Annons:
Etikettbyte-av-beroende
Läst 4246 ggr
Kia
8/18/07, 12:22 AM

Fullast och tokigast

Jag har aldrig räknat mig som om jag hade problem med alkohol men när jag börjar fundera på det skulle jag lika bra ha hamnat i det träsket och jag fattar när jag  tänker efter hur nära jag egentligen varit.

För det är hur jag än ser det så att när jag väl dricker kan jag inte dricka normalt så ska det alltid drickas till jag blir full. Igen dölja ångesten som uppstår för jag inte vill att folk ska se min storlek utan ska titta på den tokiga fulla glada Kia istället. Så jag har sett till att bli full. Antagligen för jag ville ha uppmärksamheten på annat håll. Det som är lustigt idag är att jag dricker i princip ingenting och nu reagerar folk på det. De tycker nog jag är tråkig, men är jag det då bara för jag inte dricker? Det är för mycket socker i sprit och öl och cider jag klarar inte ut det helt enkelt numera. Och då är inte anledningen att jag inte kan dricka för jag har problem med alkoholen utan för jag inte klarar ut sockret i en slibbig drink gjord på läsk.

Men bara idag kan du väl ta ett glas. Men jag vill inte . Men de fattar inte. inte lönt att försöka förklara.

Annons:
korseett
8/18/07, 1:21 AM
#1

Jodå jag hade min period av galenheter jag med. Då jag och kompisen delade på 60 starköl under en helg. Eller alla de gånger man söp till så hårt så det blev slagsmål och självmordsförsök och andra tokigheter. När jag var sexton rökte jag 30 cig om dagen och vi festade varje vecka. Allt vad socker var slank även ner men andra droger har jag betackat mig för.

Men sen kom en period då jag och polaren lika gärna kunde vara nyktra och ha hur mycket tokigheter som helst för oss men det spelade visst ingen roll för vi fick höra att vi varit fullast iallfall fastän vi var spiknyktra.

Jag röker inte idag men feströkte i Italien av någon anledning och vi festade rätt hårt ett par dagar med.Någon slags trots tror jag det var, men inga sötsaker i några större mängder. Annars så är vi mycket måttliga alkoholen. Det är helt enkelt inte gott och så blir jag jämnt så bakis så det är inte värt det.

Senast på stortorgsfesten här i Säffle så körde jag för jag ville inte riskera min viktminskning med att dricka alkohol och givetvis fick man kommentarer om att man inte drack och det spekulerades i om jag var med barn och sånt. Töligt.

Margareta
8/18/07, 12:10 PM
#2

Men just i Säffle har jag hört att det räcker med - just det - en kopp kaffe…

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Elajsa
8/19/07, 12:19 PM
#3

Kia

Jag känner igen mig i det där. Jag kunde också lika bra blivit alkolist. Men min pappa och bror är alkolister och jag skulle ALDRIG bli som dem, så jag blev matmissbrukare, sockerberoende och arbetsnarkoman istället.

När jag slutade med socker, slutade jag ju också med alkohol så jag blev ju automatiskt nykterist. hmmm.. en vändning jag inte hade tänkt. Men det har funkat jättebra.

Jag trodde aldrig att jag hade några problem med alkohol, vi drack ju så sällan jag och min man. Vi hade alltid fyllt barskåp och vinkällare och ändå drack vi ju inte på flera veckor ibland, så inte kunde väl jag ha problem?! Jag var ju inte där och smuttade mer än nån enstaka gång, bara när det inte fanns nåt gott ätbart hemma, då kunde det faktiskt duga med en slurk Kahlua eller Baileys.

Men NÄR vi hade fest, så drack jag som en hel karl. snapsar och shotar på löpande band. Blev alltid himla kul och vi var ett uppskattat par i festsammanhang. Alla ville ha med oss för vi var så kul! Höll mig alltid precis under gränsen för att tappa kontrollen. Det hände nästan aldrig att jag ballade ur. Så därför trodde jag också att jag inte kunde ha några alkoholproblem. Jag hade ju alltid kontroll!

Men när festen var slut och andra hade valt vatten valde jag att börja dricka slattar (fy va äckligt..) jag kunde även halsa ur en wiskey flaska, har hänt några gånger. Klockan 3 på morgonen….!!?? Dagen efter var jag ännu full! Det var alltid min man som fick köra hem dan efter. Han drack oftast vatten på slutet för han mådde dåligt! Därmed också nykter dan efter.

Idag ser jag ju att mitt sätt att dricka var väldigt osunt. Jag drack på samma sätt som jag ätit. För mycket. Det finns liksom inget stopp. Överätning och överdrickning…

Så jag kunde lika bra åkt dit och blivit alkolist. Idag är jag glad att jag inte dricker. Saknar det inte. Saknar ibland festerna vi var på. Men idag har jag mer behov av riktiga vänner än bara festarkompisar.

Men jag har bestämt att jag får dricka om vi ska på nån stor tillställning som tex bröllop, men bara om det känns tillräckligt viktigt. Så av de större fester vi varit på de sista åren har jag bara valt att dricka på 2. De andra gick lika bra att vara nykter på.

Tyvärr fick jag återfall i 3 månader efter sista bröllopet som jag drack på. Jag var lite för självsäker. var inte tillräckligt förberedd på vad som hände efteråt, hade inte de verktyg och strategier jag behövde dagen, nej veckan efter. Det var INTE värt det! Men idag har jag verktygen så jag tror jag klarar det om jag skulle försöka, men eftersom det är så mycket jobb med att komma tillbaka på banan igen så hoppar jag nästan alltid hellre över.

//EE

Kia
8/19/07, 1:03 PM
#4

Jag vet inte vad det är med mig ibland. Som att folk inte skulle se mig när jag var fullast och mest högljud på stället. Antagligen för att kunna spela min egna hjärna ett spratt. Helt Galet egentligen…..

Jag dricker väldigt lite idag och det har många orsaker till att jag inte gör det. Dels har jag alkoholism nära inpå mig och jag vill kunna stötta där med och det gör jag inte genom att dricka en massa själv. Så det blir väldigt sällan. Sen vet jag sen gammalt att när jag väl druckit s blir jag oerhört sugen på att äta dagen efter. Och dit vill jag bara inte falla så då är det bättre att inte dricka.

HannaJonsson
11/10/07, 9:28 PM
#5

#4 Smart du ärGlad! Jag fattar inte varför människor är så tjatiga om att alla ska dricka! Jag är ju 23 år och med tanke på att jag jobbar inom det område jag gör anser jag det som att jag ska vara en förebild!, vilket även mina vänner tycker är konstigt! Men Hanna du kan väll dricka bara denna helg! Jag tror det är så i allmänhet nu iallafall bland ungdomar?!

#3 Jag får känslan av att det är ganska dumt för dig att dricka överhuvudtaget! Skit i vad folk tycker det gör jag! Det är så konstigt att vi har en sådan kultur i Sverige fortfarande trots att 10% av alla i Sverige är alkoholister!

Klump
7/1/08, 1:47 PM
#6

TS
Det är inte så mycket socker i ren sprit.

Du kan ju skippa alla sliskiga drinkar. och ändå supa dig själv under bordet.
Varför du nu skulle vilja det.

Är det inte bättre att bli bra på någonting, och få lite positiv uppmärksamhet?

Annons:
Upp till toppen
Annons: