Beroende

Läkemedelsberoende

2017-09-24 16:30 #0 av: nollsju

Hej!

Jag är fast i ett beroende av sömnediciner, jag har tagit Propavan och Imovane i ca 3 år, men har nu bestämt mig för att sluta.
När jag började hade jag väldigt mycket problem i mitt liv som gjorde mig stressad och hade mycket ångest. Fick diagnosen ADD och har nyligen börjat utredas för Autism. För ungefär en vecka sen fick jag Lyrica utskrivet mot min ångest. Jag testade den medicinen av en kompis för några år sedan när jag inte åt någon annan medicin alls, och jag sov som en klubbad säl och har velat hitta det lugnet sen dess, det är därför jag vill sluta med mina sömnmediciner helt.

Vad jag läst och hört från andra är det ett rent helvete att sluta med just Imovane, så jag skulle vilja veta om det är någon som har erfarenhet av att sluta med denna medicinen, hur gick ni till väga? Min läkare sa att jag skulle trappa ner med en halv Imovane istället för en hel. Men vad jag fått höra av andra källor så kan man få Stesolid istället för den är lättare att trappa ner med, men min läkare vägrade skriva ut det till mig. Så nu har jag skickat en egenremiss till beroendemottagningen för att få "riktig" hjälp. 

Så, vad har ni för erfarenheter av nertrappning? Hur går/hur gick det för er? 

Anmäl
2017-09-24 16:37 #1 av: Maria

Jag skulle testat din läkares ordination i första hand. 

Det kanske fungerar alldeles utmärkt och då är det ju onödigt att börja med en annan medicin som man också så småningom får fasa ut.

/Maria

 

Anmäl
2017-09-24 17:29 #2 av: emeliiiiieee

Jag skulle också testa läkaren ordination först. Jag fick imovane utskrivet ett tag, kunde inte sluta ta den och fick rådet av läkaren att ta en halv ett tag för att sedan sluta. Gick perfekt :) 

Anmäl
2017-09-25 03:59 #3 av: Hera

Stesolid är ju också beroendeframkallande så jag förstår att läkaren inte skrev ut det.

Och det behöver inte alls vara ett helvete att sluta med imovane. Du äter ju dessutom lyrica nu.

Är man beroende kan man inte hålla på att byta mediciner till andra starkt beroendeframkallande. Då byter man ju bara substans.

Man får räkna med att det kan vara svårt att sova ett tag om man tagit tabletter var nått. Men det går över. Man överlever.

Sugen på att köpa eller sälja något? Klicka här!      
Relationer * HundarBodyart * Kvinna * Fiske * Viktminskning 
Har du frågor som rör iFokus och dess funktioner? -> Support!

Anmäl
2017-09-28 11:24 #4 av: shiba123

#3 Beroendemottagningen sätter alltid över patienten på Stesolid när man har använt Imovane, det har längre halveringstid.  Enligt Ashtons manual så ska man alltid göra det,  hon är professor och bensospecialist. 
Hur man påverkas av abstinensen är så individuellt, och hjärnans läkning fungerar så olika. Så därför vet man inte om det blir enkelt, eller helvetiskt. Det  gör man först då. Man kan bli sjukskriven för "utsättningsbesvär" i två månader, men för många är det alldeles för kort tid. I Uppsala finns/fanns RFHL, och de har mycket bra sidor som förklarar alltihopa. 

När GABA, och glutamat,har brutits ned av benso så måste det byggas om på nytt, och nya omkopplingar ska göras. Det tar tid, och det är inte trevligt. 
Inför min utsättning så var jag väldigt optimistisk, det skulle nog bara ta ett par månader, men så fel jag hade! Blev undersökt på beroendemottagningen som ansåg att det var helt klart att mina besvär berodde på återhämtning. På VC så har de ofta mycket dåliga kunskaper, och sätter diagnosen "ångest" efter fem månader. 

Efter tre månader är det mycket vanligt att man tillfälligt blir bra, och att det är över. Denna tid kallas för "smekmånaden", och kroppen tar ett djupt andetag innan allt rasar igen.  Många tar en tablett, men det förstör all läkning, och man står på ruta ett igen. 
Jag hoppas förstås att det kommer att gå jättebra för Ts, är man ung så går allt mycket lättareGlad


Anmäl
2017-09-28 12:12 #5 av: vallhund

#4 Det fungerar olika i olika landsting.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 
Anmäl
2017-09-28 21:19 #6 av: shiba123

#4 Självklart så kan det ske på olika sätt i olika landsting,  beroende på hur insatta läkarna är. Men denna kunskap ingår inte i läkarutbildningen, vilket gör att många patienter själva har fått komma med Ashtons manual. Enligt denna ska Imovane bytas ut till Stesolid . Jag har själv jobbat inom beroendevården i många år, och i olika landsting, att patienten sätts över på Stesolid  har alltid varit en självklarhet. Det har lång halveringstid, och fungerar därför bra jämfört med Imovane.  Om man tittar på sjukvårdens manual för utsättning så finns det där  en uppmaning om att göra så.  När det gäller sjukskrivning för detta så är det samma regler som gäller överallt.  Samma sak gäller för privata behandlingshem, har jobbat där också. 


Anmäl
2017-09-29 15:54 #7 av: Farwuq

Låter inte så kul, med tanke på hur mycket och hur länge jag själv tagit mina medikamenter.
Men eftersom jag är skåning så tar jag det med ro.
Skämtar

Den vilda glädje jag kände när jag var sexton och hittade en oöppnad flaska brännvin i snön vid fotbollsplan, är tyvärr utom räckhåll idag.

V:  för Astrologi & Psykologi M:  för Astronomi, Beroenden, Existens, Filosofi & Finland


Anmäl
2017-09-30 14:19 #8 av: shiba123

Helt rätt, man ska aldrig bekymra sig i onödan, utan ta problemen när de kommer. Att dina mediciner fungerar är ju jättebra, benso har hjälpt mig mycket. 


Anmäl
2017-09-30 14:40 #9 av: Farwuq

Likväl skriar korparna, trots att de - benzo m.fl. - i dess bokstavliga mening räddat livet på många.

Den vilda glädje jag kände när jag var sexton och hittade en oöppnad flaska brännvin i snön vid fotbollsplan, är tyvärr utom räckhåll idag.

V:  för Astrologi & Psykologi M:  för Astronomi, Beroenden, Existens, Filosofi & Finland


Anmäl
2017-09-30 14:42 #10 av: Maria

Vilka korpar är det som skriar?

/Maria

 

Anmäl
2017-09-30 14:52 #11 av: Farwuq

De finner man lite överallt i vårt samhälle.
Troligen är det bättre att våra psykakuter svämmar över än att de som så behöver får adekvat medicinsk behandling.
Vi hade en gång en man här i landet som hette Nils Bejerot, vården har ännu inte återhämtat sig från honom och hans irrläror. 

Den vilda glädje jag kände när jag var sexton och hittade en oöppnad flaska brännvin i snön vid fotbollsplan, är tyvärr utom räckhåll idag.

V:  för Astrologi & Psykologi M:  för Astronomi, Beroenden, Existens, Filosofi & Finland


Anmäl
2017-09-30 14:55 #12 av: Maria

Ja där håller jag med dig.

/Maria

 

Anmäl
2017-09-30 15:58 #13 av: Farwuq

Läser man inne på Flashback om de som har GAD (generaliserat ångestsyndrom) och socialfobi, och om hur de behandlas av sjukvården, så vill man bara skrika.
Inte konstigt att de flyr in i icke sanktionerade medicinska behandlingar, alternativt tar livet av sig.

Men det rör sig om pengar och besparingar som vanligt.

Jag har haft en patient som jag hade en timmes terapisamtal med varje vardag i över ett år för att kunna dämpa hennes tillkortakommande beträffande henne själv.  Det första halvåret gick åt att bygga upp förtroendet, så hon kunde till slut tala om de mest privata sakerna.

Sedan gick det lätt att få henne på rätt spår, så hon kunde stå på egna ben och lära sig en del trix för att förstå sig själv. Vi har fortfarande sporadisk kontakt - på det privata - och det har gått bra för henne.

Den vilda glädje jag kände när jag var sexton och hittade en oöppnad flaska brännvin i snön vid fotbollsplan, är tyvärr utom räckhåll idag.

V:  för Astrologi & Psykologi M:  för Astronomi, Beroenden, Existens, Filosofi & Finland


Anmäl
2017-11-22 16:37 #14 av: lilli-l

När man trappar Imovan så ska man ta det under låååång tid. Inte skynda på. Dom rekommenderar att man trappar enligt 10 % metoden! Alltså man tar bort 10 % av sin dos och stannar där ett 1-2 månader, ev längre om man mår riktigt dåligt, och sen fortsätter så. Då hinner hjärnan, nervsystem och alla synapser och receptorer med att läka och man slipper minst abstinensbesvär! 

Jag trappade ut Stilnoct efter att ha ätit det i 6 år och det gick bra, men sen har jag tagit några gånger och fast det är 8 månader sen jag nollade första gången så lider jag fortfarande av yrsel och tinnitus. Så det är inte läkt än och att ta tabletter igen skickade mig rakt in i postakut abstiens! Så det är inte att rekommendera! Man måste nog hålla sig borta från det tills man är helt återställd!

Det finns en grupp på facebook som är jättebra att vara med i när man trappar! Fri från Psykofarmaka heter den! Helt suverän! 

Lycka till! 

Carpe Diem....Fånga dagen

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.