Annons:
Etikettberoende
Läst 34734 ggr
Siggebus
1/13/13, 10:04 AM

Min Treo-historia.

Visst har vi väl alla hört att Treo inte är bra för magen i längden och att man faktiskt kan bli beroende av dem OCH att man kan få s k "abstinenshuvudvärk"?

Det visste i alla fall jag men man slår bort det när man är mitt i huvudvärkens dimma och tar dem ändå eftersom de för det mesta hjälper snabbt och man tycker att ingenting annat hjälper.

Jag är 52 år och har hällt i mig Treo (vanliga) i många, många år. Det började med vanlig huvudvärk och det var inte så ofta i början som det behövdes så det var väl helt okej.

Men utan att jag egentligen fattar hur det gick till så började jag ta fler och fler och till sist var det väldigt många per dag - jag tog dem även om jag egentligen INTE hade huvudvärk men jag tyckte att det kändes som om det var på väg och då tog jag i förebyggande syfte "om i fall att". Rynkar på näsan

Jag blir riktigt mörkrädd när jag tänker på hur många jag tog per dag nu på slutet innan allt brakade samman och kroppen sa ifrån rejält!

Jag tog mellan 8 och 10 Treo om dagen och vaknade nästan varje natt med huvudvärk och då tog jag två till Skrikandes

Nåväl, kvällen innan denna nyårsafton hände det som inte var oväntat alls - jag började känna mig konstig, svag i hela kroppen. Armar och ben var helt försvagade och det kändes som om jag hade mjölksyra i dem som efter hård träning.

Jag var yr och höll faktiskt på att svimma några gånger. Orkade knappt ta mig från soffan i vardagsrummet till köket utan fick sätta mig på en stol och vila vad jag än skulle göra.

Jag trodde först det var sviterna efter en kraftig tandinfektion jag precis haft och som jag fått penicillin för och visst  - man KAN känna sig trött efter en kraftig infektion.

Svimningstendenserna försvann men jag var fortfarande väldigt svag och trött. Min puls kändes snabb som tusan, jag var likblek och det kändes som om hjärtat tog dubbelslag.

Efter några dagar ringde jag vårdcentralen och fick komma dit. Läkaren (funderar på att anmäla honom) lyssnade lite på lungorna men tog ingen snabbsänka eller blodvärde eller lyssnade på hjärtat - INGENTING trots att jag berättat om hjärtklappning, svimmningstendenser etc etc!

Skickade hem mig med ett läkarintyg och menade att jag var trött efter infektionen.

Tre dagar senare var jag ÄNNU svagare och yr precis hela tiden…. och dessutom var min avföring alldeles svart!

Det var en lördag så ringde en vårdcentral som hade jouröppet och fick en tid. Tog mig dit och berättade min historia och de tog genast mitt blodvärde.

Läkaren kom ut efter en stund och sa: "jag måste tyvärr skicka in dig med ambulans till Lasarettet - du måste läggas in och få blod omedelbart. Ditt blodvärde är bara 50 och man ska ha ca 140"

Nåväl, åkte in och blev inlagd - fick 4 påsar blod som resulterade i att blodvärdet gick upp till 114. Man gjorde en gastroskopi (slang med kamera ner i magsäcken och en bit in i tunntarmen) och konstaterade blödande magsår! Gråter

Mitt Treo-missbruk har med all sannolikhet varit den största orsaken till detta och när jag då brassade på med ÄNNU mer läkemedel när jag hade ont i tanden så gick det som det gick.

De tror att jag möjligtvis haft en liiiten blödning ett tag som dock inte visat sig så tydligt men jag har varit lite trött ett tag så det är mycket möjligt.

Tog mina sista två Treo FÖRRA lördagen (samma dag jag åkte in) vilket nu är 8 dagar sedan.

Jag kan nog tycka att det ändå var bra jag åkte in med bödande magsår för jag har fått mig en läxa och på sjukhuset fick jag ju inga Treo utan "bara" Alvedon om jag fick ont i huvudet.

Hade i början fruktansvärt ont i skallen och de förklarade att det var typisk abstinenshuvudvärk för avsaknaden av Treo.

Jag har bestämt att jag ALDRIG mer ska ta Treo och bara ta tabletter vid behov som innehåller paracetamol (Typ Alvedon, Panodil, Pamol etc)

Nu går det jättebra - hade lite huvudvärk i går morse (har nackproblem) men tog två Alvedon vid 6-tiden på morgonen och sedan dess ingen huvudvärk.

Ursäkta en lång historia men behövde skriva av mig och kanske kan det sporra någon som är eller håller på att komma i samma situation att antingen försöka lägga av själv eller ta hjälp.

Kram på er alla - vilket missbruk ni än har Glad

Annons:
vallhund
1/14/13, 4:35 AM
#1

Bra att du lyckats bryta beroendet. Paracetamol har oxå som biverkan att man får HV om man tar det regelbundet, med det anses ca 10 dagar/månad.

Paracetamol kan även skada levern.

http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?NplID=19581215000033&DocTypeID=3&UserTypeID=0

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Siggebus
1/14/13, 7:18 AM
#2

#1

Japp, jag vet det där med levern. Glad

Men det verkar som om det inte är så beroendeframkallande som Treo och jag är mycket uppmärksam nu på mitt beteende och tar det INTE om jag bara "tycker" mig känna att huvudvärken är på väg.

Sedan ska jag till tandläkaren om ett tag när min ekonomi stabiliserat sig - har ju gått mycket pengar nu till akuttandläkare, tabletter, vårdcentraler, sjukskrivning etc så måste vänta ett litet tag.

Har problem med bettet - jag biter ihop/gnisslar tänder fruktansvärt på nätterna ibland och därmed får jag nacksmärtor som sedan går upp till att bli huvudvärk.

Ska antagligen ha en bettskena på natten så då hoppas jag att den mesta värken försvinner.

Känns bra idag i alla fall - vaknade faktiskt UTAN huvudvärk och ska snart ge mig iväg till jobbet.

vallhund
1/14/13, 1:33 PM
#3

Bettskena is dha thing!

Jag fick extrema problem med bettet/käkarna för några år sedan, artrit o förmodligen Psoriasis artrit. Arbetade just då i Västra Götaland o fick massivt stöd från Borås sjukhus. Röntgen o bettskena.

Hemma i Dalarna fick jag genomgå stor utredning på Reumatologen. 0 brosk i käklederna men heller inga pålagringar. Fick utskrivet Voltaren 50 mg x 3 samt Tramadol (= tradolan = noblgan ) 100 mg x 4. Tramadolen sluteade jag med efter några månader eftersom de inte hjälpte, enda effekten var att jag blev extremt sömning vid långkörningar på motorväg.

Något år senare när jag flyttat till Sthlm fick jag veta att det var extremt beroendeframkallande o att jag var lyckligt lottad som inte fortsatt med det, många år sedan nu iofs o trots att jag är ssk o har arbetat många år med missbrukarproblematik visste jag inte det.

I Sthlm accepterades inte diagnosen Psoriasis artrit, jag genomgick total utredning på reumatologen o inga diagnoser kunde ställas, annat än trolig PA. En skena fick jag beviljad, typ 2002? Med åren så har mina besvär minskat o jag behöver inte längre skenan.

Jag tål inte paracetamol o blöder lätt så det är en balansgång.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Siggebus
1/19/13, 8:50 AM
#4

Måste bara berätta att nu har jag varit utan Treo helt och hållet i ca 20 dagar och det går helt fenomenalt bra.

Har huvudvärk ibland (kommer från nackproblem) men det är verkligen inte så ofta längre och om det inträffar så tar jag två alvedon vilket hjälper.

Med tanke på att jag fortfarande har mina käk och nackproblem kvar och ändå inte har lika ont i skallen längre så tolkar jag det som att mycket av min dagliga huvudvärk tidigare faktiskt ORSAKADES av just Treo -s k "abstinenshuvudvärk".

Jag tar alvedon varje dag men det blir för det mesta bara 2 st och då när jag vaknar på morgonen med skallebank och ont i nacken.

Jag ska se till att jag får hjälp med mitt bett/nackproblem och då hoppas jag slippa ta värktabletter över huvud taget men tills dess ser jag inte två alvedon om dygnet som ett jätteproblem Glad

spinning lad
2/17/13, 10:26 PM
#5

Usch..Jävla Treo..Jag tar 3 st Treo comp varje dag sedan 29 årsedan tillbaka.En bilolycka med Whiplash och fraktur i nacken gör att jag har svår huvudvärk och nackvärk varje dag..Och det enda som hjälper snabbt är just Treo comp..Men magen tar stryk och jag äter magsårstabletter varje dag.Som väl är har jag inte haft blödande magsår och mina blodvärden har alltid varit okej..Men jag blir ju riktigt skrämd av din historia..Jag är ju beronde rent psykiskt oxå av dem,och att sluta känns jäkligt jobbigt..Äter även 200mg Tramadol varje dag..

Ibland är jag så jäkla trött på dessa piller att jag blir tokig..Har försökt att åtminstone trappa ner på båda sorter men det är inte helt enkelt.. Blev riktigt dålig av abstinens.. Jag tror att man behöver proffshjälp om man ska klara det..

Siggebus
2/18/13, 7:58 AM
#6

#5
Usch, du har ju en skada i nacken som orsakar huvudvärk/nackvärk medan min huvudvärk till största delen orsakades av just Treo.
Finns det verkligen inget annat att göra mot själva värken av skadan?

Ja, psykiskt blir man också beroende av dem - det är det som är skrämmande. Jag tog dem ofta helt utan huvudvärk bara för att det var en vana och man kände sig lite piggare (tyckte jag).

I mitt fall hade jag hjälp av att jag lades in på sjukhus några dagar där jag INTE kunde ta Treo utan fick "nöja" mig med Alvedon. Det hjälpte mig mycket samt det faktum att abstinenshuvudvärken hann försvinna innan jag åkte hem.

Lärde mig också att Alvedon faktiskt hjälpte när det behövdes.

Dock är det inlärda piller-beteendet djupt rotat så jag fick ett tag verkligen anstränga mig för att inte falla tillbaka men nu med en ny sort - Alvedonen. Överkonsumtion av paracetamol (alvedon, panodil etc) är inte heller bra - kan slå ut levern.

Kämpa på och ta hjälp snälla du! Detta kan vara precis lika svårt att klara själv som vilket annat beroende som helst. Kram på dig :)

Annons:
Darkwolf44
8/26/19, 11:41 PM
#7

Tack så mycket för detta inlägg. I skrivande stund 2019-08-26 har jag ett missbruks problem av Treo. Under 15 år har jag hällt i mig Treo, fick problem ett tag med njurarna men det gick över. När jag var som värst kunde det gå åt mer än 20 tabletter om dagen.

Mellan 2003-2018 Har jag levt på Treo och cigaretter. Jag vet inte hur länge kroppen kommer att hålla. Jag fyller 47 den 12 december 2019. Ännu har jag inte fått problem med magen men det är väl en tids fråga. Jag vet inte varför jag tar Treo. För det mesta är det inte för att jag har värk. Jag dricker dem ändå. Jag har försökt att lägga av med det har misslyckats varje gång. Jag klarar inte av att sluta mitt missbruk. Ett annat problem är att jag drar mig för att söka hjälp.

Det märks till exempel på mitt onda knä. Det tog tre månader innan jag något åt det. Jag gick runt och haltade och hade förfärligt ont. Nu har jag varit hos en sjuk gymnast och börjat träna knäna. Men även detta är ett problem. Precis som med Treo, så gör jag vissa saker ett tag, kanske en vecka sen lägger jag av. Då kommer jag tillbaka till dessa gamla vanor. Hur jag än bär mig åt så skiter det sig i slutet.

Ät LCF och må bättre❤️

Farwuq
9/9/19, 6:49 AM
#8

Usch jag har tagit Citodon dagligen i åtminstone fem år.

😕

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Maria
10/23/19, 7:19 AM
#9

Acetylsalicylsyra och Diklofenak kan ju ge andra farliga effekter som hjärnblödning.

Själv har jag ätit Treo Comp i många år och det var ett av de få preparaten som faktiskt fick min huvudvärk att dämpas en aning men jag fick också blödande magsår så det var bara att glömma.

Jag har nog inte varit beroende i den bemärkelsen att jag tagit Treo/Bamyl när jag inte haft ont men bara för att det säljs receptfritt så är det inte att leka med…

#8 Jag tar maxdos Citodon ofta och jag har även Oxynorm vid behov men tar leverprover så att jag har koll.

De dagar jag inte har ont så tar jag ingen medicin mot smärta mer än Gabapentin. Jag känner inget "sug" efter de andra  tabletterna så jag gissar att jag inte är beroende.

#0 Bra att du lyckats bryta den onda spiralen. Det kommer att gå bra🙂

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Farwuq
10/23/19, 7:48 AM
#10

Glöm inte att Paracetamol är tvärgiftigt.
Det där med beroende skiftar lite från person till person.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Maria
10/23/19, 7:58 AM
#11

All medicin är giftig och det är därför det är så viktigt att hålla sig till doserna som är rekommenderade. Man kan givetvis under läkarkontroll ha andra doser.

Jag tror också att det beror på hur lätt man har att hamna i beroende spelar roll. Alla är som sagt olika.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Siggebus
10/23/19, 9:40 AM
#12

Vad "roligt" att detta gamla inlägg fortfarande läses…även om det så klart inte är roligt att folk fastnar i ett beroende - oavsett vilket det än är.
Själv har jag inte tagit en enda Treo sedan jag åkte in med ambulans med blödande magsår i januari 2013!
Visst har jag ibland huvudvärk men den är konstaterad komma från mitt tandgnisslande på nätterna vilket resulterar i huvudvärk samt spänningar i käke och nacke. Jag använder bettskena för att mildra tandgnisslingen men man kan ändå inte riktigt hindra att man biter ihop hårt och får spänningar i käkarna och musklerna i nacken. Detta händer mest när jag sover på rygg vilket jag försöker undvika men man kan inte styra det om man vänder sig i sömnen 🤔
Numera tar jag två Alvedon OM huvudvärken dyker upp ELLER så smörjer jag in min stela nacke med hästliniment vilket faktiskt hjälper ofta. Jag tar inte tabletter varje dag utan bara när jag verkligen behöver och jag känner inget som helst sug efter alvedonen som jag faktiskt gjorde med Treo.

Maria
10/23/19, 10:26 AM
#13

#12 Vad skönt att höra 🙂

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
vallhund
10/24/19, 8:20 PM
#14

Tips till er med värka av spänningar, ta upp med läkare att få prova Paraflex.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Upp till toppen
Annons: