Annons:
Etikettberoende
Läst 1985 ggr
Farwuq
2017-12-26 14:22

Kodein

Vallhund och ni andra som är objektiva och väl insatta i det »medicinska«.
Hur pass beroendeframkallande är Citodon?
Det är främst kodeinfosfathemihydrat som jag tänker på.

Hur länge kan man medicinera med detta preparat och i vilka doser?
När kan man börja ana att ett beroende kan tänkas föreligga?

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Annons:
Maria
2017-12-26 14:33
#1

Jag själv äter Citodon vid behov och har ätit det i många år.

Jag gör kontroller av njurarna de perioder jag uppnått maxdos (8 st /dygn)

Jag har börjat med ny medicinering och senaste tiden inte tagit Citodon mer än kanske någon gång per vecka.

Jag tänker som så att eftersom jag klarat mig utan att känna någon "abstinens" genom att dra ner på Citodon så drastiskt så har jag inte hamnat i något beroende.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Aleya
2017-12-26 14:39
#2

Jag har ätit citodon i omgångar under flera år och inte fått abstinens. Men jag tror att det är svårt att svara på. Känner en som ätit tramadol i flera år och inte fått abstinens.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Maria
2017-12-26 14:41
#3

Om man gör ett uppehåll och känner att det är svårt att sluta då kanske man har hamnat i beroende.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

vallhund
2017-12-27 17:16
#4

Vi är nog många som använt oss av narkotikaklassade läkemedel, ofta i samband med större operationer, samt vid kroniska smärtproblem, såsom MS o diverse reumatiska åkommor.

Frågan är vad som är syftet med medicintaget, är det för att döva smärtan eller för att bli påtänd? Speciellt påtänd blir man inte av en eller två citodon.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Farwuq
2017-12-28 06:55
#5

Mitt syfte är att döva smärtan från MS, jag har aldrig blivit hög på kodein även om det varit i doser över 150mg.
Det händer att jag inte tar Citodon på flera dagar, men det är kanske någon gång i månaden.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Maria
2017-12-28 07:21
#6

#5 De dagarna du är utan ämnet kodein. Känner du något sug eller någon slags rastlöshet?

Det är väl sådana dagar som man kan känna efter om man "saknar" sin medicin.

Vad säger din läkare om din medicinering?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Farwuq
2017-12-28 10:46
#7

#6 Jag stoppar i mig en massa Lyrica så jag känner inte mycket av det.
Min läkare är överläkaren på neurologen här vid universitetssjukhuset.
Hon är mycket kompetent och lovordad.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Maria
2017-12-28 10:49
#8

#7 Jo det är ju bra med en kompetent läkare😉 men vad säger hon om din medicinering? Har hon några synpunkter på just Citodon?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Farwuq
2017-12-28 10:53
#9

Det är hon som skrivit ut dem och så även kodeinet.
Men jag tar inte i närheten av maxgränsen av Citodon jag fått - p.g.a. paracetamol; jag är rädd om min lever.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Aleya
2017-12-28 11:00
#10

#9 jag tror som så att du är "beroende" p g a din sjukdom. Det betyder inte att du är fysiskt eller psykiskt beroende. Och alla behöver inte bli beroende. Alla har olika tolerans gällande att bli beroende. Vissa blir beroende bara av att se på exempelvis morfin. Och andra blir det inte alls. Dom får inte ens at fast dom tagit morfin under längre tid. Och risken för att bli beroende minskar om man faktiskt tar en medicin när man just har ont. Det är det jag har lärt mig under mina år i vården.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Maria
2017-12-28 11:01
#11

Jag tror inte du behöver oroa dig för du är ju så att säga under kontroll. Hade hon haft några synpunkter på din medicinering så hade du med all säkerhet fått veta det vid det här laget.

Jag trodde du åt maxdosen Citodon efter att ha läst i andra trådar men då har jag säkert missuppfattat.

Ser även att jag själv skrivit att jag kollar njurarna med jämna mellanrum men det ska ju vara leverprover😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Farwuq
2017-12-28 12:09
#12

#10 Jag tror du har helt rätt. Jag är en bit över de 60, kroniskt sjuk, och uttalat försiktig med mina mediciner.
#11 Min maxdos Citodon är 6 (2x3) per dag jag tar högst två eller tre per dag och då ibland en pilla kodein för att slippa, Citodon nr. fyra. Vissa dagar inget alls.

Jag har ingen vad jag vet missbrukarpotential, jag slutade t.ex. röka tvärt en dag då rökning inte längre passade mig, det var utan några problem.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

beem
2017-12-28 12:20
#13

Jag äter Citodon. Under de perioder jag var som sämst åt jag upp till 8 / dag. En läkare som jag träffade då  i samband med en utredning på  ett universitetssjukhus sa att det var snudd på missbruk med 8 / dag. Jag fick mig en tankeställare och försöker dra ner på tabletter per dag.  

Jag känner inte av något beroende. Jag  kan vara utan tabletter helt vissa dagar.

Hur känner man igen ett beroende - både fysiskt och psykiskt ?


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Annons:
Upp till toppen
Annons: