Annons:
Etikettbyte-av-beroende
Läst 2320 ggr
tsa05
1/13/17, 5:26 PM

Cigaretter och snus

Hej,  jag började röka i högstadieåldern runt 14-15år och har rökt från det tills jag var ca 35, försökte göra mig kvitt cigaretter några gånger, men det var svårt att bara bryta från cigaretterna. Det vet nog ni som har försökt?

 När en närstående fick KOL och lite andra saker som hände då så var det som en ögonöppnare, vad håller jag på med?! Så beslutade mig att lämna cigaretterna, det blev istället att jag började snusa. Har hört att snus är svårare att göra sig av med än cigaretterna, och det verkar faktiskt stämma! Tanken var ju först att slippa cigaretterna och ersätta dem med snus ett litet tag, men ja… nu verkar jag sitta fast i snusandet. Någon som känner igen sig?

Annons:
greenseng
1/13/17, 5:57 PM
#1

  Jodå! Det finns nog många som känner igen sig här.

Jag föredrar faktiskt cigarrer och cigariller och ibland pipa framför cigaretter. Tycker att det har mer smak och man behöver ju inte (tack vare den alkaliska röken) dra halsbloss. Även om det ibland blir så ändå.

Däremot har jag mer och mer övergått till snus. Och ibland tuggtobak. Jag har upptäckt att det handlar egentligen om en vanesak här. Även om man inte direkt gillar snus i början så tar det inte speciell lång tid innan man föredrar det. Och faktiskt likadant med tuggtobak.

Men ett nikotinberoende är egentligen inte bara ett mentalt beroende utan tyvärr också ett fysiologiskt sådant. Och då blir det alltid ett problem att klippa vanan. Om man nu ens vill göra det. Det känns alltid gött att ha åtminstone någon artificiell njutning i livet även om det är klart dumt och ointelligent. 😃

Alla moralisters stora fasa! 😈

Men… det kan ibland hända att jag helt enkelt glömmer bort att inta nikotin. 🤔Speciellt när jag är väldigt engagerad i något projekt. Sedan framåt kvällen vid 20:00 till 21:00 så börjar jag känna mig lite lustig, faktiskt. Och så kommer jag på det… Aha! Inget nikotin! Så var det ja!

Så egentligen tror jag inte det är så svårt att sluta som man inbillar sig att det skall vara. Och definitivt inte om man vill och har gett sig "den" på det. Jag höll upp ett år när jag gjorde lumpen exempelvis. Inga som helst problem. Och likadant när jag blev inlagd en månad på sjukhus. Och vad är den gemensamma nämnaren här? Jo! Ett totalt miljöombyte.

   Meditationen tar dig varsamt fram... fram mot ett uppvaknande.

tsa05
1/13/17, 6:50 PM
#2

#1.

Ja, detta med att ha lite artificiell njutning i livet som du säger får jag ju hålla med dig om, någon liten last att dras med gör en ju inte till en sämre människa. :)

Går man in målmedvetet för att sluta med cigaretter eller snus eller annan tobak så är det nog inte så krångligt, det handlar nog om tankarna med och inte bara själva röksuget/snussuget? 
Men sen kanske man inte är riktigt motiverad eller ens känner för att sluta med det heller, det kan ju vara en sån sak också. Man kanske trivs bra med att röka eller snusa och inte känner något obehag eller liknande.

Hur länge har du snusat, rökt?

greenseng
1/13/17, 8:10 PM
#3

#2

  Oj! Jag och tid… Nu skall vi räkna lite här… Jag är alltså född 1949 (obotlig gubbstrutt 😃). Och nu är det tydligen 2017. Började röka vid 15 års ålder. (Om man bortser från att en barnflicka gav mig ett bloss när jag var 3 år. Höll nästan på att hosta ihjäl mig). Bör väl bli ca. 53 år.

Börjar kanske kunna det där med nikotin nu. 😉

   Meditationen tar dig varsamt fram... fram mot ett uppvaknande.

tsa05
1/13/17, 9:32 PM
#4

#3.

Ja, det är en lång tid, då är du van kan man ju säga.  🙂

Jag är ny på denna sajt iFokus, så jag håller just på att lära mig hur det fungerar med allt. Hur länge har du varit medlem här?

greenseng
1/13/17, 11:44 PM
#5

  Ett år säger min profilsida (du klickar på min ikon [Avatar]. Tror du får svaret där). Fast egentligen är det väl lite längre. Har varit lite till och från. Tryckte exempelvis på fel knapp en gång. 😃 Sedan kan man bli allmänt trött helt enkelt. Men det brukar gå över. 😎

iFokus kan vara lite rörigt i början. Men man vänjer sig till slut. Tycker faktiskt det var bättre innan de uppdaterade. Då försvann en massa saker. Exempel personligt fotogalleri. Och en direktkoppling till vänner. Osv.

Det bästa med iFokus är att det är så många intressen representerade.
Det värsta är det nog bäst att hålla tyst om för husfridens skull. 😃

Men på det stora hela är faktiskt iFokus väldigt bra. Tycker åtminstone jag. Det finns mycket häftigt folk som rör sig här. Och man kan ha många intressanta diskussioner. Om det mesta faktiskt. Det finns förmodligen något intresse som kommer att passa dig.

Hoppas att du kommer att känna dig som hemma. 🙂

   Meditationen tar dig varsamt fram... fram mot ett uppvaknande.

vallhund
1/15/17, 1:51 AM
#6

"Summan av laster är konstant, det är bara föremålen som varierar" har jag hört.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annons:
greenseng
1/15/17, 2:13 AM
#7

#6

  🙂 Jo. Det verkar som att det ligger mycket i det gamla ordstävet.

Men det kan vara praktiskt användbart. Om man hittar något som kan "tävla" med ett missbruk så blir det lättare att sluta med missbruket. Sinnet får något annat att fokusera på.

Det är antagligen också därför det är lättare att komma ur ett missbruk om man får ett totalt miljöombyte. Allt blir totalt nytt och sinnet måste fokusera på så mycket annat än missbruket i fråga.

   Meditationen tar dig varsamt fram... fram mot ett uppvaknande.

tsa05
1/16/17, 9:05 PM
#8

#5

Tack så mycket. Jag får ge detta en chans. 🙂

vallhund
1/16/17, 9:37 PM
#9
[Roe Deer]
6/21/17, 10:02 AM
#10

Om man verkligen vill något så är hindret mindre och man gör det bara! Man får gräva efter en morot ^^  Sedan är det ju fasen skittufft med "avgiftningen" rent fysiskt. Ett tips är att sluta med kaffe om du är kaffedrickare, sluta helt! Eftersom kaffe lätt triggar igång suget efter andra mindre bra grejor som: socker, tobak, helfabrikat. Efter att jag gav upp kaffet har jag blivit renlevnadsmänniska på alla fronter! Underbart!

Lycka till

tsa05
7/25/17, 1:19 PM
#11

#10

Ja jag förstår hur du menar, när man väl bestämmer sig så funkar det. :)

Upp till toppen
Annons: