Annons:
Etikettberoende
Läst 2303 ggr
Whitemouse
2016-11-10 13:24

Sluta röka, hur ska man lyckas?

Hej! Såg att det fanns en del trådar redan om att sluta röka men ingen som riktigt besvarade mina funderingar och mitt läge. Jag är 24 och har rökt sen jag var 15-16 år. Jag har aldrig tidigare ens funderat på att sluta röka utan det har kommit det senaste året då jag insett hur illa jag behandlar min kropp när jag tvingar i den så mkt gifter och jag vill inte förkorta mitt liv nå mer. Meeeen hur fasiken lyckas man? Jag testade först att sluta helt och tvärt men det resulterade i att jag mådde så dåligt och var så arg så det kändes som om jag brann inuti. Min sambo fick ut för det och jag var så himla irriterad på honom så jag var nära på att lämna honom bara för att få va ifred. Då började jag röka igen men trappade ner till 3 om dagen. Det höll i en vecka ungefär tills jag blev stressad och ökade mitt rökande till 6-7 st om dagen, idag röker jag ca 10 st om dagen. Men jag vill sluta, jag vill bli kvitt beroendet. Jag har också testat munspray, tuggummin och e-cig men inget av dem hjälper då mitt största sug sitter i själva rökningen och när jag inte röker inbillar jag mig att jag inte har något liv utan cigaretterna. Samt så är jag så livrädd att jag ska gå upp i vikt av att sluta röka så därför har jag dragit ut på det och väntat på det "rätta tillfälllet". Så ge mig gärna era bästa tips när man ska sluta röka för nu vill jag bli kvitt det här beroendet!

Annons:
[Rulander]
2016-11-10 13:45
#1

Har du provat Champix?

Det finns substanser som blockerar lustupplevelsen av nikotin. Jag har inte provat men mina vänner fick det betalt av arbetsgivaren om de deltog i en grupp som skulle sluta snusa/röka. Med den blev det meningslöst att röka.

Jag är dock inte helt säker på om det var Champix de fick.

Agafia
2016-11-10 14:02
#2

Min Son började röka när han var 17 år , några år senare ville han sluta . Han gick en antirökkurs genom sitt jobb , försökte trappa ner osv. Så till slut lyckades han , genom att bestämma sig för att det var äcklig att röka . Han lurade hjärnan genom att fokusera på avsmaken för cigaretter , vet inte hur men än idag är han nikotinfri .

Whitemouse
2016-11-11 09:07
#3

Tack för svaren! Jaa jag har hört om att det finns lite olika läkemedel mot rökning men risken kanske är stor att läkare inte vill skriva ut då jag inte "måste" sluta röka liksom. Känner att det kanske är mer för sådana som måste sluta röka pga sjukdom, operation eller liknande. Har funderat på att ta hjälp av någon "sluta röka kurs" har sett att det finns lite olika sådana också, men funkar dem verkligen? Känns ju som att har jag inte motivation till 100% och går all in i det så kommer det inte funka oavsett vilka hjälpmedel jag har.

Det värsta är helt klart morgonciggen och efter maten ciggen, även i stressiga situationer så är jag rädd att jag inte kommer orka hålla mig. Min hjärna säger ungefär såhär till mig:

I lugna situationer där det inte var så länge sedan man rökte och nikotin och "rökkänslan" ännu sitter kvar: "Äsch självklart kan jag sluta röka, det är ju inte så svårt. Nu jävlar ska jag klara det!"

I stressigare situationer eller då abstinensen blir för mycket: "Nej jävlar nu måste jag ha en cigg! Jag skiter i om jag får kol eller lungcancer för jag har ändå inget liv utan att få röka!"

Detta gör ju att jag lätt faller tillbaka varje gång eftersom jag har så svårt att styra över mina känslor och tankar när jag får abstinens. Samt så kommer abstinensen redan efter 6-7 h och jag börjar må riktigt dåligt och så försöker jag hålla ut så länge jag kan men misslyckas varje gång.

Maria
2016-11-11 19:10
#4

Jag började snusa istället😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Whitemouse
2016-11-25 10:17
#5

#4 Har faktiskt tänkt den tanken om man  skulle testa att snusa istället. Visst det är ju jätte dåligt att byta ut ett beroende mot ett annat, därför anser jag det som den sista utvägen om allt annat verkligen inte funkar. För snusning är väl ändå inte liiika skadligt som rökning, eller?

Maria
2016-11-25 10:19
#6

#5 Det är klart att snusning inte är bra heller men men i jämförelse med cigaretter så är det ett bättre alternativ.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
[Giiisella]
2016-11-30 14:59
#7

Vårdecentralen brukar ha sjuksköterskor som kan hjälpa till när man vill sluta röka, både som motiverande samtal, avvänjningsgrupper och som medicin/receptfria läkemedel. Och strunt samma om du går upp i vikt till en början, rökningen är ju farligare och dessutom kan du ju gå ner i vikt sedan igen om du skulle vilja när du känner dig kvitt röksuget. Jag skulle inte byta ut det mot snus så som det föreslagits tidigare i tråden, bättre såklart att inte ha något beroende alls. Snus är inte heller riskfritt.. Motivationen är i alla fall a och o, så har du bara det och rätt stöd och ett starkt pannben (säger inte att det är lätt att sluta röka bara för det dock..) så är det klart du kommer lyckas! Hitta någon annan vana, någon morotsstav att knapra på, en isbit i munnen, en penna att snurra på eller vad som helst när röksuget sätter in, och se till att inte ha några som helst cigaretter hemma (om det inte är så att du har bestämt dig för att istället trappa ner långsamt än sluta tvärt).

Bläcket
2016-12-01 19:44
#8

Det finns en bok som heter "Äntligen icke-rökare!" som utmanar ens förrställningar om att rökning är något njutbart som man gillar att göra. Jag läste den men slutade röka först fem år senare. Det var tre dagar efter nyårsafton, jag var bakfull och eländig och tänkte att nu är det fan nog. Jag höll mig den dagen från att inte gå ut och röka (som tur är bor jag tre trappor upp utan hiss, jag orkade helt enkelt inte) och sen i en till dag, och ytterligare en dag. Jag köpte nikotintuggummin och tuggade dem så mycket jag ville. Använde inga andra nikotinmedel. Helt plötsligt var det april och jag var fortfarande rökfri. Sedan hade ett år gått och om bara någon månad har två år gått och jag är fortfarande rökfiriri. Det är det bästa jag gjort! (Gick dock upp något i vikt (typ 3 kg) men det får man nog räkna med, du kan ju alltid banta.) Det går att sluta, när motivationen tryter får du tänka: "ska jag ge upp nu när jag hållt mig i x veckor/dagar/timmar? För i så fall har ju de veckorna/dagarna/timmarna varit helt i onödan!" Kanske prova något nikotinsubstitut också, så du inte ger sambon en käftsmäll när det är som värst :) (vet hur det känns när blodet kokar i en). Jag tror absolut att du klarar det, välkommen till ett bättre liv! Ps. Och jag lovar, du kommer vara exakt samma person som när du rökte, bara lite gladare, vackrare friskare och med mer självförtroende än någonsin. Ds.

jessR
2016-12-11 01:47
#9

För min del var det att jag var så jäkla trött på det. (Rökte mellan 10-20 cigg på en dag)Trött på att vara ofräsch och allt luktade rök. Jag fick nog. Sen använde jag plåster. Det var det enda rätta för mig, annars hade jag bara suttit och räknat timmarna tills jag får ta ett tuggummi eller liknande, med plåster vänjer du dig att inte ta något alls, det är bara att stå ut. 

Jag trappade ner enligt anvisningarna, tog inga genvägar och trappade ner i styrka på plåsterna med 3-4 veckors mellanrum. Det tog nog 3 månader med plåster men nu, 2017 har det gått 10 år sedan jag slutade och jag kommer aldrig börja igen. Röklukt och smak är bland det värsta jag vet!  :)

Att ta det första steget är den viktigaste delen av varje upptäcktsfärd och utan tvekan det mest betydelsefulla” – Platon -

fossingen
2017-01-05 19:59
#10

#0 Läkare kan skriva ut medicin mot rökning, kostsamt men otroligt effektivt, på de har flera slutat röka.


vallhund
2017-01-06 08:20
#11

#10 o biverkningslistan är kilometerlång.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

fossingen
2017-01-06 09:09
#12

#11 Har aldrig provat. Finns kanske flera? Aldrig hört om några biverkningar. Men de är ju olika det där.


vallhund
2017-01-06 09:22
#13

Jag bad om recept när jag hade dubbelsidig lunginflammation. VC läkaren rekommenderade mig att läsa fass innan hen skrev ut recept

www.fass.se

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annons:
fossingen
2017-01-06 10:45
#14

#13 😮


Whitemouse
2017-01-17 10:54
#15

Hej igen! Testade att snusa istället för att röka, men kom fram till att det verkligen inte var min grej så det funkade inte. Har lyckats trappa ned så jag endast röker då det verkligen behövs som på morgonen, efter mat och innan jag går och lägger mig och det har fungerat bra och jag har inte känt något sug i mellan de cigaretterna. Men nu kommer ju nästa steg, att sluta helt. Tabletter och sånt håller jag mig helst ifrån och jag tror det som sviker mig är min motivation och min vilja, suget vinner över min beslutsamhet. Men jag tror att skulle jag bara klara, säg en vecka, så tror jag att jag skulle vara för envis för att falla tillbaka. Men jag ger upp direkt eftersom det känns enklare för misslyckandet känns värre ju längre man kommit liksom. Men jag har bestämt mig och på något vis måste jag klara av det, jag måste ta mig igenom första veckan iaf. Har testat tuggummi, spray och sugtabletter men tycker de sticker så förfärligt på tungan och i halsen, någon som har testat plåster? 

Fortsätt gärna komma med tips och råd vid rökstopp så jag kan ta med mig när dagen suget stiger mig åt huvudet ;)

thenameless
2017-01-25 18:20
#16

#15 Testa att trappa ned ytterligare genom att tex ta bort kvällsciggen?

När du vant dig av med den så kan de andra falla bort av sig själv lättare kanske?

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

KentHjärta
2017-01-29 16:00
#17

Började som 13 och blir 19 om några månader. Jag har rökt till och från. Värst var förra året då jag fyllde 18. Rökte mellan ett halvt till ett pack per dag.

Jag beslutade nu vid nyår att trappa ner. Slutade helt att köpa cigaretter. Jag kan röka när jag blir bjuden, har köpt en gång då jag gick på fest. Dock var vi tre personer som delade på paketet.

Det är svårt som fan. Är fortfarande grymt röksugen dagligen. Jag äter som en häst om inte mer. Men det är väl dedär med att bara bestämma sig. Tänka på allt negativa, det är dyrt, man stinker, kompisar tycker ej om det.

thenameless
2017-01-29 19:12
#18

#17 Som jag har sagt i flera år och jag tror att det funkar för e flesta. Skaffa en hobby eller bara en syssla som du kan fokusera helt på. Kan som med allt vara svårt i början men sen när du kommer in i det gärna ett projekt… så kan man glömma röksuget.

Renovera huset. Designa om? Börja måla tavlor eller sticka? Kanske börja träna? När du ser att dina lungor orkar mer ju längre du håller dig? blir du sporrad dessutom har du förbättra annat med dig själv samtidigt

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

mirai
2017-02-04 04:44
#19

Jag bytte vanliga cigaretter mot E-cigg. Väldigt bra tycker jag. Har sakta trappat ner på nikotin styrkan och bytt lite olika smaker. Till sommaren tänkte jag helt slopa nikotinet och bara ha smak typ melon, jordgubb eller citrus. Väldigt avslappnande att sitta och ånga.

KRAM!🌺

Pysslan
2017-02-08 18:16
#20

Hej Whitemouse,

Jag slutade röka för 8 år sedan enligt en metod som kallas "the easy way". Det är en bok av Alan Carr som heter "Äntligen icke-rökare". Jag vet inte om den finns kvar på marknaden eller inte, förhoppningsvis gör den det, men den kan jag varmt rekommendera.

Lycka till!

Det är våra fel och brister som bevisar att vi är mänskliga  🌺

Annons:
Pysslan
2017-02-08 18:22
#21

Yes, boken finns på Bokus  🙂

Här beskrivs ungefär vad metoden går ut på. Jag har inte gått någon av deras kurser, bara läst boken.

Det är våra fel och brister som bevisar att vi är mänskliga  🌺

Upp till toppen
Annons: