Annons:
Etikettberoende
Läst 917 ggr
[Little_Tank]
2020-01-23 00:52

Vem vill det???

Vem vill bli fast i alkoholismens käftar? Inte vad jag ville iaf när jag blev vuxen, detta är en psykisk och en fysisk sjukdom. Vem vill bete sig som ett svin om man är frisk? Men jag kan heller inte gömma mig bakom sjukdomen, alla måste vi ta ansvar över våra sjukdomar men vissa behöver mer hjälp än andra. Det går inte att blunda för hur socialtjänsten ska spara pengar, och med det så fortsätter lidandet både för alkoholisten och dess nära och kära. Samhället måste lägga mer pengar på vården, så är det och så ser verkligheten ut idag…..

Annons:
Lona
2020-01-23 01:39
#1

Överlag så tycker jag att samhället har en konstig uppfattning om alkoholism. Det är många som inte ser det som en sjukdom utan som att man väljer att vara alkoholist, "har dålig karaktär" och därmed förstör både sitt eget och ofta även närståendes liv.
Jag har inte valt att vara psykiskt sjuk, lika lite som någon har valt att ha diabetes eller alkoholism. Jag är inte alkoholist själv men min pappa som hade samma psykiska problematik var det sina sista år och jag hade nog lätt kunnat hamna där om jag inte hade mått rent ut sagt dåligt av att dricka alkohol.
Starkt av dig att se det som du gör, att du inte kan gömma dig bakom sjukdomen, men förjävligt att hjälpen inte finns när du behöver den - och förmodligen långt innan du blev alkoholist för det sker ju inte över en dag.
Vården och socialtjänsten går på knäna idag, jag önskar att våra politiker kunde få känna på hur det är att desperat försöka få hjälp men resurserna inte räcker till.
Sen kunde för all del främst soc ha en betydligt trevligare attityd till folk som behöver dem och inte uppföra sig nedlåtande och oförskämt men det är en annan fråga.

Jag hoppas att du får den hjälp du behöver, ta hand om dig!❤️


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

vallhund
2020-01-23 14:04
#2

Skrev du inte ett liknande men längre i en tråd där det inte riktigt passade?

Så vad är det du vill diskutera?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[Little_Tank]
2020-01-24 00:15
#3

#1 Tack för ditt fina och medmänskliga svar. #2 Det är en reflektion på hur det fungerar i vårt samhälle och om du tycker att min tråd inte är relevant så är det upp till var och en. Tycker man kan få reflektera, jag ser inte mycket samband med mina tidigare trådar. Trodde väl mer att en värd på en sajt skulle vara glad om man höll vissa ämnen vid liv…..

[Little_Tank]
2020-01-24 00:27
#4

Tillägg #2: Om jag provocerade dig så var det inget syfte jag hade när jag skrev tråden, det är bara så det ser ut idag, jag beundrar människor som Lona, det ger mig energi att kämpa vidare mot ett mer värdigt liv, vallhund, jag är inte intresserad av vad du tycker om alkoholism utan jag behövde skriva av mig lite. Om att få skriva av sig lite får någon att må bättre så varför inte liksom….

Gronstedt
2020-01-24 15:13
#5

#0: Du pekar på det som gör beroendesjukdom så svår att både hantera, behandla och diskutera. För som du skriver, det handlar om sjukdom, men samtidigt har de drabbade ansvar för hur de hanterar sin sjukdom och - framför allt - hur de låter sin sjukdom påverka andra.

Jag tror mycket skulle bli lättare om både beroendepersoner, vården och "alla andra" insåg att detta är sant även för andra sjukdomar, diagnoser och funktionsvariationer.  Antingen man har alkoholism, cancer, ADHD eller nageltrång så behöver man både vård och ta ansvar för sin situation.  Med det menar jag inte alls att den drabbade har ansvar för ATT hen ar fått sjukdomen, utan att hen har ansvar för hur hen lever sitt liv när nu sjukdomen är ett faktum.

Det låder ett stigma vid just beroenden, så att man lättare fördömer de drabbade som "dåliga" eller "svaga" i stället för att diskutera och forska kring vad de kan få för hjälp för att lyckas göra bättre val.

Upp till toppen
Annons: