Annons:
Etikettleva-i-tillfrisknad
Läst 3051 ggr
bettan1967
3/7/15, 2:25 PM

tacksam 12 stegare

Jag har haft en destruktiv relation i nästan tre år och bröt för ett tag sen. Är en 12 stegare sedan 15 år och går på mina möte när jag kan… under veckan har mitt ex hört av sig och kastat så mycket på min nykter och drogfrihet. Känner att jag behöver få ur mig detta. Han är promille fri sen fem år tillbaks. Jag skulle aldrig ha varit ren utan tolv steg det vet jag men han tycker jag är en idiot som inte kan släppa det gamla och gå vidare. Efter 15 år behöver man inget sånt skit, idioter som går där. Tror jag fått höra allt dåligt. Jag blir ledsen men det ger mig en enorm styrka för jag gör mina val och skulle aldrig sluta att gå på grund av att en person kräver det. Tacksamheten finns till tolv steg jag hade inte levt annars.


Elisabeth

Annons:
thenameless
3/7/15, 4:41 PM
#1

Följ din egen övertygelse och strunta i vad ditt ex och andra tycker. Särskilt om det bara är negativa saker

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Ebolaa
3/7/15, 6:17 PM
#2

#1 Ja, precis! 

#0 Du vet själv vad 12-stegsprogrammet gjort för dig, och det är det som är av betydelse. 

Att ditt ex klankar ner på en behandlingsform är ju befängt, speciellt när du känner att den verkligen har hjälpt dig. Hans intentioner är att trycka ned dig, annars hade han varit glad över att 12-stegsprogrammet fungerat för dig. Han kanske inte har samma erfarenheter som dig, men då kan man hålla dem för sig själv..

Ciiao

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

bettan1967
3/8/15, 6:49 AM
#3

Jag struntar i vad han tycker och alla andra behövde nog mest att få ur mig det. Alla får göra sina val och jag gör mitt och det fungerat på mig. Avund ligger det oftast i grund och botten


Elisabeth

thenameless
3/8/15, 1:50 PM
#4

Så är det, ofta om man har haft en "metod" som fungerat brukar det ifrågasättas. Särskilt av de som misslyckats…

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Ebolaa
3/8/15, 2:22 PM
#5

#4 Ja, man ska inte riktigt lyssna på andras utlåtande om en behandlingsform eftersom vi alla är olika vad gäller känslor, beteenden, erfarenhet osv, vilket gör at man ska testa det som tilltalar en. Inte det som tilltalar andra..

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

[gossi15]
3/12/15, 6:05 PM
#6

hej bettan1967 , jag undrar hur man kan vara stöd för någon som är drogberoende ? förlåt att jag snor din tråd lite, men frågan är då framförallt till dig som själv varit det. Min " dejt" sitter då inne på ett behandligshem och misstanken är då droger då dom har extra mycket koll på det i behandligshemmet,men han vill inte stanna där mer. Han vill bli bättre det tror jag absolut ,men han känner att de räcker efter 2 månader,  Jag vet inte vad jag ska säga till honom för att få han att må psykiskt bättre, vad kan jag göra? hur ska jag finnas för honom? är jätte tacksam över ett svar. Sist jag försökte få han att må bra så sa han bara att han hör av sig senare , altså han smet från konversationen han hade startat. han var villig att snacka med mig men jag kunde inte säga nått för att få han att må bra. :(

Annons:
thenameless
3/12/15, 6:17 PM
#7

#6 Din "dejt" Behöver stanna på behandlingshemmet att tag till. Jag tvivlar starkt på att han är stark nog för att klara sig i verkligheten ännu om han nu är "Ren" redan. Risken om han åker hem nu är att han åker raka vägen till sin langare.

Han mår säkert psykiskt dåligt nu när han tänder av och dessutom är under behandling med terapi. Men åker han hem nu kommer han inte bli bättre Du/ni får ge er till tåls. Finns det riktiga känslor där så finns det säkert kvar när han är färdigbehandlad?

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

[gossi15]
3/12/15, 6:21 PM
#8

#7 ofc jag väntar på honom tills han är klar! allt handlar om att jag vill att han ska må bra och vill vara ett bra stöd för honom, min fråga var bara hur jag ska vara ett bra stöd för honom , jag vet nt vad folk med sånna problem vill höra och inte tycker om att höra. precis som jag t.ex har ätstörningar hatar att höra t.ex " men ät normalt bara" , och tycker om att höra " banta" aså förstår du? min fråga är vad jag ska säga? hur man stöttar på bästa sätt?

thenameless
3/12/15, 6:28 PM
#9

Lyssna och stöd honom som de skrev ovanför. Visa att du finns för honom. Så småningom, om inte redan nu? får han ju ta emot besök. Men försök motivera honom när han e depp och klagar. Det finns inte så mycket mer du kan göra tyvärr mer än att höra av dig. prata och lyssna.

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

catcult
3/13/15, 2:47 AM
#10

#6 Umgås med honom så mycket som möjligt, gärna IRL. Titta på serier ihop, distraktion är bästa medicinen! Döm honom inte, försök se saker ur hans synvinkel och sätt dig in i hans situation. Var peppande men inte överdrivet klämkäck då det bara kommer få honom må sämre. Lyssna och var där för honom så mycket du orkar.

Tänk på att han är sjuk och behandla honom därefter. Många tror att drogberoende handlar om dålig karaktär, men det är självklart inte sant, det är en sjukdom precis som diabetes. Vill han inte längre vara kvar på behandlingshemmet skall han givetvis inte vara det, det kan mycket väl vara så att behandlingshemmet stjälper mer än det hjälper. Behandlingshem är inte en universallösning!

"I will not be pushed, filed, stamped, indexed, briefed, debriefed, or numbered! My life is my own!" - Number Six

bettan1967
3/13/15, 5:49 AM
#11

#6 Hej ett problem som är vanligt att vara tillsammans eller ha någon slags relation med en som har ett beroende att man går in för mycket i den som har beroendet och så glömmer man bort sig själv. Din dejt gör sina val oavsett vad som händer. Och är han kvar och gör det han ska då kommer han förändras och förändras inte du så blir det svårt. att han mår dåligt är inget ovanligt tillhör beroendet. Jag rekommenderar dig att gå på öppna möten i NA ochAA och alanon som är ett anhörig program. Hör gärna av dig och skriv till mig privat om du vill och lycka till. Jag har ett beroende men även ett medberoende, två av mina barn och en mamma


Elisabeth

Upp till toppen
Annons: