Annons:
Etikettberoende
Läst 2128 ggr
mirai
2016-09-11 08:29

Rökning

Hej jag är ny här.

Jag är en 54-årig kvinna som har minskat 25kg i vikt och lagt om mitt liv

helt o hållet. Äter enligt LCHF, simmar, cyklar o promenerar varje dag och slutat med alkohol (bag-in-a-box beroende)

MEN nu hittar jag mig själv med en cigg till kaffet, typ 10ggr om dagen + okynnes rökning 10ggr.😡

Jag har köpt zonnic o sprejar men det funkar inte. Jag vill verkligen sluta röka men det finns STORA  hinder( fallgropar)= vanor/rutiner,fysiskt nikotinberoende, stress, en cigg lugnar. Vill gärna slippa klättra på väggarna, få dåligt humör, vara snäsig och stressad.

Tacksam för tips (jag har en vilja av stål men nikotinet vinner alltid.😕

KRAM!🌺

Annons:
Maria
2016-09-11 08:43
#1

Grattis till din viktnedgång🙂

Jag är också 54 år.Jag har varit storrökare i 34 år. Jag började som 15-åring och fick röka hemma redan med en gång vilket gjorde mig till vanerökare direkt. Jag rullade egna cigaretter i alla år utan filter.

Jag slutade röka inför en större operation för 5 år sedan. Det var liksom självklart då och efteråt så var jag så dålig så att röka var inte till att tänka på så där fick jag ju en hel del gratis.

Min operation ändrade en del saker i livet. Jag kan knappast dricka alkohol längre och kaffe smakar inte heller.

Däremot snusar jag numera och tycker det är så gott. Jag känner att jag inte vill sluta snusa. Jag vill åtminstone ha kvar en last här i livet😉

Kan snus vara något för dig till att börja med? Det finns ju "miniprillor" bland annat. Snus är väl heller inte så hälsosamt men det är ju mycket mindre farligt än att röka.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

mirai
2016-09-11 09:39
#2

Tack Maria. (Jag heter oxå Maria)

Jag har oxå rökt sen 15-års åldern, men varit "duktig" o INTE rökt när jag varit gravid o ammat -84 o- 89. Men så fort barnen släppt bröstet har jag handlat o rökt cigg igen.😡

Alkohol har varit lite till o från med. Handlar inte bag-in-a-box mer, för jag vet att jag tömmer den och i o med att man äter LCHF så  vill man inte dricka alkohol, det känns inte bra.

Jag "fick" cancer 2009 , vid näsroten. Jag fick inte röka 3 tim innan o efter strålning o cellgifter. Vem står inte och röker 2min innan/efter, jo jag, ingen respekt för att min behandling kan bli sämre. Blev opererad i ansiktet (ser hemsk ut, men har accepterat detta). Timmen efter operation (på 8 timmar) står jag i rökrutan på Lundsuniversitetssjukhus med droppflaska ,morfindosa o på vingliga ben och RÖKER. Jag kan tillägga att min granne på salen jag blev inlagd på inför operation hade KOL pg av rökning. Vi pratade mycket den natten. Jag vet att rökning är dödligt det står ju på ciggpaketet. Jo, jag skall prova snus, det är ju mindre skadligt för lungorna. Det finn ju portionssnus som håller sig på plats.

KRAM!🌺

Maria
2016-09-11 09:42
#3

#2 Jag använder portionssnus. De finns även som "mini" och i olika smaker.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Sivlin
2016-09-11 10:00
#4

Hejsan Mirai

Jag är en kvinna på 63-år o rökt sedan tonåren Har också

bestämt mig för att jag ska sluta Sist jag la av gick jag upp

10 kg bara på ett par månader Svårt att bli av med dom kilona

men jag gör ett nytt försök Vi kan försöka Peppra varandra

alltid lättare om man är fler

mirai
2016-09-11 10:17
#5

Tack så mycket för support. Jag vill inte gå upp i vikt igen efter min viktresa neråt. Älskar LCHF kosten. Slänger ut alkoholen och rör på mig!!!!

Tänkte på snuset, det finns ju typ "godissnus" utan nikotin och riktigt portionssnus. Tänkte börja med nikotin snus i portion som inte är för starkt o fräter i munnen. Förslag?

KRAM!🌺

Maria
2016-09-11 10:42
#6

Här kommer en länk med miniprillor.

http://www.snusbolaget.se/snus/mini-portion/

Jag har en väninna som gillar den med eucalyptus mycket. Själv tycker jag om lakritssmak så du får kanske testa dig fram.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
mirai
2016-09-11 12:10
#7

Tack Maria 

Ska testa. Jag är rädd att jag kommer att tända en cigg oxå. Vad händer då?

Hjärtklappning, illamående m.m.?

KRAM!🌺

Maria
2016-09-11 12:12
#8

Såpass självbehärskning har du väl ändå😉

Jag gissar på hjärtklappning och illamående och det utsätter man ju sig inte frivilligt för.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

mirai
2016-09-11 13:09
#9

Nej, nikotin är ett beroende , självbehärskning använder jag till min kost o vad jag stoppar i min kropp inte vad jag inandas . Kan (om jag vill) stå vid en busshållsplats vid en starkt trafikerad gata typ Nobeltorget i  Malmö och må skit. Snacka om avgaser!Tanken att tända en cigg där finns ju inte. Kan det vara självbehärskning? Jag tror inte på vad vi kallar karaktär/självbehärskning. Hjälp! Förvirrad!

KRAM!🌺

Maria
2016-09-11 14:01
#10

#9 Jag tänkte på vad du skrev om snus att du är rädd att du tar en cigg också och då menar jag att du kan väl styra dig själv såpass att du inte göra båda sakerna samtidigt.😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Sivlin
2016-09-11 21:48
#11

mirai  Om du nu vill sluta röka så undrar jag Varför du funderar på snus istället

Då får du ju bara ett nytt beroende Så jag undrar vad du menar

Är inte ett dugg bättre om du börjar snusa

Maria
2016-09-11 22:31
#12

#11 För mig var snus ett alternativ till att sluta röka och visst är det ett beroende men knappast lika farligt som cigaretter.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

mirai
2016-09-12 07:59
#13

Nej jag tänkte byta ut ett beroende mot ett annat lite mindre skadligt (intalar jag mej) Har varit på lungröntgen och fått beskedet att mina lungor läcker pga rökning. Tänkte då att bespara min kropp rök och istället snusa o ge blodet nikotin MEN tänkte oxå minska mitt nikotinberoende med tiden. Jag tror snuset kan fixa detta. Sivlin har du varit rökare??

KRAM!🌺

Annons:
Sivlin
2016-09-12 09:41
#14

Jag har rökt i ca 45-år men för tillfället är jag inne

på min första dag som ickerökare Jobbigt många

gånger har jag försökt att sluta men så har jag åkt

dit många gånger också

Maria
2016-09-12 15:55
#15

#14 Det kanske skulle fungera med snus för dig också😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Sivlin
2016-09-12 16:12
#16

Varför ska man ta till ett nytt beroende om man vill bli fri ett annat

Maria Har du varit rökare o kunna sluta med det så tycker jag att det

är lustigt att du vill att andra ska börja snusa istället för cigg

Jag ska bli så glad om jag klarar att sluta utan att ta till något annat

Hoppas du mirai också tänker dig för innan du blir fast i snusdjungeln

Maria
2016-09-12 16:17
#17

#16 Givetvis för att snus inte är lika farligt som cigaretter och stör inte omgivningen på samma sätt heller.

Jag har valt att börja snusa av egen fri vilja och mitt tips till mirai är kanske knasigt men det har fungerat för mig. Du har ju själv inte lyckats särskilt bra med rökningen så du kanske ska tänka lite mildare om andras val och förslag.😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

vallhund
2016-09-12 17:41
#18

#13 Lungorna läcker? Är det någon slags populistisk beskrivning av emfysem?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Sivlin
2016-09-12 20:47
#19

Alla har ett val men jag tycker inte att man nästan målar upp något annat som är beroende som något bra

Maria
2016-09-12 20:51
#20

#19 Jag har inte uttryckt att jag vill att andra ska börja snusa.  Jag har heller inte skrivit att snus är bra. Däremot i jämförelse med röktobak så är det mindre skadligt. 

Jag berättade bara att för mig har det varit ett alternativ och inget annat.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
thenameless
2016-09-15 08:53
#21

#20 Et tips som kanske är marginellt bättre? Visst just nu  tror de att snus är lite mindre farligt än Cigg. Men en stor risk är att vederbörande blir beroende av båda. Jag har sett många fall av det

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Maria
2016-09-15 09:31
#22

#21 På den tiden jag rökte så snusade jag också de sista åren i och med att det blev svårare och svårare att röka under t.ex arbetstid och raster. Så på ett sätt var jag "blandmissbrukare"Skämtar I vilket fall som helst så var det snuset som i MITT fall var en stor hjälp till att sluta röka.

Jag har även bekanta som slutat röka som jag och övergått till snus några år för att sedan även sluta snusa så jag tror absolut att det kan vara en väg för många men givetvis inte alla.

Jag själv däremot har inga planer alls på att sluta snusa.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Sivlin
2016-09-16 08:59
#23

Vart to du vägen mirai ?

Hoppas att du hittat ditt sätt att använda när du ska sluta röka

Jag är rökfri sedan i Söndagskväll det är inte länge men det är starten

Den här gången har jag inte använt varken spray, tuggummi. sugtabletter eller plåster visst blir jag sugen på ett bloss ibland men då sköljer jag munnen med vanligt vatten sedan försöker jag tänka på annat Suget vet jag håller inte på så länge så tankarna far hit o dit

Hoppas det går bra för de som vill bli rökfria Nu ska jag kämpa

mirai
2016-10-11 10:14
#24

Hej alla! Tillbaka igen i Sverige efter två veckor i Peking på affärsresa. Phu vilken jobbig resa. Gått upp 5 kg pga skitdålig mat för en LCHFare. Rökt har jag inte gjort kändes inte helt ok i smogen. Snus packade jag ner och har använt ca 10 prillor. Nu får vi se hur det går i vardagen. Jag hänger med mina rökande arbetskompisar ut på fikarasten, man vill ju umgås med dom. Men röker gör jag inte. Snusar och suger på en penna😃. Funkar alldeles utmärkt. 

Hur går det för er?

KRAM!🌺

thenameless
2016-10-11 23:54
#25

kämpa för att sluta med snusen också dåd du gjorde det så bra i kina

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

mirai
2017-02-22 06:51
#26

Hej, tillbaka igen😉.

Jag har hittat min räddning. E-cigg, vejpning. En "cigg" som ger avkoppling, endast med ånga utan nikotin och som finns i goda smaker blåbär, caramel, choklad m.m. Detta passar mej utmärkt, jag kan ju stå med mina rökande arbetskompisar och röka (ånga) jag med. De bästa är att det är billigt och innehåller inte alla  skadliga ämnen som cigg gör. Ja, jag vet att det finns vissa kemiska ämnen i E-cigg, men betydligt mindre än i snus o riktiga cigg.  Att vejpa passar mej riktigt bra, har hållit på sen i julas då jag fick den av mina omtänksamma barn.

Finns det fler vejpare/ångare på denna sidan?

KRAM!🌺

thenameless
2017-02-22 17:17
#27

#26 Det är väl nikotin i e-cigg? det är ju själva grejen liksom

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Annons:
mirai
2017-02-22 19:32
#28

Nej, man kan välja.  Jag valde 0. Det är ju själva ångandet som är mysigt=hålla en cigarett  liknande  sak  o att dra in något som ryker (ångar) in i lungorna. Nikotinet kan jag vara utan. Äntligen. Jag kan varmt rekommendera detta. MEN detta är bara en övergångsperiod att bryta gamla vanor. Typ en kopp kaffe med en cigg. E cigg efter maten. Jag är riktigt nöjd med denna produkt🤗. 

Reklam borttagen av adm.

KRAM!🌺

arnemattsson
2017-03-07 14:19
#29

Hej ungdomar! 

Jag skulle gissa på att jag ligger topp 3 i Europa när det kommer till tobaksberoende och jag har inga planer på att överge mitt älskade snus. Det är helt enkelt det största glädjeämnet i mitt liv och jag hoppas på en fortsatt ökad konsumtion under återstoden av mitt liv. 

Det är ingenting jag är stolt över eller skulle rekommendera till andra, men för mig har tobak varit en viktig del av att finna lyckan igen efter mina mörka dagar på 90-talet.

All lycka till er andra och om ni känner att ni måste fortsätta använda tobak, skippa ciggen och håll er till snuset, det bruna guldet!!

Sivlin
2017-03-26 17:59
#30

Alla önskar väl kunna sluta röka Men varför ska det vara så dyrt? Plåster tuggummi

allt vad jag sökt efter kostar ju nästan 500/ paketet

Ett paket räcker ju inte kanske andra har råd men inte jag med en låg pension

Nu kommer ju många att skriva att Ciggen är dyra Men nu vill jag ju sluta

Men borde det inte vara billigare med nikotinhjälpmedel???

Maria
2017-03-26 19:09
#31

Har man klarar av att röka och den kostnaden det innebär så bör man väl kunna betala hjälpmedel en tid.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Sivlin
2017-03-27 09:38
#32

Jag skrev just det Att någon skulle komma med inlägg om kostnaden Lustigt att det var du Maria

Men det var ju meningen att fråga om inte ni tyckte att nikotinhjälpmedel var

onödigt dyrt Om man nu vill sluta borde man kunna få lite hjälp till billigare hjälpmedel

Maria
2017-03-27 09:48
#33

#32 Jag ser inget lustig i det.

Det går väl knappast att undvika pengafrågan då det ena ställs mot det andra.

Du menar alltså att  hjälpmedlen skulle subventioneras? Jag vet inte om jag håller med om det. Det finns mycket som pengarna kan användas till istället.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Sivlin
2017-03-27 11:29
#34

Nej det menar jag inte alls  Men alltid gör dom propaganda på

att det finns så mycket hjälpmedel att ta till så att du blir rökfri

Men det jag menar borde ju vara att det inte behöver vara så dyrt

Tycker att man kunde få hjälp att komma igång utan att det kostar skjortan

Men det är väl upp till var o en att få säga ifrån ang priset

Det är jobbigt !!!!!

Annons:
Maria
2017-03-27 11:38
#35

#34 Det är klart att du får tycka vad du vill om priset.😉

Nikotin är ett gift och det är skadligt och därför tycker jag att även hjälpmedel som inne håller denna substans inte ska vara för billiga. Dessa hjälpmedel är ju dessutom till för en kort period.

Sedan får man inte glömma den stora massan som klarar av att sluta utan hjälpmedel.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Sivlin
2017-03-27 17:12
#36

Önskar att jag blir en i den skaran

thenameless
2017-03-27 18:59
#37

En del människor blir ju faktiskt berioende av nikotin genom dessa "hjälpmedel också.

Så som nikotintuggummin  sugtabletter mm som framstår som goda och lite                " kickande" för vissa. Sen sitter de där och tuggar och suger för att de "måste"

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Maria
2017-03-27 19:22
#38

#37 Ja precis. Därför gäller det ju att ha en så kallad nedtrappningsplan.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Magrat
2017-03-29 13:42
#39

#28 Jag vejpar också, fast med nikotin. Efter att ha rökt i elva år kände jag att det fick vara nog och blev rekommenderad e-cigg.  Undviker dock mentol och tobakssmakerna, utan håller mig till de lite annorlunda smakerna. Kaffe och Jordgubb är favoriterna än så länge. Började för ett par veckor sedan med att blanda cigaretter och att vejpa. Idag har jag varit fri från cigaretterna prick en vecka och den enda cigaretten jag verkligen saknar är morgoncigaretten.

Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell

mirai
2017-03-31 12:42
#40

Bra Magrat! Jag har nu vejpat 0 nikotin i 2 månader och saknar inte ciggen. Provade en riktig cigg men fy va äkligt, smakade riktigt illa och rev i halsen. Jag låter bli. Jag tycker att jag blivit mindre slemmig i halsen och smak-och luktsinne förbättrats Jag vejpar mest för att vara "social" med mina gamla rökkompisar. Och för att komma ut nån stund på dagen och snacka skit. Jag har räknat ut vad jag "sparar" per månad. 1500 kr/ månad för riktiga cigg, 160 kr/ månad för e-cigg = 1340 kr att ha roligare för😃. Ska nog köpa en roddmaskin.

KRAM!🌺

Upp till toppen
Annons: