Annons:
Etikettlagar-politik-o-samhällsdebatt
Läst 4031 ggr
vallhund
5/19/14, 6:02 AM

ADHD medicinering av små barn

Annons:
Ebolaa
5/19/14, 7:56 AM
#1

Men herregud! Hur vågar man ge så starka mediciner till så små barn?! Det här är nog helt uppåt väggarna, kanske man istället kunde ge barnen mer rutiner och dylikt och mer positiv uppmärksamhet istället för att slänga in mediciner för att barnen är hyper. Man får väl hålla tummarna att medicinerna inte skall störa utvecklingen… Hujj

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

vallhund
5/19/14, 2:06 PM
#2

Dom är ju mycket för quick fixes over there.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

mayolica
5/23/14, 12:51 AM
#3

Så små?  det låter oroväckande🤔

~ mayolica ~

Squimpan
6/2/14, 10:52 PM
#4

Barn ÄR hyperaktiva! vissa mer än andra. bara för att man är energisk som så liten så betyder det inte att man har en diagnos! herre gud vad arg jag blir…..

Vår verklighet är alldeles för perfekt och alldeles för vacker för att den vibration som orsakade liv i universum, skulle beröva potentiella varelser möjligheten att uppleva detta. 

mayolica
6/3/14, 12:28 AM
#5

Ja det ser inget vidare ut när man läser om det,fast å andra sidan så vet vi ju egentligen inte hur saker och ting faktiskt ligger till på riktigt?

 Mina erfarenheter är att media väldigt ofta vinklar sin bild av "sanningen"felaktigt. så man ska nog inte ta för givet att allt tidningarna skriver stämmer med hur verkligheten ser ut.

 Framförallt när det gäller ADHD/npf diagnoser och medicinering har det bedrivits så väldigt mycket falsk skrämselpropaganda genom media vilket gör att jag har lite svårt att ta det helt seriöst😴

~ mayolica ~

indra-bus
6/8/14, 12:09 PM
#6

Vad har de med beroende att göra?

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

Annons:
thenameless
6/8/14, 5:28 PM
#7

#6 Medicinen är i allmänhet Amfetamin vilket är narkotikaklassat i hela världen och väldigt beroendeframkallande.

Särför är artikeln relevant dör denna sajt.

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

mayolica
6/8/14, 9:14 PM
#8

Jag tycker tvärtom, att det är felaktigt och icke relevant att röra ihop begreppen Narkotika ,missbruk, beroende  med ADHD medicinering Oavsett om det är metylfenidat (som ofta förekommer i sverige och ej bör förväxlas med amfetamin ), strattera (ej  narkotikaklassat) ,amfetaminbaserade preparat eller något annat vad som helst?

ADHD medicinering är vård och behandling.  Missbruk /beroende av narkotiska substanser, i annat än medicinskt syfte är inte samma sak och bör ej förväxlas.
Möjligtvis kan det höra samman till viss del på så sätt att,utredning fastställd diagnos , rätt stödinsatser medicinsk behandling i tid (när det behövs ) kan förhindra framtida missbruksproblematik.

~ mayolica ~

indra-bus
6/10/14, 8:42 AM
#9

#7 Nej de är inte i allmänhet amfetamin. Du får nog läsa på lite.

Ja åt ritalin i 8 år o blev INTE beroende. Har slutat av etiska själ. Är så attans trött på dessa fördomar.

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

Marr
6/11/14, 6:54 AM
#10

Detta är fullständigt vedervärdigt och kan inte förstå detta över huvudtaget! Man kan undra vad detta kan leda till om så små barn ska behandlas? Får man inte vara barn längre? Jag mår lika illa som Vallhund här…Gråter

 *Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*

[Regnfru]
6/11/14, 10:54 AM
#11

Barnen har troligen blivit utredda, och det har framgått att de verkligen har adhd. Det är skillnad på att ha adhd, och vara aktiv som barn.

Viktor1111
6/11/14, 1:06 PM
#12

Vet inte riktigt hur det ligger till i USA men det är lite som vallhund skrev, "quick fixes" är nog inte ett okänt begrepp för just USA. Tyvärr började det bli lite åt det hållet även här i Sverige. Helt plötsligt hade var och varannan unge ADHD. Kan inte svara för hela landet men i Skåne var det på gränsen en epidemi ett tag. Tror att det lugnat sig lite nu i och för sej.

Sen hur vidare Adhd medicin ska diskuteras här eller inte, förstår jag de olika åsikterna. Har själv Concerta och vill knappast att det förknippas med ett drogmissbruk, samtidigt finns just det och även Ritalin ute på marknaden för missbrukare. Vet en del som väljer att skjuta Ritalin de gånger det finns tillgängligt. Och det kan man i heller inte bortse ifrån

mayolica
6/11/14, 10:26 PM
#13

Jag ser stor en fara med att blanda ihop ADHD medicinering, med LÄKEMEDELSMISSBRUK som det brukar heta när mediciner (oavsett sort) missbrukas. Vi måste vara noga med att skilja på vad som är vad.annars blir det helt fel åt båda håll. 🤢

~ mayolica ~

Annons:
Viktor1111
6/12/14, 1:11 PM
#14

#13 Du har rätt men denna sajt går under namnet "beroende i Ifokus" Oavsett om det är läkemedel (även adhd medicin), mat, alkohol eller andra droger är det ett beroende. Och eftersom concerta och ritalin, ,är känt i vissa grupper av missbrukare,kan man ju inte blunda för det.  Självklart gäller det andra läkemedel också.

mayolica
6/12/14, 1:35 PM
#15

#14 Självklart bör man väl kunna få diskutera läkemedelsberoende och läkemedelsmissbruk, ,precis som vilket annat substansbruks-syndrom som helst. Problemet som (jag upplever det) är att just begreppet adhd medicinering adhd diagnos, allt för ofta blandas samman med missbruk beroende.
Min egen erfarenhet är att antidepressiva medicinerna var mycket svårare att sluta med än ritalin. Av soloft hade jag väldigt besvärliga utsättnings-symptom i över ett halvår,den var hemsk att gå av,medans ritalin i bara var att sluta med utan problem.

~ mayolica ~

Viktor1111
6/12/14, 2:56 PM
#16

Hm..var fastlåst i mitt tänk där lite. Jag själv hade förut  perioder när jag höll upp med concertan,för att experimentera lite, fick då inga av de besvär människor beskrivit med andra läkemedel .Samma gällde med ritalin, som jag hade utskrivit i början innan medicineringen var rätt inställd. Tänkte mer på att det finns ute på svarta marknaden för missbrukare🙂

mayolica
6/12/14, 7:55 PM
#17

# 16 Ja! det är just dom olika sakerna, som jag anser vara viktigt att hålla isär.👍

En sak jag har reflekterat mycket över dom senaste åren, är att utsatta patientgrupper som just adhd patienter, och patienter som har substitutionsbehandling allt för ofta utpekas som måltavla för smutskastningspropaganda. Just dessa medicinerna  benämns ofta som "knark" och medicineringen omnämns väldigt ofta som " att dom har "det" som medicin. 😡
Medans jag aldrig har hört  benämningen ha "det" som medicin",när det handlar om någon annan patientgrupp som använder narkotikaklassade läkemedel. Cancerpatienter tex brukar få sådant som ren morfin,fentanyl och/eller andra mycket starkare narkotikaklassade mediciner, än medicinerna som används i underhållsbehandling och mot adhd. Trots att tex fentanyl-överdoser har varit en vanligt dödsorsak senaste åren, så kan jag inte minnas att jag någonsin har hört någon annan benämning än "smärtstillande mediciner" eller själva namnet på dom aktuelle medicinsorterna när man pratat om cancer-patienters mediciner,eller vilken annan patientgrupp som helst än dom två utsatta? 🤔

~ mayolica ~

Viktor1111
6/14/14, 10:54 AM
#18

Du har så rätt

indra-bus
6/15/14, 11:00 AM
#19

Adhd medicin är inte beroende framkallande. Har själv ätit den i 8 år o blev inte beroende. Där i mot åt ja narkotika klassade substansen morfin i ca 3 mån då blev jag beroende o de var inte roligt att sluta med.

# 1 Vadå stark medicin dos efter ålder o vikt. Ja barn är olika aktiva men de är inte bara hyperaktivitet som är enda problemet med att ha ade hd att säga mer rutiner o anklaga föräldrar för att de inte ger den uppmärksamhet. De märks att du inte har en aning om vad du pratar om. Önskar att du fick leva med adhd eller ett barn med adhd en tid.

Sen visar studier att barn som får medicin klarar si mycket bättre från missbruk de behöver inte själv medicinera.

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

Omeron
7/11/14, 9:15 AM
#20

Det är INTE amfetamin, medicinen har vissa egenskaper som kan liknas med  amfetamin men om man ska dra det hårt så liknar det mer kokain…..

Iallafall så har personer med ADHD en neurologisk defekt/störning som Concerta osv. (Metylfenidat) kan hjälpa personen med genom att ge en LUGNANDE effekt och att ge personen förmågan att fokusera lättare på en sak i taget och att slufölja den saken innan personen påbörjar en annan sak och en annan sak och en annan sak eller impulsivbrottar ner en bokhylla osv…

Även vuxna kan få denna medicin utskriven "Off Label" (Googla off label om du inte vet) men medicinen riktas just nu främst mot personer under 18 år.

Annons:
Ebolaa
7/12/14, 6:51 AM
#21

Men hallå, det handlar om barn. Kan man inte istället öva på koordinationsövningar samt skaffa en stödperson åt barnet, om det nu verkligen är så hyper. Att diagnostisera ett småbarn med ADHD för tidigt kan få förödande ffekter i famtiden. Kanske skulle vara på sin plats att använda sig av sociala färdighetsövningar och dylikt och mer uppmärksamhet åt barnet istället för att bara "lunga" det med medicinering. Vem vet ens vad metylfenidat har för långtidseffekter och vad det kan ha för förändringar på ett barns hjärna under de olika utvecklingsfaserna?

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

Marr
7/12/14, 7:17 AM
#22

Jaa jag håller i alla fall med dig Ebolaa…

Att vuxna fårhjälp av det säger jag inget om, skulle säkert behövt det jag med men nu får det vara som 50 åring.

Ungdomar under 18-20 år ska ju inte ens dricka alkohol och hur farligt är det ju inte med hasch eller andra droger t.ex. innan hjärnan är färdigutvecklad…

Nä det känns inte bra alls det här med medicinera så små barn med dessa preparat. Följderna får vi kanske se om en sisådär 20 år?

 *Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*

vallhund
7/12/14, 9:48 AM
#23

#21 o #22 Vad jag förstått så har medicineringen ingen som helst effekt på barn som inte har ADHD.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

indra-bus
7/12/14, 12:01 PM
#24

# 21 Snälla läs på för du vet inte ett dugg vad du pratar om. Tänk om de vore så enkelt. Du sitter med rätt lösning alla forskning är helt onödig ? 

Försök att lära ett barn utan ben o gå.

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

Ebolaa
7/12/14, 1:24 PM
#25

Var är forskningen på att ge småbarn ADHD medicinering, och den longitudiella forskningen som påvisar att det inte ger skador på dessa barns hjärnor? Ge mig det så håller jag tyst sen…

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

indra-bus
7/23/14, 9:53 AM
#26

#25 Klart att medicin testas innan den ens får testas på människor. Jösses..

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

indra-bus
7/23/14, 10:28 AM
#27

# 22 Vad menar du med andra droger? De är inte så att man drogar barn .

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

Annons:
vallhund
7/23/14, 10:36 AM
#28

#27 Eftersom skribenten inte längre är medlem här o kan svara så drar jag ett sträck i debatten här.

Du är naturligtvis välkommen att starta nya trådar i ämnet om du vill.

mvh

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

indra-bus
7/23/14, 11:29 AM
#29

ok

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

Gronstedt
7/24/14, 9:15 AM
#30

#26: Det finns gott om exempel på läkemedel som efter ett antal år visat sig inte vara så lyckade. Tänk talidomid, om inte annat. Eller benfluorex. Eller oxikinolin. Listan kan göras lång.

Marr
7/24/14, 9:43 AM
#31

Med anledning av mitt inlägg i #22.

Nej jag är inte medlem här och har inte varit heller, men jag tyckte att medicinering av så små barn som 2 åringar verkar sjukt. Att man blir beroende tror jag inte heller, för känner flera som blir "hjälpta" av detta. Lägre dos vid ledighet och högre vid arbete studier eller när det krävs vid vissa fall.

Även om jag inte är medlem här så trodde jag man fick yttra sig om sina tankar i sånt här? Har inga beroenden själv mer än cigaretter och det är jag glad för, ja inte är jag glad att jag röker för det är både dumt, dyrt och skadligt. Fast många i min omgivning har problem med droger, alkohol. Dock inte med metylfenidat då vad jag vet.

Vill absolut inte klanka ner på dom som får metylfenidat och många får stor hjälp av det för att kunna klara sin vardag. Som sagt, hade säkert behövt detta själv.

För att få svara Indra-bus på vad jag menar: Är att jag opponerar mig mot att detta preparat är centralstimulerande och därför tog jag upp en kanske då dålig jämförelse?

Det tar ju lång tid att ställa in sig på rätt dos, rätt sort. Att man då kunnat göra en utredning på så små barn under denna tid och konstatera att de då har adhd och kan hitta en dos som passar…Det känns tveksamt för mig.

Tycker man ska skona deras hjärnor vid så låg ålder. Det är vad jag tycker och nu ska jag inte tycka mer här inne hos er, vill absolut inte bråka.😕

 *Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*

vallhund
7/24/14, 9:58 AM
#32

#31

Självklart är du välkommen att skriva o kommentera här oavsett om du är medlem eller inte.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Marr
7/24/14, 10:06 AM
#33

Tack Vallhund❤️.

Läser ofta här för beroenden intresserar mig. Att jag inte blivit medlem beror på att jag helst skulle vilja vara en aktiv medlem i de sajter jag är med i. Det är jag dålig på tyvärr…😊

 *Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*

SSKAnna
8/17/14, 9:43 PM
#34

Om jag bara får nämna något; avslutningsvis?

Jag vet inte men det känns som att många nappar på de klassiska löpsedlarna där det skrivs om "Barn som får knark" när det handlar om adhd och läkemedelsnehandling?

#25-Det finns gott som studier på ämnet och hittills finns inget som tyder på att centralstimulerande på barn skulle leda till hjärnskador etc. Kan inte ge dig någon snabb länk nu men det kan inte vara svårt att hitta.

Man har använt dessa mediciner sedan 1937 så det är inga "nya" preparat heller.

Jag håller helt med Indra-bus här: det här handlar INTE om "knark" och inte heller om beroende.

…and the book says:

We mat be through with the past,

but the past is not throuhg with us.

Annons:
Upp till toppen
Annons: