Annons:
Etikettberoende
Läst 958 ggr
Rosen82
8/7/19, 6:33 PM

Nikotin

Har semester nu men har bestämt att när jag kommer hem ska jag sluta röka och undrar vilka hjälpmedel ni har för jag kan inte sluta utan. Käkar concerta och vet att det kan vara en bidragande orsak. Men funderar på plåster+tuggummi? Förslag?

Annons:
Aasi1
10/15/19, 4:54 PM
#1

Prova tobaksfritt snus. Det finns olika styrkor och smaker så kan du börja trappa ner därifrån. Det är klart bärre än rökning.

Vildamyra2
2/6/22, 1:53 AM
#2

Håller med om att det är väldigt mycket bättre än rökning. Så ska man välja mellan rökning och snus så är snus klart bättre. Man blir tyvärr inte av med nikotin beroendet. Snusa är enklare då man kan göra det överallt, man slipper gå ut och man slipper lukten. Man får kanske se upp så man inte ökat nikotin intaget och blir ännu mer beroende. Snusar själv tobaksfritt snus och ska försöka sluta nu men det är lite jobbigt.

Maria
2/20/22, 11:10 AM
#3

Jag var storrökare i 35 år men slutade för 11 år sedan. Jag snusar istället och det tänker jag fortsätta med.
Att sluta röka var mycket lättare än jag trodde. Det gäller bara att komma till ett riktigt beslut.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Draken
3/12/22, 1:07 PM
#4

12 Maj 2020 fimpade jag sista cigaretten, efter 36 år som storrökare,slutade tvärt. Ingen snus eller andra hjälpmedel för att sluta. Heller inga bakslag. jag är riktigt stolt över mig själv 😁

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Maria
3/12/22, 1:29 PM
#5

#4 Bra gjort.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Draken
3/12/22, 3:22 PM
#6

#5: 💖

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
LiteAvVarje
1/21/23, 7:19 PM
#7

#3: Klart det är lätt, om snus ger dig tillfredsställelse! 😉 Jag har försökt börja snusa istället, men snus ger mig ingenting.
Har provat tuggummi (skitäckligt, får jävligt ont i halsen!), plåster (fick mardrömmar!), spray (fungerade!! Men så dyrt så när jag inte hade pengar till ny spray, men pengar till cigg, ja då kan du räkna ut hur det gick!), inhalator, tabletter (rökte ändå!), E-cigg (hade en bekant vars E-cigg exploderade så hon fick skador i ansiktet, och har inte vågat röra E-cigg sedan dess), att sluta tvärt (suget vinner tillslut!), kanske nåt mer jag vet inte.
Sluta röka-terapeuten sade att det är dyrare i längden att röka än att nyttja nikotinläkemedel, vilket hon har rätt i, men hon förstod inte att jag som hade begränsad ekonomi inte hade råd att lägga halva pensionen på nikotinläkemedel, men att ett paket cigg har man råd med, därför blir det som det blir!
Läste även boken "Äntligen icke-rökare", men jag fattade den inte så jag får nog läsa den igen!

Jag tror också att det gäller att komma till ett riktigt beslut, att man måste vilja till 110% annars går det inte! Jag är inte där än.. Men hoppas jag kommer dit snart! Har rökt i snart 20 år, om man inte räknar åren då jag bara var feströkare och inte var beroende. Jag har de senaste åren tyckt det är äckligt och mår faktiskt jävligt dåligt fysiskt efter första morgonciggen! Inte blir man pigg heller av det som en av del rökare säger, tvärtom blir jag trött och seg, samt får lite värk pga att kärlen drar ihop sig.
Cigaretter/nikotin/tobak är det värsta beroende som finns, mycket svårare att sluta med än alkohol och droger! Det säger många som slutat med alkohol och droger men inte klarar att sluta röka. Jag hoppas att jag hittar tillbaka till den jag var en gång, och klarar att fimpa för gott! Det är ett sätt att hantera allt som hänt, som en napp helt enkelt! Tröst och trygghet!

Om det varit meningen att jag skulle styras, då hade jag kommit med fjärrkontroll! 😋

Maria
1/21/23, 9:14 PM
#8

#7 Det var långtifrån lätt. Vanan bara att rulla sin cig kan jag fortfarande efter 12 år längta efter.
När någon röker t.ex vid busshållplatsen ställer jag mig nära för jag saknar doften.

Jag skulle göra en stor operation och rökstopp innan var självklart för mig då.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

LiteAvVarje
1/21/23, 9:24 PM
#9

#8: Men du har ju lyckats sluta, var glad för det! 🥰🥰

Om det varit meningen att jag skulle styras, då hade jag kommit med fjärrkontroll! 😋

Maria
1/21/23, 9:27 PM
#10

Ja jag är stolt över det.
Har fått diagnosen KOL nu och det var väl inte så oväntat efter alla år av rökning.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

LiteAvVarje
1/21/23, 9:54 PM
#11

#10: Hur många år rökte du?
Jag gjorde spirometri för ett par år sedan och de sade att jag ligger på gränsen, ingen risk för KOL… (Än! Förstod jag att de menade)

Är så sårad och skadad av hur andra behandlat mig, och ciggen är min "napp"!

Om det varit meningen att jag skulle styras, då hade jag kommit med fjärrkontroll! 😋

Maria
1/22/23, 7:59 AM
#12

#11 35 år rökte jag.

Det är bara ditt eget ansvar att sluta.
De flesta människor kan med säkerhet hitta en orsak till rökningen men det är bara man själv som kan sluta.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Draken
1/22/23, 2:59 PM
#13

#7: Det är absolut inte lätt att sluta röka, jag kämpade hårt de första två, tre veckorna innan jag vågade säga att jag hade slutat. Det var väldigt nära återfall flera gånger. Men jag är tjurigare än synden själv, så jag lyckades till slut 🙂

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
LiteAvVarje
2/11/23, 3:43 AM
#14

Jag SKA sluta en vacker dag, och är så inställd på det och vill så intensivt mycket, att jag tycker vet att det blir så!
Har varit en omöjlighet för mig ända sedan jag fastnade i skiten. (Jag lyckades ändå att hålla mig till att bara röka ibland i hela ÅTTA ÅR utan att bli beroende! Med det i åtanke så borde jag kunna klara av att sluta röka och överleva den superschocken min kropp skulle få av att plö

Om det varit meningen att jag skulle styras, då hade jag kommit med fjärrkontroll! 😋

LiteAvVarje
2/11/23, 3:43 AM
#15

#14: plötsligt inte få röka, skulle det stå.

Om det varit meningen att jag skulle styras, då hade jag kommit med fjärrkontroll! 😋

LiteAvVarje
2/11/23, 4:09 AM
#16

#13: Jag förstår, men en del människor är såpass mycket skörare än andra och det kan bli katastrof för oss att plötsligt, och utan att vara i stabilt mående, och olika hjälp , lägga ner saker som kroppen och hjärnan är beroende av! Det kan bli helt tokigt, det kan gå bra, men ODDSEN är inte på min sida för tillfället. Det är sällan jag blir tagen på allvar då jag försöker förklara för folk, vilket är tröttsamt och ledsamt..
För mig tex fungerar det som både tröst, lugnande och belöning och alla möjliga saker. Jag har inte hittat något annat än att ersätta rökningen med. Pga att jag har varit i svår sorg och depression de senaste ,5-6 åren, och har varit apatisk till allt. Därför reagerar jag när folk säger till mig att jag bara hittar på ursäkter och jag kan om jag bara vill osv.
Det var någon som skrev till mig här i denna eller nån annan tråd, att jag kommer att bli glad och må bra om jag bara slutar röka (!!) Hur 17 kan man skriva något sånt till någon man inte känner och inte vet något om?! Försvinner sorgen och saknaden efter mina föräldrar av att jag slutar röka? Försvinner min djupa depression som ett trollslag?! NEJ NEJ NEJ! Otroligt kränkande kommentar av en främling på nätet!

Detta är INTE riktat mot just dig, Draknästet! 🙂 Jag skriver detta till alla nu.

Om det varit meningen att jag skulle styras, då hade jag kommit med fjärrkontroll! 😋

LiteAvVarje
2/11/23, 4:10 AM
#17

#12: Vet att det är bara mitt eget ansvar. Och jag bedömer att det inte är läge att orka ta det ansvaret i nuläget, ok?

Om det varit meningen att jag skulle styras, då hade jag kommit med fjärrkontroll! 😋

LiteAvVarje
2/11/23, 4:26 AM
#18

#2: Fast det är ju inte tobaken man är beroende av utan nikotinet!
Men om tobaksfria alternativ hjälper vissa är det jättebra!! Min farbror, som snusat rejält under en massa år, slutade faktiskt snusa av att ersätta snus med -hushållspapper!! Han knölade ihop en liten boll av papper och lade i käften istället. 😀😆 Så ja, ALLT är värt att testa!

Om det varit meningen att jag skulle styras, då hade jag kommit med fjärrkontroll! 😋

Draken
2/11/23, 2:37 PM
#19

#16: Jag tog inte åt mig 😉

Jag tror att du kan kämpa dig genom detta ,med både nikotinet, drogerna och alkoholen. Det kan ta en månad och det kan ta 10 år, men förr eller senare kommer du lyckas 🙂🌹

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

LiteAvVarje
2/11/23, 2:45 PM
#20

#19: Tack så jättemycket, det där värmde❣️

Om det varit meningen att jag skulle styras, då hade jag kommit med fjärrkontroll! 😋

Annons:
Draken
2/11/23, 2:53 PM
#21

#20: 🙂🌹

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

LiteAvVarje
2/11/23, 3:04 PM
#22

#20: Och yes - en gillar!! 😃😀🥰

Om det varit meningen att jag skulle styras, då hade jag kommit med fjärrkontroll! 😋

Maria
2/15/23, 6:42 AM
#23

#16 När jag slutade så stod jag inför en riskfylld operation i hjärnan. Jag mådde inte särskilt bra. Varken psykiskt eller fysiskt. Det var absolut inte det optimala tillfället att sluta för mig. Det visade sig vara en väldigt elak hjärntumör.

Rökning är som du beskriver både tröst, lugnande och belöning och att berövas det när man behöver det mest var hemskt.

Än idag kan jag inte fatta att jag klarade det.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Upp till toppen
Annons: