Annons:
Etikettberoende
Läst 1172 ggr
freyya_
2017-01-06 19:38

Beroende av fet mat

Hej! Behöver er hjälp då detta börjar gå överstyr. Jag känner att jag är på väg in i ett beroende där det är pizza och annan fet mat, men framför allt pizza som är boven. (Visste inte i vilken kategori jag skulle lägga detta)

Allt det här började då jag fick större problem med min psykiska ohälsa för tre år sedan. Jag har säkert gått upp +25 kg i vikt sedan dess och mycket tror jag beror på min kosthållning. Men även att jag varit sjukskriven en längre tid med social fobi bl.a och inte gått ut särskilt mycket. Plötsligt var det som att pizza blev det enda som kunde höja mitt humör. När det har varit som värst har jag ätit pizza 4 dagar i veckan. Jag kan verkligen inte ha det såhär och inte minst i och med min ekonomi. Jag har verkligen försökt stå emot, men suget vinner alltid i slutändan och just då vill jag såklart må bra direkt istället för att ha jobbig ångest resten av dagen.

Sedan gillar jag verkligen inte att laga mat. Har kvar mycket ångest kring att göra saker i hemmet, som att laga mat, städa etc. Då blir det så extremt enkelt att bara beställa hem en pizza och både bli mätt SAMT må bättre. Men det är ju bara för stunden. Sen kommer alla skuldkänslor för min kropp samt ekonomin.

Jag är redan inom psykiatrin för mina andra besvär och har inte riktigt lyft det här än. Det har varit så mycket kring arbetsträning och annat som känts som en större prio. Så som det ser ut nu blir det ändå "bara" 2-3 pizzor i veckan, men min ekonomi pallar inte det och jag vill inte gå upp mer i vikt. Min mage mår inte bra av detta heller. Jag ska förstås ta upp det, men tar gärna emot tips av er. Så fort suget kommer kan jag liksom inte stå emot. 

Vad kan jag göra ensam till att börja med? ❤️Eftersom jag alltid beställer via onlinepizza funderar jag på om det skulle gå att blockera hemsidan och appen helt. Om det nu verkligen skulle hjälpa när suget kickar in. Det känns bara så läskigt att stå emot. Har tagit itu med så många andra problem jag har senaste halvåret och vill verkligen inte tackla ångesten som kommer om jag skippar pizzan. Då känns det liksom som att jag är nere i träsket igen och mår skitdåligt, alla mörka tankar kommer, fastän det nu antagligen måste få bli så…

Annons:
VildaVittra
2017-01-06 19:44
#1

Har du inte boendestöd, så begär att få det. Då skulle ni ju kunna laga mat de timmarna och stoppa i frysen i portionsförpackningar, kanske till och med baka pizza själv (blir väldigt mycket billigare). 

Det blir ju lättare att motstå suget om det finns något annat lättillgängligt hemma.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

freyya_
2017-01-06 19:47
#2

#1 Nej jag har inte det, och tror att jag är så pass "pigg" att jag inte egentligen behöver det. Förut var det nästan handikappande (bodde dock med min sambo då och vi lyckades alltid lösa det), nu tror jag mest bara det handlar om lathet och brist på motivation. 

Borde ta mig tiden själv att göra storkok och frysa in. Det spelar dock ingen roll att jag skulle ha färdig mat lagad. Det har jag haft flera gånger men väljer ändå pizza…

VildaVittra
2017-01-06 19:51
#3

#2 Jag har haft boendestöd och har alltid varit en väldigt aktiv person. Min problematik rörde sig om att ta itu med tvätt, städ och disk, därför fick jag det. Så strunta i fördomarna och testa att ha det ett tag, ingen kommer tvinga dig att fortsätta med det om du känner att du inte vill ha det. 🙂

Men som jag skrev, ni kan ju baka pizza själv. Pizza går ju att göra nyttigare (som på fullkornsmjöl osv), så det behöver ju inte vara en negativ rätt rent hälsomässigt.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

freyya_
2017-01-06 19:53
#4

#3 Okej, nej det är sant. Ska ta upp med min kurator om det kanske är något jag behöver. Har dock svårt att se att det skulle ta bort suget och vanan :/

VildaVittra
2017-01-06 19:58
#5

#4 Se på den hembakade pizzan som ditt nikotintuggummi. 😉

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Biami1.
2017-01-09 11:17
#6

Har du provat att äta LCHF? Då kan du äta pizzafyllningen men skippa botten t.ex. En del upplever förbättrad psykisk hälsa också. Leta gärna här på iFokus om du vill. 

Jag håller också med VildaVittra. Jag har också boendestöd sedan flera år för att komma igång med hushållsgöromålen. Detta gör att jag, i stället för att lägga energi på vad jag inte får gjort, kan fokusera på andra saker som bidrar till bättre mående. Jag hade t.ex. inte orkat gå och träna (fysisk aktivitet på recept) om jag varit tvungen att (inte) klara av hushållsgöromålen. Träningen gör också att jag mår bättre både fysiskt och psykiskt, vilket leder till en positiv spiral till att orka göra även andra saker.

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
vallhund
2017-01-12 09:31
#8

#7 @Sindri får gärna återkomma med vetenskapliga artiklar som stödjer hens påståenden. Tills vidare är inlägget borttaget.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Sindri
2017-01-12 09:54
#9

#8 av: vallhund

Vilka påståenden vill du ha vetenskaplig grund till? Det om "rätt sorts fett" eller om tarmbakterier?

Nu är ju inte det här ett vetenskapligt forum utan ett ställe där medlemmar ber om hjälp och råd och tipsar varandra om olika saker.

_Om "rätt sorts fett" har jag inte läst någon vetenskaplig studie, men det finns idag många forskare som är överens om att man blir överviktig av fel sorts mat! Och fel sorts mat är inte riktigt det många trodde tidigare.
_

Men OK - jag kan istället skriva:

"Min erfarenhet är att om jag äter rätt sorts fett blir jag inte fet.

Jag tror inte att det är fettet i pizzan som ger dig problem. Jag känner delvis igen mig, och för mig var det spannmål som triggade ätlusten. Och det kunde bli hur många mackor som helst. Det kan vara just spannmålen i pizzabotten som gör dig beroende av den.

Själv hittade jag LCHF och det funkar superbra för mig, men jag vet att för många känns det för omvälvande och begränsande (fast sätter man sig in i det är det verkligen inte det).

Hur som helst - kan du tänka dig att göra egen pizza så finns recept  på pizzabotten av kokbanan.

http://theprimitivehomemaker.blogspot.se/2014/04/easiest-ever-primal-pizza-aip.html

Jag har inte provat just det, men jag bakar  olika sorters bröd med kokbanan och det är väldigt gott."

Vad gäller påståendet om tarmbakterier har jag inte heller där läst några vetenskapliga studier jag kan hänvisa till, men däremot ett par böcker och många tidningsartiklar+referat av andras läsning av andra böcker i ämnet. Jag kan ändra det stycket till

"Enligt vad jag läst mig till i böcker, bl a Charmen med tarmen , samt en del tidningsartiklar och referat på nätet- så är det som skapar suget efter "fel" mat dina tarmbakterier som påverkar hjärnan. Därför kan det vara bra att ett tag hålla en kost som gör att tarmfloran rehabiliterar sig, då kan man bli av med suget. Sedan kanske du kan välja en online pizza då och då utan att falla i beroendefällan. Men det bästa vore om var snäll mot din kropp och avgiftade den från de "dåliga" tarmbakterierna."

Här finns  länkar till artiklar

http://www.svd.se/om/tarmen-och-hjarnan

http://www.svd.se/tarmflorans-varsta-fiender

Men det finns mycket mer om du söker på tarmflora

Böcker om TS är intresserad

http://www.adlibris.com/se/bok/beroendehjarnan-mekanismerna-bakom-socker--och-matberoende-9789163611445

http://www.bokus.com/bok/9789137144986/charmen-med-tarmen-allt-om-ett-av-kroppens-mest-underskattade-organ/

http://www.bokus.com/bok/9789173630795/magsmart-mat-for-en-lugnare-mage-och-battre-halsa/

#8 av: vallhund - är det OK så? 🙂

vallhund
2017-01-15 01:56
#10

👍

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Upp till toppen
Annons: