Annons:
Etikettvi-som-överäter
Läst 5386 ggr
grodan78
2011-08-26 17:19

Kan man få hjälp om man inte är överviktig?

Jag är sockerberoende och överäter i perioder. Jag har ofta problem med magen (magkatarr, reflux osv) och går ofta på omeprazol, rennie, gaviscon o andra magmediciner.

Mitt problem är att så fort jag känner mig bra i magen så smäller jag i mig kex, godis o annat och sen får jag magkatarr igen. Trots att jag VET detta så kan jag inte låta bli.

Får inget som helst gehör för detta inom vården. När jag säger att jag är sockerberoende får jag alla möjliga reaktioner, allt från skratt till "har du provat kromtabletter?" De säger dessutom att det inte gör nåt att jag äter "lite socker", jag är ju inte överviktig och har inte diabetes!

Näää jag är inte överviktig för att:
 - när jag har magkatarr så äter jag minimalt o går ner i vikt
 - jag byter ofta ut mat mot godis
 - jag tränar mkt

Hur ska jag få hjälp???

Annons:
AnneN
2011-08-26 17:30
#1

Tyvärr är det inte allt för lätt att få hjälp mot ett beroende inom vården Rynkar på näsan

Däremot kan man själv söka hjälp via grupper som OA eller FAA, finns även en del KBT-terapefter som behandlar olika beroenden och kan även finnas andra ställen runt om i landet där man själv kan söka hjälp för sitt beroende.

Du har redan tagit ett stort steg genom att erkänna för dig själv och även andra att du har ett beroende och det är det första steget mot ett liv i tillfrisknande.

Är själv gravt sockerberoende och har blivit mycket hjälpt genom att gå på OA möten och leva i 12-stegsprogramet + att lägga om min kost till lchf för att undvika mat som ger mig sötsug.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Porklash
2011-08-26 18:11
#2

Ja tyvärr så är det vanligt att folk tror man måste vara överviktig för att vara sockerberoende. Jämförbart med att måsta A-lagare om man är alkoholist nästan…

Och självklart instämmer jag med AnneN

pEr

lovesnake
2011-10-07 15:59
#3

Sök hjälp hos 12-stegsprogram som OA, FAA, AA och NA. Sök hjälp hos Bitten Jonsson, och hitta en tex Pernilla Lunderot som arbetar med sockerberoende och få en matplan.

Du har redan tagit det största steget med att erkänna att du har problem och behöver hjälp!

Fortsätt komma tillbaka och fortsätt dela!

Upp till toppen
Annons: