Annons:
Etikettvi-som-är-anhöriga
Läst 3089 ggr
[Hazel11]
2015-06-20 19:17

LVU eller LVM?

Jag har en fundering som jag hoppas ni kan hjälpa mig med.
Min son som är 18år är just nu sol placerad på ett hvb hem.
Jag har fått reda på att han har boffat, när jag ringde upp honom hade han inga planer på att sluta med det heller.
Min fråga är då vad som händer om han inte gör det?
Kommer han få tillbaks LVU eller kommer han få LVM eftersom han är myndig?
Han är ju fortfarnde väldigt ung och har bara hållt på i nån vecka.
Sen funderar jag om han får bo kvar på samma hem?

Annons:
Ebolaa
2015-06-21 14:43
#1

Om han ständigt gör "avvikanden" från sin vårdplan enligt SoL och om han samtidigt har ett väldigt destruktivt beteende när det kommer till hans drogbruk kan det förstås komma på tal om att han behöver vård utan samtycke. SoL är vård på frivillig väg, så om din son inte följer sin vårdplan betyder det att han kan bli av med den vården, eller så kan det bli tal om LVU om han är väldigt destruktiv i sitt missbruk. Då blir det ett omhändertagande enligt LVU eftersom han är under 21 år, det är först vid 21 som en person anses vara en vuxen individ och kan därefter vårdas enligt psykiatrisk tvångsvård eller tvångsvård enligt LVM. Det är också bättre för din son att få vård enligt LVU än enligt LVM eftersom han slipper hamna på ett LVM-hem och därmed får han antagligen också bättre vård och stöd att komma ifrån sitt missbruk.. :)

Vad gäller din fråga om boendet så tror jag det lite beror på om hemmet i fråga verkligen kan försäkra att han verkligen inte kan ta droger eller vara påverkad på plats. Om de inte kan det kommer kanske hans socialsekreterare anse att han behöver ett hem med högre säkerhet eller större tillsyn över de boende. Jag är dock inte riktigt säker på denna punkt, eftersom boendeformer är väldigt beroende av kommunens egna rutiner och resurser så sånt här sköts alltid på lite olika sätt inom varje kommun.

Hoppas detta var till någon hjälp :)

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

Upp till toppen
Annons: