Annons:
Etikettvi-som-överäter
Läst 4735 ggr
Förvirrad_tjej
2011-04-15 14:59

Nyss kommit underfund med att jag är missbrukare!

Hej alla! Glad att jag hittat hit. Vilken bra sajt för oss missbrukare, för vi är nog väldigt många.

Är fruktanssvärt ledsen och förvirrad just nu. Har ända sedan jag varit liten varit väldigt beroende av socker (är idag 22 år). Mina föräldrar fick gömma godis osv annars hade jag ätit upp det.

Under hela min tonårsperiod har jag jojo bantat. Har antingen vägt som minst 46 kilo eller 60 kilo när jag tröstätit. Har liksom aldrig funderat på att överätande skulle vara ett problem, alla har bara uppmärksammat mina anorexia perioder. Är vinterdeprimerad samt har adhd vilket nog ökar risken för mitt beroende. Brukar vara så att jag överäter på vintrarna och knappt äter alls på sommrarna. Jätte ohälsosamt.

Skillnaden nu, är att jag inte längre har kontroll. Förr kunde jag när jag mådde dåligt av överätandet bestämma mig, och sedan sluta. Denna gången kan jag inte det.

Kan äta helt sjuka mänger. Köper hem chips, godis, glass med mera varje kväll. gör jag inte det får jag ångest och svåra abstinenssymtom.

Förra veckan försökte jag sluta, men mådde så fruktanssvärt dåligt. skakade, fick huvudvärk, blev rastölös men ändå trött. Mådde så jävla dåligt!!

Har insett vilket problem jag har. Visst, jag är ännu inte så mkt överviktig men jag kommer bli, och hela min kropp är förgiftad. jag liksom känner det. Magen är helknas och mitt humör är också konstigt. Är jätte trött, för att sedan äta socker och bli jätte pigg.

Jag har dock en stark vilja, och vet att när jag har bestämt mig så gör jag det. De som gör mig förtvivlad är att när jag läser om matmissbruk så ska jag aldrig någonsin kunna äta något som helst som innehåller socker? Det är ju nästanhelt omöjligt att undvika. När man är på bjudningar osv. Vill inte säga att jag är matmissbrukare??

Och sedan har jag läst att folk efter tre år med lchf fortfarande kan få abstinensbesvär och kämpar varje dag med edtta. Jag kommer inte orka må såhär i flera år?

Idag har jag ätit bra mat, lax med stekta grönsaker och jag har huvudvärk och skakar, mår illa. Kommer det vara såhär för alltid? Är så förtvivlad. Ska ta upp detta med min posykolog och be om hjälp.

Hur har ni klarat av att leva med abstinens i flera år? Jag är så ledsen, behöver erfarna att prata med. Någon som kan ge mig hopp. Har pratat med mamma och hon vet om det, men vet själv inte hur det är. Hon säger typ att jag aldrig ska handla hungrig .. men de är inte det som är problemet. Problemet är att jag får sådan abstinens!

Tack för alla svar, och för att ni orkat läsa ända hit.

Annons:
[Taz-Mania]
2011-04-15 15:13
#1

Hej!

Har inga stora erfarenheter av just matmissbruk, annat än i perioder utan större konsekvenser. Men däremot har jag tyvärr stor erfarenhet av annat slags missbruk och jag ville bara säga att jag verkligen lider med dig och att jag hoppas du får många bra svar av andra i din situation.

Du är inte ensam!
Det tror man, det trodde jag med…men det är du inte!

Kämpa på! Och försök få professionell hjälp att ta dig ur det här.

[Beavis]
2011-04-15 20:51
#2

Hej och välkommen Förvirrad_tjej.

Kolhydratberoende är väldigt jobbigt och det du skriver är rätt typiskt. Lchf är en diet som ofta fungerar väldigt bra för matmussbrukaren(kolhydrater) det innebär att man drar ner kolhydratuntaget till max för att kontrollera överätandet eller underätandet och få bujt med abstinensen.

Matmissbruk kan vara i princip lika svårt som vilken substansmibruk som helst så det är inte så konstigt detta är något om vetenskapen just börjat uppmärksamma ordentligt.

Att sluta med kolhydrter/socker på egen hand är svårt stöd är att föredra, jag rekomenderar FAA som finns på flera orter i sverige men även på webben och har telefonmöten för dem som har långt till ett lajvmöte. Länk till dem finns i vår länklista.

Lycka till och fortsätt gärna skriva av dig här och berätta hur det går.

Förvirrad_tjej
2011-04-16 17:10
#3

hej :) och tack för era svar.

Känns så bra att man inte är ensam. Läste precis "sockerbomben i vår hjärna" och herregud vad jag är socker + kolhydrat beroende. Så har börjat emd lchf igår. Gick bra faktiskt, bättre än jag trodde. Tidigare har det varit "allt eller inget": dvs antingen vräkt i mig eller ätit under 1000 kalorier vilket gjort mig vrålhungrig och inte kunnat stå emot suget.

Har insett att jag inte ska banta, utan äta så mkt jag vill, tre mål om dagen. Har aldrig ätit frukost innan, men det gör jag nu. Kände mig ltie speedad eller vad man ska kalla det igår (konstig i kroppen, något fattades) men jag klarade en dag.

dock ska jag på fest ikväll och alkohol kan ju trigga. Kommer nog bli svårare imorgon, tredje dagen är svår enligt boken.

Det verkar som man itne klarar av detta ensam. men jag har ju er här på forumet, och en mamma som stöttar mig hela tiden + boken så jag tänker försöka själv först. jag har som sagt en vilja av stål när jag bestämt mig.,

Nu när jag äter enligt lchf överäter jag inte. Jag blir proppmätt och orkar liksom inte äta något mer. Så mitt problem är kanske inte överätande EGENTLIGEN utan snarare socker beroende som gör att jag äter för mkt. Eller vad tror ni?

Känns som överätande kommer lätt försvinna, dock svårare att bli av med sötsuget.

Beavis: har du också varit sockerberoende? Klarade du det själv?

Är också jävligt rädd att utveckla andra beroende ist, eftersom jag har adhd + en beroende personlighet. usch. Hellre sockerberoende än alkoholberoende tex.

Kram på er :D

[Taz-Mania]
2011-04-16 18:31
#4

Ja, när man har utvecklat ett beroende är det lätt att man tar till ett nytt när man slutar med det förra…! Jag har själv troligen ingen tendens att utveckla alkoholberoende. Jag har i semesterperioder tex druckit mkt och kan sluta när jag vill och har så även gjort. Tom tröttnat på alkohol och tyckt både effekt och smak varit "trist".

Men istället så är jag benägen att utveckla nästan vilket annat beroende som helst…! Så det har varit relationsberoenden som avlöst varandra (med mer eller mindre skadliga pojkvänner) och shoppingmissbruket har en rad ansikten så det har varit till att upptäcka de nya beroendena med, vilket man inte gärna vill göra för att "man vill få ha nåt" om du förstår vad jag menar? Så jag tror det finns risk att kolhydraterna får en ersättare om du är av kraftig beroendepersonlighet…så se upp med dig själv om man säger så!

Jag har hört att man kan vänja sig vid LCHF kosten och sen börja överäta den med… Så ha det i åtanke, att fortsätta att inte överäta den när du längre fram blir van den och kanske inte får samma totala mättnadskänsla längre.

[Beavis]
2011-04-17 00:08
#5

#3 Jag tror inte att jag själv är "sockerberoende" Däremot har jag närstående som är det. Jag har själv ätit enligt lchf så jag vet hur det fungerar och vet att det tar udden av sötsuget om man håller sig till den strikta dieten och precis som #4 säger så finns det en tillvänjning även med lchf man blir proppmätt i början och man kan känna abstinens när sockret lämnar kroppen awn känns det bra men vartefter måste man ha koll på hur mycket man äter för man kan börja överäta  även lchfkost.

Sockerberoende_
2011-10-05 10:04
#6

Hej ! Jag har exakt samma problem. Trodde det var mitt inlagg först! Skulle du vilja ha kontakt över msn? så vi kan peppa varandra med LCHF? Jag vill sluta med socker helt men det är svårt. Känner mig så deppig utan socker, men jag vet att det är abstinensen och det kommer att bli bättre. även jag har ADHD och säkerligen låga serotonin halter då ja självmedicinerar med socker för att må bättre

Annons:
Förvirrad_tjej
2011-12-09 13:57
#7

Heej sockerberoende (; Jaa vi är många med adhd som har de problemet, många som är överviktiga osv, förutom dom som missbrukar annat. Har ätit lchf sedan hmm, april maj någon gång, dock i somras hade jag uppehåll någon månad (återfall). Är dock inte jätte strikt så har inte gått ner jätte mkt. Väger 58 nu men bryr mig inte så mkt om vikten. Den där deppigheten går över, det lovar jag. Du kmr må mkt bättre av att vakna utan att känna dig svullen och fet. Att slippa tänka så mkt på mat och socker. jag kan dock överäta lchf också, tex smoothis är min last just nu. men ärligt så bryr jag mig inte att jag äter för mkt smoothis någon gång så¨länge jag inte gör de för ofta. är som sagt inte jätte hård mot mig själv. Det har liksom blivit en livsstil. för mig är det den normala kosten och tänker inte ens på att jag ääter annorlunda än andra. det är en vardag nu.

Visst adda mig på msn (: Vi har nog mkt att snacka om, känner ingen annan med adhd heller. ihoptryckt@hotmail.com

[Beavis]
2011-12-09 17:12
#8

#7 JDu har säkert hört det förr? kanske ifrån mig men 58kg låer ju inte som att du har viktproblem men du kan ju må bra av lchf ändå. För att ex slippa sockermissbruk. bra att ni stöttar varandra iaf. Det kan behövas ibland

Upp till toppen
Annons: