Annons:
Etikettövrigt
Läst 3035 ggr
vallhund
9/12/18, 10:16 AM

Legalisera cannabis?

Hos Malou i Efter 10 just nu.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annons:
alicialecter
9/12/18, 10:26 AM
#1

Definitivt! Jag är drogliberal utav den enkla anledningen att man inte borde bli straffad för att man har problem utan istället bli erbjuden vård. Cannabis är dessutom bevisat att vara mindre skadligt än alkohol och nikotin 😉

. Människor borde ha eget ansvar över deras handlingar när det är medvetet men kanske att man skulle sätta 18+ på samma vis som man gjort med alkohol och nikotin eftersom man som liten inte riktigt kan avgöra risker. Självklart finns det ju alltid människor som hamnar i skiten även om det skulle vara 18+ men jag tror det skulle minska extremt om det inte ansågs vara lika ''coolt'' och ''förbjudet''

Farwuq
9/20/18, 7:50 AM
#2

Det är som med spriten.

Skulle man ha ett alkoholförbud så skulle "maffian" satsa stort på spriten och alkoholeländet skulle bli ännu värre.
Jag vill - som ett första steg - se "licens" på cannabis för de som är svårt sjuka.
Som steg två skulle det säljas enligt samma regler som sprit på "bolaget".

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

vallhund
10/1/18, 3:42 PM
#3

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

vallhund
10/14/18, 1:02 PM
#4

Den som har pengar över kan investera i företag som tillverkar o distribuerar olika cannabisprodukter, bl a ett företag som vill utveckla en skumpa med THC, har tyvärr inte kvar länken. Aktiehandeln är i full gång.

Några inlägg från dagens DN

https://www.dn.se/nyheter/sverige/svagt-stod-for-att-legalisera-cannabis-i-sverige/
https://www.dn.se/nyheter/varlden/kanada-forsta-vastlandet-att-legalisera-cannabis/
https://www.dn.se/webb-tv/klipp/nyheter/kanada-legaliserar-cannabis/

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Denna kommentar har tagits bort.
Farwuq
12/17/18, 7:36 AM
#6

Troll har vi ingen nytta av här på sajten.
Gå och "trolla" någon annanstans.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Annons:
Soldis
3/7/19, 7:29 PM
#7

Cannabisplantan (vet inte vad den heter) verkar ju ha en del goda egenskaper? Jag har sparat ner en del bilder som dykt upp på min facebook och hade gärna klistrat in dem här.

  • Lättväxt - kräver inte så mycket och växer snabbt! (Men kanske kräver mycket solenergi?) -> Vilket betyder att vi skulle kunna använda hampa som material till diverse saker, endast fantasin sätter gränser.
  • Saker som den kan användas till enligt vissa bilder: plast, hem, medicin, papper, kläder.
  • Nedbrytbart.
  • Fröna verkar vara nyttiga.
  • Oljan bra mot epilepsianfall hos epilepsi-sjuka?

Det jag tänker är att växten verkar ha många goda egenskaper och jag tycker det är synd att de förbjuder den eller mixtra med den.

Det jag tycker är lite irriterande med de som röker "cannabis" är att det luktar så mycket. Ogillar det precis på samma sätt som jag ogillar att folk röker cigaretter eller cigarrer. => Att andra drabbas och blir passiva rökare.

Om rökningen sker privat och andra omkring inte blir påverkade, då tycker jag personligen att det är 100% fine. Personligen så är jag inte intresserad av att röka något.

Vi har receptorer i hjärnan eller något för just cannabinoider (https://sv.wikipedia.org/wiki/Endocannabinoida_systemet) och går de hand i hand med cannabis växten? Någon som är insatt i detta system?

Jag vet inte om t.ex. daglig rökning av cannabis skulle leda till att hjärnan blir lättare beroende av saker och ting och därmed att individen skulle fördärvas och hamna i ett förfall och bli slav till sitt beroende. Isåfall skulle väl detta ske med t.ex. nikotin, alkohol m.m? Socker är väl också beroendeframkallande - jag tror det är något som majoriteten av oss får i oss ända från barnaben. Dock vet jag inte hur det är med dagens barn.

Observera att detta är bara mina funderande tankar och jag är intresserad av denna växt tack vare dess egenskaper och användningsområden. Jag värdesätter miljö och hållbarhet och om det går att göra vegetabilisk plast så kanske inte alla havsdjur skulle drabbas så som de gör idag av alla dessa plaster (alltifrån mikroplaster till plasten som håller ihop ett sexpack med burkar)

Farwuq
3/8/19, 6:50 AM
#8

Cannabis sativa, är en mycket värdefull växt.
Men det är som så mycket annat, den ska användas förståndigt.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Soldis
3/8/19, 8:36 PM
#9

#8 jo så sant!

Farwuq
3/11/19, 6:47 AM
#10

Man ser att Canada och flera stater i USA är förståndiga. De tar vinsterna från "maffian" och tar in pengarna till det allmänna där "knarkpengarna" kommer alla till gagn.
Nils Bejerot som var den "svenska narkotikapolitikens fader". Med hans extrema nolltolerans krav, så öppnade han hela marknaden för maffian. Det är hög tid att tänka om och lägga hans halvreligiösa dogmer på hyllan.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Maria
3/11/19, 7:18 AM
#11

Jag är fortfarande tveksam till att "släppa loss" cannabis men att det däremot i medicinskt syfte borde vara lättare att få utskrivet.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Farwuq
3/11/19, 1:51 PM
#12

Jo, det var kanske inte tillräckligt underförstått.🤔

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Maria
3/11/19, 2:14 PM
#13

Jag förstod det i alla fall inte😕

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
vallhund
3/18/19, 10:54 PM
#14

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

NiklasTyreso
4/22/19, 10:53 PM
#15

Människor skulle inte använda alkohol eller cannabis om det inte var för berusningen. Jag har valt bort berusningsmedel ur mitt liv. Det finns massor med bra naturmediciner, som jag plockar eller odlar, så jag har inget behov av cannabis eller vin för hälsan. Vi skulle ha mycket mindre sociala problem i samhället om folk var nyktra.

Farwuq
4/23/19, 9:33 AM
#16

Jag dricker heller inte sprit eller annat sådan för att bli berusad.
Möjligen så dricker jag ett eller två glas öl/år.

Cannabisen skulle vara i medicinskt syfte.
Då tycker jag att det skulle vara  tillåtet utan tjafs.
Världen är inte som så, att svenska politiker är så mycket klokare än de som finns utrikes, snaras tvärt om i detta fallet.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Maria
4/23/19, 10:49 AM
#17

#16 Jag håller med. Det handlar ju om medicinska syften och har inget med alkohol eller andra droger som har med berusning att göra.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

NiklasTyreso
6/18/19, 8:39 PM
#18

Folk trodde att samhället skulle kunna beskatta cannabisen när den produceras lagligt, men de kriminella odlarna i usa och Canada började inte betala skatt bara för odlandet blev lagligt. Antalet brukare och missbrukare av cannabis ökade av legaliseringen, men inte skatteintäkterna.

vallhund
6/19/19, 12:55 PM
#19

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

vallhund
6/19/19, 1:58 PM
#20

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annons:
Farwuq
6/23/19, 5:12 AM
#21

Man kan hitta de mest udda argument bara man söker.
Nu verkar det som CBD-olja ska förbjudas. När omvärlden i i den andra riktningen.
Sverige är fantastiskt.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Aasi1
10/21/19, 6:53 PM
#22

Nej! Sverige ska verkligen inte legalisera cannabis! Det kommer bara innebära att fler kommer utnyttja drogen. Vissa menar att den svarta marknaden skulle försvinna. Det är inget hållbart argument, de kriminella kommer hitta andra inkomstkällor. Vi kan inte bekämpa kriminell verksamhet med legalisering. Ska vi tillåta heroin, prostitution, skjutningar, våldtäkter och mord också för att på så sätt få bort detta ur brottsstatistiken.

Farwuq
10/22/19, 10:43 AM
#23

#22 Trams.

Klart det ska legaliseras med licens, allt annat är trams och gynnar bara de kriminella. Vi ska kanske kriminaliser fula frisyrer och huvudverkstabletter och en massa annat som inte faller dig i smak?, VAKNA!

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Maria
10/22/19, 11:23 AM
#24

Det är ju en väldig skillnad på att legalisera cannabis eller att enbart tillåta det i medicinska syften. Två frågor som jag ser det.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Aasi1
10/22/19, 10:09 PM
#25

#23 Sämsta argument jag läst. Som sagt vi kan inte bekämpa kriminalitet med legalisering. Har inte fungerat tidigare och kommer inte fungera i framtiden. Den enda anledningen att vissa vill legalisera är att de vill ha lättare att få tag på och bruka. Nej vi behöver inte ha fler lagliga droger och att fler unga som fastnar i missbruk.

Farwuq
10/23/19, 6:10 AM
#26

Jag som sedan många år medicinerar med opiater är säkert en kriminell, enligt dig.

#25 Det finns en ribba här inne sen raderar vi eller blockerar troll.

En legalisering med licens för de som har sjukdomar där det lämpar sig, där står jag fast.

Eftersom jag anser du trollar här inne bland människor som har alvarliga och grava sjukdomar.

Så låser jag tråden innan du sjunker för lågt ner i din okunskap.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
vallhund
10/28/19, 8:43 AM
#28

Intressant sista kommentar innan tråden låstes på ett annat forum.

"När det gäller cannabis så leder det till mycket allvarliga psykiska obotliga skador."

https://hjarnan.ifokus.se/discussions/566ae232ce12c45cf60010e7-hjarnan-pa-brass?discussions-1

Ganska ofint att låta en sådan kommentar, utan referenser, stå oemotsagd.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Farwuq
10/28/19, 9:07 AM
#29

Sådan är troll.
Det är att sila mygg och svälja kameler, jag har i åratal levt på lagliga opiater, där finns inga problem. Men hampan som är inte i närheten i farligheter, finns det en massa sjuka åsikter.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

FataMorgana
10/28/19, 10:33 AM
#30

#28  

Intressant att den här tråden öppnades igen. Jag hoppas det är ok att diskutera om ämnet här? Jag är verkligen inte ute efter att göra reklem eller att förespråka olagliga ämnen, men jag är heller inte ute efter att varna folk för någonting, utan som jag skrev flera gånger i tråden som du hänvisar till är det fakta som intresserar mig, dvs att ta reda på hur det egentligen ligger till och jag skulle hemskt gärna se riktiga referenser till såna där påståenden om Cannabis. 

Tills nu har jag inte hittat några studier som skulle bekräfta att cannabis leder till mycket allvarliga psykiska obotliga skador, utan de enda studier jag har hittat är att cannabis  i värsta fall kan leda till psykiska besvär för sköra och redan psykiskt instabila människor och för ungdomar som inte är färdigt utvecklade. Det hade varit intressant om de som kommer med dessa påståenden också hade kommit med referenser, men de lyser alltid med sin frånvaro.

Condor
10/28/19, 10:41 AM
#31

Det verkar som om somliga inte lever i verkligheten. I tråden som det länkades till i inlägg 28 läste jag t.ex. "vad ska vi med en till drog till?".  Det låter ju som om den nuförtiden inte skulle existera eller inte skulle användas av folk och att den först existerar om den avkriminaliseras eller legaliseras.

Somliga verkar inte att ha förstått att den existerar och används av ett stort antal människor, redan sen sextiotalet.  Det handlar egentligen bara om hur man hanterar att den existerar och används av ett stort antal människor. För cannabiskonsumenter är de lagliga konsekvenserna värre än konsekvenserna att ta drogen och det är fel att förstöra människors liv för den sakens skull.

Sen kan de inte skilja mellan avkriminalisering och legalisering. Det är inte samma sak. I somliga länder får man ett "ticket" av polisen och betala böter, precis som om man skulle parkera fel.  Men i Sverige vill man tydligen att konsumenter ska låsas in och vill förhindra att de har möjligheten att få ett jobb när de kommer ut ur fängelset. Då ska de ut på gatan och bara ha möjligheten att överleva om de begår brott, t.ex. göra inbrott, rån eller sälja droger.

Undrar vad som är anledningen till att människors är då dumma?

FataMorgana
10/28/19, 11:30 AM
#32

#26 

Vad jag har förstått så vill Who underlätta på den medicinska användningen av cannabis för folk, men det kan nog dröja ett par år tills dom kommit så långt och säker kan man väl inte vara tills det faktiskt har skett.  

Men tills nu har ju Cannabis varit väldigt strängt kategoriserad i den internationella narkotika konventionen ( i samma fack som heroin), där det inte funnits något spelrum för medicinsk använding / där medicinsk användning inte varit tilllåten.   I somliga länder har man förstås kunnat få det utskrivet på recept ändå under vissa förutsättningar, men nu vill Who att Cannabis ska flyttas till gruppen mindre farliga droger och att plantan även ska godkännas internationellt för medicinsk användning, så att det ska vara lättare för folk att få det utskrivet på recept, så som man kan få t.e.x morfin utskrivet mot smärta. Alla CBD extrakt och tinkturer som innehåller mindre än 0,2% THC vill de förresten stryka helt och hållet ur narkotika konventionen, så att de inte längre skulle stå under internationell kontroll, utan ska få säljas fritt. 

Men vägen är väl lång och det kommer nog att ta en tid tills vi kommit så långt, men åtminstone verkar det som att vindarna vänder sig när t.o.m Who anser att de gamla klassificeringarna inte mer håller mot vad vi vet om plantan idag. Att skadorna och den medicinska nyttan av plantan sen  årtioenden blivit helt fel bedömda.

Condor
10/28/19, 12:00 PM
#33

#32

Att det finns narkotikalagar mot CBD, som inte är narkotika, är en av dumheterna. CBD har inga ruseffekter, inga biverkningar, utan bara positiva effekter.  Bara för att det förekommer i hampaplantan är ingen logisk anledning till att förbjuda CBD. I så fall kan man ju lika gärna förbjuda allt som man tillverkar av plantan, dvs. matolja, kläder, snören och allt annat. Dumhet är en sjukdom som inte bara den drabbade lider av, utan även samhället.

Pyttelite
10/28/19, 8:56 PM
#34

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Annons:
Pyttelite
10/29/19, 7:59 AM
#35

Här är avsnittet som refereras till i trådstarten.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Condor
10/29/19, 10:15 AM
#36

#34

Vet du Pyttelite, om gränsen för att tillåta en drog eller inte är om en drog är oskadlig eller inte, skulle man egentligen vara tvungen att förbjuda alkohol, nikotin, koffein och till och med socker. Alla dessa droger är skadliga. speciellt alkohol, som verkligen leder till allvarliga psykiska obotliga skador, men även till fysiska obotliga allvarliga skador, som ofta leder till döden.

Om man tittar på dina länkar, så handlar det ofta om ruseffekter och effekter på barn och gravida och du verkar att kräva att om en drog ska vara laglig, ska den vara oskadlig för barn och gravida. Så som alkohol och tobak? 😂

Tyvärr har jag inte tid att läsa 12 länkar och titta på ett 25 minuters klipp, men de 3 första länkar som jag har läst visar inga obotliga psykiska skador. Tvärtom, står det i en av länkarna "De flesta negativa psykiska effekterna går över om du person slutar med cannabis".

I länk nr. 3 står det "övergång till andra illegala droger" och då kanske du kan fundera på om det kan bero på att cannabis är illegal och att konsumenter hamnar i drogmiljön, där det också erbjuds andra illegala droger. I så fall talar det för en avkriminalisering.

I stället för att ställa in så många länkar som ingen har tid att läsa, skulle du kunna ta fram referenser och citera det som du tror stöder ditt påstående "allvarliga obotliga psykiska effekter" och då vill jag först och främst se vilka av dessa effekter som framträder hos vuxna, psykiskt friska personer och inte på barn, gravida, psykiskt labila eller psykiskt sjuka människor.

Vi lever idag i ett samhäle där man växer upp med droger. Först gör man barn sockerberoende och sen slutar det med överviktiga barn, som får diabetes 2, ofta redan som barn och när de är vuxna är de matmissbrukare som dör av stroke eller hjärt-kärl sjukdomar.  Sen är det vanligt att konsumera alkohol och en stor del röker tobak.  Det som är perverst är, att det inte är ett problem att supa, äta eller röka sig till döds med lagliga droger, men vem som konsumerar en drog som åtminstone är mindre skadlig än alkohol kriminaliseras.

Nu ska du veta att avkriminalisering inte är samma sak som legalisering.  Inte ens i Holland är cannabis legal.  Konsumtion och coffe shops tolereras för att man inser att man inte kan låsa in 1/3 av befolkningen i fängelset och att man inte vill att folk köper där som det erbjuds heroin, kokain, crack eller crystal meth.  I länder som Spanien, får man böta precis som när man parkerar fel, men man kriminaliserar inte.

Dessa länder är inte därför mer toleranta för att de tycker att cannabis är så bra, utan av pragmatiska anledningar att minska drogers skador på individer och samhället.

Pyttelite
10/29/19, 10:59 AM
#37

#36 Lite lustigt att du inte har tid att titta på programmet det syftas på i #0. Men du kan väl det som presenteras där ändå. 😀 Du har fria händer att arrangera länkarna och plocka ut fakta Condor. Jag kan serva dig med mer fakta från andra studier om du hellre vill det.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Condor
10/29/19, 12:33 PM
#38

#37

Det har du rätt i, att jag är bra insatt i ämnet. Jag är till och med så bra insatt att jag kan skilja mellan vetenskap, myter och skrämselpropaganda och när jag läser en länk vet jag inte bara vad som är fakta och vad som inte är sant, utan jag vet också hur myterna har hamnat i literaturen.

Men du har visat i alla våra diskussioner om vilka ämnen som helst, att du har kunskapsbrist i allt som vi har diskuterat om. Kunskapsbristen blir uppenbar när du skriver om "allvarliga obotliga psykiska skador" och ställer in länkar som inte bevisar det, utan tvärtom, jag citerar igen ur en an dina länkar: "De flesta negativa psykiska effekterna går över om du person slutar med cannabis "

Det som du hävdade finner inte stöd i någon sorts vetenskap, utan det är rena rama dumheten. Om du fortfarande hävdar att det är som du skrev, är det du som har bevisbördan. Att ställa in länkar som inte stöder påståendet och sen ställa in så många av dem att man måste offra timmar för att läsa dem är inget som stöder ditt påstående. Skulle det befinna sig fakta i länkarna som stöder ditt påstående skulle det ju inte vara så svårt för dig att citera det. Men eftersom du inte kunde det, måste man dra slutsatsen att du inte kan referera till fakta som stöder ditt påstående och det som du skrev bara är tomma ord.

I stället för att ställa in ännu fler länkar, skulle du ju kunna citera det som du hävdar ur någon av länkarna.

Condor
10/29/19, 1:12 PM
#39

Tillägg:

Nu har jag sett klippet, men det stöder heller inte ditt påstående. Jag håller till och med om nästan allt som experterna sa. Bara ett par saker har jag att klandra. T.ex. att konsumtionen i USA har ökat bland unga där som man har legaliserat. Det existerar inga undersökningar som belägger det. Undersökningar belägger bara hur många som erkänner att ha konsumerat. Det är klart att färre erkänner om drogen är förbjuden.  Sen tycker jag att om man pratar om haschpsykos, att man menar hur någon reagerar på ruset: https://sv.wikipedia.org/wiki/Drogutl%C3%B6st_psykos

Man pratade också om den vita hjärnsubstansen. Jag tycker att man också borde ha pratat om den gråa hjärnsubstansen.

Men det är intressant, att i Portugal, där det inte är förbjudet att äga cannabis, antalet personer som dör av droger har minskat, så jag lärde mig ändå något nytt.

FataMorgana
10/29/19, 1:29 PM
#40

#39 

Ja vad som är väldigt intressant är, att man helt nyligen undersökt hjärnorna hos ungdomar som rökt cannabis med MRT och kommit fram till att även små mängder cannabis leder till ökad grå hjärnsubstans hos dessa, framförallt i hippocampus och i lillhjärnan. Nu vågarna forskarna inte uttala sig om det här är bra eller dåligt, så det ska bli intressant att följa med vad vidare undersöknigar kommer att visa. Grå hjärnsubstans är som bekannt förknippat med högre intelligens, men hur det påverkar ungdomar som inte än är färdigt utvecklade har man för lite kunskap om i dagens läge. Men intressant är att det finns liknande studier på människor som konsumerar alkohol och där har man kommit fram till att den gråa substansen minskar. En ökad grå substans finner man förresten också hos människor som utövar mycket sport och hos människor som mediterar. 

Här är länken till den aktuella studien: https://www.jneurosci.org/content/39/10/1817

Condor
10/29/19, 1:54 PM
#41

#40

Ungdomar ska låta bli alla sorters droger. För att enkelt förklara saken. Den gråa substansen är så att säga nervcellerna och ju mer man har, ju intelligentare är man. Einstein hade t.ex. mer grå substans än vanligt.  Den vita substansen är kopplingarna mellan hjärncellerna, alltså t.ex. nevbanorna. En hjärna som utvecklar sig är inte färdig med att bilda kopplingar och det är problemet med droger helt allmänt, att dessa kan påverka hur nervbanor kopplar ihop cellerna.

Nervbanor bildas pga vilken aktivitet man har i hjärnan. Vem som anstränger sin hjärna mycket med inlärning, bildar nya banor för att utöva en viss aktivitet.  Nu är det ju allmänt känt att man under ett cannabisrus har problem med inlärning och minne och är mindre motiverad att plugga. Om ungdomar av den anledningen föredrar att spendera mindre tid på inlärning och att träna hjärnan, kommer de att bilda mindre kopplingar, dvs. att de bildar mindre av den vita hjärnsubstansen.

Annons:
Condor
10/29/19, 2:09 PM
#42

Tillägg:

Nu har jag kollat lite på studier och hittat forskning där man har testat folk som konsumerade både cannabis och alkohol under en längre tid och där visade det sig att personerna hade mindre grå hjärnsubstans. Om det är kombinationen cannabis/alkohol eller bara alkoholen som orsakade det vet jag inte, men som jag redan skrev i tråden som blev låst, försvinner den neuroprotektiva effekten  av cannabis om man blandar med alkohol och den neurotoxiska effekten av alkohol verkar att förstärka sig.

Farwuq
10/30/19, 11:53 AM
#43

Bara tanken på att kombinera starka mediciner med starksprit är galen.
🥵
Jag har i flera år nu medicinerat med starka medikamenter och har aldrig kommit på tanken att blanda med sprit.
Jag har en cocktail med centralstimulantia, insomningsmediciner, sömnmedel och opiater m.m. på recept.

Naturligtvis ska medicinskcannabis finnas, något annat är okunnigt och falskt.
Tänka sig det finns de som  säger nej till cannabis och ja till medicinska opiater.
🤪

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Maria
10/30/19, 11:57 AM
#44

Är det inte två helt olika frågor? Legalisera cannabis eller tillåta cannabis i medicinskt syfte på recept.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Pyttelite
10/30/19, 1:42 PM
#45

#44, #43 programmet som syftas på i #0 och som finns länkat till i #35 handlar inte om medicinsk användning. Det är en annan fråga som inte berörs i programmet. Det handlar helt om att legalisera cannabis som nöjesdrog.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


FataMorgana
10/31/19, 11:24 AM
#46

Nu har jag läst igenom alla artiklar i inlägg #34  och hittade inga bevis för att cannabis skulle leda till några allvarliga psykiska obotliga skador. I endast några av artiklarna stod det om hur cannabis kan påverka den vita substansen i hjärnan negativt hos ungdomar som inte än har färdigt utvecklade hjärnor.  Läser man själva studien som det hänvisas till i den sista länken står det dessutom att risken för mikrostrukturell försämring kan minimeras om man skjuter upp den regelbundna användningen till senare ålder. 

Sen fanns där några länkar som helt allmännt befattar sig med narkotikamissbruk och beroende och som inte direkt handlar om cannabis.

 Vad som gäller cannabis och psykoser / schizofreni stämmer det som står i en av artiklarna, att man nu äntlIgen har hittat den genetiska komponenten. Förr trodde man ju att cannabis kan orsaka psykos och schizofrena tillstånd, men idag vet man att det inte är så enkelt som att det skulle vara cannabisen i sig som orsakar detta, utan att det allt mer handlar om multifaktorella sjukdomar som har genetiska orsaker. 

Vad jag har förstått så är det pga allt det här och vad man vet om planten idag, att cannabis för vuxna människor inte är så farligt som man förr trodde, som har gjort att Who nu vill att FN´s medlemsländer ska uppdatera sin narkotikakovention och plocka bort cannabis ur listan från de farligaste drogerna. Skulle det finnas några som helst bevis på allvarliga obotliga skador skulle Who säkert inte önska detta.

FataMorgana
10/31/19, 12:03 PM
#47

Vad som är intressant då det kommer till de medicinska egenskaperna av denna medicinalväxt är att forskare i Bonn gjort undersökningar på möss där de gav mössen låga terapeutiska doser av THC (så låga doser att de kunde utesluta en berusande effekt). 

Möss blir ju inte speciellt gamla och har redan starka åldersrelaterade nedsatta kognitiva funktioner vid 12 månaders ålder. I den här studien gav man alltså möss som var 2, 12 och 18 månader gamla terapeutiska doser av THC i en tidsperiod av fyra veckor. Sedan testade forskarna mössens inlärningsförmåga och minne. Mössen som bara fick placebo visade naturliga åldersrelaterade inlärnings och minnesförluster, medan mössen som var 12 och 18 måander gamla som behandlades med THC hade lika bra kognitiva funktioner som möss som bara är 2 månader gamla. Terapin med THC kunde alltså omvända hjärnans åldringsprocess komplett hos mössen som var 12 och 18 månader. 

Sedan undersökte forskarna mössens hjärnor och det visade sig att den molekulära signaturen inte längre motsvarade den av gamla djur, utan liknade mer den av unga djur. Kopplingarna mellan nervcellerna i hjärnan ökade. 

Nu vill forskarna göra kliniska studier på människor med THC för att se om man skulle kunna använda THC som terapi för åldersrelaterade demenssjukdomar. 

På unga möss hade THC behandlingen dock den motsatta effekten och deras prestation försämrades. 

Här kan man läsa om studien: 

https://www.sciencedaily.com/releases/2017/05/170508112400.htm

Pyttelite
10/31/19, 12:17 PM
#48

Bara en liten tanke ni säger att cannabis inte ger ett beroende. Visst är det konstigt att folk stjäl för att få ihop till pengar för en dos. Varför inte sluta då om pengarna inte räcker till? Det finns väl andra saker folk vill ha men där pengar saknas - varför stjäl inte dom då?


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Annons:
Condor
10/31/19, 12:51 PM
#49

#48

Pyttelite, det är ingen som säger att cannabis inte kan ge ett beroende, men du måste skilja mellan psykiska och kroppsliga beroenden.  Det psykiska beroendet beror på att hjärnans belöningssystem triggas.  Samma händer med socker. Man har gjort studier på möss och kommit fram till att socker triggar belöningssystemet lika mycket som kokain.  Att kokain ändå framkallar ett mycket starkare beroende beror på att det även leder till ett starkt fysiskt beroende, precis som heroin, alkohol och nikotin.

Ett psykiskt beroende kan man även få av datorspel, mat, porr, osv. men inte alla som spelar datorspel, tittar på porr blir beroende av det, precis som inte alla som äter mat blir matmissbrukare eller alla cannabiskonsumenter blir beroende.  Det är mycket som avgör om någon utvecklar psykiska beroenden eller inte, t.ex. personligheten t.ex., men även vilket liv någon har. Vem som inte har mycket annat i livet än t.ex. sina datorspel, sina porrfilmer, sin mat eller sitt cannabis blir lättare psykiskt beroende och de kan bli depressiva om de förlorar sitt livsinnehåll.

Med fysiska beroenden är det en helt annan sak.  Alla som regelbundet/dagligen konsumerar vissa mängder cigaretter, alkohol, kokain eller heroin utvecklar ett kroppsligt beroende oavsett personlighet eller livsomständigheter.

Ett praktiskt exempel på skillnaden. Om någon som är beroende av cannabis och inte har mycket annat i livet än det blir av med sin drog, kan det hända att han får depressioner och kan till och med utveckla psykosomatiska kroppsliga besvär.  Men om du ger den personen ett liv, t.ex. säger "här har du ett hus, en ferrari och pengar" försvinner depressionerna med det samma och cannabis spelar inte längre en stor roll i hans liv.  Men en heroinist som är utan heroin skulle välja en dos heroin före huset, ferrarin och allt annat.

Det där som du skriver "stjäl för att få en dos" förväxlar du med heroinberoende. Heroinister gör ALLT för en enda dos, för utan den dosen har de allvarliga besvär som illamående, starka smärtor och hela kroppen slutar upp att fungera som den ska.  De lider fruktansvärt.  Så är det dock inte med ett cannabisberoende.  Cannabiskonsumenter stjäl inte mer eller mindre än människor som inte har ett beroende.  Somliga människor stjäl helt allmänt av egoistiska anledningar, för att ha ett bättre liv t.ex. , för att kunna betala hyran eller för att de behöver en ny smartphone.

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Farwuq
1/30/22, 7:36 AM
#52

Fördelarna med att legalisera överstig nackdelarna, som att fortsätta som det är i dag.
Jämför hur det gick med spritförbudet i USA och den vägen som Sverige valde med att bilda ett systembolag.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Upp till toppen
Annons: