Annons:
Etikettalkoholberoende
Läst 1977 ggr
[krutgubben]
4/4/17, 10:00 PM

Parkbänken hemma.

Var tionde svensk ligger i riskzonen för att utveckla sjukdomen alkoholism och dom vi ser ute på parkbänkarna är bara toppen av isberget. Dom flesta alkoholister har sin parkbänk hemma i tex vardagsrummet, alkoholism drabbar fattiga, rika och läkare och socialt utsatta. Ja den finns i alla samhällsklasser, jag själv är nykter alkoholist och har valt att leva öppet som alkoholist och detta för att jag kanske kan hjälpa andra. Eftersom jag har "skammens sjukdom" så händer det också att vissa människor tycker jag är mindre värd men det finns också dom som tycker det är starkt av mig att stå upp för den jag är. Ibland ångrar jag mig att jag gick ut med att jag är alkoholist för det gör ont i min själ när jag från sidan får se och höra vad andra tycker om alkoholister. Jag menar att den där stämpeln man får är så otroligt svår att få bort och jag tycker skolorna borde lära ut att alkoholism är klassad som sjukdom sedan 1976 i Sverige, men redan på 50-talet var alkoholism klassad som sjukdom av WHO. Och att just alkoholism skulle vara en fulare sjukdom än andra går inte hem hos mig för det finns ingen sjukdom som är vacker…..

Annons:
Vixxen
4/4/17, 10:09 PM
#1

Tycker det är starkt att du går ut öppet med din alkoholism! 🙂

Det är precis som du skriver, en tuff vardag i vårt samhälle!

kim1980
4/4/17, 10:51 PM
#2

Strångt . Hur står man ut vistas bland sån miljö ? Det sätter myrror i mitt huvud . Jag skulle ej palla det . Ändast nykterist båt. Men kommer inte hända. Då många el vissa isolerar sig då..

Dioramabyggare
4/4/17, 10:54 PM
#3

#0: bra skrivet av dig tycker jag (jag är själv nykter alkoholist; slutade dricka 1984, efter fem, sex år av "då och då"-drickande)!

[krutgubben]
4/4/17, 11:01 PM
#4

#2 Tack snälla du, jag står ut för jag gör mig inte till ett offer för jag väljer hellre att kalla mig för en överlevare för annars skulle det bli en perfekt sak att dricka på.

[krutgubben]
4/4/17, 11:03 PM
#5

#3 Tack så mycket och grattis till dig som har så många nyktra år bakom dig.

kim1980
4/4/17, 11:05 PM
#6

Varsågod. En av dem få inte begriper . Men har inte med göra om man har anhörig . Dvs alkolism finna i blodet i generna ? Blir som 2 olika sidor kamp .

Annons:
[krutgubben]
4/4/17, 11:24 PM
#7

#6 Alkoholism är absolut en genetisk sjukdom.

kim1980
4/4/17, 11:31 PM
#8

Har alltså släkt både i den här värden. Och andevärlden. Blir osynlig kamp. Som många inte förstår. Hur som är det strångt orka vistas . Är väl inte alla som har den sortens krut i sig. Förre drar likasinnade. Annars får det vara. Man reder sig bra själv med. Gratulerar dig dem som orkar stå ut. Med lockelse läskandet runt om i värden.

kim1980
4/4/17, 11:34 PM
#9

Går väll mäta nu mera hur stor risk zonen är. Såg på tv dokumentär förstås om det.

[krutgubben]
4/4/17, 11:44 PM
#10

Tack Kim, dina och dom andras inlägg ger mig styrka.

kim1980
4/4/17, 11:56 PM
#11

Starta nytt 2007 så är snart 10 år. Önske tänkande kunde finnas nått för dem som väljer sund väg. I allaf ska jag på en bedömning den 11 april. För känner har behov av det. Ja det är målet med ösa . Dem som förkännar inligt mig. Höjer el lyfter hatten smak sak vad som låter bäst P :-) Min nära anhörig är ej sund . Den förre drar flaskan . Så all respekt till dig.

[krutgubben]
4/5/17, 12:02 AM
#12

#11 Det tackar jag för Kim! All lycka önskar jag dig!

kim1980
4/5/17, 12:15 AM
#13

#12 det samma . Är inne bords kamp och frustaskon . Bara hoppas får foten in. Ut måste det . Men kan tycka är synd att livet blir begränsat för vissa av oss. Min far klara inte av vara granne med öl puben. Bor du centralt så är du stålmanen !

Annons:
Dioramabyggare
4/5/17, 11:03 AM
#14

#5: varsågod, och tack så mycket!

Upp till toppen
Annons: