Annons:
Etikettberoende
Läst 1373 ggr
mat-godis-socker
2017-01-11 12:41

Beroende

Får man skriva här fast man inte har tungt drogmissbruk. Jag använder varken tobak alkohol eller andra tyngre saker. Men beroende är jag likt förbannat. Och dyrt blir det. För hur många gånger har jag inte bestämt mig för att rensa ut allt onyttigt och kastat bort en massa saker. För att förr eller senare bunkra på mig igen och sitta och trycka i mig en massa skit.

Oj vad folk måste undra varför jag är så tjock. Jag som äter så himla sunt. För det gör jag verkligen när andra ser på. Alldeles lagom av allt äter jag då. Men jag sitter bara och väntar tills jag blir ensam och kan trycka i mig precis vad som helst och i obegränsade mängder.

Varför gör jag det? Jag kan inte sluta. Och varför kan jag inte sluta? Ingen aning faktiskt. Något måste ju saknas i mitt liv men vad? Jag har ett socialt liv, jag har vänner, jag har ett arbete. Men ingen vet vad jag håller på med när jag är själv. De kanske tror att jag har någon sjukdom som gör att jag går upp i vikt. För jag har ju alltid med mig en så nyttig matlåda varje dag.

Inget råd här kommer hjälpa så varför skriver jag ens? Vet inte, en sista utväg kanske. För jag har verkligen testat allt redan. Slutat med än det ena och än det andra, lagt om kosten och testat den och den dieten. Och visst funkar det. Ett tag! Men förr eller senare sitter jag där igen och moffar i mig.

Annons:
Gronstedt
2017-01-11 13:13
#1

Been there, done that, bought the XXXXL T-shirt …

Och det har många andra också varit - och är. Beroende är beroende, oavsett om man är beroende av narkotika, alkohol, mat, socker, shopping, spel, sex … En knäpp i hjärnan som gör det svårt att stå emot vad det nu är - i alla fall om man inte kan koppla över och bli beroende av något annat i stället. Eller i värsta fall också.

Mitt bästa tips är att inte göra så stor grej av det. Sätt inte upp stora mål, som "Jag ska bara äta morötter och gå ned 20 kg före påsk" eller "Jag ska hälla ut all dricka och aldrig köpa mer" eller "Jag ska inte köpa någonting till mig själv på hela resten av året". Om man gör så, så blir fallet så stort när man faller, att man ger upp totalt - för det funkar ju ändå inte.

Det kan vara enklare att ta det i små steg och glädas åt dem. "Nä, jag svänger inte in idag och köper godis, det räcker i morgon" eller "Flaskan får stå en stund, jag måste inte hälla i mig precis just nu" eller "Jag går och diskar, jag behöver inte handla något just denna minut". Varje gång man står emot impulsen, även om det bara är tillfälligt, skapar man nya "tankebanor".

När man försöker ta sig ur ett beroende är varje dag, eller till och med varje minut eller sekund man står emot, en seger. Om man kan se det så är det en motgång om man faller (eller när man faller), men det är ingen katastrof. Även om man tar ett återfall, behöver man inte stanna kvar i det och missbruka dubbelt så hårt för att straffa sig själv. Svängningarna blir mindre, man hamnar inte i den djupaste avgrunden utan kan ta sig upp på banan lite fortare för varje gång.

Nekens
2017-01-29 00:08
#2

Känner igen mig så väl i det du skriver. Jag är lite i samma sits och många med oss. Har ett sockerberoende men samtidigt näringsbrist. Har blundat för mitt sockerberoende länge men nu är det minsann dags! Har fått följande tips. Kanske är något av dem något för dig också? - Börja med att lägga till mer fett och låta bli bröd och pasta. Framförallt blev jag rekommenderad cocosolja. - tillsätta en bra flytande omega 3 som kan hjälpa till att läka hjärnan. - försöka finna likasinnade för stöd tex i faa eller OA. - kunskap genom t.ex. Litteratur. Själv lyssnar jag för andra gången på rad på sockerchocken 3.0 just nu. Säger mig massor. Snart ska jag också ta bort "drogen"., huvaligen. Hur har det gått för dig? Har ju gått ett par veckor sedan ditt inlägg. Har du tagit några steg? Kanske kan vi hjälpa varandra på något sätt?

Chribba i Årsta
2017-02-23 13:15
#3

Jag själv är en beroende person. Fast jag har slutat med alkohol och tobak. Fast nu skulle jag behöva sluta med socker.

Upp till toppen
Annons: