Annons:
Etikettövrigt
Läst 2257 ggr
lollo_21
3/7/16, 11:56 PM

Besatt?

Hej! är en 21 årig tjej, och jag har en kille som jag skriver med som jag inte träffat än som ska bestämma allt jag gör, han låter mig inte ha några killar på facebook och han vill inte att jag ska ha några sociala medier. Som tex instagram.. Får knappt vara inloggad på facebook, ser han att jag är inloggad så blir han förbannad på mig och börjar fråga om jag är den enda han skriver med osv. Är även andra grejjer som han gjort som jag tyvärr inte kan skriva här för då blir det för specifikt.  Vet verkligen inte vad jag ska göra så hoppas att någon här vet.

Annons:
Sindri
3/8/16, 12:01 AM
#1

Säg upp! Stäng av! Blocka! Det blir inte bättre.

Leramani
3/8/16, 12:05 AM
#2

Det låter illa.  Ingen har rätt att kräva sånt av dig,  och om du träffar honom lär det inte bli roligt.  Säg upp, Stäng av, Blockera,  jag håller med #1.

De Lapsus Resurgam

Sarah
3/8/16, 12:07 AM
#3

Bryt kontakten. Det kommer aldrig sluta bra.

Hoseok
3/8/16, 12:13 AM
#4

Säger som alla andra i tråden, bryt kontakten direkt! Sådana människor ska man inte ha i livet. 

Sakerna du beskriver är starka tecken som kan leda till både fysisk och psykisk misshandel i förhållanden.

Tjeja
3/8/16, 12:35 AM
#5

Det kommer enbart bli värre och när ni ses kan det t o m bli farligt för dig! Bryt NU! Träffa aldrig den killen irl vad du gör!!!

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

vallhund
3/8/16, 7:59 AM
#6

Kolla inne på http://relationer.ifokus.se/ där hittar du massvis av avskräckande exempel. Som övriga skrivit, det är ett sjukt beteende o du riskerar att fara väldigt illa. Bryt, klipp, blocka!

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annons:
Ria74
3/8/16, 8:14 AM
#7

Vänd och spring åt andra hållet så fort du kan. Jag har själv varit i samma situation, det började med att jag inte inte skulle ha sociala medier, sen skulle jag säga upp kontakten med vänner, sen familj och redovisa i detalj var jag var varje sekund på dagen. Gick jag och handlade i affären skulle jag kunna bevisa det genom kvitto, varor och redovisa vilka jag pratat med. Nej, bryt innan det går för långt. Det blir inte bättre.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

MoaL
3/8/16, 10:27 AM
#8

Det är inte ens något att fundera över, bryt kontakten omedelbart.

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Farwuq
3/8/16, 11:22 AM
#9

**BRYT!
Bryt omedelbart!
**

**Man undrar hur många andra han redan plågat/plågar.
**

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Cragan
3/9/16, 12:19 PM
#10

som alla andra sagt bryt och blocka på dom ställen där det går o blocka.
andra saker som kan vara bra låt familj o vänner veta vem det är om något händer och eventuellt besöks/kontakts förbud om något sådant skulle behövas (gissar på att det tyvärr kommer behövas)

Ebolaa
3/9/16, 7:27 PM
#11

Hej gumman!

Din första mening säger allt: "Hej! är en 21 årig tjej, och jag har en kille som jag skriver med som jag inte träffat än som ska bestämma allt jag gör"

Det här är en av de vanligaste tecknen på ett kontrollbehov men också att det finns risk för att han även är en som misshandlar sina tjejer. Han har en extremt låg självkänsla för det första, vilket gör att han alltid tror det värsta om dina kontakter med andra killar. Han skulle säkerligen inte själv kunna ha en tjej som vän eftersom han tydligen ser ned på kvinnor, då han helt enkelt inte förstår sig på ett jämlikt förhållande mellan en man och en kvinna.

Orsaken till att jag tror att det finns en risk att han även är en som misshandlar sin partner är för att han försöker få dig att klippa dina sociala band, det är en av de vanligaste strategierna i ett destruktivt förhållande, eftersom det gör att han får ännu mer kontroll över dig, samtidigt som du har färre människor att tala med när du verkligen behöver det. Han tar liksom ifrån dig dina "livlinor", så att du blir mer ensam och har svårare att se allt det illa han gör dig. För tro mig, det kan vara väldigt svårt att förstå att han menar illa, men den här mannen förstår inte andras bästa.

Den här mannen har såna extrema varningsklockor att jag tänker ge dig tipset att du blockar honom, den här mannen behöver professionell hjälp. Han är inte alls en bra man, det kan jag rent av lova dig!

Styrkekram till dig, lyssna inte på hans struntprat! Han försöker hitta en tjej med dålig självkänsla via internet, eftersom det gör det lättare för honom att snärja in en sådan tjej, i hans låtsasvärld; att han gör allt detta "för att han bryr sig, eller älskar dig så mycket att han vill ha dig för sig själv", det är inte sant. Utan han kommer sakta men säkert bryta ner dig ännu mer.

Jag hoppas så innerligt att du bara lägger ner detta trasiga projekt, för det är precis vad det är. Allt står inte rätt till med honom.

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

lollo_21
3/12/16, 11:16 PM
#12

Hej! Förlåt så innerligt mycket för ganska sent svar från mig. Har blockat han nu, överallt där det går att blocka. MEN. Han skickar sms till mig Konstant. Sådanna saker som ''Du är min'' ''Kan inte leva utan dig''. Känner mig oerhört rädd för jag tycker att det där känns så otroligt obehagligt på nått sätt.

Sindri
3/12/16, 11:54 PM
#13

Jag tycker att du skall berätta för dina föräldrar och visa dem sms:en. Om det händer dig nåt är det viktigt att de vet vad som ligger bakom. De kan också svara honom - kanske han tänker efter då.
Ring och fråga polisen vad du skall göra. Tyvärr tror jag inte det går att göra anmälan då inga sms kan betraktas som hot. Men hans mobilnummer finns ju där, så han är minst sagt korkad.

Snälla - tänk INTE att du inte vågar berätta för dina föräldrar, för att de blir arga att du har börjat prata med honom. De kan vara glada att du är så pass klok att du förstod att allt inte stod rätt till. Jag är förälder själv och det är i första hand sitt barns säkerhet man tänker på.

Annons:
Ebolaa
3/13/16, 12:22 AM
#14

#12 Hej igen!

Vad starkt av dig, mycket klokt gjort!

Det går ju att blockera numret även på mobilen, då ser du inte hans sms i alla fall. De kommer till en annan inkorg, så att du nog kan läsa dem i efterhand, men du blir liksom inte påmind om honom hela tiden.

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

Hoseok
3/13/16, 1:38 AM
#15

#13 Vad menar du? Det är väl klart att sms kan betraktas som hot. Om personen i fråga upprepande bett honom sluta skriva och han fortsätter kontakta henne, så är det ju stalking. Vilket är olagligt.

Men det är nog förutsatt att man testat att spärra hans nummer osv.

Sindri
3/13/16, 11:13 AM
#16

Stalking är inte samma sak som hot. Jag vet att det finns en åtalspunkt som heter Olaga hot, men  stalking är inte samma sak, även om man känner sig hotad.
Juridik handlar tyvärr inte om vad som är rätt och fel, vad som är otäckt eller inte, utan går bara på vad som finns inskrivet i lagboken.
Du har väl själv sett ibland helt horribla domar och straffpåföljder (eller inte straff) som vi vanliga tycker verkar helt åt skogen.
Men juridik handlar tyvärr inte om rättvisa och etik och moral.
Det är teknikaliteter och ibland känns det som om det bara är ett spel mellan två advokater - bäste man vinner Cyniskt men -ja.

Leramani
3/13/16, 1:28 PM
#17

Fast olaga hot är det om man upplever sig hotad. Faktiskt.  Juridiskt.

De Lapsus Resurgam

Hoseok
3/13/16, 2:49 PM
#18

#16 Precis som #17 säger. Grejen är att det alltid ska vara okej att polisanmäla någon när man känner sig hotad. Vad lagboken än säger. Man kan inte sitta och tänka "Det är ingen idé att anmäla för det finns fall där inget har hänt".

Man har alltid rätt att anmäla när man känner sig hotad till den nivån att ens liv påverkas.

Sindri
3/13/16, 3:18 PM
#19

Jag säger att hon skall ringa polisen - sen säger de vad som kan anmälas och vad som inte. Har hört om värre fall som polisen sagt inte är någon idé att anmäla. Säger inte att hon inte skall anmäla.

Det viktigaste nu är att prata med föräldrar och låta killen veta att de vet. Sådana människors främsta övertag är att offren inte vågar berätta för någon.

Upp till toppen
Annons: