Annons:
Etikettberoende
Läst 1826 ggr
[Luka_]
2017-06-07 16:32

vill hjälpa henne

Hej!

Min kompis ha börjat skära sig och jag skulle gärna vilja hjälpa henne med att få hjälp o.s.v. Men jag vill inte lägga mig i hennes liv m.m. tips på vad jag kan göra?

Det är inte bara det, hon säger det till alla (i skolan)  (om att hon skär sig) som att hon vill ha uppmärksamhet  och att hon vill att alla ska tycka synd om henne o.s.v. Jag förstår att det kan få henne att må bättre och när man mår så dålig så kan bete sig annorlunda m.m. Men jag har aldrig hört talas om någon som visar upp sina ärr frivilligt och pratar om dom framför alla m.m, men såklart alla är olika.

Tacksam för svar! Ha en bra dag! 🙂

Annons:
Herveaux
2017-06-07 17:01
#1

Jag vet tyvärr inte hur du kan hjälpa henne mer än att säga att du vill att hon ska må bra och vill stötta henne på vägen dit.

Jag var likadan när jag skar mig, kunde "stolt" visa (eller iaf inte försöka dölja) mina skärsår för utomstående för att liksom få säga "Titta, jag vet att jag är ful och värdelös, tro inget annat än att jag hatar min kropp!" 😕


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

vallhund
2017-06-07 17:36
#2

Erbjud dig att följa med henne till Ungdomsmottagningen.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[Luka_]
2017-06-07 20:25
#3

#1 Har själv inte haft några självskadebeteende så det kan ju vara svårt för mig att veta så tack för du hjälpte! 🙂

[Luka_]
2017-06-07 20:26
#4

#2 Ska kolla på det. Tack för tipset! 🙂

Biami1.
2017-06-08 11:21
#5

Jag har egen erfarenhet av självskador. Försök att inte ge uppmärksamhet åt hennes självskador. Säg till henne att du gärna umgås med henne, men inte om hon ska "skryta" med självskadorna. Du kan erbjuda henne hjälp i kontakt med t.ex. ungdomsmottagningen. Hon behöver professionell hjälpa att hantera orsakerna till beteendet.

[Roe Deer]
2017-06-14 20:10
#6

Jag skar mig tidigare, enbart i självmordssyfte p.g.a. rådande omständigheter. Jag överlevde efter lite panikartad personal på akuten. Idag döljer en stor tatuering ena bambaärret, de andra tre sitter på halsen, svåra att gadda över… Men jag skiter i det idag. Jag lever åtminstone. Jag har lämnat den skiten bakom mig. Jag mår bra och låter inte det förflutna spöka vidare.

Att skära sig för ångest, ger vissa en kick av livslust. Att känna sig levande.  Visar man dem öppet för andra så är det ett rop på att vilja synas-när självförtroendet eller självkänslan inte räcker till. Egentligen är det bara en kortvarig lösning. Det blir fula och ibland gropiga ärr som är svåra att göra något åt den dag man faktiskt mår bättre. Det du kan göra är att umgås och försöka hitta något som för er samman intressemässigt. Hitta på saker. Finnas där som en vän, inte som en psykolog. Det blir lätt de rollerna. Fråga henne om hon vill ha professionell hjälp (som idag tyvärr är apdålig… om man inte har tur med personkemin). Tror det ska finnas en jourtelefon till psyket man kan ringa ifall man mår dåligt och bara vill snacka av sig. Då avgör personen  på andra änden om det är så pass allvarligt att åtgärder behövs. Personligen har Eckart Tolle hjälpt mig massor. Författare som även har en hel del klipp på youtube <3

Annons:
Upp till toppen
Annons: