Annons:
Etikettalkoholberoende
Läst 2519 ggr
Lona
2/22/18, 10:13 PM

Vad är normalt alkoholintag?

Det kanske egentligen inte har med Beroende-sajten att göra för jag tror inte att det handlar om missbruk här, men var går gränsen för vad som är ett normalt alkoholintag och när börjar det bli ett missbruk?
Jag fattar ju att det inte bara har med mängden att göra, men vad är egentligen normalt att dricka?
Själv dricker jag i princip aldrig alkohol och hade dessutom en pappa som var alkoholist de sista åren han levde så jag har kanske inte riktigt vettiga referensramar, tänker jag?

Det är främst mina kompisar som fått mig att fundera. När man är 40 + så borde man väl ändå kunna äta middag eller gå på fest med kompisar utan att "behöva" dricka alkohol för att ha kul?!
Eller, för den delen, kunna skippa det där glaset med vin på kvällen efter jobbet om det är något man borde göra som kräver att man kör bil?
(Man borde givetvis kunna det när man är yngre också, men det är väl inte helt ovanligt att man "festar till" när man är i 20-årsåldern, även om jag sällan gjorde det själv…)

Är det inte lite…snudd på att gå för långt, så att säga? Ska kanske tillägga att de aldrig skulle köra bil med alkohol i kroppen och brukar heller inte vara direkt påverkade även om det händer när de festar ibland. Det är just det där dagliga intaget och att de "måste" ta ett glas vin på vardagarna och dricka för att "ha kul" på middagar/fester som får mig att reagera.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Annons:
Calcifer
2/22/18, 10:27 PM
#1

Det beror väl på hur ofta man är på en sådan middag, tycker jag. Jag var nyss på en födelsedagsmiddag för en familjevän som fyllde 68, och de flesta var väl över 50-55 åtminstone. Nog blev det lite extra vin och sång och fnitter. Dock händer det den gruppen av människor ungefär 2-3 gånger om året. Så varför inte? De som skulle köra drack inget och de andra drack väl lite mer än "vanligt", men det var knappast någon tonårsfylla liksom. 

Likaså hur ofta man känner att man vill ta ett glas vin på kvällen för att varva ner. Gör man det varje dag och man känner att man kan inte varva ner utan, då kanske man bör fundera lite över sina vanor. Händer det som för min mamma typ någon gång i månaden så ser jag inget problem med det.

För min del tycker jag att det går för långt när det känns som något man verkligen, verkligen behöver, och man är inkapabel till att välja bort det. Och skulle man välja bort det så mår man dåligt, känner ett extremt sug, och ångrar sig något otroligt. Då kan det verkligen vara dags att se över sitt förhållande till alkohol. När det är "jag måste ha", inte "jag vill ha".


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Lona
2/22/18, 11:06 PM
#2

#1, Tack för ditt svar!🙂
Det låter rimligt, ungefär så tänker jag också. Jag ställer gladeligen upp som "fyllechaffis" då jag för det mesta ändå inte vill dricka när vi är någonstans, alternativt hämtar jag dem vid tåget.
Men när kompisarna börjar undvika vissa saker där de behöver köra för att jag inte kan (eller inte vill då jag har andra planer😉) så ja… då börjar det kännas lite fel.
Eller som när de, på fullt allvar, ifrågasatte att jag inte kunde köra dem till en kompismiddag eftersom jag mådde piss och behövde äta Stesolid - det var alltså viktigare att de båda kunde dricka den kvällen än att jag fick må hyfsat.
Säger kanske mer om vår nuvarande relation än om deras dryckesvanor, i och för sig…🤔


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Calcifer
2/22/18, 11:13 PM
#3

#2 Där låter det mer, för mig som inte har mer information än du gett här, som om de är kassa kompisar än att problemet skulle ligga i deras alkoholintag. Deras nöje var viktigare än din hälsa, och skulle vara lika pissigt enligt mig om det så gällde att de hellre ansåg att de mer förtjänade att gå på bio än att du skulle få må bra och ta hand om din psykiska hälsa.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[HundochKatt]
2/23/18, 12:21 AM
#4

Vad som är normalt eller inte är ju svårt att säga. Men om man absolut MÅSTE dricka varje dag, då har det kanske gått för långt. Men å andra sidan om man väljer en öl eller ett glas vin till maten för att man tycker att det är gott till ser jag inte några problem med, även om det kanske är varje dag. 

Problemet är ju om man inte kan sluta dricka när man tagit första glaset utan dricker och fortsätter dricka hejdlöst. Att man ständigt är överförfriskad så att säga. 

Normalt till maten, när man tar en öl eller ett glas vin, så blir man ju inte speciellt mycket påverkad men givetvis bör man ju inte köra bil alls då. 

Låter lite som att dina vänner nyttjar det faktumet att du sällan dricker och här får du stå på dig och inte göra något du inte orkar eller inte vill bara för att andra ska ha möjligheten att dricka alkohol.

Farwuq
3/27/18, 6:29 AM
#6

Jag dricker kanske 20cl/år ibland mindre.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Annons:
Upp till toppen
Annons: