Annons:
Etikettvi-som-är-medberoende
Läst 2249 ggr
Saluk
8/26/18, 5:34 PM

Partner med missbruk som ljuger?

Har varit tillsammans med min sambo i flera år och vi har en liten bebis ihop. Han har senaste åren rökt mkt gräs och blivit beroende. Sedan för att sluta med det börja han istället dricka…När vi plussade så var jag tveksam pga just allt detta men tänkte att det skulle bli bra då han sagt han inte vill. Han har själv vuxit upp i ett missbrukshem. Han genom åren även dragit allt mjöligt i näsan och detta har jag fått reda på i efterhand vilket gjort mig rasande. Men när vi skulle ha barn skulle han absolut inte hålla på med skit. Han blrjade gå till beroendecentrum och käka antabus till och från. Men senaste veckan har det spårat totalt, knappt sovit, haft stora pupiller(skyllt på att han är trött)? Dragit en massa lögner han förnekar och tillslut fick jag honom att erkänna att han dragit i näsan i natt. Han verkar vilja bli kvitt detta men så kommer det en period då allt spårar.. Vill inte leva såhär och vill mitt barns bästa men vet ärligt talat inte vad mer jag ska göra eller hur jag ska hjälpa honom. Ska man lämna redan nu eller stanna och hoppas på att han kommer ur sitt beroende.. /Förtvivlad mamma

Annons:
Maria
8/26/18, 5:43 PM
#1

Jag tycker att du ska lämna eller sätta ner foten ordentligt så här tidigt för nu gäller det inte bara er utan det är ett litet barn som har rätt att växa upp i trygghet.

Barnet är första prioritet och det måste han lära sig. Vill han ändra på sig så måste han göra det NU.

Är det tveksamt så ser jag ingen annan utväg än att du får lämna honom.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Aleya
8/26/18, 5:47 PM
#2

Lämna omgående då det är ett av valen du säger att du har. Ert barn förtjänar bättre än detta.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

vallhund
8/26/18, 5:48 PM
#3

Kan inte annat än instämma med Maria.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

MonicaLagerquist
8/26/18, 5:54 PM
#4

Lämna honom omgående.Inte rätt att låta ett barn växa upp med en missbrukare.

Stolt ägare till fem La permer

Saluk
8/26/18, 6:22 PM
#5

Tack för alla svar. Lämna känns som nästa lösningen men svåraste. Han är en fantastisk pappa och dessa drogperioder kommer med stora mellanrum.Älskar honom och vill leva ihop och är villig att kämpa in indet sista. Men HUR sätter man ner foten ordentligt? Ger 1 sista chans? Vi pratade idag medan vi hade passning av bebis och det var 20 min från vårt hus med bil. Jag sa att jag skulle ha lämnat längesen om det inte var för bebis och då lämna han bilen och har inte kommit hem ännu. Jag har inte hört av mig, vet inte om jag borde heller.

Maria
8/26/18, 6:27 PM
#6

#5 Han verkar ganska omogen som inte kan ta en diskussion om ert förhållande.

Hör inte av dig utan det är upp till honom att höra av sig och prata ordentligt.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Aleya
8/26/18, 6:39 PM
#7

#5 någon som missbrukar kommer alltid vara missbrukare. Om än det är länge mellan perioderna. Jag säger lämna och låt han lösa sin skit. Du kan inte förändra. Det kan bara han

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Saluk
8/26/18, 6:55 PM
#8

Håller verkligen med Maria om att det var omoget. Han kommer säkert komma krypandes hem ikväll alt imorrn efter jobbet och vara ångerfull. Men ärligt talat vet jag inte hur jag ska hantera det. Vill så gärna stanna under tiden han löser sina problem då han ändå börjat gå till beroendecentrum men kanske bara borde packa och åka till föräldrarna..

Aleya
8/26/18, 7:01 PM
#9

#8 att du stannar kan snarare hindra att han tar tag i problemen. Det är som att barn ska lära sig att gå. Vi kan inte gå åt dom utan det måste dom fixa det själv. Du kan inte vara krycka åt han. Han måste fixa detta själv.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Saluk
8/26/18, 7:17 PM
#10

Bra vinkel på det Aleya. Så sant… innerst inne rädd för att det ska gå helt åt helvete om jag lämnar.. och kan tycka att det är han som får dra och bo nån annanstans än att jag och barnet ska behöva packa allt och dra över till mina föräldrar som blr 10mil härifrån…Där vi varken har kompisar eller nått annat.. Svårt..

Aleya
8/26/18, 7:20 PM
#11

#10 och det är inte ditt ansvar för hur det går. Du måste visa att du har ställt ultimatum och att detta är inte okej. Tänk nu om du vill att ert barn ska behöva stå ut med detta i framtiden. För missbruk kan leda till misshandel och andra dumheter. Är det en sådan otrygg uppväxt du vill ge ditt barn? Det spelar mindre roll om du inte har vänner där. Tänk steget längre än bara nu.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Farwuq
8/27/18, 8:21 AM
#12

Missbruk och barn hör inte ihop.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Saluk
8/28/18, 6:25 AM
#13

Så jobbig situation detta är. Sambon kom hem från jobbet och vi hann knappt prata om det pga att barnet tar upp all tid. Men de han säger är att han kan tänka sig att ta nått någr gg per år och då vart jag arg så disskusionen tog slut. Vet inte om det är hans riktiga åsikt eller beroendet som pratar.

Annons:
Aleya
8/28/18, 6:52 AM
#14

#13 kokain (om det när är det han tar) är otroligt beroendeframkallande och det kommer inte kunna tas bara någongång. Jag säger: planera nu allt för att åka ifrån han. När du fixat det så då säger du att du kommer åka iväg p g a hans missbruk. Du kommer blockera hans nummer första veckan. Under detta veckan ska han bestämma sig om han ska söka hjälp eller fortsätta. Det är mitt hårda råd. Du får tänka på en annan sak ts. Han är redan på en farlig väg. En dag kan du lika gärna hitta han död.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Saluk
8/28/18, 7:23 AM
#15

Ja det är det han tog i helgen. Men han går ju redan till ett beroendecentrum men ärligt talat har det ju inte hjälpt hela vägen (än) iaf..

Aleya
8/28/18, 1:03 PM
#16

##15 det är även hans ansvar och inte bara beroendecentrum

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

alicialecter
9/12/18, 10:30 AM
#17

En människa som är i missbruk behöver själv komma till en insikt innan den är mottagen för hjälp. Han kommer inte ändra det förens han innerst inne vill och får en motivation till att vilja och trots hur omoget eller hemskt det är så är det tyvärr verkligheten. 

Jag tror inte det kommer hjälpa med att hota om att lämna eller ge ''en sista chans'' utan du behöver prioritera dig själv och låta honom komma till sin insikt själv. 

Det är SKITJOBBIGT att växa upp och veta att en förälder inte är närvarande trots att den lever men det är ännu jobbigare att växa upp i en trasig familj med missbruk.

Saluk
9/16/18, 8:26 AM
#18

Han slätade över det som hände i slutet av aug. Och jag lovade en sista chans och att han skulle ta tag i problemet vilket han själv säger att han vill. Men nu hanna vi där igen i fredags där han lämna oss hela natten. Packade våra saker och är hos mina föräldrar. Va inne här i fredags och läste alla era råd och peppa mig själv. Han har såklart ringt men varit påverkad så jag blocka nr. Skrev på fb massa saker bla att jag sparkar på folk som ligger ner. Den tog hårdast. Jag berättade hela sanningen för hans familj som är på min sida och stöttar men vet inte vad nästa steg är.

Aleya
9/16/18, 8:46 AM
#19

#18 skulle just fråga hur det hade gått. Och jag är glad över att höra att du tog tag i detta och att ni inte är i närheten av han. Nu vet hans familj och han vet ditt krav. Jag skulle nog säga att nästa steg för dig är eventuellt att förbereda dig på att starta ett eget liv för dig och din dotter. För det är inte säkert att han skärper sig bara för att han har krav på sig. Och han är som sagt vuxen och måste ta ansvar för detta och inte du. Mitt råd skulle vara för dig att gå med i en grupp för anhöriga för att få hjälp att inte trilla tillbaka i medberoende. Och se att du inte är ensam och få råd och hjälp av andra i samma situation.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Saluk
9/16/18, 8:57 AM
#20

Nä det är sant. Funderar på om det är ”enkelt” att få ensam vårdnad om barnet redan nu när han inte ens är 4 mån? Oavsett om han löser sina problem eller ej så vill jag vara den enda juridiska föräldern. Ja hur gör man.. får väl börja med att lägga upp vårt boende till försäljning. Ska ringa till en stödlinje för anböriga imorgon. Människor i min närhet har försökt få mig att förså att det inte är mitt fel, för att jag är så elak eller på dåligt humör som han gör såhär. Men ärligt talat är det svårt för min hjärna att inte klandra mig själv. Försöker se det som ett missbruksperspektiv och att vad jag gör/är spelar ingen roll. Men det bara fuckas upp i hjärnan. Om jag inte hade eller om jag hade gjort på nått annat sätt. Vet att han kommer komma krypandes tillbaka när vardagen och jobbet kallar och man inte kan knarka. Men måste stå emot..

Annons:
Aleya
9/16/18, 9:29 AM
#21

#20 nu vet jag inte om du kan sälja hemmet bara själv. Så jag skulle råda gällande hemmet samt vårdnad att prata med jurist om hur detta går till. Det är som sagt inte ditt fel. Du tvingar inte i han droger för han tar som själv för att fly verkligheten. Men det är ju alltid lättare att skylla på andra helt klart. Som sagt så ha så lite kontakt med han som möjligt. Om än du är frestad att prata med han så blocka och blocka. Den enda kontakten jag skulle kunna se att ni har i detta läget är juridisk.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Saluk
9/16/18, 9:39 AM
#22

Nä det kan jag ju inte men tror inte han har råd att köpa ut mig. Har inte svarat på nått av det han skrivit. Funderar dock på att skriva att vi drog för att han är en missbrukare men det vet han ju redan om. Så det kanske är helt onödigt. Hans pappa pratade med honom igår men fick inte fram nått vettigt. Han tkr vi alla bara ska låta honom vara. Ska ta tag i allt imorgon med juridiken osv.

Maria
9/16/18, 9:50 AM
#23

Det är ju ingen idé att ta upp problem med honom när han är påverkad utan vänta till vardagen när han förhoppningsvis är sig själv igen.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Aleya
9/16/18, 10:07 AM
#24

#22 då förstår jag försäljningen. Men fråga ändå jurist innan. Sen är det nog inte någon idé att lägga fram varför ni stack. För du gjorde ju klart innan ett krav så då får han gilla läget.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

vallhund
9/16/18, 12:33 PM
#25

Bra jobbat! Börja med att kontakta familjerätten på soc. De är oftast väldigt kunniga o erfarna o kan guida till en jurist med rätt kompetens.

mvh o lycka till!

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Upp till toppen
Annons: