Annons:
Etikettvi-som-är-sockerberoende
Läst 2054 ggr
Annielle
2017-11-01 20:17

Dietist inom landstinget sockerberoende?

Hej!

Precis som rubriken lyder undrar jag om det finns någon dietist inom landstinget som över huvud taget hjälper folk med sockerberoende/skadligt bruk av socker?

Undrar även om det enbart är LCHF och liknande kost som är det enda för att kunna hantera sockret? Verkar mest vara så när man läser om det….

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Annons:
Mooniq
2017-11-01 20:37
#1

Om du är sockerberoende kan du leta mycket information själv.  Jag är sockerberoende och kör en mix av lchf/paleo/dukan och tar de bitar som passar mig bäst. Bästa tipset är att bli nyfiken och söka information och bli en påläst och kanske lite besvärlig patient/konsument - att våga ställa krav och ifrågasätta.  Ett tips på en bra bok att läsa.

https://www.bokus.com/bok/9789172417267/sockerbomben-i-din-hjarna-bli-fri-fran-ditt-sockerberoende/

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Annielle
2017-11-01 20:51
#2

Tack för tipsen!🙂

Jo, jag har läst och sökt en hel del själv genom åren, har boken Sockerbomben också! Känns ändå svårt att få till det med kosten om man inte kan/vill äta LCHF-liknande främst på grund av att jag har hemskt svårt för kött och fisk, både konsistensen och hur jag mår av det, mjölkprodukter mår jag heller inte bra av och så är det en del jag inte tål i övrigt också.

Hade det gått att vara helvegetarian/vegan och hantera sockerberoendet hade det varit fullkomligt min grej, men det verkar inte gå särskilt bra vad jag har förstått? Har försökt, men har då tappat kontrollen över sockret ännu mer.

Skulle kännas bra att ha någon som åtminstone kunde ge en spark i baken och komma in i det med lite stöd.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Sindri
2017-11-01 21:32
#3

Dietister är ju väldigt olika, så rent generellt tror jag inte man kan söka en dietist för sockerberoende.
Men inom LCHF finns det vegetarianer, och de som har problem med mejerier. 
https://kolhydrater.ifokus.se/discussions/59f9be0ece12c4083c004212-pampas?4d712529b9cb4621410488a7-1-lchf-for-vegeterianer

Kolla trådarna under rubriken LCHF för vegetarianer. Det finns också en rubrik som heter Vi som är sockerberoende, där kan du läsa, fråga, få tips.

Det finns en sökfunktion på varje ifokussida där man kan söka på det ämne man vill läsa om.
https://www.google.se/search?hl=sv&&q=utan%20mejerier%20site:kolhydrater.ifokus.se

Farwuq
2017-11-04 16:08
#4

Intressant, jag lär nog ta till mig lite extra info. i saken.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

parsley
2017-11-05 18:05
#5

Dietister brukar vara inriktade på tallriksmodellen eller livsmedelsverkets rekommendationer och jag vet inte om du kan få hjälp av dem att äta veganskt eller hur inriktade de är på vegetarisk mat rent allmänt. 

Finns det någon proteinkälla du kan tänka dig att äta.? Fungerar baljväxter? Kan du äta ägg? Quorn är ok inom LCHF om du kan tänka dig det. En del har börjat kombinera LCHF med baljväxter, men man undviker soya och vita bönor. Patrik Olofsson och Lars-Erik Litsfeldt har skrivit en bok som heter Låt bönor förändra ditt liv. Birgitta Höglund, Lifezone och LCHF-ingenjören har skrivit om det på sina bloggar.

Utgå från det protein du kan tänka dig att äta, lägg till de grönsaker du tål och komplettera med lämplig fettkälla. Många som äter mejerifri LCHF äter fortfarande smör, men vill du äta veganskt av etiska skäl så går smör bort. Ghee som görs av smör och är också en bra fettkälla om du kan tänka dig något från kor. Kokosmjölk, kokosgrädde, kokosolja (burk, ej silverpaket) och MCT-olja är andra fettkällor som fungerar både med LCHF och veganskt/vegetarisk, liksom olivolja och möjligen rapsolja.

Upp till toppen
Annons: