte den riktiga inspirationen att lägga av..däremot har jag börjat minska ner o bara röka när man är sugen..o när man väl röker..så tar man sig an den stunden o riktigt njuter av cigaretten…när jag väntade min son för 10 år sedan..och under amningstiden rökte jag en eller ett par cig om dagen..i början av graviditeten var min inställning att vara utan helt o hållet men det gjorde mej lite deprimerad, pratade då med barnmorska som inte såg någon fara i att ta någon eller ett par cig om dagen…när det gäller beroendet idag av cigaretter så ligger det mer på ett psykist plan än på det fysiska…önskar dock att man en dag kan ändra till att bli endast feströkare, men det är nog inte det lättaste det heller..

Kia
2007-08-18 19:21
#6

När jag slutade röka testade jag att feströka. Men jag vet inte , det slutar lika varje gång . Jag börjar röka igen. Precis som med maten så klarade jag av att banta en period sen åt jag som en galning i en till två dagar sen bantade jag igen.

Men de en eller två dagarna blev längre och längre och och till slut åt jag hela veckorna iallafall fast att jag egentligen bantade…

Jag är likadan med rökningen. Jag måste nog sluta helt

Annons:
MariaJ
2007-08-18 22:43
#7

Jag är rökare..Mer vissa dagar och mindre vissa dagar..Ledsen

Carpe Diem

Maria Johnsson

Reikimaster/lärare, kursledare och mässarrangör

Mervi
2007-08-18 23:34
#8

Jag har också rökt men slutade för över 7 år sedan. Skulle aldrig våga ta en cig igen, då är jag fast där. Jag var storrökare.

Shaddow
2007-08-19 20:47
#9

Jag röker jag med antalet cigg beror på min sinnsstämning och lunget hehe eller inte hemma!!!

Ja resonerar på detta viset ja vill sluta röka
och jag ska ta en sak i taget nu har jag under ett år avvant mig från socker snabba kolhydrater,,glass o chips kan jag äta ca 2gg i månaden, MEN lär verkligen hålla koll på suget för det är så nedrans lätt att bara tänka ….ja men vad fan.

Och då är det kapich kaputt,,anledningen till mitt beslut att sluta me godis o så var mycket att ja ville gå ner i vikt även
mitt handikapp ADHD med humörväxlingar o hormoner löpandes amok i systemet…

Vilken 0otrolig förändring de blev ja blev ju ko lugn..

Många har varit på mig om rökningen o jag har bara frågat
vilket är bäst att jag röker ihjäl mig eller äter ihjäl mig???

för skulle jag skuta röka innan mitt godis o mat missbruk + tröstätande gällande alla känsler man har.
Så det jag har klarat av nu är tröstätandet, mat missbruket, och sockret (nästan) under ett år.
jag gick ner 12kilo av att sluta med godis kaker o sånt.
nu kör jag LCHF för att se om de funkar på mig att gå ner mera.
och i allt detta så resonerar ajg än så länge att det är bättre att jag röker lite mera istället för att äta godis o göra de jag har lyckats sluta med..
för i min planering ska jag sluta röka om 2år och då ska jag SLUTA…

Anterrabae
2007-08-20 01:44
#10

Jättebra plan du har Shaddow! Det är bra att ta det i bitar.. annars kan det lätt bli en övermäktigt..

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Shaddow
2007-08-20 02:01
#11

Jo det vet jag , för jag har många gånger trott att jag har klarat att (fixa) allt på en gång..
o det har bara slutat i total katastrof o ångest.
så nu tar jag verkligen en sak i taget o struntar i människorts åsikter o tjat

Alexej
2007-08-20 18:16
#12

Jag är total rökare. Det första jag gör när jag vakna är att…röka. För att vakna till. Utan tobak=inget liv. Röker sedan kanske 35 år, började tidigt. Ibland ville jag sluta, men det blev högst 1-2 dagar. Nu har jag slutat för många år sedan att sluta. Så kan det bli…Ledsen

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Karin20
2007-08-22 12:15
#13

Tror att det är oerhört svårt att bli feströkare om man en gång varit rökare, det blir till slut fest varje dag. Jag slutade röka för 20 år sedan och skulle fortfarande inte våga ta en cig! Skulle falla dit igen.

Har lovat mig att börja när jag fyller 75, eftersom det tar ca 20 år att utveckla lungcancer! Och blir jag 95 är jag nöjdFundersam

//Karin

Annons:
Jenna-Gun
2007-08-22 13:04
#14

Är oxå storrökare.

Smyger för släkten och vill inte att min mamma ska se mej röka.

Man är nsart 60 år men smygröker ändå.

Höll upp med rökningen i 2 år, men började igen en nyårsafton Grrrrrrrrr.'Så idiotiskt dumt.

Jenna

bejtedejte
2007-08-22 22:07
#15

Första inlägget här inne! :)

Jag bytte ut matmissbruket mot rökning. Rökningen dämpar ju matsuget och har gjort att jag mycket sällan har någon aptit. Äter en gång om dagen och röker 2 pkt cigg om dagen när jag är hemma. Dricker hela tiden också för att matsuget ska dämpas. Kan vara ambitiös och ställa mig och laga mat, när maten är klar har jag ingen aptit längre och går och röker istället.

Det är svårt när man inte har någon motivation att sluta eller har "Bytt ut" ett beroende mot ett annat. Att hitta ett nyttigt beroende tycker jag är svårt, tydligen behöver jag vara beroende av något för att funka.. :/

Kan lätt hålla upp flera timmar med rökningen, när jag hälsar på min mamma röker jag ute, och då blir det kanske 1 cigg i timmen. Det är bara jobbigt att inte ha något att göra när man sitter hemma och är hungrig men inte kan äta.. Knepigt.. och jobbigt eftersom jag ligger kvar på samma vikt hela tiden när kroppen går på sparlåga. :)

linasvovvar
2007-09-17 12:43
#16

Har varit rökare i 12 år, men slutade den 8/9 så nu har jag varit rökfri i 9 dagar och det är skit jobbigt. Vet inte vart jag ska bli av…..svårt att låta bli med alla rutiner osv osv……vill röka, vill inte, vill röka vill inte.

Vet helt ärligt inte hur jag har stått ut denna tiden….funderar på att sticka och handla cigg………

Gronstedt
2007-09-17 12:53
#17

linasvovvar, måla om istället, eller sortera alla dina böcker efter färg, sedan efter storlek, sedan i bokstavsordning. Har inte suget släppt då, så gör det samma med skor och kläder och porslinet i köket! Man mår så p*ssigt när man fallit dit utan att ens ha en riktig ursäkt (jag vet, jag har gjort det så många gånger!).

Förlåt pekpinnen, men tänk dig för, så du inte grämer dig sedan.

supermoccine
2007-09-17 18:56
#18

#15 Men du kan ju inte sluta äta! *orolig* För att må bra måste du äta flera gånger per dag. Gå inte hungrig! Se till att du äter bra mat och lagom portioner (om du har en tendens att överäta). Tänk på HALT (Hungry Angry Lonely Tired). Är man hungrig, arg, ensam eller trött eller flera samtidigt löper man större risk att falla för sina beroenden och sug. Åtgärdar man HALT först har man bättre odds att stå emot suget. Så se till att äta dig mätt!

kanin
2007-09-18 15:42
#19

Jag röker 5-10 cigg om dagen.

Kia
2007-11-10 20:12
#20

Nu har jag satt en datum när jag ska sluta röka….. fan, jag bara måste. Problemet är att jag inte riktigt vill ta tag i det. Men det finns inget positivt med ciggen. Jag förstör min kropp, luktar illa och barnen får rök i sig (det går inte undvika trots att jag röker ute)…

Nej datumen är satt då jag ska försöka och det är innan jul.

Jag skämtar lite ibland och säger att jag inte har sagt vilken jul… Men det är denna julen….. Mycket snart

Annons:
hibisqs
2007-11-10 20:24
#21

har du provat yoga det är en jättebra drog, känns inget vidare de första 5 gångerna men det gjorde ju inte cigaretterna heller innan man vant sej,

jag har några nya droger till som jag kan tipsa om

-yogite finns i olika smaker själv gillar jag ingefära- lite starkt tycker att det passar bra i mitt nya liv som nykter alkis, har också hittat en drink!!! tomat juice med jättestark pepparsås, vet inte hur det ligger till gi-mässigt men det kändes ok att beställa när jag åt på krogen med vänner.

självklart slutar du att röka utan problem du har ju bestämt dej och det är det som är grejen tror jag ,lycka till

HannaJonsson
2007-11-10 21:16
#22

#13 tänk om det ändå kunde vara sant duGlad.. att det tar 20 år att utveckla lungcancer! Det är bara nått påhitt från någon som vill fortsätta att röka till hon/han gjort det i 19 årRäcka ut tungan!!

HannaJonsson
2007-11-10 21:18
#23

#5 Vad konstigt att Barnmorskan säger det! Jag är i chock! Hur kan hon/han bara säga något sånt?!..

Gronstedt
2007-11-12 13:46
#24

#23: Det finns många olika bud om vad som är skadligt eller oskadligt att äta/dricka/röka vid graviditet och amning. Det där om att tillåta några få cigaretter under graviditet/amning har jag hört från fler håll. Att sluta röka är en enorm belastning, som kanske kan vara skadligare än den måttliga giftverkan av rökningen.

Klump
2008-07-01 13:41
#25

TS

Varför känner du att du måste vara beroende av nått?

Gronstedt
2008-07-01 14:00
#26

#25: Snälla Rauija_fundersam, detta är ett forum där folk som faktiskt har beroendeproblematik kan hjälpa och stödja varandra. Läs gärna fler inlägg, så får du veta mer om hur detta med att "byta beroende" fungerar. Det är inte en känsla av att man måste vara beroende av något, det är en kemisk reaktion i hjärnan som man inte kan vara utan. Denna reaktion är starkare än viljan i många fall. På det här forumet hjälper vi varandra att hitta vägar att få viljan att segra över kemin.

Klump
2008-07-01 16:05
#27

#26

En kemisk reaktion kan knappast vara att "ha ett beroende"

Jag kan köpa att du vill kalla rökning för ett beroende.
Men du kan väl inte säga att du är beroende av att ha ett beroende?

Vart tar du ditt eget ansvar i hur du mår?

Å ena sidan låter det som du lider av dina beroende.
Å andra sidan accepterar du tanken på att det kommer ett nytt beroende.

Annons:
Gronstedt
2008-07-01 16:18
#28

#27: Beroendet är en kemisk reaktion i hjärnan. Vad som utlöser den reaktionen är egalt. Beroendepersonligheten kan bil beroende av vad som helst som stimulerar hjärnans belöningscentrum. Vissa kemiska ämnen, som alkohol och narkotika, påverkar belöningscentret hos praktiskt taget alla, andra, som träning, sex eller shopping påverkar olika personer på olika sätt.

Jag har accepterat att jag är en beroendepersonlighet och att jag aldrig kan sluta vara vaksam på vad jag gör och varför, eftersom allting för mig kan slå över i beroende.

Klump
2008-07-01 17:30
#29

#28

"Beroende personliget"

Om du ser dig själv så då förstår jag varför du ständigt känner dig berode av saker.
Du är inställd på att bli beroende.
Du inte bara tillåter dig att bli beroende, du förväntar dig at bli det.

Inte konstigt då.. eller hur?

bullmagen
2008-07-01 17:31
#30

jag rökte ett paket om dagen under 11 år. Efter en episod av extrem hetsätning och kedjerökning bestämde jag mig för att sluta upp med åtminstone en av dessa laster. Att sluta röka kändes enklast! För mig funkade nikotinplåster de första veckorna bra mot suget, jag promenerade 5km/dag och gick ner i vikt (var redan smal).

Nu har jag varit rökfri i mer en 6 månader - stolt som attan!

Men, ständigt detta men! Jag började äta lite choklad efter tre veckors rökstopp, som blev till mycket choklad och glass etc. Detta triggade igång röksug, godissug - vartenda jäkla sug som finns kändes det som. Funderade t.o.m. på att ta mig en rejäl bläcka… Rökte aldrig, men åt desto mer…

Så för min del måste jag säga att LCHF underlättar för mig vad gäller att inte ta det där första blosset, eftersom den maten inte triggar igång belöningssystemet (för min del).

Jag har en bild av tandlossningen från helvetet (huvva) i minnet när jag blir sugen. Det hjälper mig. 

Så mina råd är:

  • nikotinplåster (under allra första början, vid ev. behov - annars bättre att sluta cold turkey) 
  • försöka att inte äta sånt som triggar sug
  • promenera, tandtråda, duscha, sjunga - någon form av avledning vid akut sug
  • minnas varför man valt att sluta - för att man är värd något bättre!
  • För mig funkar skrämselpropaganda som har med munhälsa att göra

 Lycka till!

Gronstedt
2008-07-01 17:51
#31

#29: Nej, det finns inget som helst "eller hur" i det du skriver. Din bild av mig och mina problem saknar helt verklighetsanknytning. Var snäll och försök inte definiera andra, du vet inget om dem.

Jag upprepar att den här sidan är till för folk som har beroendeproblem, för närstående till folk med beroendeproblem och för dem som är medberoende eller vill förstå mer om beroendeproblematik. Den är till för att hjälpa dem som vill hjälpa sig själva och andra att hitta vägar att hantera problemen. Den är INTE till för personer som inte vill förstå eller hjälpa, utan som bara vill tala om att vår verklighet inte finns och att vi har "dålig karaktär". VAR SNÄLL OCH RESPEKTERA DET!

Honestyisdead
2008-07-01 17:54
#32

#29 Du vet ju tydligt inte alls vad du skriver om, så bara lägg ner.

Sajten är till för folk som vet vad ett beroende är, för folk som vill ha stöd eller vill ge stöd. Du ger ingenting mer än störande inlägg, och tro mig, dom klarar vi oss UTAN.

Vill du disskutera om vems fel det är när man är beroende, kan du hitta en annan sajt för det. Där det finns folk som kan lika lite om detta ämnet som du.

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
[Beavis]
2008-07-02 00:56
#36

Jag håller med föregående talare angående att sysselsättav si med olika saker när begäret sätter in, det är det bästa för att glömma för stunden och distrahera.

Jag feströker själv och har lyckats hålla mig till det genom alla år, har kompisar som slutat efter att ha varit rökare på heltid.

Det jag lärt mig av dem var att sluta "cold turkey" och sedan distrahera sig när suget kom och att som väll alla vet så avtar ju suget ju längre man håller upp men matt man måste vara vaksam….

Var inte rädda föratt uppmana era vänner att stoppa dej eller påminna om ni vacklar, eller varför inte ringa dem när det känns hårt och prata bort suget eller öppettiden på lokala tobaksaffären,.?

Gronstedt
2008-07-02 09:27
#37

"Kall kalkon" är det enda som fungerat för mig, jag har aldrig klarat att trappa ned. Inte rökning, inte träning, inte kolhydrater, inte alkohol. Och så distrahera sig, som Beavis säger.

Klump
2008-07-02 15:45
#38

Om man inte trivs med att röka så slutar man.

Enkelt.

*och det säger jag med en riktigt trevlig ton i rösten"

CarolineJ
2008-07-07 18:46
#39

#38 Så enkelt är det inte. Beroende handlar inte om trivsel. Det är ju gifter som kroppen blivit beroende av. Alla kan inte bara lägga av.

Om det var så enkelt som du säger så hade vi inte haft denna sajt. AA hade inte funnits osv osv. Du verkar inte riktigt veta vad du snackar om.

Och aldrig mer får du använda ordet ENKELT när det handlar om beroende. Får får du men du lär inte få nån bra respons här inne.

Klump
2008-07-07 20:09
#40

#39

Jag slutade röka efter 15 år
Och jo,,, det är BARA att sluta.

CarolineJ
2008-07-07 20:16
#41

Vilken tur du har då!! Men du måste väl ändå kunna förstå att det inte är så för alla???

Annons:
Klump
2008-07-07 20:20
#42

#41

JO, jag vet att viljan inte finns hos alla.

Men det är oxå bara det som det handlar om.

Hoppfull
2008-07-07 22:03
#43

Hahaha!

CarolineJ, bry dig inte om "trollet". Det är alldeles för uppenbart att kunskapsnivån är pinsamt låg och att det enbart är provokation som är syftet här… strunta i det!

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Klump
2008-07-07 22:21
#44

#43

Oj,,, Nu tog du allt i?

Om du känner dig provocerad är det jätte tråkigt.

För det inte var inte så det var menat.
Du ville förståss att jag skulle dalta med dig och tycka synd om dig för att cigaretterna håller ett hårt tag om dig?

CarolineJ
2008-07-07 23:14
#45

#43 hehe jo jag ska försöka hon är ju inte speciellt smart. eller så är hon smart men väljer att agera som otroligt korkad…

Hoppfull
2008-07-08 11:05
#46

# 45 Man vet aldrig… ;)  men det bästa är nog ändå att ignorera så uppenbart provocerande och okunniga uttalanden.

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Gronstedt
2008-07-08 12:14
#47

#45: En del har turen att inte bli beroende när de brukar/missbrukar - och det är ju bara att gratulera! Men det är trist när folk tror att just de själva är mallen för allt och alla och inte vill inse att andra kan fungera annorlunda, Bra att ni inte låter er provoceras utan ger sakliga bemötanden av sådana malplacerade och okunniga inlägg!

sannixan
2009-08-02 00:32
#48

jag tror att denna människan har ett beroende av att få uppmärksamhet.tyvärr på ett dåligt sätt…vill vara lite besserwisser.får upp en bild av att det saknas empati och dålig självkänsla.

Annons:
annemaria1962
2009-08-02 00:49
#49

har ju varit rökfri i över 10 år! men började igen för ca 2 år sedan. då jag hade det jobbigt! Skrikandes

tyvärr… men problemen hopade sig o jag tog till ciggen!! o som de e nu så vill jag inte sluta! ser dom som en trygghet…låter ju heldumt!! vet!! men e de jobbigt så e de som att dom ändå "dövar". o det är så för mig med, ofta sitter jag o röker fler cigg efter varann!! bara för att de känns som tt jag får inte den "kick" jag vill ha… men på så sätt kan jag känna igen det du kia, känner med dina cigg oxå. även om det inte e exakt lika saker som "driver".

[Beavis]
2009-08-02 18:21
#50

Jag hittade en mysig motiverande bild åt  er att titta på när det suger i lungorna.

Kia
2009-08-03 00:17
#51

#50 men Beavis…. Det där skrämmer inte en rökare, inte mig iallafall. (tyvärr kanske jag ska lägga till) Det bara blir en äcklig bild i huvudet sen försvinner den lika fort. Helt i förnekelsen det händer inte mig iallafall.

Fast äcklig är bilden

/Kia

[Beavis]
2009-08-03 00:25
#52

Tandlossning pga rökning, skrämmer kanske någon iaf  Skrattande

[Beavis]
2009-08-03 00:29
#53

Men skämt åsido, kedjerökning är ett problem och som med alla andra beroenden så behöver ni ciggen för "att lugna er" när ni e stressade eller mår skit osv. utöver det fysiska o psykiska beroendet. som du skrev att röka tre cigg på en kvarts fika är ganska mycket tror jag?

sannixan
2009-08-03 09:32
#54

jag vill sluta snart.ordet snart kan vara vääääällllddddiiggttt långt ibland.det är dyrt,man kan få cancer,man luktar illa,hyn blir påverkad.just nu är det kaffe och cigg.det är på morgonen som det är godast.

Jeppo
2010-09-26 02:33
#55

Jag ser inget fel med att röka, vilket inte är bra

Annons:
[Beavis]
2010-09-26 03:30
#56

#55 Fel är väll en personlig inställning?. Är det fel att röka? är det fel att knarka eller supa? Nä inte egentligen det är samhällets syn på det hela att det är fel. Däremot är det skadligt fördig och alla runtomkring dig som måste dra ner sina avgaser  i lungorna.

Allt handlar om hur du vill leva och dö? För att sluta med något du gjort dig beroende av måste du ha motivation, Och det kan vara i princip vad som helst….

Jeppo
2010-09-26 11:27
#57

Okej. Men det är ju inte så bra att ha en positiv inställning till rökning? Båda mina föreldrar har rökt, mina mor och farföreldrar har rökt framför mig sen jag var 3 år, och alla mina vänner röker.

Jag tycker inte heller det är äckligt eller så jag tycker tillomed att det luktar gott.

[Beavis]
2010-09-26 12:46
#58

Det är ju inte bra det är ju verkligen så att du blivit tillvänjd sedan barnsben och då är steget till att börja röka själv inte långt. Jag hoppas du inte gjort det för det är ett jobbigt beroende som kostar mycket pengar och leder till många följdsjukdomar. Och jag personligen tycker att det stinker om både ciggen och dem som drar i sig dem…. Så sluta röka är något jag rekomenderar för alla rökare.

Gronstedt
2010-09-26 13:53
#59

Jag tror nog att vi som kämpar för att komma ur våra beroenden måste akta oss för att börja förutsätta att andra känner likadant. Den som gillar och trivs med sitt bruk har ju inte samma anledning att sluta med det. Det är vi som kommit fram till att vi VILL sluta men upptäcker att vi inte kan som har problem.

Kanske beroendet/bruket medför hälsoskador och man har förstås inte rätt att skada andra med sitt brukande, antingen man snor någon pengar för att köpa droger, blir våldsam i sitt rus eller utsätter andra för passiv rökning. Jag tror det är viktigt att vi som tycker att vi skådat ljuset inte blir fördömande mot dem håller sitt bruk för sig själv och inte skadar andra med det.

Detta är en stor och komplicerad fråga som handlar om bland annat rätten till vård för människor som drogat sig till sina skador. Det finns många aspekter som måste vägas in. Jag för min del anser att det som är fel med droger (alla droger, från socker och shopping till sex och heroin) är de skador de åsamkar andra än brukaren. Ingen individ har någonsin rätt att säga till en annan hur den ska hantera sitt eget liv. Jag kan till exempel säga till en person att avlägsna sig från mitt "revir" för att den stinker rök, men jag har absolut inte rätt att säga att det är fel av personen att röka. Jag kan på sin höjd informera om de sannolika följderna av rökningen, men det är alltid upp till individen att göra vad den vill med sitt eget liv.

[Beavis]
2010-09-26 14:04
#60

#59 Det var ett annat sätt att uttrycka vad jag tänkte.

Gronstedt
2010-09-26 14:28
#61

#60: Där ser man, det var inte alls så jag uppfattade det du skrev. Än en gång visar det sig hur lätt man tolkar efter eget huvud och tolkar fel Skäms! Bra när alla berörda förklarar vidare utan agg.

[Beavis]
2010-09-26 17:18
#62

Jag brukar väll säga att "du får röka om du vill bara du inte försöker få mig att börja" Eller gör det i min närhet….. Förutom till flickvänner för då måste jag ju smaka deras askkoppsmakande mun, (om jag vill ha en relation) Då jag tjatar lit på dem att sluta.

Hur som helst,  Det finns massor av incitament för att sluta röka och om du som röker vill ha hjälp att dra ner eller sluta helt finns det stöd här.

Annons:
freudiana
2010-09-29 22:11
#63

Hej!

Jag försökte i många år att sluta röka….det kan vara svårt! Det viktigaste är att vara motiverad. Har man inte motivation kommer man troligen trilla dit igen…

För mig var ciggen min känslomässiga snuttefilt, jag kunde hålla upp men så snart det krisade började jag röka igen. Jag har astma så att röka är långsamt självmord för mig…jag försökte sluta tvärt -då blev jag så grinig att folk BAD mig börja igen efter 3 dagar. Det påverkar humöret oerhört mycket de första dagarna, tydligen.

Jag testade nikotintuggumin/tabletter/inhalator -fick svår halsbränna. Jag testade nikotinplåster -blev våldsamt illamående och fick svettningar och hjärtklappning. Så alla "nikotin-hjälpmedel" hjälpte mig inte.

Sen träffade jag en man som är professionell idrottsman och helsund…han älskar mig men tyckte att rökandet var lite osmakligt. Jag slutade därför på eget bevåg, men gjorde det genom att gå över till snus -och det funkade! Jag började sticka som besatt för att hålla händerna sysselsatta och ändrade långsamt rutinerna som brukade innefatta rökning. Att rökning förbjöds offentligt 2005 hjälpte faktiskt mycket.

Det känns väldigt svårt att sluta röka om man har vänner/partner som röker, då har man frestelsen mitt framför sig. Ärligen talat handlar att sluta röka om en ganska stor livsstilsförändring….och det är bäst att sluta när man inte har så många stressande faktorer omkring sig. Att sluta röka med sin kompis/partner kan vara en bra idé om man lyckas peppa varandra.

Jag slutade snusa för en månad sedan och det har gått bra. Många har sagt till mig att det är svårare att sluta med snus än cigg -men inte för mig. Jag associerar inte snus med särskilda tillfällen eller rutiner som jag gjorde med rökningen. Däremot blev jag oförklarligt jätte-deppig! Jag förstod att detta var nikotinabstinensen, men också att jag gett upp den känslomässiga snuttefilt jag haft i 16 års tid…nu fanns det ingen tröst när jag var orolig.

Nu tar jag en nikotinfri snus när jag känner att jag behöver det. Det stillar inget nikotinbegär, som jag inte heller längre har, men det lugnar mig….som ciggen gjorde förut.

Lycka till! Du har SÅ mycket att vinna på att sluta röka! Bättre hy, ser fräschare ut, bättre kondition, stinker inte längre rök och dessutom kan du för pengarna du lagt varje månad på cigg unna dig minst 2 ansiktsbehandlingar eller dylikt som gör dig snyggare och gladare än cigg någonsin gjort.

Kram

freudiana
2010-09-29 22:15
#64

Ps. Det är som du säger lätt att byta ett beroende mot ett annat, och därför behöver du förbereda dig ordentligt på att ändra din livsstil  och att hitta hälsosamma sätt att hantera ångest/obehagliga känslor. Alla beroenden är i grunden känslomässiga, enl min åsikt.

Upp till toppen
Annons: