Annons:
Etikettpsykiskt
Läst 1673 ggr
Ahees1
1/6/17, 12:31 AM

Ärlig mot sig själv

Hej,  Vad innebär det att vara ärlig mot sig själv? Har det mycket med självkänsla att göra?

Min kompis sa att jag verkar vara ärlig mot mig själv och han sa att han ljugit för sig själv sen han var liten. Så undrar vad som menas med det?

Ska självklart be han utveckla när vi ses men undrar vad ni tror menas.

Annons:
Calcifer
1/6/17, 12:37 AM
#1

Det kan betyda en hel del grejer. Man kan vara ärlig/oärlig mot sig själv kring saker som har hänt, saker man gjort, saker man är, saker man tycker, osv.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

RobinEH
1/6/17, 12:15 PM
#2

Det har inte så mycket med självkänsla som det har med självinsikt att göra. Att vara ärlig mot sig själv handlar just om att acceptera faktum. Exempel är att acceptera att man har ett beroende, att man har ett missbruk. Beroendet är inte helt oproblematiskt, det orsakar problem för dig själv och andra. Det är ingen bagatell som inte skadar någon. Det orsakar lidande hos dina anhöriga och vänner. Det ger dig dina hälsoproblem. etc. etc. 

När man hamnar i ett allvarligt beroende eller missbruk så är det lätt att man förenklar situationen och inte erkänner de faktiska konsekvenserna. Sedan är det ju självklart så att olika typer av beroende ger olika konsekvenser.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Upp till toppen
Annons: