Annons:
Etikettleva-i-tillfrisknad
Läst 2238 ggr
[babsaan]
12/30/13, 5:58 PM

hjälp..sluta röka?

Har funderat på sluta röka i ett års tid men inte klarat mer än två tre dagar.

Sen idag kilade jag iväg för att köpa cigaretter men gick istället och köpte pillror på apoteket med nikotin och bestämde mig för jag ska sluta röka. Har rökt sen jag var ca 11 år och är idag 17, snart 18 så det är ett par år.. och tja.

Det enda som hindrar mig är att ha ''något'', och oroar mig för att vad jag ska göra vid tvreklamerna, på rasterna i skolan, väntan på bussen osv.

Känns så hopplöst att jag slutat med både alkohol, droger (Cannabis, amfetamin, boffning,)och lyckats bli ''okej'' från min atypisk anorexia och bulimi. Men att jag inte kan sluta röka..

Och jag MÅSTE sluta röka eftersom jag har bestämt mig för att börja träna, och gå i min farbrors fotspår och bli brandman. Har alltid velat bli brandman just för att alla sagt att jag inte kan det för att jag röker, är svag, är tjej och otränad och utseendefixerad till max.

Nu förstår ni säkert hur viktigt detta är för mig. Snälla..någon som har några tips eller råd om hur jag ska lyckas?

Annons:
Anonym
Anonym
12/30/13, 6:06 PM
#1

Det som fungerade för mig (jag lovar inte att det hjälper någon annan) var en kombination av inhalator, nikotinplåster och så gick jag till distriktssköterskan för rökavvänjningssamtal.

[babsaan]
12/30/13, 6:34 PM
#2

#1 Har provat nikotinplåster i somras men spydde och hade riktigt hemska drömmar och fick utslag över hela kroppen.. :( Har även provat inhalator som jag bara tyckte var hemskt. :/

Funderar på ta upp detta när jag träffar min sjuksköterska nästa gång på BUP men är osäker på om dom har möjligheter till att hjälpa till med rökavvänjning.

Anonym
Anonym
12/30/13, 6:46 PM
#3

Om inte annat så kan de nog hjälpa till med att ta reda på vart du kan vända dig och kanske även remittera dig, så att säga.

Tråigt att det inte fungerade för dig, men det är väldigt olika vad som hjälper…

[Cytisus]1
1/1/14, 5:28 PM
#4

Jag rökte i 15 år, jag insåg tillslut att jag fick oerhört mycket ångest av att veta vart cigaretterna skulle ta mig. Så jag köpte "sluta röka snus" och följde anvisningarna, det tog någon månad och lite feströkande efter, men sedan dess röker jag inte. Det har hänt att jag tagit en cigg ibland, men jag känner inget sug där efter.

Vi fungerar människor fungerar olika, men de flesta beroenden bygger på belöningssystemet, att man får belöning i form av endorfiner när vi tror att vi gör något bra. Det är det som är själva beroendet, byter man ut ett beroende med något annat som ger samma känsla kan det bli till något bra istället. Så byt ut rökandet mot något du känner få dig må lika bra, men inte är farligt för dig. Till exempel att träna som du berättar att du vill.

[babsaan]
1/1/14, 5:45 PM
#5

Har köpt mer ''snus'' nu och tycker att dom känns bra, har även köpt en vattenpipa så att jag ändå ska kunna ''röka'' ibland. :D

Har rökt två cigg idag, vanliga fall hade jag redan varit uppe i 8…

Anonym
Anonym
1/1/14, 5:49 PM
#6

Du kan, du vill, du kommer att lyckas!!!

Annons:
[Cytisus]1
1/1/14, 5:55 PM
#7

Jätte glad för dig. Om du skulle få för dig att röka mera än vanligt så se det inte som ett nederlag, det tar tid och vägen är inte helt rak, man behöver vara snäll mot sig själv och inte göra det till en så stor sak, det kan istället få dig att känna att du inte kan fixa det, vilket inte är fallet.

Lycka till!

gandalfwhite
1/5/14, 8:22 PM
#8

Jag vill varmt rekommendera boken "Äntligen icke-rökare" av Allen Carr. Han vet vad han pratar om och slår hål på alla myter och egenpåhittade bortförklaringar till varför vi tror att vi måste röka.

Rökning är ett drogberoende (nikotinberoende) som kan brytas om man genomskådar hur det fungerar. Allen Carr rekommenderar inte att att man ersätter det med nikotin i någon form (plåster, snus, tuggummi) utan bryter helt. Den kemiska abstinensen går över på tre dagar och "hjärntvätten" tar boken effektivit kol på innan man fimpar.

Upp till toppen
Annons: