Annons:
Etikettstöd
Läst 2601 ggr
Sivlin
2016-01-07 20:47

Vill sluta röka Behöver stöd av likasinnade

Har försökt sluta röka många gånger men inte lyckats fullt ut

Har aldrig försökt med nikotinplåster - tuggummi -eller spray

Är det någon som vet hur dom fungerar Jag ska testa om jag klarar att sluta med hjälpmedel den här gången Hoppas någon mera hoppar på den här tråden

Så hjälps vi åt lättare att vara flera än att vara ensam

Annons:
Ebolaa
2016-01-09 21:15
#1

Hej TS :)

Jag har alltid föredragit plåster, det fungerar riktigt bra när man ska försöka sluta röka. Eller om jag arbetar på en rökfri arbetsplats. Jag har tyvärr inte lyckats sluta helt och hållet, än! Bara i några månader i sträck, sen faller jag dit igen. Mycket tack vare min sambo som inte kan sluta, så det finns alltid cigg hemma.

Nåväl, vissa av plåstren håller hela dygnet, de passar för en person som röker det första den gör när han/hon stiger upp på morgonen eller vid ett uppvaknande under natten, sen finns det 16 timmars plåster för de som inte har det där nikotinbehovet under nattetid. Man börjar med den högsta "dosen" och har dem i tre veckor, sen går man ned i dos och håller den i tre veckor och så vidare.

Många jag har pratat med ogillar tuggummin, jag har däremot alltid såna liggandes i väskan (eller sugtabletter) om jag är på ställen där man inte får röka, eller om man inte kan gå ut på ett visst antal timmar, så att jag vet att jag kommer bli röksugen. Nå anyway, de finns som 2mg och 4mg, och är lite annorlunda att tugga än i jämförelse med vanliga tuggummin, men det är en vanesak. Grejen med dem är att man bara ska tugga typ 1 en till tre gånger och sen låta den vara i munnen, sen tugga igen några få gånger osv. Det är lite som en snus på det viset (fast med bättre smak). För om man fortsätter tugga på dem börjar man rapa och kan känna sådär konstigt högt uppe i magsäcken, det utlöses helt enkelt för mycket nikotin på en gång.

Många som jag har pratat med gillar däremot sugtabletterna, de har man i munnen och låter sakta smälta, de finns i samma styrka som tuggummina. De har mycket bättre smak än tuggummin också.

Spray har jag inte testat, min favorit är helt klart plåstren, de kliar alltid först när man sätter dem på plats men det går över efter en halvtimme. Det är bara att börja prova sig fram, det är ju dock alldeles skitdyrkt med nikotinavvänjningsgrejer men det är värt din hälsa får du tänka istället :)

Hoppas detta var till någon hjälp! 

Ciao!

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

Sivlin
2016-01-09 22:16
#2

Ebolaa Tack för din utläggning av nikotinhjälpmedel nu vet jag hur det fungerar ungefär Jag är en jojo rökare tycker jag själv Vill så gärna men åker alltid dit igen Nu håller jag på o ska förbereda mig för att sluta röka för alltid Det är sant nu Har hållit på att vara motståndare till allt vad hjälpmedel heter Men den här gången SKA jag sluta med allt vad tobak heter Då tänkte jag Man kan ju inte säga att det inte hjälper om man inte provat De jag pratat med säger att det kan bli ett beroende det med Jag vill ju inte ha dubbla beroenden

Ska köpa hem spray o sugtabletter så jag vet att det finns att ta till nu när jag tänker lägga av

Kul o höra av dig igen Under mitt rökstopp Ska skriva här hur det går o så där Har inte satt något datum men det blir snart Tack igen

Ebolaa
2016-01-10 00:51
#3

#2 Hur många cigaretter röker du då en vanlig dag?

Som sagt plåstren håller ju över hela dygnet, dem kan man sedan komplettera med en spray eller sugtablett ifall röksuget sätter in av associationer, som efter kaffet, mat och liknande. När jag satt på mig plåstren när jag var röksugen så kände man riktigt hur röksuget lugnade sig och försvann, och kom inte alls under dagen. Men visst, ibland med sällskap av andra rökare eller till rökrutinen så kan man ändå bli sådär psykiskt sugen. Så jag rekommenderar starkt plåster om man tänker sluta helt och hållet. De billigaste alternativen har klister som fastnar i huden.

Men börja med sugtabletter och spray och se om de fungerar bra, annars går du över till plåster istället. Min sambo som är en ordentlig storrökare (som mitt i natten stiger upp och röker) tyckte plåstren var skitbra. Han lyckades dock ändå bara hålla sig i ett par månader så var han fast i träsket igen.

Ja, skriv igen, blir intressant och höra både hur det går med röksuget och avhållsamheten och vad du tycker om rök-substituten". All lycka till dig!

Tack, och detsamma, kände igen ditt namn. Måste ha varit ett tag sedan sist känns det som. :)

Ciao!

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

Sivlin
2016-01-10 14:00
#4

Ja det stämmer har skrivit här på ifocus flera år Fast det har ju gått fram o tillbaka

Jag har som mest rökt 30 cigg o dagen (inte klokt) Men de senaste åren har jag försökt att minska dagsförbrukningen så nu är det kanske 10-12 om dagen Men det är för många ändå

Nu när jag har kommit så långt att jag bestämt att nu när jag slutar den här gången ska det vara för alltid Inget mera velande Jag är så jäkla trött på allt vad röka heter

därför fattar jag inte att det ska vara så svårt

Därför tänker jag testa med hjälpmedel Så att jag kommer igång 

Ja jag ska skriva o berätta när datumet gäller Snart är det dags att visa för mig själv att jag klarar det Vi hörs!!!!

Sivlin
2016-01-24 13:14
#5

🌊🎈 Lovade att skriva här när jag skulle sluta pöka

Måndag den 18-1 2016

Det var datumet för mitt rökstopp Så nu är det mig själv det hänger

på hur det går Har ju aldrig använt några hjälpmedel men den här

gången köpte jag nikotinplåster 15mg 14 st

Tänker sluta med plåster när dom här är slut  Livrädd att få beroende

av det

De första 7 dagarna har gått lite upp o ner Ibland kommer ett sug ändå

Men då får man hitta på någonting Nu vet jag att suget går över snart

Köpte stickgarn så att jag hade något att göra Det blev en mössa till

min man Jag hoppar in här ibland så kanske vi blir flera att skriva

 här Inte ett bloss sedan den 17-1 2016

Ebolaa
2016-01-24 18:44
#6

Hej igen, Sivlin :)

Det låter ju superbra! Vilken vilja, det märks att du har kommit till den punkt när din mentalitet säger att "nu får det vara nog på rökningen", du har ju klarat den värsta perioden utan hjälpmedel och det visar på en enorm styrka och vilja ! Men jo, det kan vara bra med hjälpmedel, plåstren är rätt starka så du får känna nu om du kommer behöva dem.

Ja, gällande suget så är det precis så det är; att det inte tar särskilt länge innan det går över, så vida att man bara hittar på något annat att ägna sig åt. Det låter riktigt bra med stickning, mycket bra sysselsättning, så får du också pilla med händerna lite :P

Forsätt lycka till dig! Hang in there ;)

Ciao!

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

Annons:
Sivlin
2016-01-29 19:10
#7

Fortsätter kämpa vidare Tycker det går rätt bra

Visst ibland kommer suget efter att ta ett bloss

Men jag ger mig  inte Den här gången ska jag

klara av allt vad sug heter

Fortsättnig kommer!!! Tack Ebolaa för peppningen

Sivlin
2016-02-03 07:22
#8

Nu har jag varit utan plåster i 2 dagar

Men det är inget roligt när man ser

på vågen Ökning!!!

Ebolaa
2016-02-03 08:31
#9

Vad tyckte du om plåstrena då? :)

Tråkigt att du märker skillnad på vågen, det är ju tyvärr jättevanligt att man går upp lite i vikt när man slutar röka. Brukar du promenera eller träna något? 

Ta hand om dig ;)

Ciao!

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

Sivlin
2016-02-04 16:43
#10

Hejsa igen Eolaa

Om plåstren vet jag inte vad jag tyckte Vet inte om jag blev hjälpt av dom eller om det var så att jg bara trodde det Hur som helst jag är på gång

Jag promenerar varannan dag 1 timma ca 2 km och varanan dag cykling på motioncykel ca 40-45 min gången

Den endanackdelen är att jag går upp i vikt et inte hur det ska stoppas

Ha det gott

Ebolaa
2016-02-19 13:51
#11

Hej igen Sivlin!

Ja, de där hjälmedlen är ju inte lika tillfredsställande som själva rökningen är förstås, men det kan vara en hjälp på traven.

Det är ju jättebra att du promenerar och cyklar! Det är inte alls ovanligt att man går upp i vikt efter att man slutar röka, det har med fysiologiska effekter av nikotinet, som gör att man har en lite ökad förbränning under tiden man är rökare, vilket gör att din förbränning blir sämre när du slutar med rökningen. Så det kan vara bra att du lägger om din kost lite om det är något du oroar dig för i förlängningen. Enligt länken nedan så kan man gå upp 2-3 kilo i månaden de första månaderna, men inom ett år brukar människor gå ned igen och sluta på en viktuppgång på 2-3 kilo sedan rökstoppet.

Den här länken var riktigt bra tycker jag, och alldeles mot slutet så kommer lite om vad du kan tänka på gällande maten.

http://www.slutarokalinjen.org/pdf/tobak.pdf 

Fortsatt lycka till kära du! Ciao!

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

Sivlin
2016-03-28 17:33
#12

Hej Ebolaa

Har inte skrivit här ser jag sedan 4 Februari  Menhar varit på deppen tack vare viktuppgången Men skam den som ger sig  Imorgon blir det att väga mig

Sedn gå ner 8-10 kilo Skriver hur det går i en ny tråd  Håller upp fotfarande med rökat Det har blivit lite mycket ett tag Jag hör av mig igen

Upp till toppen
Annons: