Annons:
Etikettberoende
Läst 1961 ggr
Forbiddenlove
2017-11-29 11:54

Kär i en missbrukare som ska in på anstalt..

Hej. Det här är så sjukt och jag behöver tips å råd. Jag träffade en kille som jag föll för direkt utan att han gjort något speciellt. Jag bara vet att han har ett hjärta av guld men hamnat snett. Han har missbrukat många år han röker heroin. Han ska snart åka in på anstalt i cirka 16 månader och kommer ju då att bli drogfri förhoppningsvis. Min fråga är tror ni de finns nån chans i världen att han blir ren? Hur kan jag stötta han. Han säger att han aldrig träffat nån som funnits så mycket för han som jag. Han säger dagligen att han vill förändra sitt liv. Han har varit ren i perioder. Han säger att han hatar de liv han lever å nu pundare han mest för att vad fanns ska jag göra jag ska ändå åka in. Jag TROR verkligen på han och att han vill förändras. Hur kan jag va ett bra stöd för han? Vet att många kommer skriva att jag ska springa från han men det är inte aktuellt. Vet att de kommer bli tufft. Men vill gärna höra hur jag kan va ett så.bra stöd som möjligt i hans tillfrisknande?

Annons:
Gronstedt
2017-11-29 12:07
#1

Hej och välkommen hit!

Det du kan göra för honom är att visa att du vill vara med honom, men bara när han är ren/nykter. När drogerna tar över är det inte intressant.  Håll kontakten med honom medan han är inlagd, prata om allt som kommer upp men backa om han går in på hur mycket han saknar drogerna. Stötta och uppmuntra honom om han funderar och pratar kring hur livet utan droger ska bli utanför anstalten.

Du bör vara förberedd på att en framgångsrik avgiftning innebär enorma förändringar för den som genomgår den. Var beredd på att det kanske inte finns plats för en relation mellan er i den nya värld han kommer att komma ut i om det fungerar. Vänta dig inte att han ska visa tacksamhet och begär inte det av honom. Det kan vara väldigt jobbigt att umgås med personer från missbrukslivet och avgiftningen när man måste hitta sin nya rena väg.

Och släpp tanken på att han "hamnat" snett. Han har valt sitt liv, han är inte ett hjälplöst offer som ska räddas - han är en vuxen karl som kan ha nytta av stöd när han nu försöker välja en annan väg.

Forbiddenlove
2017-11-29 12:59
#2

Kommer göra allt jag kan för att vara ett stöd för han och försöka finnas då gott det går. När jag pratat med han när han varit ren har han sagt att han aldrig kommer glömma mig osv.. har bara känt han cirka 1 månad så är en ny person som kommer in för han inför hans resa. Tror du ändå jag bara kan vara värd skit i slutändan när jag i princip kommer va den ända som står vid hans sida under denna tid? Ja de är han men missbruket är en hemsk sjukdom det är dels någon man valt men det är en svårt sjukdom att bryta. Man är ju fast trots att man inte vill egentligen.. eller iaf i hans fall.. det är ju mycket inom en. Jag har sagt att jag inte dömer han för det som varit.. jag ser han för den han är idag och den han vill bli.

Gronstedt
2017-11-29 13:07
#3

#2: Det handlar inte om att du skulle vara "värd skit", den tanken måste du släppa. Det handlar om att det kan vara svårt att relation till någon man gått igenom svåra saker tillsammans med. När hela livet förändras, förändras också synen på relationer och vad man vill ha ut av dem. Men det behöver inte alls bli så, bara framtiden kan utvisa vad som händer. När han kommer ut står ni inför en helt ny situation, då får kommer ni att kunna se om ni fortfarande vill vara tillsammans.

Men om du redan nu tänker så att du "i princip kommer va den ända som står vid hans sida under denna tid", så är du inne på en problematisk väg. Det låter som om du tycker att han borde bli tacksam, men tacksamhet kan man bara få, aldrig skaffa sig. Och det kan vara väldigt jobbigt att behöva vara tacksam. 

Var hans vän, han kan behöva sådana. Men räkna som sagt inte med att relationen ser likadan ut på andra sidan. Ta dagen som den kommer.

Forbiddenlove
2017-11-29 18:21
#4

Tack för dina svar!

Upp till toppen
Annons: