Annons:
Etikettnarkotikaberoende
Läst 13125 ggr
Raquel56
2016-10-08 13:02

Benzoabstinens

Har fått Stesolid av sjukvården under 15 års tid. Är nu inne på nionde månaden efter att jag har nollat. Har gått igenom fruktansvärda symtom men kvar är nu ångesten och rädslan, och då för precis allt.
Någon mer som har, eller går igenom detta elände ?

Annons:
Honestyisdead
2016-10-08 13:32
#1

Stesolid botar ju inget utan är guickfix. Så att du fortfarande har ångest efter du slutat med det är inte konstigt.

Går du i terapi?

Raquel56
2016-10-08 14:17
#2

Jag har fått all hjälp som går att få av vården men sitter nu fast i långdragen post-
akut abstinens.

Farwuq
2016-10-08 14:20
#3

Det stämmer fint, Stesolid, Citodon, Lyrica m.m. är bara som en filt som läggs över "eländet" tillfälligt.
Tar man bort filten finns allt kvar där under, d.v.s. grundorsaken till att man började. Tro mig jag käkar själv en massa piller mot mina besvär.
Men… visst finns det abstinenssymtom, de blandas tyvärr med de tidigare symtomen tills de klingat av.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

vallhund
2016-10-08 15:48
#4

Efter 9 månader är det inte fysisk abstinens. Dags att ta itu med de bakomliggande problemen?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Raquel56
2016-10-08 17:37
#5

Jo, det är postakut abstinens. Har haft kontakt med Beroendekliniken som har
talat om detta för mig. Det finns en sida som heter Erfarenhetssidan där moderatorn har skrivit en bok om postakut abstinens. För honom pågick det i
nästan 4 år. Det finns även andra som kämpar på trots att det har gått flera år,
har följt flera inlägg från personer som kämpar år ut och år in.

Gemensamma besvär brukar vara tinnitus, synproblem, yrsel, stickningar och köldkänsla i huden och en extrem ångest och rädsla + en massa andra symtom.

Det finns inga regler för hur länge den postakuta abstinensen håller i, det är så
oerhört individuellt när det gäller hur GABA-receptorerna reagerar.
Det har även att göra med om man har satt ut alldeles för fort.

Biami1.
2016-10-09 23:02
#6

Jag har inte använt beroendeframkallande medel mot min ångest. Man jag äter en medicin som heter Gabapentin, som egentligen är en epilepsimedicin. Den funkar jättebra mot min ångest. Den är dock ingen behovsmedicin utan en som jag tar hela tiden.

Annons:
Raquel56
2016-10-10 17:45
#7

Tyvärr är det som så att Gabapentin är väldigt beroendeframkallande och
ska visst vara ett snäpp värre när det gäller abstinens.
Till att börja med så ansågs den som ganska så harmlös men den är nu
narkotikaklassad och läkarna är nu oerhört restriktiva med att skriva ut.

Jag frågade min läkare vad hon ansåg om denna för min del då de brukar
hjälpa bra vid benzo-abstinens men det var inte att tänka på, hon tog upp detta
med att den är så beroendeframkallande.

Det är även en mycket populär drog bland missbrukare då man blir oerhört
"speedad" av den.

Honestyisdead
2016-10-10 17:53
#8

#7 Väldigt beroende framkallande? Var har du fått den informationen? 

På fass står det "Fall av missbruk och beroende har rapporterats för gabapentin efter marknadsintroduktionen. Tala med läkaren om du tidigare har haft problem med missbruk eller beroende."

På stesolid står det "Risk för tillvänjning föreligger.

Iakttag försiktighet vid förskrivning av detta läkemedel."

Båda kopierade från fass, allmänthet

Farwuq
2016-10-10 17:55
#9

Vad jag vet så är varken Gabapentin som jag tog tidigare eller Lyrica som jag numera tar maxdos av, "klassade".
Tittade nyss in på FASS.

Att de är beroendeframkallande, råder nog ingen tvekan om.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Raquel56
2016-10-10 18:00
#10

Jag ser nu att jag hade lite för bråttom. Det amerikanska läkemedelsverket har
klassat det som narkotikaklassat och det hela ligger under utredning här i
Sverige. Har läst på forum om beroende vilket elände man har med abstinensen
och har för många år sedan själv satt ut det. Trots långsam nedtrappning så var
det helt vedervärdigt.

Att det är beroendeframkallande, och missbrukas, kan man läsa i FASS.

Honestyisdead
2016-10-10 18:02
#11

#10 Om jag jämför dessa två mediciner uppfattar jag stesolid som värre. Om du kollar mina citat

Raquel56
2016-10-13 12:53
#12

#10. Jag tror nog att det hela är väldigt individuellt. Men det sägs ju att Lyrica
ska vara värre än Stesolid, men det är som sagt från person till person.
Om man utgår från forum där detta diskuteras så anses Lyrica vara en kombination av opiat- och benzoabstinens.

Raquel56
2016-10-13 13:16
#13

#6   Det känns förstås tråkigt att förstöra din trygghetszon när det gäller din
medicinering. Alla vill ju får behandling med något som inte är beroende-
framkallande. Men det är kanske bra att veta så att inte behandlingen blir alltför
långvarig då utsättningsbesvären/abstinensen som sagt är ganska så svåra.

Annons:
Farwuq
2016-10-16 13:40
#14

Jag glömde, både i fredags och lördags att ta min "Middags-Lyrica", fy så dåligt jag mådde. Först idag fattar jag att jag glömde mina doser.
Nu ska jag gå och ta de jag ska ta…

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

miia84
2016-10-16 23:48
#15

hej

jag måste få veta i fall nån ha kunskap om de med att stesolid som jag ta 5 milligram inte vid ångest utan jag ta de med min lergigan till natten varje dag har de blivit då. Jag ha känt mig riktit deppig senaste tiden de finns flera orsaker killen är bortrest mm. Men läkaren skriver ut 100 tabletter 5 milligram. Jag ha käkat de under några år i alla fall, kan lägga till att jag ha tvångssyndrom och tro nu att jag fått medel depression med.

[Den långa vägen tillbaka...]
#16

Se min kommentar om lyrica, gabapentin o benzo i min tråd..råkade starta en egen. miia84…läs vad jag skrivit om depp o stess…100 pack!!! galen dr. jag får 25 st med intervall….

[Den långa vägen tillbaka...]
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Lyrica är INTE narkotikaklassat i vare sig Sverige lr USA i USA står den dom kontrollerad medicin klass 5 av FDA. Amfetamin ex har klass 1…. Det står i FASS att man inte ska ge det till de med missbruksproblematik och att beroende har rapporterats.

vallhund
2016-10-18 13:40
#18

#17 Lämpligtvis länkar man om man citerar text:

http://www.fass.se/LIF/product?userType=0&nplId=20040607000717

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[Den långa vägen tillbaka...]
#19

Om man vill visa ett stycke just i texten då utan att behöva läsa allt????

Farwuq
2016-10-18 16:27
#20

Lyrica är klart beroendeframkallande, det vet jag av egen erfarenhet.
Missar jag ett - eller flera - tillfällen, så får jag snart "besked" om att det inte står rätt till i kroppen. Det blir faktiskt riktigt jäkligt. Jag försöker både hålla Lyrica och Citodon på minimal dos, då blir det lätt att man missar och det blir riktigt obehagligt.
😕

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Annons:
[Den långa vägen tillbaka...]
#21

Jag vet de som slutat efter flera år o inte känt ngn abstinens. Jag gjorde det inte heller….Men i sin tur hade jag dem bara 6 v. Alla blir inte beroende på Lyrica…det är min åsikt. Sen vet jag hur en kodein AT känns efter fulldos på Citodon i 6 mån. Den var vidrig. Men kort mot vad Stesolid är…Det är 14 dgr sedan jag sänkte o jag mår fortfarande riktigt dåligt. Hatar det här. I sin tur var min Cipralex utsättning i klass med benzo…o de blir man inte beroende av anser läkare. Inte riktigt min åsikt. Min läkare kallar min benzo AT för utsättningsbesvär trots 4 år på dem…Du har inte AT säger hon du har så låg dos…

Farwuq
2016-10-18 16:55
#22

En sak som trasslar till det för mig om jag nu missar mina doser är att då slår även min MS-sjuka igenom med fullt pådrag.
Så det är lite svårt att veta vad som är vad.
Men eländigt blir det.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Honestyisdead
2016-10-18 17:02
#23

Jag förstår inte varför andra icke bensomediciner blandas in i tråden.

vallhund
2016-10-18 17:37
#24

#19 Läs mitt inlägg igen. Det är OK att citera men det är kutym att man länkar till källan.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Honestyisdead
2016-10-18 17:53
#25

Det där är inte ens att citera utan en skärmdump.

[Den långa vägen tillbaka...]
#26

Benzo AT följer den en tidsram för er som trappar? Min börjar dag 3-4 sedan ganska lugnt till dag 8-10 så är det hyfsat sen slår den till med ännu värre intensitet dag 14. Då kan jag få upp mot 30 symtom. Idag är en sån dag o värst är det i huvudet. DP DR och massa depressiva morbida tankar. Jag blir galen… Att andra mediciner dök upp var nog för att de råkade hamna i tråden då det trots allt hamnar om beroende. Hur ofta trappar ni o hur mkt? Jag fixar inte 0,75mg/10 dag nu blir det rejäl ändring till 1 mg/mån..Jobbigt är med depression som tillkommit…😭😵

[Den långa vägen tillbaka...]
#27

#22, funkar Lyrican för dig mot din sjukdom? Jag har fibro o jag tyckte den gav mig värk i kroppen..Men utmärkt mot GAD. Ang beroenderisk på Lyrica. Ta ex SSRI missar man en dos av ex sin antidepp kommer symtom liknande abstinens. Läkare säger att det är pga frånvaro av läkemedlet o de ska inte vara beroendeframkallande ändå är Venlaflaxin/effexor klassad som svårare att sluta med än Xanor… Jag vet dock att vissa gillar att missbruka Lyrica o det är inga smådoser de petar i sig. Det är flera gram… o jag vet att många får toleransökning men de finns de som klarar sig på lägsta dos… Jag behövde inte mer än 75mg x2 … Att sluta med SSRI i mitt fall Cipralex tog ett år o gav mkt liknande besvär som en benzoabstinens. HEMSKT!!!😣

Annons:
Honestyisdead
2016-10-19 10:28
#28

Jag slutade med venlafaxin och det var det värsta jag gjort i Medicin väg.  Men inte fanns det något sug efter tabletterna. Det är väl det som är skillnaden på ett beroende och utsättningssymptom. Om man vill ha tabletterna eller ej.

[Den långa vägen tillbaka...]
#29

#28 jag är beroende o vill inte ha tabletterna men jag kan inte sluta rakt av det är rent livsfarligt. Jag måste fasa ut dem. Min doktor säger att jag har utsättningssymtom inte abstinens. Jag säger abstinens det konstiga är att symtomen är exakt likadana.. Men jag känner inte sug o aldrig gjort. Jag äcklas av dem o hatar att må så här pga en medicin jag vill klippa här o nu men det går inte. Har försökt en gång men det gick mindre bra. För att klassas som beroendeframkallande måste medicinen kunna ge sug eller missbrukas i russyfte. Men jag tror ärligt att hjärnan blir beroende av antidepressiva för tar du ett piller försvinner symtomen. Är då hjärnan beroende av substansen? Och visst kan man vara beroende utan att vilja ta skiten. Fick du trappa ut dem?Jag har en vän som plockar korn ut ur den kapseln. Och blir väldigt dålig vid missad dos. Och blivit inlagd pga så kraftiga symtom.

Honestyisdead
2016-10-19 11:20
#30

Självklart tappade jag ut den. Och den minsta kapseln plockade jag ut kulor ur eftersom det fortfarande var för jobbigt trots lägsta dos.

Själv ser jag olika på beroende och utsättningssymptom. För mig krävs ett sug efter att ta tabletten för att jag ska se mig som beroende.

[Den långa vägen tillbaka...]
#31

#30 då är du av samma synpunkt som min läkare. Låter bättre att säga utsättningssymtom.😉 Så här säger drugsmart… Enl dem är jag beroende… Min läkare ville sätta in den medicinen du haft på mig nu pga att jag fått depression pga stesoliden. Över min döda kropp. Jag har hört skräckhistorier om den…Dessutom får jag högt blodtryck av Snri. www.drugsmart.com/fakta/beroende-och-missbruk/

[Den långa vägen tillbaka...]
#32

Eller kanske inte…jag uppfyller inte kriterierna fullt ut. Jag har ingen toleransökning, jag sänker min med att trappa ut. Att jag fick det berodde på mängderna de gav mig när jag låg inlagd på sjukhus. Jag skakar ja det gör jag när mina "utsättningsbesvär börjar" men jag tar ingen större dos för att få dem att gå över jag härdar ut skiten…Och jag har aldrig tagit en extra tablett för att minska mina symtom. Jag vill sluta o jag följer en plan. Resten av kriterierna existerar inte för mig Jag är sjukskriven men inte bara pga mina medicinska besvär utan pga ångest o PTSD efter en olycka. Så du har nog rätt…Jag ska sluta tänka på mig som beroende. Jag är ingen beroende/missbrukspersonlighet. Jag varken röker lr dricker alkohol. Du har övertygat mig 😊

Honestyisdead
2016-10-19 14:01
#33

#31 Jag har inte åsikten för att det låter bättre utan för att det ÄR skillnad.

vallhund
2016-10-20 11:49
#34

Alla är vi olika, själv gick jag från 225 mg Venlafaxin till 0 på en vecka utan några problem.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annons:
Honestyisdead
2016-10-20 11:56
#35

Hur kommer man ens på tanken att avsluta på en vecka?

Om du inte hade några problem är du ett av undantagen. Grattis!

Aleya
2016-10-20 14:43
#36

Jag måste säga att jag tog gabapentin under en tid och jag märkte aldrig att jag abstinens när jag slutade. Det enda som varit hemskt att sluta med är citalopram. Jag har aldrig mått så dåligt som när jag tvärt slutade med den medicinen på inrådan av läkare.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

vallhund
2016-10-20 17:27
#37

#35 Jag trodde jag hade ett uttag kvar o doktorn var på semester. Jag hade tur som inte blev dålig.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[Den långa vägen tillbaka...]
#38

#36 hur länge hade du Gabapentin och dos? Jag har fibro o även nervsmärta efter operation där min en nerv totalförstördes. O jag velar ang Lyrica men behöver den. Dels mot min GAD oxå. Håller med om SSRI utsättningssymtom. Jag liknar mina på Cipralex snäppet med benzo (Stesolid)… Håller med #35 att sluta med den medicinen utan utsättningssymtom är det ens möjligt? Den skall vara värre än Xanor o det säger ganska mkt. Bara att gratulera. En CT utan besvär..

Aleya
2016-10-21 11:58
#39

#38 i max 2 till tre månader innan jag fick så mycket biverkningar. Och jag var uppe i 300 mg. Så kanske inte nog lång tid för att bli beroende av det. Har även tagit venlafaxin och hade inga problem att fasa ut det. Det är bara citalopram som var ett helvete.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

[Den långa vägen tillbaka...]
#40

#39 men du gick CT på Citalopram?

Aleya
2016-10-21 12:15
#41

#40 ja det gjorde jag för att läkaren inte ens sa nått om nedtrappning fast jag frågade.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Annons:
Upp till toppen
Annons: